{"id":1253,"date":"2013-02-07T09:55:00","date_gmt":"2013-02-07T08:55:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/02\/07\/lassuk-a-konkurrenciat-5-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:26","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:26","slug":"lassuk-a-konkurrenciat-5-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/02\/07\/lassuk-a-konkurrenciat-5-resz\/","title":{"rendered":"L\u00e1ssuk a konkurrenci\u00e1t! \u2013 5. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"

\n A D\u00fcsseldorfi Haj\u00f3ki\u00e1ll\u00edt\u00e1snak m\u00e1r r\u00e9g v\u00e9ge, de \u00e9n m\u00e9g tartozom egy utols\u00f3 besz\u00e1mol\u00f3val, konkurrencia keres\u0151vel, amelyben a Sholtz 8.8 versenyt\u00e1rsait keresem.
\n \n<\/p>\n

\n Scholtz 8.8\n<\/p>\n

\n A teakfadeckes, klasszikus form\u00e1j\u00fa haj\u00f3 a magyar stand \u00e9kess\u00e9ge volt. Persze szerencs\u00e9re minden ott ki\u00e1ll\u00edtott haj\u00f3 egyform\u00e1n vonzotta a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get, \u00e9s az \u00f6sszes magyar ki\u00e1ll\u00edt\u00f3 nagyon sikeresnek \u00e9rt\u00e9kelhette a ki\u00e1ll\u00edt\u00e1st. \u00c1m a Scholtz 8.8-asn\u00e1l rendszeresen lehetett olyan \u00e9rt\u00e9kel\u00e9st hallani az \u00e9rdekl\u0151d\u0151kt\u0151l, ami \u00e9kesen bizony\u00edtotta a haj\u00f3 kiemelked\u0151en j\u00f3 min\u0151s\u00e9g\u00e9t. Hiszen m\u00e9g \u00e9n magam is \u2013 aki csak alkalmank\u00e9nt voltam a haj\u00f3ban kuncsaftokat k\u00eds\u00e9rve \u2013 hallhattam a sokszor elhangz\u00f3 mondatot: \u201eHi\u00e1ba, ezek a hollandok tudnak haj\u00f3t \u00e9p\u00edteni!\u201d Amire \u00f6r\u00f6m volt mondani, hogy tudnak bizony, de ez a haj\u00f3 Magyarorsz\u00e1gon \u00e9p\u00fclt.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A spont\u00e1n d\u00edcs\u00e9ret kiv\u00e1lt\u00f3ja r\u00e9szben az is lehetett, hogy a Scholtz 8.8-as prospektus bor\u00edt\u00f3j\u00e1n l\u00e9v\u0151 k\u00e9pen a haj\u00f3 tatj\u00e1n leng\u0151 z\u00e1szl\u00f3 piros-feh\u00e9r-k\u00e9knek, azaz hollandnak is n\u00e9zhet\u0151. De v\u00e9g\u00fcl is ez m\u00e9g j\u00f3 is, hiszen kicsalta az \u00e9rdekl\u0151d\u0151kb\u0151l ezt a sokszor elhangz\u00f3 elismer\u00e9st. Mivel az emberek a holland term\u00e9kekr\u0151l am\u00fagy is\u00a0 hajlamosabbak j\u00f3 min\u0151s\u00e9get felt\u00e9telezni, mint a mi\u00e9nkr\u0151l, a sz\u00e1rmaz\u00e1s felismer\u00e9se \u00edgy m\u00e9g er\u0151sebb lenyomatot hozhatott l\u00e9tre a l\u00e1togat\u00f3kban.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A haj\u00f3 pedig gy\u00f6ny\u00f6r\u0171. A ki\u00e1ll\u00edtott darab kivitel\u00e9nek sz\u00e9ps\u00e9ge mellett m\u00e9g r\u00e1ad\u00e1sul egyemberes vitorl\u00e1z\u00e1shoz szerelt vitorl\u00e1s \u00e1llt a standon. Minden \u00e1ll\u00edthat\u00f3, el\u00e9rhet\u0151 a korm\u00e1nyos hely\u00e9r\u0151l, aki az \u00f6nv\u00e1lt\u00f3 orrrvitorla seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel \u00edgy egyed\u00fcl is vihet vitorl\u00e1zni egy kisebb, a haj\u00f3z\u00e1sban ak\u00e1r j\u00e1ratlan\u00a0 t\u00e1rsas\u00e1got is.\n<\/p>\n

