{"id":1309,"date":"2012-11-29T17:01:00","date_gmt":"2012-11-29T16:01:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/11\/29\/lehet-mas-a-vitorlazas\/"},"modified":"2017-08-02T00:16:19","modified_gmt":"2017-08-01T22:16:19","slug":"lehet-mas-a-vitorlazas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/11\/29\/lehet-mas-a-vitorlazas\/","title":{"rendered":"Lehet m\u00e1s a vitorl\u00e1z\u00e1s?"},"content":{"rendered":"
\n Strandt\u00f3l strandig vitorl\u00e1sverseny a Balatonon\n<\/p>\n
\n -egyszerre \u00faj \u00e9s \u0151si vitorl\u00e1z\u00e1si koncepci\u00f3t k\u00e9pvisel\n<\/p>\n
\n az els\u0151 polin\u00e9z versenyproa a Balatonon\n<\/p>\n
\n A vitorl\u00e1z\u00e1s sebess\u00e9gi rekordj\u00e1t egy hete megd\u00f6nt\u0151 Sailrocket is l\u00e9nyeg\u00e9ben proa, de nem els\u0151sorban ez\u00e9rt \u00e9rdemes besz\u00e9lni err\u0151l a csendes-\u00f3ce\u00e1ni haj\u00f3t\u00edpusr\u00f3l, mely aligha v\u00e9letlen\u00fcl v\u00e1lt a vil\u00e1g legnagyobb \u00e9s legnehezebben vitorl\u00e1zhat\u00f3 t\u00e9rs\u00e9g\u00e9nek uralkod\u00f3 haj\u00f3t\u00edpus\u00e1v\u00e1. Leegyszer\u0171s\u00edtve h\u00edvhatn\u00e1nk aszimmetrikus katamar\u00e1nnak, de ez helytelen lenne, mert \u00e9pp a ford\u00edtottja igaz: a katamar\u00e1n fejl\u0151d\u00f6tt ki a pro\u00e1b\u00f3l, mint annak alfaja, melyn\u00e9l egyforma a k\u00e9t test, ami f\u0151leg kis sz\u00e9lben jelent\u0151s h\u00e1tr\u00e1nyt okoz, mivel feleslegesen nagy terhet kell cipelnie a haj\u00f3nak \u00e9s nem tudja kiemelni olyan k\u00f6nnyen mint a proa f\u0151haj\u00f3ja a sokkal kisebb t\u00f6meg\u0171 m\u00e1sik testet. A polin\u00e9z-melan\u00e9z n\u00e9pek ilyen t\u00f6bbtest\u0171 haj\u00f3kkal n\u00e9pes\u00edtett\u00e9k be \u00d3ce\u00e1ni\u00e1t. A sebess\u00e9g f\u0151 krit\u00e9riumai alapj\u00e1n (nagy v\u00edzvonalhossz melletti lehet\u0151 legkisebb nedves\u00edtett fel\u00fclet, illetve s\u00faly) m\u00e1ig a leggyorsabb \u00e9s legk\u00f6nnyebben meg\u00e9p\u00edthet\u0151 haj\u00f3t\u00edpus. Ir\u00e1nytart\u00e1sa \u00e9s vihar\u00e1ll\u00f3s\u00e1ga is legend\u00e1san j\u00f3. M\u00e9gis, hogy ker\u00fcl a csizma az asztalra, illetve, hogy ker\u00fcl egy polin\u00e9z proa a Balatonra? B\u00e1r a k\u00f6zismert t\u00f6rv\u00e9nyszer\u0171s\u00e9gek alapj\u00e1n el\u00e9g nyilv\u00e1nval\u00f3, hogy egy \u00f3ri\u00e1spro\u00e1val meg lehetne nyerni a K\u00e9kszalagot \u00e9s elvben mindig k\u00f6nnyebb \u00e9s gyorsabb lenne egy ugyanakkora v\u00edzvonalhossz\u00fa katamar\u00e1nn\u00e1l, m\u00e9gsem ez a legfontosabb, ami\u00e9rt \u00e9rdemes besz\u00e9lni r\u00f3la.\n<\/p>\n
\n A C\u00c9L: egy \u00fajfajta, strandt\u00f3l-strandig versenyz\u00e9s meghonos\u00edt\u00e1sa a Balatonon \u2013\n<\/p>\n \n sportos haj\u00f3k egy sz\u00f6rfdeszka \u00e1r\u00e1b\u00f3l!\n<\/p>\n \n Nem vitatom, hogy nagy \u00e9s l\u00e1tv\u00e1nyosan gyarapod\u00f3 t\u00e1bora van a jachtsportnak, de sokan az\u00e9rt idegenkednek t\u0151le, mert uriz\u00e1l\u00e1snak, \u00f6nc\u00e9l\u00fa vagyonfitogtat\u00e1snak \u00e9s sznobizmusnak tartj\u00e1k a vitorl\u00e1s versenyz\u00e9st. Sok olyan embert lehetne megnyerni egy \u00faj vitorl\u00e1z\u00e1si koncepci\u00f3val ennek a sport\u00e1gnak, akik ma a k\u00f6zel\u00e9be se j\u00f6nnek, ak\u00e1r elvi, ak\u00e1r anyagi okokb\u00f3l. Nagys\u00e1grendekkel t\u00f6bb emberhez lehetne k\u00f6zel hozni a versenyz\u00e9st, mint l\u00e1tv\u00e1nyoss\u00e1got a lehet\u0151 legegyszer\u0171bb szab\u00e1lyokat k\u00f6vet\u0151 strandt\u00f3l strandig versenyekkel.