{"id":1263,"date":"2013-01-30T15:10:00","date_gmt":"2013-01-30T14:10:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/01\/30\/lassuk-a-konkurrenciat-3-resz\/"},"modified":"2017-08-02T00:16:16","modified_gmt":"2017-08-01T22:16:16","slug":"lassuk-a-konkurrenciat-3-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/01\/30\/lassuk-a-konkurrenciat-3-resz\/","title":{"rendered":"L\u00e1ssuk a konkurrenci\u00e1t! \u2013 3. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"
\n Nek\u00fcnk otthon, Magyarorsz\u00e1gon m\u00e1r nem kell bemutatni a Pauger Carbont \u00e9s Paulovits Dini innovat\u00edv munk\u00e1ss\u00e1g\u00e1t. De a vil\u00e1gban m\u00e9g sokfel\u00e9 hangzik a nev\u00fck ismeretlen\u00fcl, igaz egyre jobban ismerik \u00e9s elismerik a c\u00e9get \u00e9s term\u00e9keit.
\n
\n Boot D\u00fcsseldorf 2013
\n \n<\/p>\n
\n \n A Pauger Carbon egy\u00e9bk\u00e9nt k\u00fcl\u00f6nleges. Ritka ugyanis, hogy egy haj\u00f3s karbon term\u00e9keket el\u0151\u00e1ll\u00edt\u00f3 m\u0171hely ne csak \u00e1rbocgy\u00e1rt\u00f3 vagy csak haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 legyen. Vagy ez, vagy az. De olyat nem lehet l\u00e1tni sehol, hogy egy c\u00e9g telephely\u00e9n vil\u00e1gsz\u00ednvonal\u00fa karbon rudazatok k\u00e9sz\u00fclnek, ugyanakkor a szomsz\u00e9d csarnokban \u00e9ppen egy IMOCA 60 l\u00e1bas haj\u00f3 \u00e9p\u00fclne a Vend\u00e9e Globe-ra, vagy egy sp\u00e9ci Russell Coutts 44-es, net\u00e1n egy olyan extr\u00e9m csoda, mint a K\u00e9kszalag-rekorder Fifty-Fifty.\n<\/p>\n \n A c\u00e9g b\u00e1rmelyik term\u00e9k\u00e9t n\u00e9zz\u00fck, mellbev\u00e1g\u00f3 a bel\u0151l\u00fck sug\u00e1rz\u00f3 kreativit\u00e1s, \u00f6tletess\u00e9g, innovat\u00edv szellem \u00e9s a min\u0151s\u00e9g. Mivel \u00e9vek, s\u0151t, imm\u00e1r \u00e9vtizedek ebben a szellemben folyik a munka, a kezdetben szinte nulla marketingtev\u00e9kenys\u00e9g (mondhatom \u00edgy, mert n\u00e9h\u00e1ny \u00e9vvel ezel\u0151tt ott dolgozva az \u00e9n feladatom volt) ellen\u00e9re a term\u00e9keik most m\u00e1r egyre ismertebbek. Illetve most m\u00e1r erre is egyre t\u00f6bb er\u0151, energia jut, amit bizony\u00edt d\u00fcsseldorfi jelenl\u00e9t\u00fck\u00f6n k\u00edv\u00fcl a term\u00e9keik fejleszt\u00e9s\u00e9ben mind jobban megjelen\u0151 t\u00e1mogat\u00e1s.\n<\/p>\n \n A Pauger Kft. a kutat\u00e1s-fejleszt\u00e9si tev\u00e9kenys\u00e9get t\u00e1mogat\u00f3 Eur\u00e9ka p\u00e1ly\u00e1zat megnyer\u00e9s\u00e9vel kezdte meg a k\u00f6lts\u00e9ghat\u00e9kony, t\u00f6meggy\u00e1rt\u00e1sban el\u0151\u00e1ll\u00edthat\u00f3 karbon rudazatcsal\u00e1d kifejleszt\u00e9s\u00e9t c\u00e9lz\u00f3 nemzetk\u00f6zi projektj\u00e9t. A kiemelten innovat\u00edv \u00f6tletek megval\u00f3s\u00edt\u00e1s\u00e1ra fokusz\u00e1l\u00f3 p\u00e1ly\u00e1zatot a Magyar Gazdas\u00e1gfejleszt\u00e9si K\u00f6zpont t\u00e1mogatja \u00e9s koordin\u00e1lja.