\n Mindehhez a haj\u00f3ba be\u00e9p\u00edtett seg\u00e9dmotor elektromos hajt\u00e1s\u00fa, \u00edgy ak\u00e1r a Balatonon vagy b\u00e1rhol, ahol tiltott a bels\u0151\u00e9g\u00e9s\u0171 motorok haszn\u00e1lata nyugodtan haj\u00f3zhat sz\u00e9lcsendben is temp\u00f3san. An\u00e9lk\u00fcl, hogy felh\u00fazott vitorl\u00e1kkal pr\u00f3b\u00e1ln\u00e1 a rend\u0151r\u00f6knek azt a l\u00e1tszatot kelteni, mintha sz\u00e9l hajtan\u00e1 kereszt\u00fcl a t\u00fck\u00f6rs\u00edma v\u00edzen…\n<\/p>\n

\n L\u00e1ssuk h\u00e1t a konkurrens haj\u00f3kat! Mi az hogy daysailer?\n<\/p>\n

\n A kateg\u00f3ria sokf\u00e9lek\u00e9ppen le\u00edrhat\u00f3. Nem ismerek hivatalos verzi\u00f3t, de \u00e9ppen a ki\u00e1ll\u00edt\u00e1st j\u00e1rva j\u00f6ttem r\u00e1 a saj\u00e1t meghat\u00e1roz\u00e1somra. A daysailer egyszer\u0171en norm\u00e1lis vitorl\u00e1s haj\u00f3!\n<\/p>\n

\n Negyven-\u00f6tven \u00e9vvel ezel\u0151tt ilyen elnevez\u00e9s, kateg\u00f3ria bizony\u00e1ra nem l\u00e9tezett. Csak ami\u00f3ta a v\u00edzen elszaporodtak a nagy bels\u0151 lak\u00f3t\u00e9rrel rendelkez\u0151 t\u00farahaj\u00f3k, ami\u00f3ta a chartervil\u00e1gnak, a k\u00e9nyelmes v\u00edzi turizmusnak \u00e9p\u00fcl a vitorl\u00e1sok nagy t\u00f6bbs\u00e9ge, az\u00f3ta kell megk\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztetni azokat, amelyek els\u0151sorban mag\u00e1\u00e9rt a vitorl\u00e1z\u00e1s \u00e9lm\u00e9ny\u00e9\u00e9rt \u00e9p\u00fclnek. Vagyis \u00f6tven-hatvan \u00e9ve m\u00e9g a vitorl\u00e1s haj\u00f3k t\u00f6bbs\u00e9ge \u201edaysailer\u201d volt.\n<\/p>\n

\n Most, hogy m\u00e1r van ilyen kateg\u00f3ria, \u00edgy \u00fczletileg is megfogalmazhat\u00f3 a c\u00e9l. El\u00e9rni \u00e1ltaluk azt a vitorl\u00e1z\u00f3 k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get, amelyik nem lakni akar a v\u00edzen, mert mondjuk h\u00e1za van a k\u00f6zelben, vagy sz\u00e1llod\u00e1ban alszik, viszont ak\u00e1r naponta v\u00edzre sz\u00e1ll. Ez a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g pedig l\u00e9tsz\u00e1m\u00e1ban is egyre n\u00f6vekszik, mert egy \u201edaysailer\u201d a v\u00edzhez k\u00f6zelibb, soksz\u00edn\u0171bb vitorl\u00e1s\u00e9lm\u00e9nyt ad, mint a legt\u00f6k\u00e9letesebb lak\u00f3b\u00f6d\u00f6n. R\u00e1ad\u00e1sul egy lak\u00e1sk\u00e9nt is haszn\u00e1lhat\u00f3 haj\u00f3val, \u00e9s a benne a sz\u00e1razf\u00f6ldihez hasonl\u00f3 \u00e9letre berendezkedett \u201elak\u00f3kkal\u201d neh\u00e9zkesebb is neki indulni a ny\u00edlt v\u00edznek. \u00a0El\u0151bb el kell pakolni… Vagyis akinek daysailere van, az j\u00f3 es\u00e9lyel t\u00f6bbet vitorl\u00e1zik.\n<\/p>\n