\n<\/p>\n \n A beavatottaknak persze izgalmas lehet egy bonyolult szab\u00e1lyrendszer szerint bonyol\u00edtott jachtverseny, de k\u00f6nny\u0171 bel\u00e1tni, hogy a nagyk\u00f6z\u00f6ns\u00e9get ebbe mi\u00e9rt lehetetlen bevonni: a rajt el\u0151tt egy t\u00e1voli b\u00f3j\u00e1n\u00e1l b\u00f3kl\u00e1sznak a haj\u00f3k, alig l\u00e1tszanak, alkalmasint lel\u00f6vik a rajtot, de ha nem, akkor se \u00e9rtik az emberek, hogy ez m\u00e9g csak az \u00f6tperces jel \u00e9s nem a startjel, stb. A b\u00f3jafordul\u00f3k is messze vannak, t\u00e9rben \u00e9s id\u0151ben egyar\u00e1nt, sz\u00e9th\u00faz\u00f3dhat a mez\u0151ny \u00e9s \u00edgy a befut\u00f3 sem \u00e1t\u00e9lhet\u0151bb mint a rajt. Ut\u00e1na bonyolult \u00e9s vitatott yardstick-sz\u00e1m\u00edt\u00e1sokat, esetleg \u00f3v\u00e1sokat k\u00f6vet\u0151en kihirdetnek valami eredm\u00e9nyt, olykor m\u00e1sf\u00e9l \u00f3r\u00e1val a befut\u00f3 ut\u00e1n, vagy hosszabb t\u00faraversenyn\u00e9l \u00f3r\u00e1kkal az els\u0151 befut\u00f3 ut\u00e1n\u2026 A nagyk\u00f6z\u00f6ns\u00e9g addigra m\u00e1r r\u00e9g hazament.\n<\/p>\n \n K\u00e9pzelj\u00fck csak el a hangulat\u00e1t egy eg\u00e9szen m\u00e1sfajta versenynek, melyen a haj\u00f3k partr\u00f3l induln\u00e1nak, a strand f\u00f6veny\u00e9n kijel\u00f6lt rajtvonalr\u00f3l, mik\u00f6zben a nagyk\u00f6z\u00f6ns\u00e9g testk\u00f6zelb\u0151l l\u00e1that mindent, drukkolhat kedvenceinek, akik a v\u00edzbe l\u00f6kve haj\u00f3ikat indulnak el egy v\u00e9gig bel\u00e1that\u00f3 p\u00e1ly\u00e1n. A b\u00f3jafordul\u00f3 az \u00f6b\u00f6l t\u00faloldal\u00e1n, szint\u00e9n egy strand f\u00f6veny\u00e9n van: mondjuk egy vonalra elhelyezett fr\u00f6ccs\u00f6t kell meginni (na j\u00f3, almafr\u00f6ccs\u00f6t\u2026), mik\u00f6zben a leg\u00e9nys\u00e9g valahogy a k\u00f6zelben tartja a haj\u00f3t, vagy m\u00e1s \u00fcgyes megold\u00e1st kell tal\u00e1lni a haj\u00f3 vesztegl\u00e9s\u00e9re, egykezes versenyz\u00e9sn\u00e9l. Nem mellesleg: a m\u00e1sik strandon szint\u00e9n elf\u00e9r egy szurkol\u00f3 t\u00e1bor. A befut\u00f3 pedig a lehet\u0151 legegyszer\u0171bb \u00e9s legl\u00e1tv\u00e1nyosabb: aki el\u0151sz\u00f6r felemeli a startvonalra helyezett serleget, az nyert. Ut\u00e1na pedig minden m\u00e1s d\u00edjazott befut\u00f3 ugyan\u00edgy \u201eveheti \u00e1t\u201d a neki j\u00e1r\u00f3 d\u00edjat. Az eg\u00e9sz j\u00f3l bel\u00e1that\u00f3, k\u00f6nnyen meg\u00e9rthet\u0151 \u00e9s l\u00e1tv\u00e1nyos, senki sem \u00e9rzi \u00fagy, hogy ki lenne z\u00e1rva bel\u0151le.\n<\/p>\n \n Persze, soktonn\u00e1s jachtokkal ilyet eleve nem lehet, de k\u00f6nny\u0171, sportos pro\u00e1kkal \u00e9s strandkatamar\u00e1nokkal viszont ide\u00e1lis versenyz\u00e9si lehet\u0151s\u00e9g a strandt\u00f3l strandig verseny. Mi t\u00f6bb: erre tal\u00e1lt\u00e1k ki \u0151ket. Nemcsak az\u00e9rt izgalmas ez a versenyz\u00e9si modell, mert sokkal jobban be lehet vonni a n\u00e9z\u0151ket, \u00e9s m\u00e9g a teljesen laikusnak is l\u00e1tv\u00e1nyos kedvcsin\u00e1l\u00f3 az ilyen beach-to-beach verseny. A v\u00e9g\u00e9n azt lehet mondani mindenkinek: ha tetszett, j\u00f6v\u0151re itt a helyed k\u00f6z\u00f6tt\u00fcnk! Fill\u00e9rekb\u0151l \u00e9p\u00edthetsz magadnak ilyen haj\u00f3t. Sokak sz\u00e1m\u00e1ra elgondolkodtat\u00f3 lehet, hogy gyakorlatilag egy sz\u00f6rfdeszka \u00e1r\u00e1b\u00f3l lehet olyan pro\u00e1t \u00e9p\u00edteni, mely sebess\u00e9gben felveszi a versenyt sokmilli\u00f3s jachtokkal\u2026\u00e9s ha fontos k\u00e9nyelmi szempont, hogy ne kelljen eg\u00e9sz \u00e9vben a v\u00edzen tartani, olykor csak p\u00e1r napig haszn\u00e1lt haj\u00f3kat (dr\u00e1ga kik\u00f6t\u0151helyet fenntartva),\u00a0 viszont k\u00f6nnyen magunkkal vihess\u00fck a kocsi tetej\u00e9n ak\u00e1r h\u00e9tv\u00e9genk\u00e9nt m\u00e1s \u00e9s m\u00e1s vizekre, akkor k\u00e9nyelmi szempontokb\u00f3l sem utols\u00f3\u2026\n<\/p>\n \n Mivel tavaszra m\u00e1r legal\u00e1bb h\u00e1rom ilyen haj\u00f3m lesz \u00e9s m\u00e1sok is tervezik, hogy a k\u00f6zelj\u00f6v\u0151ben \u00e9p\u00edten\u00e9nek pro\u00e1t, rem\u00e9ny szerint m\u00e1r a j\u00f6v\u0151 ny\u00e1r elej\u00e9n megtarthatjuk az els\u0151 balatoni proa-versenyt. Ausztri\u00e1ban t\u00f6bb proa van \u00e9s ezek sz\u00e1ll\u00edt\u00e1sa gyerekj\u00e1t\u00e9k, \u00edgy hamar meg lehetne tartani a Balatonon ak\u00e1r Eur\u00f3pa els\u0151 nemzetk\u00f6zi proaverseny\u00e9t is. (Ilyen eddig csak a Csendes \u00f3ce\u00e1non volt!)