\n<\/p>\n \n A Pauger k\u00fcl\u00f6nleges a d\u00fcsseldorfi standon megjelent magyar c\u00e9geket tekintve, hiszen t\u00f6bb t\u00e1rski\u00e1ll\u00edt\u00f3val igen szoros az egy\u00fcttm\u0171k\u00f6d\u00e9se. A legmark\u00e1nsabb p\u00e9lda term\u00e9szetesen a standon ki\u00e1ll\u00edtott Code8 vitorl\u00e1shaj\u00f3, amely konkr\u00e9tan Pauger term\u00e9k, az \u0151 m\u0171hely\u00fckben \u00e9p\u00fcl. De ha a Flaar fel\u00e9 tekint\u00fcnk, ott is nyilv\u00e1nval\u00f3 a folyamatos egy\u00fcttm\u0171k\u00f6d\u00e9s t\u00f6bb projektben, P\u00e9ld\u00e1ul az IMOCA 60-as t\u00e1rstervez\u0151je Fa N\u00e1ndor oldal\u00e1n D\u00e9ry Attila, a Flaar egyik alap\u00edt\u00f3ja, tulajdonosa \u00e9s motorja. A Pata Finnek pedig jelenleg szint\u00e9n a Pauger martonv\u00e1s\u00e1ri m\u0171hely\u00e9ben k\u00e9sz\u00fclnek, igaz ez esetben Pata legink\u00e1bb csak ter\u00fcletet b\u00e9rel, a tev\u00e9kenys\u00e9ge f\u00fcggetlen a Pauger\u00e9t\u0151l.\n<\/p>\n \n A Pauger Carbon fokozatosan javul\u00f3 elismerts\u00e9g\u00e9nek \u00e9kes bizony\u00edt\u00e9ka a meg\u00e1llapod\u00e1s a Dehler c\u00e9ggel. Az 50 \u00e9ves nagynev\u0171 haj\u00f3gy\u00e1r felvette a k\u00edn\u00e1lat\u00e1ba a Pauger Carbon rudazatokat, \u00e9s m\u00e1r n\u00e9gy t\u00edpus\u00e1t is k\u00edn\u00e1lja a magyar karbonrudazattal, a kor\u00e1bban ilyen t\u00e9ren a Southern Spars-szal egy\u00fcttm\u0171k\u00f6d\u0151 n\u00e9met c\u00e9g.\n<\/p>\n \n Besz\u00e9lget\u0151 t\u00e1rsam, \u00e9s a konkurrensek term\u00e9keit n\u00e9zeget\u0151 s\u00e9t\u00e1l\u00f3partnerem Hajd\u00fa Gerg\u0151, aki a c\u00e9g h\u00e1romf\u0151s d\u00fcsseldorfi csapat\u00e1t vezeti, illetve a Pauger Carbon marketingfelel\u0151se is.\n<\/p>\n \n \n – Dehler 38-ra \u00e9s a 41-re, illetve a 35-\u00f6s t\u00edpusokra k\u00e9sz\u00edt\u00fcnk rudazatot. Mivel 50 \u00e9ves a Dehler, ez\u00e9rt 50% kedvezm\u00e9nyt adnak k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le term\u00e9kekre. Nagyon sz\u00e9pen megjelent az err\u0151l sz\u00f3l\u00f3 friss katal\u00f3gusukban a Pauger Carbon. Gyakorlatilag a mi specifik\u00e1ci\u00f3nkb\u00f3l \u00e1tvett\u00e9k a l\u00e9nyeget. Egy lapon eml\u00edtenek a Liros k\u00f6t\u00e9llel \u00e9s az Elvstr\u00f6m vitorl\u00e1val. Nagyon sz\u00e9pen kitett\u00e9k a minta\u00e1rbocunkat is a standjukra, \u00e9s az \u00e9rdekl\u0151d\u0151knek lelkesen aj\u00e1nlgatj\u00e1k a term\u00e9keinket.