\n A fentiekb\u0151l k\u00f6vetkez\u0151en b\u00e1rmelyik nem lak\u00f3haj\u00f3 lehet konkurrenci\u00e1ja a Scholtz 8.8-nak. Ez\u00e9rt a k\u00f6rt lesz\u0171k\u00edtem a hasonl\u00f3 m\u00e9ret\u0171, \u00e9s hasonl\u00f3an klasszikus st\u00edlus\u00faakra. Amelyekb\u0151l viszont gy\u00f6ny\u00f6r\u0171 p\u00e9ld\u00e1nyokat lehetett l\u00e1tni a 17-es \u00e9s a 16-os csarnokban. Hollandot, franci\u00e1t \u00e9s britet. Vagyis az ellenfelek az eur\u00f3pai haj\u00f3z\u00e1s elitj\u00e9b\u0151l szemezgethet\u0151k.\n<\/p>\n

\n Jelen cikkhez nem k\u00e9sz\u00edtettem \u00f6sszehasonl\u00edt\u00f3 t\u00e1bl\u00e1zatot. A m\u00e9retelt\u00e9r\u00e9sek itt az \u00e9rt\u00e9kel\u00e9shez l\u00e9nyegtelenek. Nyilv\u00e1nval\u00f3, hogy egy tengeri k\u00f6rnyezetre tervezett daysailer sz\u00e9lesebb, t\u00e1gasabb \u00e9s m\u00e9lyebb j\u00e1rat\u00fa lehet, mint a Balatonra \u00e9s tavakra ide\u00e1lis Scholtz 8.8. Illetve lehet m\u00e9lyebb j\u00e1rat\u00fa is, b\u00e1r ez nem igaz\u00e1n jellemz\u0151 ezekre a klasszikus form\u00e1j\u00fa vitorl\u00e1sokra. Az \u00e1rakat pedig v\u00e9gk\u00e9pp \u00e9rtelmetlen \u00f6sszehasonl\u00edtani. \u00d3ri\u00e1siak az elt\u00e9r\u00e9sek abban, hogy mit adnak, mennyi extr\u00e1t, milyen felszerel\u00e9st az alap\u00e1r\u00e9rt, illetve mennyi az \u00e9ppen ki\u00e1ll\u00edtott haj\u00f3 \u00e9rt\u00e9ke.\n<\/p>\n

\n A Scoltz 8.8-nak is van a ki\u00e1ll\u00edtottn\u00e1l sokkal egyszer\u0171bb, purit\u00e1nabb alapv\u00e1ltozata. Az ellenfelekn\u00e9l ez kev\u00e9sb\u00e9 igaz. Mindenesetre neh\u00e9z olyan felszerelts\u00e9get tal\u00e1lni \u00e9s annak \u00e1r\u00e1t is tudni, amelyik ar\u00e1nylag j\u00f3l \u00f6sszehasonl\u00edthat\u00f3.\n<\/p>\n