\n<\/p>\n \n AZ \u00daT a megval\u00f3s\u00edt\u00e1shoz: k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9s\n<\/p>\n \n Az \u00faj koncepci\u00f3 nemcsak a versenyz\u00e9s lebonyol\u00edt\u00e1s\u00e1ban jelenthet alternat\u00edv\u00e1t a jachtsportnak, hanem a c\u00e9lhoz vezet\u0151 \u00fatban, a haj\u00f3k \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9ben is eg\u00e9szen m\u00e1s. Nem az a c\u00e9l, hogy szupertitkos projektek legyenek, milli\u00e1rdos b\u00fcdzs\u00e9vel, multiszponzor\u00e1ci\u00f3val, hanem ezen a t\u00e9ren is a szabads\u00e1g az alapelv \u00e9s az, hogy odaadjuk a vitorl\u00e1z\u00e1s eg\u00e9sz\u00e9t az embereknek, bele\u00e9rtve a haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9st is! A \u201eny\u00edlt forr\u00e1sk\u00f3d\u00fa\u201d fejleszt\u00e9si koncepci\u00f3 szellem\u00e9ben. Szinte hihetetlen\u00fcl egyszer\u0171 technol\u00f3gi\u00e1val lehet pro\u00e1kat \u00e9p\u00edteni ak\u00e1r egy h\u00e9tv\u00e9ge alatt. Persze ut\u00e1na illik megv\u00e1rni, hogy a ragaszt\u00e1sok megfelel\u0151en megk\u00f6ssenek, de ak\u00e1r a k\u00f6vetkez\u0151 h\u00e9tv\u00e9g\u00e9n m\u00e1r j\u00f6het a veretez\u00e9s \u00e9s a vitorl\u00e1zat elk\u00e9sz\u00edt\u00e9se, szint\u00e9n h\u00e1zilag, a legolcs\u00f3bb dacronvitorla \u00e1r\u00e1nak k\u00e1b\u00e9 tized\u00e9\u00e9rt\u2026\n<\/p>\n \n Mint ismeretes, a h\u00e1zilagos haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9s f\u0151 h\u00e1tr\u00e1nya az, hogy magunknak kell kik\u00eds\u00e9rletezni mindent, ami sokszor rengeteg elvesztegetett id\u0151t \u00e9s bosszankod\u00e1st jelent, r\u00e1ad\u00e1sul m\u00e9g jelent\u0151sen dr\u00e1g\u00edthatja is az elvben szuperolcs\u00f3 haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9st. Ennek legjobb ellenszere a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9s.\n<\/p>\n \n A dolog nagyon egyszer\u0171: aki kedvet kapott hozz\u00e1, keressen meg! Sz\u00edvesen megosztom az eddigi k\u00e9t pro\u00e1m \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9nek tapasztalatait, az ut\u00f3bbi \u00e9vek inform\u00e1ci\u00f3gy\u0171jt\u0151 munk\u00e1j\u00e1nak gy\u00fcm\u00f6lcseit, a f\u0151leg angolul \u00e9s franci\u00e1ul el\u00e9rhet\u0151 szakirodalom tanuls\u00e1gait. Tavasszal indul a k\u00f6z\u00f6s haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9s! Ha egy\u00fctt vesz\u00fcnk meg mindent \u00e9s egy\u00fctt csin\u00e1ljuk, m\u00e9g gazdas\u00e1gosabb lesz az eg\u00e9sz: id\u0151ben, p\u00e9nzben \u00e9s a befektetett energi\u00e1t tekintve egyar\u00e1nt. Minden oszt\u00e1lyhaj\u00f3 k\u00f6r\u00fcl l\u00e9trej\u00f6n egyfajta klub\u00e9let, de abban b\u00edzom, hogy ez eset\u00fcnkben k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen j\u00f3 alapokra helyez\u0151dne, ha m\u00e1r a haj\u00f3nkat is k\u00f6z\u00f6sen \u00e9p\u00edtj\u00fck. Ami az\u00e9rt is el\u0151ny, mert azt ismerj\u00fck legjobban, amit magunk csin\u00e1ltunk \u00e9s nyilv\u00e1n jav\u00edtani is azt tudjuk igaz\u00e1n hat\u00e9konyan.\n<\/p>\n \n Egyel\u0151re fontosabbnak tartom a versenyz\u00e9s szabads\u00e1g\u00e1t, mint a megk\u00f6t\u00e9seket, \u00edgy az els\u0151 versenyeket nem One Design pro\u00e1ra \u00edrn\u00e1nk ki, \u00e9s a kialakul\u00f3 k\u00f6z\u00f6ss\u00e9g b\u00e1zisdemokratikusan d\u00f6nthetn\u00e9 el, hogy milyen haj\u00f3oszt\u00e1lyt (vagy haj\u00f3oszt\u00e1lyokat) alak\u00edtana ki. Ez is r\u00e9sze a ny\u00edlt forr\u00e1sk\u00f3d\u00fa fejleszt\u00e9snek, hogy nem a gy\u00e1rt\u00f3 c\u00e9g dikt\u00e1l…\n<\/p>\n \n Egy pro\u00e1t sokkal t\u00f6bbf\u00e9lek\u00e9pp lehet