{"id":1248,"date":"2013-02-20T06:50:00","date_gmt":"2013-02-20T05:50:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/02\/20\/regattak-telviz-idejen-az-adrian-i-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:27","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:27","slug":"regattak-telviz-idejen-az-adrian-i-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/02\/20\/regattak-telviz-idejen-az-adrian-i-resz\/","title":{"rendered":"Regatt\u00e1k t\u00e9lv\u00edz idej\u00e9n az Adri\u00e1n I. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"

\n Okt\u00f3berben, amikor a balatoni vitorl\u00e1s haj\u00f3k legnagyobb r\u00e9sze kiemel\u00e9sre ker\u00fclt a v\u00edzb\u0151l, azt gondolhatn\u00e1nk, hogy a versenyszezon lez\u00e1rult \u00e9s egy 6 h\u00f3napos sz\u00fcnet k\u00f6vetkezik, m\u00edg \u00fajra haj\u00f3ra ker\u00fcl\u00fcnk.\n<\/p>\n

\n Ezen a t\u00e9len azonban bebizonyosodott, hogy ez nem \u00edgy van. Az Adria mikrokl\u00edm\u00e1ja \u00e9s k\u00f6zels\u00e9ge lehet\u0151v\u00e9 teszi, hogy ak\u00e1r a t\u00e9li h\u00f3napokban is h\u00f3doljunk szenved\u00e9ly\u00fcnknek. A charter c\u00e9gek mind\u00f6ssze egy egy h\u00f3napos t\u00e9li sz\u00fcnetet tartanak Dalm\u00e1ci\u00e1ban december 15. \u00e9s janu\u00e1r 15. k\u00f6z\u00f6tt. S\u0151t m\u00e9g ezen id\u0151szak alatt is tartanak helyi versenyeket Kar\u00e1csonykor \u00e9s Szilveszterkor, melyek 2012-ben a csek\u00e9ly \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s miatt sajnos elmaradtak.\n<\/p>\n

\n A Genua Yacht Club (Bende Attila Gy\u00f6rgy) \u00e1ltal szervezett tengeri navig\u00e1ci\u00f3s regatta kapcs\u00e1n novemberben Horv\u00e1torsz\u00e1gban j\u00e1rtunk \u00e9s r\u00e9szt vett\u00fcnk ezen a versenyen, melyhez nem csak vitorl\u00e1z\u00f3 tud\u00e1sunkra \u00e9s alapvet\u0151 t\u00e9rk\u00e9pismeretre volt sz\u00fcks\u00e9g, hanem halad\u00f3 szint\u0171 navig\u00e1ci\u00f3s ismeretekre is. A verseny one design oszt\u00e1lyban \u2013 a 2012-ben v\u00edzre ker\u00fclt \u00e9s speci\u00e1lisan 2 helyett 3 kabinnal \u00e9p\u00edtett \u2013 Elan 350-es haj\u00f3kkal ker\u00fclt megrendez\u00e9sre. \u00dajdons\u00e1gnak sz\u00e1m\u00edt \u00e9s n\u00e9mileg k\u00f6nny\u00edti a tengeri navig\u00e1ci\u00f3t a haj\u00f3hoz alaptartoz\u00e9kk\u00e9nt j\u00e1r\u00f3 \u2013 2013-t\u00f3l m\u00e1r v\u00edz\u00e1ll\u00f3 tokkal kieg\u00e9sz\u00edtett – Ipad k\u00e9sz\u00fcl\u00e9k a Navionics c\u00e9g \u201eMarine: Europe\u201d applik\u00e1ci\u00f3j\u00e1val.\n<\/p>\n

\n Egy tengerparti konoba-ban, azaz kiskocsm\u00e1ban egy v\u00e9letlen folyt\u00e1n tal\u00e1lkoztunk \u00e9s egy\u00fctt eb\u00e9delt\u00fcnk a Biograd Yacht Club vezet\u0151j\u00e9vel, Gordan-val. Besz\u00e9lgett\u00fcnk vele a horv\u00e1torsz\u00e1gi regatt\u00e1kr\u00f3l \u00e9s megh\u00edv\u00e1st kaptunk t\u0151le az \u00e1ltala szervezett Sv. Nikola (Szent Mikl\u00f3s) Regatt\u00e1ra december 6-ra.\n<\/p>\n

