{"id":1284,"date":"2013-01-10T08:53:00","date_gmt":"2013-01-10T07:53:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/01\/10\/energia\/"},"modified":"2017-08-02T00:11:37","modified_gmt":"2017-08-01T22:11:37","slug":"energia","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2013\/01\/10\/energia\/","title":{"rendered":"Energia"},"content":{"rendered":"

\n Az idei Vend\u00e9e Globe egyik fontos szerepl\u0151je a hidrogener\u00e1tor, de m\u00e9gis mi ez \u00e9s mi a szerepe?\n<\/p>\n

\n K\u00e9ts\u00e9gtelen, hogy jelent\u0151s el\u0151ny\u00f6kket jelent, ha a hagyom\u00e1nyos \u00fczemanyaggal m\u0171k\u00f6d\u0151 gener\u00e1tort ki tudn\u00e1k v\u00e1ltani egy j\u00f3val k\u00f6nnyebb megold\u00e1ssal. A gener\u00e1tor h\u00e1tr\u00e1nya egyes sz\u00e1m\u00edt\u00e1sok szerint azt jelenti, hogy egy Horn-fok Sables d\u2019Olonne t\u00e1von 100 kg \u00fczemanyag s\u00falya f\u00e9l \u00f3ra h\u00e1tr\u00e1nyt jelent.\u00a0 \u00c9s akkor m\u00e9g nem besz\u00e9lt\u00fcnk a motor s\u00faly\u00e1r\u00f3l. Nem csoda, hogy k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 megold\u00e1sokat keresnek arra n\u00e9zve, hogy mindezt a s\u00falyt ne kelljen magukkal vinni.\n<\/p>\n

\n Az idei Vend\u00e9e Globe-on m\u00e9g csak egy olyan haj\u00f3 van, ami 100%-ig z\u00f6ld energia m\u0171k\u00f6dtetet. A t\u00f6bbiek vegyes megold\u00e1sokat haszn\u00e1lnak \u00edgy sp\u00f3rolva a sz\u00e1ll\u00edtand\u00f3 \u00fczemanyagon.. A t\u00f6bbs\u00e9g a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 z\u00f6ld energiaforr\u00e1sok mellett m\u00e9g megtartotta a haj\u00f3ban a motort is, de j\u00f3val kevesebb \u00fczemanyagot visznek magukkal az elektromos rendszer t\u00f6lt\u00e9s\u00e9re.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Az egyik leg\u00fajabb megold\u00e1s a z\u00f6ld energia forrr\u00e1sokra a hidrogener\u00e1tor. Fejleszt\u00e9s\u00e9t az el\u0151z\u0151 Vend\u00e9e Globe alatt kezdt\u00e9k. Ez az eszk\u00f6z a haj\u00f3 mozg\u00e1si energi\u00e1j\u00e1t alak\u00edtja \u00e1t elektromos energi\u00e1val. 7 \u00e9s 25 csom\u00f3 k\u00f6z\u00f6tt tudj\u00e1k haszn\u00e1lni. Szerep\u00fck f\u0151leg a d\u00e9li \u00f3ce\u00e1nokon jelent\u0151s, hoszen a napelemeket csak akkor m\u0171k\u00f6dnek igaz\u00e1n j\u00f3l, ha s\u00fct a nap.\u00a0 A tr\u00f3pusokon \u00e1ltal\u00e1ban 15-16 A-t termel a napelem \u00e9s a haj\u00f3 fogyaszt\u00e1sa 12 A, teh\u00e1t itt els\u0151sorban t\u00e1maszkodhat a napelemekre a versenyz\u0151, de ez a d\u00e9li \u00f3ce\u00e1nokon m\u00e1r nem el\u00e9g \u00e9s ott van igaz\u00e1n sz\u00fcks\u00e9g a hidrogener\u00e1torra.\n<\/p>\n