felszerelni \u00e9s vitorl\u00e1zni, mint a sztenderd egytest\u0171 kielereket: lehet rep\u00fcl\u0151 proa (pacific), ha az ama (kistest) mindig sz\u00e9l fel\u0151l van, avagy atlanti, ha a m\u00e1sik oldalon van, ezek mindegyike lehet harryproa, ha a vitorl\u00e1zat az am\u00e1n van (mint a Sailrocket eset\u00e9ben), v\u00e9g\u00fcl mindezek minden lehet\u0151 vitorl\u00e1zattal felszerelhet\u0151k: nyugati bermud\u00e1val, sz\u00f6rfvitorl\u00e1val vagy gaffos vitorl\u00e1val, net\u00e1n sz\u00e1rnnyal (tacking proa), avagy r\u00e1koll\u00f3 riggel (ir\u00e1nyv\u00e1lt\u00f3s, avagy shunting proa). Hadd ne sz\u00e1moljam ki, ebb\u0151l eddig h\u00e1ny kombin\u00e1ci\u00f3 j\u00f6n ki! Ja \u00e9s akkor m\u00e9g nem tipiz\u00e1ltuk a pro\u00e1kat aszerint, hogy milyen uszonyt, illetve milyen korm\u00e1nyz\u00e1st haszn\u00e1lnak: k\u00f6z\u00e9pen felh\u00fazhat\u00f3 svert a f\u0151testen vagy az am\u00e1n, el\u00f6l \u00e9s h\u00e1tul fel-le h\u00fazhat\u00f3 kardsvert (mely szint\u00e9n \u00f6nmag\u00e1ban el\u00e9g korm\u00e1nym\u0171 lehet!), valamilyen p\u00e1dli-korm\u00e1ny vagy \u2013ritk\u00e1bban- a katamar\u00e1nokn\u00e1l gyakori felh\u00fazhat\u00f3 korm\u00e1nylap\u00e1t, esetleg b\u00f3nuszk\u00e9nt foiler seg\u00edtheti kiemelni az am\u00e1t, ami a pro\u00e1ban a legl\u00e1tv\u00e1nyosabb el\u0151ny, nem utols\u00f3 sorban a katamar\u00e1nokhoz k\u00e9pest. Kis sz\u00e9lben is a mancsaft lee-be d\u0151lve kiemelheti az am\u00e1t \u00e9s akkor egy penge\u00e9l marad csak a v\u00edzben, \u00edgy sokkal gyorsabb lehet a proa egy hasonl\u00f3 testhossz\u00fa katamar\u00e1nn\u00e1l, mely nem k\u00e9pes egy talpra \u00e1llni ugyanabban a sz\u00e9lben.\n<\/p>\n \n K\u00e1r lenne megfosztani magunkat a pro\u00e1 sz\u00edn- \u00e9s formagazdag vil\u00e1g\u00e1t\u00f3l azzal, hogy m\u00e1r az elej\u00e9n szigor\u00fa oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1sokat vezet\u00fcnk be. F\u0151leg az\u00e9rt, mert ez a versenyz\u00e9si koncepci\u00f3 abban is alternat\u00edv\u00e1t jelenthet, hogy nem v\u00e9rre megy \u00e9s nem a gy\u0151zelem a legfontosabb, hanem a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gteremt\u0151 \u00e9lm\u00e9ny. Maga a vitorl\u00e1z\u00e1s \u00e9s csak a vitorl\u00e1z\u00e1s. Tiszt\u00e1n \u00e9s szabadon, minden anyagi vagy m\u00e1s megk\u00f6t\u00e9st\u0151l mentesen. \u00c9ppen ez\u00e9rt, mindj\u00e1rt az elej\u00e9n kieg\u00e9sz\u00edthetj\u00fck a gyorsas\u00e1gi futamokat kooperat\u00edv \u00fcgyess\u00e9gi \u201eversenyekkel\u201d is, ahol nem a leggyorsabb gy\u0151z! S\u0151t: ha p\u00e9ld\u00e1ul egy vonalban, fix alakzatban kell megtenni a kijel\u00f6lt t\u00e1vot, akkor hibapont annak j\u00e1r, aki el\u0151re szalad, \u00e9s nem k\u00e9pes egy\u00fctt haladni a t\u00f6bbiekkel\u2026 A sportban sem \u00e1rtana v\u00e9gre megjelen\u00edteni azt, hogy az ego- \u00e9s gy\u0151zelemcentrikus versenyz\u00e9s nem lehet \u00f6nc\u00e9l. L\u00e1thatjuk milyen m\u00e9ly v\u00e1ls\u00e1ghoz vezetett m\u00e1ra az a vil\u00e1gfelfog\u00e1s, hogy az \u00f6nc\u00e9l\u00fa verseny dikt\u00e1l, a p\u00e9nz hatalm\u00e1val kar\u00f6ltve. Mondjuk ki: ez a felfog\u00e1s m\u00e1ra megbukott, zs\u00e1kutc\u00e1nak bizonyult ezen a bolyg\u00f3n. A j\u00f6v\u0151 egy kooperat\u00edv, emberibb vil\u00e1g\u00e9, ha egy\u00e1ltal\u00e1n szeretn\u00e9nk j\u00f6v\u0151t. Ugyanez \u00e9rv\u00e9nyes minden ter\u00fcleten, a vitorl\u00e1z\u00e1sban is. Ezt a fenntarthat\u00f3 koncepci\u00f3t fejezi ki a polin\u00e9z proa \u00e9s a hozz\u00e1 ill\u0151 versenyz\u00e9si alternat\u00edva. Nem annak bizony\u00edt\u00e1sa teh\u00e1t a f\u0151 c\u00e9l, hogy a proa gyorsabb \u00e9s jobb az egytest\u0171ekn\u00e9l \u00e9s a katamar\u00e1nokn\u00e1l, vagy hogy a strandt\u00f3l strandig verseny \u00e9rdekesebb, mert egy\u00e1ltal\u00e1n nem ugyanazt a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get fogja \u00e9rdekelni k\u00e9t ennyire elt\u00e9r\u0151 ir\u00e1nyzat, melyek m\u00e9gcsak nem is konkurrensei egym\u00e1snak. Viszont abban eleve megegyezhet\u00fcnk, hogy neh\u00e9z elk\u00e9pzelni fenntarthat\u00f3bb koncepci\u00f3t a most v\u00e1zoltn\u00e1l, mely a harmadik \u00e9vezred alapvet\u0151 trendjeit egyes\u00edti: a hagyom\u00e1ny\u0151rz\u00e9st a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9g\u00e9p\u00edt\u00e9ssel \u00e9s \u00f6ko-technol\u00f3gi\u00e1val.