\n Az viszont biztos, hogy a magyar haj\u00f3 \u00e1rfekv\u00e9s\u00e9ben sokkal jobb, ak\u00e1r t\u00edzezer eur\u00f3kkal olcs\u00f3bb az itt felsoroltakn\u00e1l, mik\u00f6zben hozza ugyanazt a magas min\u0151s\u00e9get. \u00cdgy h\u00e1t t\u00e1bl\u00e1zatba foglalva a versenyt\u00e1rsakat \u00fagyis a Scholtz 8.8-as ker\u00fclne a lista \u00e9l\u00e9re…\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Saffier \u2013 Hollandia
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n H\u00e1rom gy\u00f6ny\u00f6r\u0171 haj\u00f3t \u00e1ll\u00edtott ki a h\u00edrneves holland c\u00e9g, akik b\u00fcszke \u201eDutch quality\u201d felirattal rekl\u00e1mozt\u00e1k port\u00e9k\u00e1jukat.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A Saffier SC 10, a Saffier Elegance 33 \u00e9s 26 k\u00f6z\u00fcl hosszra az ut\u00f3bbi azonos a magyar haj\u00f3val. Az is t\u00e1gasabb, l\u00e9v\u00e9n hasasabb, sz\u00e9lesebb konstrukci\u00f3, amelyet nyilv\u00e1nval\u00f3an tengeri t\u00edpusokb\u00f3l fejlesztettek. Nekem, a tavi haj\u00f3khoz szokott szememmel kicsit bumfordibb, mint a Scholtz 8.8, \u00e9s tal\u00e1n furcs\u00e1n n\u00e9zne ki egy magyar kik\u00f6t\u0151ben. Az\u00e9rt azt is elfogadn\u00e1m \u2013 mondja bennem bel\u00fcl a cs\u00f3ringer vitorl\u00e1z\u00f3…\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A Saffier haj\u00f3k kivitele, k\u00fcls\u0151 \u00e9s bels\u0151 megold\u00e1saik szemet gy\u00f6ny\u00f6rkedtet\u0151ek, kiv\u00e1l\u00f3 min\u0151s\u00e9g\u0171ek. \u00c9s mivel a magyar haj\u00f3n ugyanezzel tal\u00e1lkozhattak az \u00e9rdekl\u0151d\u0151k, \u00e9rthet\u0151, hogy \u00f6sszekevert\u00e9k a holland min\u0151s\u00e9get a magyarral…\n<\/p>\n

\n
\n Tofinou \u2013 Franciaorsz\u00e1g
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Holland min\u0151s\u00e9g ide vagy oda, ugyanebben a kateg\u00f3ri\u00e1ban nekem sokkal jobban tetszett a francia Tofinou. Egy darabbal m\u00e1r biztosan tal\u00e1lkoztam a Balatonon is, amelyik az itt ki\u00e1ll\u00edtott Tofinou 8-assal azonos.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Jobban tetszik ez a haj\u00f3, mert a bumfordi, hasas hollandokhoz k\u00e9pest ez franci\u00e1san kecses, eleg\u00e1ns haj\u00f3. \u00c9s korm\u00e1nyr\u00faddal szerelt, nem ker\u00e9kkel! Az\u00e9rt \u0151szint\u00e9n: egy nyolc-t\u00edzm\u00e9teres haj\u00f3n enyhe t\u00falz\u00e1s a korm\u00e1nyker\u00e9k. B\u00e1r a tulajdonos kapit\u00e1nyi sapk\u00e1ban tengeri medv\u00e9sebben fest egy ker\u00e9k m\u00f6g\u00f6tt, m\u00e9gis a korm\u00e1nyr\u00fad kezelhet\u0151bb, fordul\u00e9konyabb haj\u00f3ra utal.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A Tofinou \u00e9s a Scholtz klasszikus form\u00e1j\u00fa, \u00e1m egyar\u00e1nt modernebb a v\u00edzvonal alatt. Szemben a klasszikus hossz\u00fakieles, \u00e9s arra szerelt korm\u00e1ny\u00fa haj\u00f3kkal a keskenyebb finkielhez k\u00f6zel\u00edt\u0151 t\u0151kes\u00faly-forma \u00e9s az att\u00f3l messze h\u00e1tr\u00e9bb dolgoz\u00f3 f\u00fcggesztett korm\u00e1ny sokkal fordul\u00e9konyabb, f\u00fcrg\u00e9bb haj\u00f3t eredm\u00e9nyez.\n<\/p>\n

\n A Scholtz 8.8 teste egy hosszab\u00edtott Sud\u00e1r\u00e9, m\u00e1rpedig Sud\u00e1rral sokat haj\u00f3ztam, \u00e9s tudom, hogy ha kell, szinte helyben megford\u00edthat\u00f3. Megtettem ezt vele olyan helyeken, ahol egy hossz\u00fakieles klasszikussal biztos lebontottam volna a m\u00f3l\u00f3t…\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A Tofinou klasszikus hat\u00e1st kelt\u0151, \u00e1m modern form\u00e1j\u00fa haj\u00f3. H\u00e1tul sz\u00e9lesebb, laposabb, nyilv\u00e1nval\u00f3an sikl\u00e1sra is alkalmas forma. A bels\u0151 kivitel a holland vet\u00e9lyt\u00e1rshoz k\u00e9pest is min\u0151s\u00e9gi, b\u00e1r itt m\u00e9g nyilv\u00e1nval\u00f3bb, hogy a l\u00e9nyeg a cockpit, a vitorl\u00e1s t\u00e9r.\n<\/p>\n