\n<\/p>\n \n \n – Ez a female moulding, vagyis a negat\u00edv sablonos elj\u00e1r\u00e1snak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151. Plusz a ragasztott karbon nut nagyon sz\u00e9p egys\u00e9get k\u00e9pez az \u00e1rboccal. Meglep\u0151 lehet, de a karbon sz\u00e1ling is szinte unikum, mert a legt\u00f6bben aluminium sz\u00e1lingokat adnak az \u00e1rbocaikhoz. Ugyanis az ilyen kisebb karbon elemeket el\u00e9g neh\u00e9z \u00e9s k\u00f6lts\u00e9ges gy\u00e1rtani. A kidolgoz\u00e1sunk ma m\u00e1r jobb, mkint a legt\u00f6bb konkurrens term\u00e9k\u00e9.\n<\/p>\n \n \n – Ez itt egy Seld\u00e9n orrsud\u00e1r, de n\u00e9zhetj\u00fck ak\u00e1r a bummot is. Pozit\u00edv magra tekercselik egy komputervez\u00e9relt rendszerrel. Ennek k\u00f6vetkezt\u00e9ben a fel\u00fclete egyenetlen. Van akinek ez tetszik, van akinek nem. A mi\u00e9nk s\u00edma. Hogy melyik jobb, vagy sem… A mi cs\u00f6veinkben term\u00e9szetesen 0 fokban is vannak sz\u00e1lak, ami a tekercselt cs\u0151re ugye nem jellemz\u0151. A 0 fokos sz\u00e1lak a cs\u0151 merevs\u00e9ge \u00e9rdek\u00e9ben fontosak. Most ugyan a Seascape 27 haj\u00f3n\u00e1l az \u00fariember megpr\u00f3b\u00e1lt meggy\u0151zni, hogy az \u00e1ltaluk k\u00edn\u00e1lt Compotech r\u00fadon tudnak 0 fokban tekercselni… 0 fokos sz\u00e1lak n\u00e9lk\u00fcl ugyanolyan er\u0151ss\u00e9g\u0171 cs\u00f6vet, mintha lenne benne, \u00fagy lehet k\u00e9sz\u00edteni. hogy nehezebbre csin\u00e1lj\u00e1k a cs\u00f6vet. Viszont kev\u00e9sb\u00e9 munkaintenz\u00edv.\n<\/p>\n \n \n – Majd hogy nem sehogy! Lehets\u00e9ges, de nagyon munk\u00e1s dolog! Mi azt \u00fagy csin\u00e1ljuk, ha tekercsel\u00fcnk, hogy a 0 fokos anyagot k\u00e9zzel tessz\u00fck r\u00e1, \u00e9s r\u00e1\u00fcgyeskedj\u00fck. \u0150k nagyipari m\u00f3don egy CNC-vez\u00e9relt rendszerrel tekercselnek. H\u00e1t, valahogy r\u00e1rakj\u00e1k, de lehet csak duma is, mert nem l\u00e1that\u00f3, nem\u00a0 ellen\u0151rizhet\u0151.\n<\/p>\n \n \n – \u0150k pozit\u00edv magra tekercselik a sz\u00e1lakat. Enek az a h\u00e1tr\u00e1nya, hogy ha er\u0151s\u00edt\u00e9s kell valahova, p\u00e9ld\u00e1ul a sz\u00e1ling kiv\u00e1g\u00e1shoz vagy a vantni, forst\u00e1g, bekszt\u00e1\u00e9g, stb. bek\u00f6t\u00e9shez, akkor k\u00edv\u00fclre rakj\u00e1k az er\u0151s\u00edt\u0151 r\u00e9tegeket. De persze minden gy\u00e1rt\u00f3 megindokolja a saj\u00e1t elj\u00e1r\u00e1s\u00e1nak l\u00e9nyeg\u00e9t, el\u0151nyeit. A Hall eset\u00e9ben p\u00e9ld\u00e1ul erre a pozit\u00edv magos elj\u00e1r\u00e1sra azt mondj\u00e1k, hogy a sz\u00e1lak nincsenek sehol megszak\u00edtva, folyamatos anyagot tekernek k\u00f6r\u00fcl. A Hall egy\u00e9bk\u00e9nt az egyik legelismertebb m\u00e1rka, sz\u00e9p \u00e9s j\u00f3 \u00e1rbocokat gy\u00e1rtanak.