\n<\/p>\n \n Hi\u00e1ba legyintene most b\u00e1rki, hogy minek ide ez az egzotikus duma, ha egyszer n\u00e1lunk m\u00e1s haj\u00f3k jelentik a hagyom\u00e1nyt mint Polin\u00e9zi\u00e1ban. Saj\u00e1t hagyom\u00e1nyainkat is seg\u00edt jobban megismerni az \u00faj szeml\u00e9let, mert nyilv\u00e1n nem jachtok voltak az els\u0151 vitorl\u00e1sok a Balatonon sem, ak\u00e1rh\u00e1nyszor szajk\u00f3zzuk Festetics \u00e9s Sz\u00e9chenyi nev\u00e9t, durv\u00e1n sematiz\u00e1lva \u00e9s meghamis\u00edtva a hazai vitorl\u00e1z\u00e1s t\u00f6rt\u00e9net\u00e9t. A val\u00f3di t\u00f6rt\u00e9netr\u0151l \u00e9pp ez\u00e9rt m\u00e9g nagyon keveset tudunk. Pedig nyilv\u00e1nval\u00f3 t\u00e9ny, hogy a Balatonon elterjedt \u0151si haj\u00f3forma \u00e9pp\u00fagy a kiv\u00e1jt fat\u00f6rzsb\u0151l k\u00e9sz\u00fclt b\u00f6d\u00f6nhaj\u00f3 volt, mint Polin\u00e9zi\u00e1ban. Persze a hal\u00e1szok ezt t\u00f6bbnyire evez\u0151s cs\u00f3nakk\u00e9nt haszn\u00e1lt\u00e1k \u00e9s -mai ismereteink szerint- nem terjedt el a t\u00f6bbtest\u0171 megold\u00e1s, ahogyan a vitorl\u00e1z\u00e1s sem volt jellemz\u0151 a hal\u00e1szokn\u00e1l, de ismert\u00e9k az instabil b\u00f6d\u00f6nhaj\u00f3k egym\u00e1shoz k\u00f6t\u00e9s\u00e9t a stabilit\u00e1s n\u00f6vel\u00e9se \u00e9rdek\u00e9ben. R\u00e9gi, h\u00e1bor\u00fa el\u0151tti balatoni k\u00e9peslapokon pedig l\u00e1ttam a latin vitorl\u00e1hoz, illetve a r\u00e1koll\u00f3hoz nagyon hasonl\u00f3 vitorl\u00e1zatot is. \u00c9rdekes kutat\u00e1si ir\u00e1ny lenne, hogy milyen lehetett a Balatonon \u0151shonos vitorl\u00e1z\u00e1s a nyugati jachtok meghonos\u00edt\u00e1sa el\u0151tt, illetve a t\u00f6r\u00f6k \u00e9s a r\u00f3mai id\u0151kben.\n<\/p>\n \n LEHET M\u00c1S A VITORL\u00c1Z\u00c1S?\n<\/p>\n \n A h\u00e9tv\u00e9g\u00e9n arra gondoltam, meglepem M\u00e9der \u00c1ront sz\u00fclet\u00e9snapja alkalm\u00e1b\u00f3l azzal, hogy kimegy\u00fcnk vitorl\u00e1zni a Balaton els\u0151 versenypro\u00e1j\u00e1val. Itthon sokak szem\u00e9ben \u0151 testes\u00edti meg az atlantit\u00f3l alapjaiban elt\u00e9r\u0151 csendes-\u00f3ce\u00e1ni vitorl\u00e1z\u00e1st. Azt a szabad szellemet, mely csak a term\u00e9szetnek engedelmeskedik, annak t\u00f6rv\u00e9nyeit k\u00f6veti \u00e9s nem m\u00e1sok v\u00e9lem\u00e9ny\u00e9t vagy ilyen-olyan trendeket. A tenger korl\u00e1tokat nem t\u0171r\u0151 szabads\u00e1g\u00e1val gondolkodik a sz\u00e1razr\u00f3l is, ahogy az \u00f3ce\u00e1ni n\u00e9pek, nem pedig sz\u00e1razf\u00f6ldi tapasztalatait \u00e9s korl\u00e1tait pr\u00f3b\u00e1lja r\u00e1er\u0151ltetni a tengerre, a haj\u00f3z\u00e1sra, ahogy \u00e1ltal\u00e1ban a nyugati civiliz\u00e1ci\u00f3 tette mindm\u00e1ig. Az atlanti \u00e9s a csendes \u00f3ce\u00e1ni felfog\u00e1s k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9ge olyan alapvet\u0151, mint az agy bal \u00e9s jobb f\u00e9ltek\u00e9je k\u00f6zti k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g.