\n December 5-\u00e9n indultunk kis csapatunkkal Budapestr\u0151l. A magyar \u2013 horv\u00e1t hat\u00e1ron pufajk\u00e1ban szolg\u00e1latot teljes\u00edt\u0151 hat\u00e1r\u0151r mosolyogva vette tudom\u00e1sul mikor k\u00e9rd\u00e9s\u00e9re, hogy hov\u00e1 tartunk azt a v\u00e1laszt kapta, melyre v\u00e9lhet\u0151en nem sz\u00e1m\u00edtott: vitorl\u00e1zni az Adri\u00e1ra. Biogr\u00e1d-ban a v\u00e1ros m\u00e1r kar\u00e1csonyi kivil\u00e1g\u00edt\u00e1sban fogadott minket, speci\u00e1lisan tengeri mot\u00edvumokkal \ud83d\ude42\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Itt jegyezn\u00e9m meg \u2013 b\u00e1r m\u00e9g e besz\u00e1mol\u00f3 \u00edr\u00e1sa k\u00f6zben is pirulok a sz\u00e9gyent\u0151l, hogy err\u0151l kor\u00e1bban nem olvastam val\u00f3sz\u00edn\u0171leg sok m\u00e1s adriai versenyre j\u00e1r\u00f3 honfit\u00e1rsammal egyetemben \u00e9s ezen inform\u00e1ci\u00f3t horv\u00e1t bar\u00e1tainkt\u00f3l kellett megtudnom \u2013 hogy Biograd na moru, azaz k\u00f6z\u00e9pkori magyar nev\u00e9n Tengerfeh\u00e9rv\u00e1r volt az a v\u00e1ros ahol K\u00f6nyves K\u00e1lm\u00e1nt horv\u00e1t \u00e9s dalm\u00e1t kir\u00e1lly\u00e1 koron\u00e1zt\u00e1k.\n<\/p>\n

\n A regatt\u00e1n 24 haj\u00f3 vett r\u00e9szt, csoportonk\u00e9nt 4-8 haj\u00f3 r\u00e9szv\u00e9tel\u00e9vel. A r\u00e9sztvev\u0151 haj\u00f3k csoportba sorol\u00e1sa a haj\u00f3test teljes hossza (LOA) alapj\u00e1n t\u00f6rt\u00e9nt. Annak ellen\u00e9re, hogy a 24 haj\u00f3b\u00f3l egyetlen olyan haj\u00f3 volt, mely nem horv\u00e1t leg\u00e9nys\u00e9ggel indult a versenyen, elk\u00fcldt\u00e9k nek\u00fcnk m\u00e1r a versenyt megel\u0151z\u0151en a versenyki\u00edr\u00e1st angol nyelven \u00e9s a verseny idej\u00e9n a r\u00e1di\u00f3s utas\u00edt\u00e1sokat is elmondt\u00e1k angolul.\n<\/p>\n

\n A versenynap egyetlen programja sem volt k\u0151be v\u00e9sve percre pontosan, kiv\u00e9ve persze a rajtelj\u00e1r\u00e1st megel\u0151z\u0151 10 percet k\u00f6vet\u0151en a versenyt. A 75 kun\u00e1s nevez\u00e9si d\u00edj (kb. 3000 Ft) m\u00e1r a reggeli skipper meeting-en tartalmazott egy b\u00fcf\u00e9 jelleg\u0171 ell\u00e1t\u00e1st, majd a biogr\u00e1di kik\u00f6t\u0151b\u0151l az eg\u00e9sz flotta \u00e1tvitorl\u00e1zott Vrgada szigetre ahol a kik\u00f6t\u0151 m\u00f3l\u00f3n megter\u00edtett asztal v\u00e1rt minket f\u00fcg\u00e9vel, pog\u00e1cs\u00e1val, \u00fcd\u00edt\u0151kkel, Palinkovac-val\u2026\n<\/p>\n

\n A tov\u00e1bbi program alapj\u00e1n Vrgada szigeten – mely egy\u00e9bk\u00e9nt mind\u00f6ssze kb. 4 km2 ter\u00fclet\u0171 \u00e9s csak kb. 200 lakosa van \u00e9s a szigeten aut\u00f3 nem j\u00e1r \u2013 a sziget legmagasabb pontj\u00e1n \u00fajj\u00e1\u00e9p\u00fclt pl\u00e9b\u00e1niatemplomba val\u00f3 l\u00e1togat\u00e1ssal folytat\u00f3dott, ahonnan a pl\u00e9b\u00e1nos \u00e9s a regatta menet egy\u00fctt indult vissza a kik\u00f6t\u0151be. A templom el\u0151tti fenns\u00edkr\u00f3l \u2013 k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en a napos \u00e9s tiszta id\u0151j\u00e1r\u00e1snak \u2013 eg\u00e9szen a Velebit h\u00f3val bor\u00edtott vonulat\u00e1ig ell\u00e1ttunk.\n<\/p>\n