\n A hidrogener\u00e1torok propeller\u00e9nek sz\u00f6g\u00e9t \u00e1ll\u00edtani lehet egy hidraulikus pump\u00e1val, hogy kisebb sebess\u00e9g mellett nagyobb ellen\u00e1ll\u00e1s r\u00e9v\u00e9n t\u00f6bb energi\u00e1t termeljenek. Az elm\u00e9leti modellek szerint 10 csom\u00f3n\u00e1l 0,4 csom\u00f3t lass\u00edt a haj\u00f3 sebess\u00e9g\u00e9n. A haj\u00f3 far\u00e1n a korm\u00e1nyokhoz a lehet\u0151 legk\u00f6zelebb l\u00f3gatj\u00e1k a v\u00edzbe, hogy az megv\u00e9dje az esetleges v\u00edzalatti t\u00e1rgyakt\u00f3l \u00e9s a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 v\u00edzbe l\u00f3g\u00f3 haj\u00f3r\u00e9szek miatt\u00a0 kialakul\u00f3 \u00e1raml\u00e1sok miatt itt\u00a0 a legkisebb az ellen\u00e1ll\u00e1sa.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A Games\u00e1n a tesztel\u00e9sek sor\u00e1n 42 A termelt 16 csom\u00f3n\u00e1l, ami j\u00f3val t\u00f6bb, mint amire sz\u00fcks\u00e9ge van. \u00cdgy m\u00e9g jut energia az akkumul\u00e1torok t\u00f6lt\u00e9s\u00e9re is.\n<\/p>\n

\n A f\u0151 baj, ami ezen a versenyen is l\u00e1tszik, hogy igen s\u00e9r\u00fcl\u00e9kenyek, annak ellen\u00e9re, hogy nagyobb t\u00e1rgyak eset\u00e9n felcsap\u00f3d\u00e1ssal v\u00e9dik. De j\u00e9g, h\u00edn\u00e1r, akad\u00e1lyozhatja a helyes m\u0171k\u00f6d\u00e9st.\n<\/p>\n

\n Mindenkinek volt kisebb-nagyobb baja a hidrogener\u00e1tor\u00e1val. Mike Goldingn\u00e1l ugyan j\u00f3l m\u0171k\u00f6dtek, de elf\u00fcst\u00f6lt egy konverter nehez\u00edtve az \u00e9let\u00e9t. Alex Thomson egy h\u00f3nap ut\u00e1n tudta megjav\u00edtani a hidrogener\u00e1tor\u00e1t.\n<\/p>\n

\n Bernard Stamm mindk\u00e9t hidrogener\u00e1tora t\u00f6nkrement, de egy spanyol blogger szerint maga a csapat hib\u00e1s abban, hogy elvesztette \u0151ket, mivel \u00e1talak\u00edtott\u00e1k \u00e9s a rendszert nem v\u00e9dte a felcsap\u00f3d\u00f3 megold\u00e1s, csak egy s\u00ednen lehet emelni vagy s\u0171llyeszteni. \u00c1ll\u00edt\u00f3lag m\u00e9g a gy\u00e1rt\u00f3 c\u00e9g sem v\u00e1llalt a term\u00e9k\u00e9re \u00edgy garanci\u00e1t.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A z\u00f6ld energi\u00e1k haszn\u00e1lat\u00e1ra egyre nagyobb az ig\u00e9ny, m\u00e1r csak ez\u00e9rt is, mert rengeteg s\u00falyt lehet megsp\u00f3r\u00f3lni vele, de a m\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00fck m\u00e9g nem stabil \u00e9s \u00edgy sz\u00fcks\u00e9g van a hagyom\u00e1nyos m\u00f3dszerekre is. M\u00e9g \u00edgy sem garant\u00e1lt a siker, hiszen kevesebb \u00fczemanyagot visznek \u00edgy magukkal a versenyz\u0151k, de ha befuccsolnak az \u00faj technol\u00f3gi\u00e1k, akkor az nem el\u00e9g \u00e1ltal\u00e1ban, hogy haza\u00e9rjen a versenyz\u0151.\n<\/p>\n

\n
\n A gy\u00e1rt\u00f3 oldala
\n <\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Az idei Vend\u00e9e Globe egyik fontos szerepl\u0151je a hidrogener\u00e1tor, de m\u00e9gis mi ez \u00e9s mi a szerepe? K\u00e9ts\u00e9gtelen, hogy jelent\u0151s el\u0151ny\u00f6kket jelent, ha a hagyom\u00e1nyos \u00fczemanyaggal m\u0171k\u00f6d\u0151 gener\u00e1tort ki tudn\u00e1k v\u00e1ltani egy j\u00f3val k\u00f6nnyebb megold\u00e1ssal. A gener\u00e1tor h\u00e1tr\u00e1nya egyes sz\u00e1m\u00edt\u00e1sok szerint azt jelenti, hogy egy Horn-fok Sables d\u2019Olonne t\u00e1von 100 kg \u00fczemanyag s\u00falya f\u00e9l \u00f3ra […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":8988,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[6],"tags":[307,305,832],"sailing_author":"Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1284"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1284"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1284\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8988"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1284"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1284"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1284"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}