\n<\/p>\n \n \n – Seld\u00e9n \u00e1rboc sok haj\u00f3n l\u00e1that\u00f3. Itt is az er\u0151s\u00edt\u00e9sek k\u00edv\u00fcl vannak. P\u00e9ld\u00e1ul ott a sz\u00e1lingn\u00e1l ez l\u00e1tszik is. A felsz\u00edn a tekercsel\u00e9s miatt r\u00fccsk\u00f6s. Hogy ez rossz-e nem tudom. Szerint\u00fcnk term\u00e9szetesen rossz, mert mi tudunk s\u00edm\u00e1t k\u00e9sz\u00edteni. N\u00e1lunk teflonnal b\u00e9lelt nagy pontoss\u00e1g\u00fa alum\u00ednium sablonban k\u00e9sz\u00fclnek a profilok. Az abb\u00f3l kiker\u00fcl\u0151 \u00e1rbocokon csak egy minim\u00e1lis csiszol\u00e1st \u00e9s lakkoz\u00e1st kapva \u00e9rj\u00fck el a s\u00edma \u00e9s sz\u00e9p fel\u00fcletet.\n<\/p>\n \n \n – Igen. Vel\u00fck besz\u00e9lt\u00fcnk, \u00e9s el\u00e1rult\u00e1k, hogy gyakorlatilag ipari karboncs\u00f6vet v\u00e1s\u00e1rolnak, \u00e9s arra teszik a saj\u00e1t vereteiket. Mi p\u00e9ld\u00e1ul sz\u00e1ll\u00edtunk spinnakerbummokat a Sparcraftnak. Az el\u0151d\u00fcnk egy olasz c\u00e9g volt, akik nagy mennyis\u00e9gben gy\u00e1rtanak profilokat p\u00e9ld\u00e1ul nyomdag\u00e9pekhez, \u00e9s \u0151k k\u00e9sz\u00edtettek cs\u00f6veket spibumhoz. A Sparcraft min\u0151s\u00e9get ig\u00e9nyel, \u00edgy most m\u00e1r mi sz\u00e1ll\u00edtunk. Feltehet\u0151en az ilyen cs\u00f6vekkel mellesleg foglalkoz\u00f3 c\u00e9g term\u00e9kei gyeng\u00e9bb min\u0151s\u00e9g\u0171ek lehettek, mint a mi\u00e9nk.\n<\/p>\n \n \n – Bizony\u00e1ra k\u00f6lts\u00e9gk\u00edm\u00e9l\u0151 megold\u00e1s, de ugyanakkor a vev\u0151k r\u00e9szbeni \u00e1tver\u00e9se, a t\u00e1m\u00e1ban val\u00f3 j\u00e1ratlans\u00e1guk kihaszn\u00e1l\u00e1sa. A karbon \u00e1rboc nem csak az\u00e9rt jobb, mert az alapanyaga k\u00f6nnyebb, er\u0151sebb az alum\u00edniumn\u00e1l. A k\u00e9sz, az adott haj\u00f3hoz k\u00e9sz\u00fcl\u0151 cs\u0151 az\u00e9rt is jobb, mert a falvastags\u00e1ga nem egyenletes. Az alaposan elk\u00e9sz\u00edtett \u00e9s kisz\u00e1m\u00edtott r\u00e9tegterv r\u00e9v\u00e9n ott k\u00e9sz\u00edtj\u00fck er\u0151sebbre, ahol a t\u00edpus jellemz\u0151i \u00e9s az \u00e1rboc felszerel\u00e9se megk\u00edv\u00e1nja, \u00e9s v\u00e9konyabb a falvastags\u00e1ga, ahol felesleges anyag lenne csak benne egyenletes falvastags\u00e1g eset\u00e9n.