\n A kik\u00f6t\u0151ben a pl\u00e9b\u00e1nos meg\u00e1ldotta a regatt\u00e1n r\u00e9sztvev\u0151 haj\u00f3kat \u00e9s a r\u00e9sztvev\u0151ket illetve koszor\u00fat engedett a tengerbe.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Gondoltuk, hogy \u00edgy d\u00e9lid\u0151ben a sok programot k\u00f6vet\u0151en m\u00e1r a verseny kezd\u0151dik, de kedves horv\u00e1t ismer\u0151s\u00fcnk jelezte, hogy m\u00e9g csak az eb\u00e9d k\u00f6vetkezik\u2026 \u00edgy imm\u00e1ron harmadszor kaptunk ell\u00e1tm\u00e1nyt a 75 kun\u00e1s nevez\u00e9si d\u00edjb\u00f3l. A m\u00f3l\u00f3ra el\u0151k\u00e9sz\u00edtett feh\u00e9r abrosszal bor\u00edtott asztalokon egyt\u00e1l\u00e9telt szolg\u00e1ltak fel a r\u00e9sztvev\u0151k sz\u00e1m\u00e1ra. Az \u00e9tkez\u00e9st k\u00f6vet\u0151 ejt\u0151z\u00e9s ut\u00e1n m\u00e1r felgyorsultak az esem\u00e9nyek. Az egym\u00e1sra k\u00f6t\u00f6tt 8-10 haj\u00f3 percek alatt k\u00f6t\u00f6tt el egym\u00e1st\u00f3l \u00e9s indult ki a Vrgada sziget el\u0151tti ter\u00fcleten kit\u0171z\u00f6tt rajtvonalra. A r\u00e1di\u00f3n mind\u00f6ssze annyi inform\u00e1ci\u00f3t mondtak be amennyi a rajt elind\u00edt\u00e1s\u00e1hoz a legsz\u00fcks\u00e9gesebb volt, majd elindult a verseny. Taktikusunk a haj\u00f3n
\n
\n Sipi
\n <\/strong>
\n (S\u00edpos P\u00e9ter, Ag\u00e1rd, Alba Regia SC) \u00e1ltal javasolt \u00fctemben \u00e9s helyen hagytuk el a rajtvonalat. A kit\u0171z\u00f6tt p\u00e1lya: egy kreuz \u2013 szigetker\u00fcl\u00e9s, majd f\u00e9lsz\u00e9l \u2013 b\u00f3lyaker\u00fcl\u00e9s, majd h\u00e1tsz\u00e9l szakasz, v\u00e9g\u00fcl befut\u00f3 a Biogr\u00e1d el\u0151tti v\u00edzter\u00fcleten. Csoportunkban
\n
\n els\u0151k\u00e9nt
\n <\/strong>
\n , \u00f6sszes\u00edtettben pedig 4. helyen futottunk be Elan 340-es versenyhaj\u00f3nkkal.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a>
\n

\n
\n<\/a><\/p>\n

\n D\u00e9lut\u00e1n 5 \u00f3rakor a kik\u00f6t\u00e9s ut\u00e1n m\u00e1ris \u00fajabb vend\u00e9gl\u00e1t\u00f3 program k\u00f6vetkezett, a Marina Kornati \u00e9tteremben v\u00e1rtak minket vacsor\u00e1val \u00e9s d\u00edjkioszt\u00f3 \u00fcnneps\u00e9ggel. Kedves, mosolyg\u00f3s \u00e9s bar\u00e1ti fogadtat\u00e1sban volt r\u00e9sz\u00fcnk mind a szervez\u0151k, mind pedig a r\u00e9sztvev\u0151k oldal\u00e1r\u00f3l.\n<\/p>\n

\n A versenyt k\u00f6vet\u0151 h\u00e9tv\u00e9g\u00e9t \u2013 l\u00e9v\u00e9n a Regatta cs\u00fct\u00f6rt\u00f6ki napra esett – Biogr\u00e1dban t\u00f6lt\u00f6tt\u00fck, \u00edgy alkalmunk ny\u00edlt n\u00e9h\u00e1ny olyan \u00e9rdekess\u00e9get l\u00e1tni a v\u00e1rosb\u00f3l, az emberekr\u0151l illetve a k\u00f6rny\u00e9kr\u0151l melyre id\u0151 hi\u00e1ny\u00e1ban egy verseny ideje alatt nem lenne lehet\u0151s\u00e9g.\n<\/p>\n