\n<\/p>\n \n Vegy\u00fcnk egy konkr\u00e9t p\u00e9ld\u00e1t: a r\u00e1koll\u00f3 vitorl\u00e1zatot. Ha nem lett volna el\u00e9g, hogy a Csendes \u00f3ce\u00e1n k\u0151korszaki eszk\u00f6z\u00f6kkel dolgoz\u00f3 term\u00e9szeti n\u00e9pei \u2013mindenf\u00e9le absztrakt tudom\u00e1ny n\u00e9lk\u00fcl- kital\u00e1lt\u00e1k a m\u00e1ig leghat\u00e9konyabb \u00e9s legk\u00f6nnyebben meg\u00e9p\u00edthet\u0151 haj\u00f3t\u00edpust, a pro\u00e1t, ehhez mindj\u00e1rt megalkottak egy minden m\u00e1sn\u00e1l hat\u00e9konyabb vitorl\u00e1zatot, az alakja ut\u00e1n r\u00e1koll\u00f3nak nevezett rig-t\u00edpust, mely eset\u00fcnkben k\u00e9t (balatonparton n\u0151tt!) bambuszr\u00fadb\u00f3l \u00e9s egy ezekre fesz\u00edtett deltasz\u00e1rny-vitorl\u00e1b\u00f3l \u00e1ll. Marchaj szerint a Concorde rep\u00fcl\u0151g\u00e9p deltasz\u00e1rny\u00e1hoz hasonl\u00f3an m\u0171k\u00f6dik. Az \u0151 \u00fatt\u00f6r\u0151 vizsg\u00e1latai, sz\u00e9lcsatorn\u00e1ban v\u00e9gzett \u00f6sszehasonl\u00edt\u00f3 m\u00e9r\u00e9sei alapj\u00e1n f\u00e9lsz\u00e9lt\u0151l m\u00e1sf\u00e9lszerese, raumban m\u00e1r majdnem k\u00e9tszerese a r\u00e1koll\u00f3 vitorl\u00e1zat hajt\u00f3ereje az ugyanakkora bermuda vitorl\u00e1\u00e9nak, mely nyugaton \u00e1ltal\u00e1noss\u00e1 v\u00e1lt. (Marchaj el\u0151sz\u00f6r azt hitte: el\u00e1ll\u00edt\u00f3dtak a m\u0171szerei, amikor ezen a \u201eprimit\u00edv\u201d vitorl\u00e1n ennyivel jobb \u00e9rt\u00e9keket m\u00e9rt\u2026)\n<\/p>\n \n Kult\u00fart\u00f6rt\u00e9neti t\u00e9nyk\u00e9nt \u00e9rdemes megjegyezni m\u00e9g, hogy a sz\u00e9llel szembeni vitorl\u00e1z\u00e1st l\u00e9nyeg\u00e9ben szint\u00e9n a Csendes-\u00f3ce\u00e1ni n\u00e9pekt\u0151l tanultuk meg: a g\u00f6r\u00f6g\u00f6k, r\u00f3maiak \u00e9s vikingek t\u00f6bbnyire eveztek \u00e9s h\u00e1tszeleztek, vagy legfeljebb f\u00e9lszeleztek. Arab k\u00f6zvet\u00edt\u00e9ssel terjedt el a F\u00f6ldk\u00f6zi tengeren is a sz\u00e9llel szemben sokkal hat\u00e9konyabb \u201elatin vitorla\u201d, melyet eredet\u00e9re n\u00e9zve jogosabb lenne mal\u00e1j vitorl\u00e1zatnak nevezni. A proa sz\u00f3 is mal\u00e1j eredet\u0171, nem meglep\u0151 m\u00f3don haj\u00f3t jelent.\n<\/p>\n \n MIBEN M\u00c1S A \n A titok nyitja egyszer\u0171: absztrakt tudom\u00e1nyos modellek helyett a polin\u00e9z-melan\u00e9z-mal\u00e1j vitorl\u00e1z\u00e1s mindent a term\u00e9szet megfigyel\u00e9s\u00e9re \u00e9p\u00edtett. Ugyanez vonatkozott elk\u00e9peszt\u0151 csillag-navig\u00e1ci\u00f3s ismereteikre is. A nyugati h\u00f3d\u00edt\u00f3k primit\u00edvnek tartott\u00e1k \u0151ket, mert nem haszn\u00e1ltak m\u0171szereket, mivel az \u0151 navig\u00e1toraik arra voltak a b\u00fcszk\u00e9k, hogy mank\u00f3k n\u00e9lk\u00fcl, puszta k\u00e9zzel \u00e9s tapasztalati tud\u00e1sukkal meg tudj\u00e1k oldani a legbonyolultabb navig\u00e1ci\u00f3s feladatokat is. Az \u00f3ce\u00e1niai t\u00e9rs\u00e9g nagy felfedez\u0151j\u00e9nek tartott Cook kapit\u00e1nynak az \u00daj Z\u00e9landba, Hawaii \u00e9s sz\u00e1mos m\u00e1s sziget fel\u00e9 vezet\u0151 utat egy polin\u00e9z herceg, Tupaia mutatta meg. R\u00e1ad\u00e1sul az \u0151 kir\u00e1lyi sz\u00e1rmaz\u00e1sa miatt fogadt\u00e1k bar\u00e1ts\u00e1gosan Cook haj\u00f3j\u00e1t a k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le szigeteken. N\u00e9lk\u00fcle ma Cook kapit\u00e1ny nev\u00e9t sem ismern\u00e9nk, mert m\u00e1r j\u00f3val kor\u00e1bban olyan szerencs\u00e9tlen\u00fcl j\u00e1rt volna, mint Tupaia hal\u00e1la ut\u00e1n nem sokkal\u2026 Id\u0151nk\u00e9nt megk\u00e9rdezt\u00e9k a polin\u00e9z herceget: merre van a te szigeted \u00e9s mindig meg tudta mondani, m\u00edg az angolok csak bonyolult m\u00e9r\u00e9sekkel \u00e9s sz\u00e1m\u00edt\u00e1sokkal tudt\u00e1k ellen\u0151rizni, hogy t\u00e9nyleg j\u00f3l mondta \u00e9s sosem t\u00e9vesztette el.