\n Viszont szint\u00e9n nem fill\u00e9res haj\u00f3…\n<\/p>\n

\n
\n Rustler \u2013 Nagy-Britannia
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A britek a 24 l\u00e1bas legkisebb t\u00edpusukat \u00e1ll\u00edtott\u00e1k ki. Ha a hollandok haj\u00f3it hamis\u00edtatlan n\u00e9metalf\u00f6ldi hangulat lengi k\u00f6r\u00fcl, a franci\u00e1kat pedig a k\u00f6nnyed elegancia jellemzi, akkor itt s\u00fct a t\u00f6m\u00e9ny trad\u00edci\u00f3. Ez egy amolyan \u201eilyen haj\u00f3val kell vitorl\u00e1zni a tengeren\u201d meggy\u0151z\u0151d\u00e9st \u00e1raszt, er\u0151s Britannia Rules the Waves h\u00e1tt\u00e9rrel. Igazi v\u00edzi purit\u00e1n, tenyeres-talpas sz\u00e9ps\u00e9g, sz\u00f3 szerint daysailer.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Nulla kabin, nulla luxus, seg\u00e9dmotornak nyoma sincs sehol. Egy \u00f3ri\u00e1sira h\u00edzlalt hasas Dragon .Nem \u00fcl ott, de szinte l\u00e1tom a vil\u00e1gra fenns\u0151bs\u00e9ggel n\u00e9z\u0151 nagybajusz\u00fa angolt a korm\u00e1nyn\u00e1l, ahogy mindenf\u00e9le francia elegancia, vagy praktukus holland megold\u00e1s mellett \u00e9rz\u00e9ketlen, csukottszem\u0171 magabiztoss\u00e1ggal d\u00fcb\u00f6r\u00f6g el.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n \u00c9s nincs teljesen igazam. Mert a vitorla \u00e1tmen\u0151latnis, az \u00e1rboc meglehet\u0151sen magas. Vagyis \u2013 ha csak nyomokban is \u2013 de a j\u00f3 \u00f6reg angol bulldogon is l\u00e1tszik a kor szele. Persze szigor\u00faan a praktikus haj\u00f3s r\u00e9sze, \u00e9s az is csak azut\u00e1n, hogy m\u00e1r bev\u00e1lt, \u00e9s alkalmazz\u00e1k h\u00fasz-harminc \u00e9ve.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Visszamegyek a magyar standra. Meg\u00e1llok a Scholtz 8.8 mellett \u00e9s k\u00e9nytelen vagyok elgondolkodni. Tal\u00e1n az\u00e9rt tetszik nekem ez a haj\u00f3, mert \u00e9n nem vagyok se holland, se francia, se brit?\n<\/p>\n

\n Akkor minden rendben. A t\u00f6bbs\u00e9g nem az.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A D\u00fcsseldorfi Haj\u00f3ki\u00e1ll\u00edt\u00e1snak m\u00e1r r\u00e9g v\u00e9ge, de \u00e9n m\u00e9g tartozom egy utols\u00f3 besz\u00e1mol\u00f3val, konkurrencia keres\u0151vel, amelyben a Sholtz 8.8 versenyt\u00e1rsait keresem. Scholtz 8.8 A teakfadeckes, klasszikus form\u00e1j\u00fa haj\u00f3 a magyar stand \u00e9kess\u00e9ge volt. Persze szerencs\u00e9re minden ott ki\u00e1ll\u00edtott haj\u00f3 egyform\u00e1n vonzotta a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get, \u00e9s az \u00f6sszes magyar ki\u00e1ll\u00edt\u00f3 nagyon sikeresnek \u00e9rt\u00e9kelhette a ki\u00e1ll\u00edt\u00e1st. \u00c1m a […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":8887,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[319,1405],"sailing_author":"Ruj\u00e1k Istv\u00e1n","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1253"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1253"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1253\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8887"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1253"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1253"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1253"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}