{"id":1262,"date":"2013-02-01T10:00:00","date_gmt":"2013-02-01T09:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/02\/01\/lassuk-a-konkurrenciat-4-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:24","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:24","slug":"lassuk-a-konkurrenciat-4-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/02\/01\/lassuk-a-konkurrenciat-4-resz\/","title":{"rendered":"L\u00e1ssuk a konkurrenci\u00e1t! \u2013 4. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"
\n Mi az hogy Performance Cruiser? Tulajdonk\u00e9ppen olyan versenyhaj\u00f3, amely n\u00e9mi komfort, egy kis kabin r\u00e9v\u00e9n kapcsol\u00f3dik a t\u00farahaj\u00f3k vil\u00e1g\u00e1hoz, de az\u00e9rt a l\u00e9nyege a versenyz\u00e9s, a temp\u00f3s vitorl\u00e1z\u00e1s, nem a k\u00e9nyelem.\n<\/p>\n
\n \n Nevezik racer-cruisernek is, a cruiser-racerrel szemben, ahol m\u00e1r komolyabb kabin tal\u00e1lhat\u00f3, \u00e9s a testforma is a t\u00farahaj\u00f3kra eml\u00e9keztet igaz\u00e1n. Hol a hat\u00e1r? Sehol. Mindenki m\u00e1shov\u00e1 teszi, nem is igaz\u00e1n l\u00e9nyeges.\n<\/p>\n \n B\u00e1rhol is a kateg\u00f3riahat\u00e1r a magyar Code 8 abszol\u00fat racer-cruiser. Az egys\u00e9ges oszt\u00e1lyhaj\u00f3v\u00e1 v\u00e1l\u00e1s v\u00e1gy\u00e1val terveztetett, \u00e9s jelenleg a harmadik darab \u00e9p\u00fcl a Balatonra. K\u00f6z\u00faton j\u00f3l sz\u00e1ll\u00edthat\u00f3, mert a t\u0151kes\u00falya nagyon k\u00f6nnyen leszerelhet\u0151, \u00edgy a Code 8 alacsonyan \u00fcl az ut\u00e1nfut\u00f3n, \u00e9s k\u00f6nnyen vontathat\u00f3, mint egy nagy jolle.\n<\/p>\n \n Azt sem kell bizonygatni, hogy kis szem\u00e9lyzettel is megvitorl\u00e1zhat\u00f3, hiszen Litkey Farkas k\u00e9tszer nyert m\u00e1r sz\u00f3l\u00f3vitorl\u00e1s t\u00f3ker\u00fcl\u0151t vele.\n<\/p>\n \n Mit is \u00edg\u00e9r m\u00e9g a bross\u00fara? Kis befektet\u00e9ssel fenntarthat\u00f3, \u00e9sszer\u0171 m\u00e9retek, \u00e9sszer\u0171 \u00e1rak.\n<\/p>\n \n A m\u00e9retek \u00e9sszer\u0171ek. A Fa N\u00e1ndor f\u00e9le egykezes t\u00f3ker\u00fcl\u0151re el\u0151\u00edrt maxim\u00e1lis haj\u00f3hossz 8 m\u00e9ter. Ez lett a kezdetben 8 M OD haj\u00f3kkal futott verseny alapj\u00e1n a Code 8 kateg\u00f3ri\u00e1ja is. Az elm\u00falt \u00e9vekben megsz\u00fcletett a 8 M Pro t\u00edpus vagy kateg\u00f3ria (jelenleg m\u00e9g nem \u00f6n\u00e1ll\u00f3 oszt\u00e1ly), amelybe a Fa N\u00e1ndi \u00e9s D\u00e9ry Attila \u00e1ltal tervezett nyolcm\u00e9teres tartozik, illetve a Code 8.\n<\/p>\n \n A D\u00fcsseldorfi Haj\u00f3ki\u00e1ll\u00edt\u00e1son a magyar stand egyik fontos eleme volt a haj\u00f3. Nem az\u00e9rt, mert az \u00e1rboc \u00e1ll\u00edt\u00e1sakor csaknem siker\u00fclt letarolni a k\u00f6rny\u00e9kbeli install\u00e1ci\u00f3t…\n<\/p>\n \n Fontos elem volt a haj\u00f3 mert \u2013 sz\u00e9p magyars\u00e1ggal mondva\u00a0 \u2013 a high-techet k\u00e9pviselte, illetve bemutatta a Pauger Carbon \u00e1rbocokat \u00e9s rudazati elemeket felvonultat\u00f3 kis ki\u00e1ll\u00edt\u00e1sa mellett a c\u00e9g haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 k\u00e9pess\u00e9g\u00e9t is. Fontos volt emellett az\u00e9rt is, mert a haj\u00f3 oldal\u00e1n \u00e9kesked\u0151 Budapest Bank szponzorfelirat sokakban egy\u00e9rtelm\u0171s\u00edtette, hogy ez itt a magyar stand.