\n<\/p>\n \n \n – Igen, nehezebb. Besz\u00e9ltem vel\u00fck. \u0150k hatm\u00e9teres cs\u00f6vekb\u0151l szerelik \u00f6ssze az \u00e1rbocot, feltehet\u0151en egy bet\u00e9tcs\u0151 seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel \u0151sszeragasztva. A m\u00e1sik nagy k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g a veretez\u00e9s\u00e9sen, a r\u00e9szmegold\u00e1sokon l\u00e1tszik. \u0150k \u00fagy\u00a0 k\u00e9sz\u00edtik el az \u00e1rbocot, hogy a cs\u0151re ugyanazokat, de lagal\u00e1bb is hasonl\u00f3an k\u00e9sz\u00fclt rozsadamentes vereteket szerelik, mint kor\u00e1bban az a alu\u00e1rbocra. R\u00e1ad\u00e1sul sokszor szakszer\u0171tlen\u00fcl r\u00f6gz\u00edtve.\n<\/p>\n \n \n – T\u00fal azon, hogy a v\u00e9geredm\u00e9ny sokkal cs\u00fany\u00e1bb, mint az ezzel alaposan foglalkoz\u00f3 \u00e1rbock\u00e9sz\u00edt\u0151k term\u00e9kei, m\u00e9g nehezebb \u00e9s rossz esetben gyeng\u00e9bb is az ilyen karbon rudazat. Vagyis a vev\u0151 nem kap l\u00e9nyegesen jobb \u00e1rbocot, mintha alum\u00ednium lenne, vsizont feltehet\u0151en sokkal t\u00f6bbet fizet.\n<\/p>\n
\n Pauger Carbon
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n – L\u00e9gy sz\u00edves mondj p\u00e1r sz\u00f3t a Dehlerrel k\u00f6t\u00f6tt meg\u00e1llapod\u00e1sr\u00f3l!
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n – Felt\u0171n\u0151, hogy a Pauger Carbon \u00e1rbocok fel\u00fclete sokkal szebb, egyenletesebb, mint a legt\u00f6bb, az itt ki\u00e1ll\u00edtott haj\u00f3kon l\u00e1that\u00f3 karbon \u00e1rbocok\u00e9.
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n – N\u00e9zz\u00fck meg p\u00e9ld\u00e1ul a Seld\u00e9nt!
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n – Hogy lehet egy\u00e1ltal\u00e1n 0 fokot tekercselni?
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n – Itt van p\u00e9ld\u00e1ul k\u00e9t Hall Spar \u00e1rboc profil lerakva.\u00a0 H\u00edres m\u00e1rka. Miben t\u00e9r el a tietekt\u0151l?
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n – T\u00e9rj\u00fcnk vissza az itt eg\u00e9szben l\u00e1that\u00f3 rudazatokhoz!
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n – Abszol\u00fat negat\u00edv p\u00e9ld\u00e1t l\u00e1tunk itt a szomsz\u00e9dban k\u00e9t t\u00fara trimar\u00e1non!
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n – Mi\u00e9rt nem j\u00f3, amit ezek a trimar\u00e1nosok tesznek?
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n – Teh\u00e1t az ipari karboncs\u0151b\u0151l \u201eekecselt\u201d \u00e1rboc nehezebb, mint a rendesen megtervezett \u00e9s elk\u00e9sz\u00edtett?
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n Nem Pauger boomveret
\n <\/em>\n<\/p>\n