\n A leg\u00e9rdekesebb programunk egy marhav\u00e1g\u00e1s volt a hegyekben kb. 45-50 km-re Biograd-t\u00f3l. K\u00e9t helyi \u00e9tterem tulajdonosa a h\u00fas\u00e1rut nem a hentesn\u00e9l szerzi be, hanem id\u0151szakosan, amikor marhav\u00e1g\u00e1sra ker\u00fcl, sor elmennek a b\u00f6ll\u00e9r hegyi h\u00e1z\u00e1hoz \u00e9s egy napos program keret\u00e9ben beszerz\u00e9sre ker\u00fcl a h\u00fas, amely \u00e1ll\u00edt\u00e1suk szerint \u2013 \u00e9s ezt mi is meger\u0151s\u00edthetj\u00fck \u2013 sokkal jobb min\u0151s\u00e9g\u0171, mint a boltban kaphat\u00f3, mivel az \u00e1llatok a szabad hegyi leveg\u0151n t\u00e1pl\u00e1lkoznak \u00e9s \u00e9lnek.\n<\/p>\n

\n A marhateny\u00e9szt\u0151 egy egyszer\u0171 hegyi h\u00e1zban \u00e9s sz\u0171k k\u00f6rben csal\u00e1dj\u00e1val, \u00fagy hogy a k\u00f6rny\u00e9ken semmilyen telep\u00fcl\u00e9s nincs (m\u00e9g a mobilh\u00e1l\u00f3zat is megsz\u0171nt a h\u00e1zt\u00f3l n\u00e9h\u00e1ny kilom\u00e9terre..) Vid\u00e1man fogadott minket \u00e9s mutogatott a marhaist\u00e1ll\u00f3 fel\u00e9, melyet egy s\u00e1rtengeren \u00e1t lehetett csak megk\u00f6zel\u00edteni. K\u00e9rt\u00fck k\u00e9t horv\u00e1t bar\u00e1tunkat mondj\u00e1k el nek\u00fcnk angolul, hogy mir\u0151l lenne sz\u00f3. Kider\u00fclt, hogy a hegyi ember eg\u00e9sz \u00e9jszak\u00e1j\u00e1t az ist\u00e1ll\u00f3ban t\u00f6lt\u00f6tte, mert k\u00e9t \u00f3r\u00e1val \u00e9rkez\u00e9s\u00fcnk el\u0151tt sz\u00fcletett meg az ut\u00e1np\u00f3tl\u00e1s marha borj\u00fa. \u00c9s mivel l\u00e1tta m\u00e9l\u00e1z\u00e1sunkat a s\u00e1rtenger felett, megragadott egy hossz\u00fa pall\u00f3t \u2013 mint Toldi a f\u00e1t \u2013 \u00e9s leter\u00edtette a s\u00e1rtengerre, hogy \u00e1tjussunk azon az ist\u00e1ll\u00f3ba borj\u00fan\u00e9z\u0151be. A nap tov\u00e1bbi r\u00e9sze v\u00e1ltakozva, mint az egy sima egy ford\u00edtott arr\u00f3l sz\u00f3lt, hogy a lev\u00e1gott marh\u00e1t kisebb r\u00e9szekre boncolta a b\u00f6ll\u00e9r, de k\u00e9t szeletel\u00e9s k\u00f6z\u00f6tt a k\u00e1lyh\u00e1val f\u0171t\u00f6tt h\u00e1zban bort iszogattunk \u00e9s kecskesajtos kenyeret ett\u00fcnk. Eb\u00e9dre pedig megkaptuk a felszeletelt marha egy r\u00e9sz\u00e9t v\u00edzben f\u0151ve, csak \u00edgy egyszer\u0171en keny\u00e9rrel \u00e9s v\u00f6r\u00f6shagym\u00e1val.\n<\/p>\n<\/p>\n


\n
\n<\/a>
\n

\n
\n<\/a><\/p>\n

\n

\n Folytat\u00e1sa hamarosan k\u00f6vetkezik\u2026..<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Okt\u00f3berben, amikor a balatoni vitorl\u00e1s haj\u00f3k legnagyobb r\u00e9sze kiemel\u00e9sre ker\u00fclt a v\u00edzb\u0151l, azt gondolhatn\u00e1nk, hogy a versenyszezon lez\u00e1rult \u00e9s egy 6 h\u00f3napos sz\u00fcnet k\u00f6vetkezik, m\u00edg \u00fajra haj\u00f3ra ker\u00fcl\u00fcnk. Ezen a t\u00e9len azonban bebizonyosodott, hogy ez nem \u00edgy van. Az Adria mikrokl\u00edm\u00e1ja \u00e9s k\u00f6zels\u00e9ge lehet\u0151v\u00e9 teszi, hogy ak\u00e1r a t\u00e9li h\u00f3napokban is h\u00f3doljunk szenved\u00e9ly\u00fcnknek. A charter […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":8631,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1426,767],"sailing_author":"Dr Magyar Erika","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1248"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1248"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1248\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8631"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1248"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1248"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1248"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}