\n<\/p>\n \n \u00cdgy az egyik oldalon \u00e1ll\u00f3 Code 8 \u00e9s a t\u00falv\u00e9gen mosolyg\u00f3 Pata Stradivarius k\u00e9sz m\u0171velts\u00e9gi kv\u00edz volt a kicsit t\u00e1j\u00e9kozatlanabb l\u00e1togat\u00f3nak, akinek kisebb szellemi terhel\u00e9st is jelenthetett a Budapest-Bukarest k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g feldolgoz\u00e1sa, illetve Paganini kil\u00e9t\u00e9nek megismer\u00e9se, ami k\u00e9ts\u00e9gtelen r\u00e9st \u00fcthetett egyesek wagnerileg korl\u00e1tozott vil\u00e1gk\u00e9p\u00e9n. Ne legyek az\u00e9rt t\u00fal gunyoros: nagyon kevesen akadtak ilyenek a l\u00e1togat\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt, \u00e9s a t\u00e9mak\u00f6rben elejtett megjegyz\u00e9seik, k\u00e9rd\u00e9seik legal\u00e1bb vid\u00e1m\u00edtott\u00e1k h\u00e9tk\u00f6znapjainkat a standon…\n<\/p>\n \n A Code 8 konkurrenseit keresve tulajdonk\u00e9ppen k\u00e9t haj\u00f3ra akadtam a szomsz\u00e9dos 16-os csarnokban. A sv\u00e1jci-lengyel Saphire \u00e9s a szlov\u00e9n Seascape 27 nem csak ugyanaz a kateg\u00f3ria, de form\u00e1jukban \u00e9s tervez\u00e9si koncepci\u00f3jukban is hasonl\u00f3ak a magyar haj\u00f3hoz.\n<\/p>\n \n A h\u00e1rom k\u00f6z\u00fcl \u2013 el\u0151re el\u00e1rulom \u2013 \u00e9n nan\u00e1, hogy a Code 8-at v\u00e1lasztan\u00e1m. Biztos vagyok benne, hogy ha a h\u00e1rom vitorl\u00e1st \u00f6sszeereszten\u00e9nk egy p\u00e1ly\u00e1ra az Andrej Justin tervezte magyar haj\u00f3 sebess\u00e9gben s\u00edm\u00e1n vern\u00e9 \u0151ket. M\u00e9g akkor is, ha egy \u00fcvegsz\u00e1las v\u00e1ltozatot (m\u00e9g nem \u00e9p\u00fclt) \u00e1ll\u00edtan\u00e1nk vetrsenybe ellen\u00fck. Term\u00e9szetesen akadnak nagyon j\u00f3 r\u00e9szmegold\u00e1sok, \u00f6tletek a m\u00e1sik k\u00e9t t\u00edpuson is, amelyekb\u0151l persze t\u00f6bb \u00e1tvehet\u0151 a Code 8-ra is.\n<\/p>\n \n Amiben a Seascape 27 versenyt\u00e1rsai f\u00f6l\u00e9 n\u0151tt, az egy\u00e9rtelm\u0171en a marketing. A szlov\u00e9n csapat nagyon sz\u00e9pen fel\u00e9p\u00edtette a bemutatkoz\u00e1st. Bizony\u00e1ra \u00e1ldoztak is erre rendesen. El\u0151sz\u00f6r is megjelent egy hossz\u00fa \u00e9s nagyon m\u00e9ltat\u00f3 bemutat\u00f3 a n\u00e9met Yacht magazinban. Ami nem mellesleg Eur\u00f3pa legnagyobb p\u00e9ld\u00e1nysz\u00e1mban megjelen\u0151 haj\u00f3s lapja. Azt\u00e1n enged\u00e9lyt kaptak az \u00fajs\u00e1gt\u00f3l arra, hogy ezt a cikket k\u00fcl\u00f6nsz\u00e1m szer\u0171 nyomtat\u00e1sban terjessz\u00e9k a standon. Benevezt\u00e9k a