\n<\/p>\n \n Nem mellesleg: Cook haj\u00f3ja eredetileg sz\u00e9nsz\u00e1ll\u00edt\u00f3 volt (nem vitorl\u00e1zni k\u00fcldt\u00e9k oda, hanem gyarmatos\u00edtani, azaz l\u00e9nyeg\u00e9ben rabolni). Amikor meg\u00e9rkeztek az \u00f3ce\u00e1niai t\u00e9rs\u00e9gbe, el\u00e9g nagyot n\u00e9ztek, hogy hi\u00e1ba d\u00fcllesztenek ott focip\u00e1ly\u00e1nyi vitorl\u00e1zattal, a \u201eprimit\u00edv\u201d polin\u00e9z pro\u00e1k laz\u00e1n k\u00f6rbevitorl\u00e1zz\u00e1k \u0151ket. Ahelyett, hogy pr\u00f3b\u00e1ltak volna tanulni t\u0151l\u00fck, hamar elrendelt\u00e9k, hogy a nyugatiaknak konkurrenci\u00e1t jelent\u0151 nagyobb haj\u00f3kat meg kell semmis\u00edteni, maradand\u00f3 p\u00e9ld\u00e1j\u00e1t adva annak, hogy val\u00f3j\u00e1ban mit \u00e9rt a m\u0171velt Nyugat \u201eszabadverseny\u201d alatt\u2026 Az angolok szinte semmiben nem \u00e9rtettek annyira egyet a riv\u00e1lis spanyolokkal \u00e9s franci\u00e1kkal, mint ebben. \u00dagy irtott\u00e1k az emberis\u00e9g t\u00f6rt\u00e9net\u00e9nek legjelent\u0151sebb navig\u00e1ci\u00f3s \u00e9s vitorl\u00e1z\u00f3 tud\u00e1s\u00e1val rendelkez\u0151 kult\u00far\u00e1t, hogy meg sem pr\u00f3b\u00e1lt\u00e1k meg\u00e9rteni, \u00e9s dokument\u00e1lni is csak t\u00f6red\u00e9kesen siker\u00fclt. (Elvittek ugyan egy pro\u00e1t Londonba, de nem tudt\u00e1k j\u00f3l \u00f6sszerakni \u00e9s megvitorl\u00e1zni\u2026 No comment!)\n<\/p>\n \n Csak az ut\u00f3bbi k\u00e9t \u00e9vtizedben jelent meg t\u00f6bb \u00e1tfog\u00f3 tanulm\u00e1ny angolul \u00e9s franci\u00e1ul, melyek \u00e9rdemben igyekeznek rekonstru\u00e1lni a polin\u00e9z vitorl\u00e1skult\u00far\u00e1t mint haj\u00f3s vil\u00e1g\u00f6r\u00f6ks\u00e9g\u00fcnk meghat\u00e1roz\u00f3 r\u00e9sz\u00e9t, v\u00e9gre felismerve \u00e9s elismerve \u00e9rt\u00e9k\u00e9t. Ennek r\u00e9sz\u00e9t k\u00e9pezt\u00e9k a tengeri t\u00fal\u00e9l\u00e9s technik\u00e1i is, az \u00e9desv\u00edz sz\u00e1ll\u00edt\u00e1sa, illetve kinyer\u00e9se \u00e9s a nyugaton elterjedt s\u00f3zott h\u00fasokn\u00e1l sokkal pragmatikusabb, hat\u00e9konyabb \u00e9s kreat\u00edvabb m\u00f3dszerek, melyekkel gyakorlatilag ismeretlen volt sz\u00e1mukra a nyugati matr\u00f3zokat tizedel\u0151 skorbut. M\u00e1r egy \u00e9vsz\u00e1zada haj\u00f3ztak ott angolok, franci\u00e1k, spanyolok \u00e9s m\u00e1s nyugati n\u00e9pek, de m\u00e9g azt sem siker\u00fclt eltanulniuk, hogy k\u00f3kuszdi\u00f3t vigyenek magukkal, pedig enn\u00e9l egyszer\u0171bb, term\u00e9szetes konzervk\u00e9nt j\u00f3l eltarthat\u00f3 ital- \u00e9s t\u00e1panyagforr\u00e1st neh\u00e9z elk\u00e9pzelni. Hogy mi\u00e9rt maradtak meg a s\u00f3zott h\u00fasokn\u00e1l? Az er\u0151szakoss\u00e1g, \u00fagy l\u00e1tszik, ennyire elvak\u00edtja az embert, ha csak rabolni akar, meg\u00e9rt\u00e9s helyett. A polin\u00e9zek viszont f\u0151leg a nyugatiak haj\u00f3ira voltak k\u00edv\u00e1ncsiak, haj\u00f3s n\u00e9phez ill\u0151en: mindent j\u00f3l megn\u00e9ztek rajtuk \u00e9s nyilv\u00e1n hamar levont\u00e1k a konzekvenci\u00e1t \u2013 ebb\u0151l gyakorlatilag semmit nem \u00e9rdemes \u00e1tvenni\u00fck.\n<\/p>\n \n A T\u00d6BBTEST\u0170 TREND A VIL\u00c1GBAN \u00c9S ITTHON, A K\u00c9KSZALAGON\n<\/p>\n \n Aki azt hiszi Eur\u00f3pa, illetve a feh\u00e9rember tal\u00e1lta ki a vitorl\u00e1s versenyeket, t\u00e9ved. \u00c9vsz\u00e1zadokkal a par excellence \u00fari sportt\u00e1 v\u00e1l\u00f3 atlanti regatt\u00e1k el\u0151tt az \u00f3ce\u00e1niai n\u00e9pek m\u00e1r rendeztek hagyom\u00e1nyos proa-versenyeket, ahogyan ma is. Amikor Herreshoff az els\u0151 \u201emodern\u201d (azaz nyugati) sportkatamar\u00e1nt meg\u00e9p\u00edtette, 1876-ban a New York Yacht Club’s Centennial Regatta-n \u00a025 l\u00e1bas kis haj\u00f3j\u00e1val olyan cs\u00fany\u00e1n \u00e1llva hagyta az egytest\u0171ek mez\u0151ny\u00e9t, hogy az illet\u00e9kesek gyorsan meghozt\u00e1k a \u201elogikus\u201d d\u00f6nt\u00e9st: ki kell z\u00e1rni a t\u00f6bbtest\u0171eket minden versenyb\u0151l! (Nyilv\u00e1n ism\u00e9t az angolsz\u00e1sz civiliz\u00e1ci\u00f3 alapj\u00e1t k\u00e9pez\u0151 h\u00edres szabadverseny elv\u00e9t k\u00f6vett\u00e9k\u2026) T\u00f6bb mint egy \u00e9vsz\u00e1zadnak kellett eltelnie, hogy \u00fajra megjelenjenek a t\u00f6bbtest\u0171ek a nagyobb nyugati versenyeken, v\u00e9g\u00fcl pedig az Amerika Kup\u00e1n is uralkod\u00f3v\u00e1 v\u00e1ltak.