haj\u00f3t a v\u00e1s\u00e1r \u00e9s az \u00e9v haj\u00f3ja versenyre, aminek a felt\u0171ntet\u00e9se is marketingelem. H\u00e1t m\u00e9g ha d\u00edjra jel\u00f6ltt\u00e9, net\u00e1n nyertess\u00e9 is v\u00e1lik az adott haj\u00f3, arr\u00f3l nem is sz\u00f3lva. Mindenesetre egy ilyen kamp\u00e1ny nem kis p\u00e9nzbe ker\u00fcl, bele\u00e9rtve a kiemelt, nagy ki\u00e1ll\u00edt\u00e1si helyet. Az \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s \u00e9s a h\u00edrek alapj\u00e1n mindez meg\u00e9rhette a szlov\u00e9n c\u00e9gnek, mert a t\u00edpus felfut\u00e1s\u00e1r\u00f3l, \u00e9s komoly rendel\u00e9smennyis\u00e9gr\u0151l lehetett hallani a v\u00e1s\u00e1r alatt. Igaz, vagy nem, azt nem tudom, hiszen manaps\u00e1g a marketing egyik eleme lehet a suttog\u00f3 propaganda is. Majd megl\u00e1tjuk p\u00e1r \u00e9ven bel\u00fcl, val\u00f3j\u00e1ban mekkora a siker\u00fck.\n<\/p>\n \n Maga a Seascape 27 is nagyszer\u0171 kis haj\u00f3. Nem ak\u00e1rki tervezte azt sem: a Mini Transat \u00e9s a Class 40 vil\u00e1g\u00e1ban ismert \u00e9s sikeres francia Samuel Manuard, aki maga is ott volt a v\u00e1s\u00e1ron.\n<\/p>\n \n J\u00f6tt volna egy\u00e9bk\u00e9nt Andrej Justin a Code 8 tervez\u0151je is, csak ebben megakad\u00e1lyozta a d\u00fcsseldorfi l\u00e9gisztr\u00e1jk, \u00e9s j\u00e1rat\u00e1nak t\u00f6rl\u00e9se.\n<\/p>\n \n Ha m\u00e1r a tervez\u0151k, akkor ugrok egy pillanatra a Saphire-hoz. Annak ki\u00f6tl\u0151je az olasz Claudio Maletto, aki n\u00e1lunk feltehet\u0151en kev\u00e9sb\u00e9 ismert, mint Justin vagy Manuard. De csak az\u00e9rt, mert nagyon visszah\u00faz\u00f3d\u00f3 egy\u00e9nis\u00e9g. Am\u00fagy 11 America\u2019s Cup haj\u00f3 tervez\u00e9s\u00e9ben vett m\u00e1r r\u00e9szt, \u00e9s a Saphire programot futtat\u00f3 sv\u00e1jci v\u00e1llalkoz\u00f3, Michael Tobler \u00far elmond\u00e1sa szerint az \u0151 munk\u00e1ja volt p\u00e9ld\u00e1ul a Mascalzone Latino AC haj\u00f3.\n<\/p>\n \n A Seascape 27 bizony\u00e1ra meghathatta a n\u00e9met l\u00e1togat\u00f3kat szellemes \u201ebelmotor a\u00a0 k\u00fclmotor\u201d rendszer\u00e9vel. A cockpitben egy fedelet felnyitva a v\u00edzszintesen t\u00e1rolt k\u00fclmotor egy hatalmas zsan\u00e9rral a haj\u00f3fen\u00e9ken ny\u00edl\u00f3 ajt\u00f3n \u00e1t egy mozdulattal \u00fczembe helyezhet\u0151, illetve elpakolhat\u00f3. Ugyanakkor gyeng\u00e9bb min\u0151s\u00e9g\u0171 a felszerelts\u00e9ge a m\u00e1sik kett\u0151n\u00e9l, a rudazat\u00e1r\u00f3l nem is sz\u00f3lva, ami ugye a Saphire-on \u00e9s a Code 8-on Pauger Carbon, m\u00edg a szlov\u00e9n haj\u00f3n \u2013 jelenleg m\u00e9g \u2013\u00a0 ahhoz k\u00e9pest el\u00e9g gagyi karboncucc tal\u00e1lhat\u00f3.\n<\/p>\n \n A Saphire-t tippelem a h\u00e1rom k\u00f6z\u00fcl a leglassabbnak, de ez persze csak amolyan r\u00e1n\u00e9zek a form\u00e1j\u00e1ra \u00e9s \u00fagy gondolom \u00e9rz\u00e9s. Nem vagyok haj\u00f3tervez\u0151, csak sok haj\u00f3t l\u00e1ttam, de ett\u0151l m\u00e9g nem kell igazam legyen. Persze ez nem is egy prec\u00edz haj\u00f3steszt, csak egy elfogult l\u00e1togat\u00f3 mammog\u00e1sa…\n<\/p>\n \n Ahhoz viszont nem kell szak\u00e9rt\u0151nek lennem, hogy meg\u00e1llap\u00edtsam, a Saphire bels\u0151 kivitele j\u00f3csk\u00e1n a m\u00e1sik kett\u0151 m\u00f6g\u00f6tt kullog. Mivel mindh\u00e1rom esetben a kabinfal egyszer\u0171en a h\u00e9j vagy a deck bels\u0151 fele top coat-val lekenve, \u00edgy j\u00f3l l\u00e1that\u00f3 a kivitel gondoss\u00e1ga. A Seascape-ben is jobb lett volna egy-k\u00e9t m\u00e9lyebbre vil\u00e1g\u00edt\u00f3 l\u00e1mp\u00e1t leoltani, \u00e9s a legnyugodtabb l\u00e9lekkel a Code 8 belsej\u00e9ben hagyhatta a ki\u00e1ll\u00edt\u00f3 az \u00e9rdekl\u0151d\u0151t n\u00e9zel\u0151dni.\n<\/p>\n \n A legsportosabb, leggyorsabb a form\u00e1j\u00e1n t\u00fal \u2013 mert az\u00e9rt ne feledj\u00fck, hogy Andrej Justin rengeteget dolgozik egy\u00fctt Russell Coutts-szal \u2013 az\u00e9rt is a Code 8, mert a legjobb a haj\u00f3test-t\u0151kes\u00faly s\u00falyar\u00e1nya, illetve a legt\u00f6bb vitorl\u00e1t hordozza a h\u00e1rom k\u00f6z\u00fcl.\n<\/p>\n \n Bel\u00fcl a k\u00e9t ellenf\u00e9l kicsit t\u00e1gasabb, ami\u00e9rt magasabb testtel illetve a Seascape eset\u00e9ben sz\u00e1momra cs\u00fafabb, nagyobb, a haj\u00f3t t\u00far\u00e1sabb form\u00e1j\u00fav\u00e1 tev\u0151 kabintet\u0151vel fizetnek.\n<\/p>\n \n Ha pedig mindehhez az \u00e1rfekv\u00e9seket is n\u00e9zz\u00fck, akkor a Code 8 els\u00f6pr\u0151en a legjobb. Illetve, amint azt a magyar haj\u00f3kn\u00e1l megszokhattuk, az \u00e1rel\u0151ny akkor kezd igaz\u00e1n kidomborodni, amikor a vev\u0151 neki\u00e1ll az extr\u00e1kb\u00f3l szemezgetni.\n<\/p>\n \n A Code 8 h\u00e1romf\u00e9le kivitelben rendelhet\u0151. A karbontest\u0171 \u00e9s karbon rudazatos Racer v\u00e1ltozat mellett lehet Cruiser is, ami ugyanaz \u00fcvegsz\u00e1las kivitelben \u00e9s alum\u00ednium rudazattal. A haj\u00f3 \u00edgy sem l\u00e9nyegesen nehezebb, teh\u00e1t a teljes\u00edtm\u00e9nye csak kicsit cs\u00f6kken. Legink\u00e1bb ezt a verzi\u00f3t illene \u00f6sszehasonl\u00edtani a versenyt\u00e1rsakkal, amelyek nem karbonhaj\u00f3k.\n<\/p>\n \n A Simon Tam\u00e1s vezette Code Yachting c\u00e9g k\u00edn\u00e1lja a Code 8 Match verzi\u00f3t is. Ez a p\u00e1rosverseny c\u00e9lokra specializ\u00e1lt t\u00edpus. Kicsit hosszabb, mert a h\u00e1tulj\u00e1nn egy az RC44-hez hasonl\u00f3an lecsatolhat\u00f3 spoiler van, illetve az orr\u00e1n is ott az \u00fctk\u00f6z\u0151r\u00e9sz, amely lehet\u0151v\u00e9 teszi, hogy egy heves match race tal\u00e1lkoz\u00e1s ut\u00e1n a s\u00e9r\u00fclt elemek cser\u00e9j\u00e9vel a haj\u00f3 azonnal harcra foghat\u00f3 \u00e1llapotba ker\u00fclj\u00f6n. A Code 8 match emiatt hosszabb \u00e9s nehezebb a testv\u00e9rein\u00e9l.\n<\/p>\n
\n CODE 8
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n