\n<\/p>\n \n Ugyanez a sors v\u00e1rt a K\u00e9kszalagra is, ahol \u00e9rezhet\u0151en id\u00e9n volt nagyobb \u00e1tt\u00f6r\u00e9s ezen a t\u00e9ren, a Nemere t\u00f6rt\u00e9nelmi rekordj\u00e1nak sokat vitatott megd\u00f6nt\u00e9s\u00e9vel. Legyen szabad megjegyeznem: itt sem a Pacific Spirit \u00e9rv\u00e9nyes\u00fcl, hanem egy sokszor tisztess\u00e9gtelen \u00f6sszehasonl\u00edt\u00e1sokat tev\u0151 \u00f6nc\u00e9l\u0171 sebess\u00e9gkeres\u00e9s domin\u00e1l. Soknull\u00e1s sz\u00e1mokkal \u00edrj\u00e1k le csupakarbon haj\u00f3k \u00e9rt\u00e9k\u00e9t, a rep\u00fcl\u00e9sb\u0151l \u00e1tvett sz\u00e1rnyvitorl\u00e1s cs\u00facstechnol\u00f3gi\u00e1val kombin\u00e1lva, stb., de mindez nem felt\u00e9tlen\u00fcl p\u00e1rosul nagyobb vitorl\u00e1z\u00f3 tud\u00e1ssal \u00e9s kult\u00far\u00e1val, amin aligha seg\u00edt az, ha a szponzorok most a t\u00f6bbtest\u0171 rohan\u00f3g\u00e9peket fogj\u00e1k t\u00f6bb p\u00e9nzzel t\u00e1mogatni. Mindez m\u00e9g mindig nem a vitorl\u00e1z\u00e1s szabads\u00e1g\u00e1r\u00f3l, tisztas\u00e1g\u00e1r\u00f3l \u00e9s sz\u00e9ps\u00e9g\u00e9r\u0151l sz\u00f3l, egysz\u00f3val a Pacific Spirit l\u00e9nyeg\u00e9r\u0151l: hogy egyed\u00fcl a term\u00e9szet t\u00f6rv\u00e9nyeit k\u00f6vess\u00fck, \u00e9s nem ilyen-olyan trendeket, nem azt, hogy ki mond, fizet \u00e9s \u00e9p\u00edt nagyobbat. Halkan mondom: az egytest\u0171ek balatoni h\u00edvei sem els\u0151sorban emiatt tiltakoznak manaps\u00e1g a vil\u00e1gtrendet k\u00f6vet\u0151 t\u00f6bbtest\u0171 fordulat ellen, hanem emberileg nagyon is \u00e9rthet\u0151 okokb\u00f3l: mert eddig az \u0151 haj\u00f3ik uralt\u00e1k a balatoni versenyeket \u00e9s most v\u00e1rhat\u00f3an nem \u00edgy lesz. Vagy v\u00e1ltaniuk kell.\n<\/p>\n \n Az ilyen helyzetre szok\u00e1s azt mondani: kih\u00edv\u00e1st jelent mindenkinek. Erre adott egyszerre \u00fajszer\u0171 \u00e9s \u0151si elveket k\u00f6vet\u0151 v\u00e1lasz a balatoni proa, a Pacific Spirit szellem\u00e9ben. Nem csup\u00e1n egy fura, egzotikus haj\u00f3, hanem egy fenntarthat\u00f3bb koncepci\u00f3 a vitorl\u00e1z\u00e1sr\u00f3l \u00e9s a balatoni \u00e9letr\u0151l.\n<\/p>\n \n \n Alapk\u00f6nyvek:\n<\/p>\n \n David Lewis: We, the Navigators – The Ancient Art of Landfinding in the Pacific, University of Hawaii Press, Honolulu, 1994\n<\/p>\n \n Vice-Amiral Emmanuel Descl\u00e8ves: Le Peuple de l\u2019Oc\u00e9an \u2013 L\u2019art de la navigation en Oc\u00e9anie, L\u2019Harmattan, 2010 (K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen \u00e9rdekes, hogy ebben a k\u00f6nyvben egy francia altengernagy \u00edrja \u00f6ssze a nyugati gyarmatos\u00edt\u00f3k \u00f3ce\u00e1niai b\u0171nlajstrom\u00e1t, mik\u00f6zben a polin\u00e9z vitorl\u00e1skult\u00far\u00e1t mint a vil\u00e1g legjelent\u0151sebb vitorl\u00e1z\u00f3 n\u00e9p\u00e9nek ma \u00fajj\u00e1\u00e9led\u0151 \u00f6r\u00f6ks\u00e9g\u00e9t mutatja be!)\n<\/p>\n \n Loisirs Nautiques (Hors S\u00e9rie 23): Connaissance du multicoque, Bordeaux, 1988\n<\/p>\n \n \n \n \n Egy elm\u00e9ly\u00fcltebb tanulm\u00e1ny a pro\u00e1kr\u00f3l, mely sz\u00e9pen \u00f6tv\u00f6zi a kultur\u00e1lis szempontokat a technik\u00e1val:\n<\/p>\n \n \n Lapita Voyage, \u00f3ce\u00e1n\u00e1tkel\u00e9s hagyom\u00e1nyos pro\u00e1val:\n<\/p>\n \n \n Dokumentumok, cikkek a hagyom\u00e1nyos \u00f3ce\u00e1niai haj\u00f3kr\u00f3l \u00e9s navig\u00e1ci\u00f3r\u00f3l (ir\u00e1nyt\u0171, t\u00e9rk\u00e9p \u00e9s navig\u00e1ci\u00f3s eszk\u00f6z\u00f6k n\u00e9lk\u00fcl!):\n<\/p>\n \n \n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n PACIFIC SPIRIT
\n <\/em>
\n MINT A NYUGATI?\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n BIBLIOGR\u00c1FIA:
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n Proalinkek, inform\u00e1ci\u00f3s forr\u00e1sok a neten:
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n http:\/\/www.proafile.com\/
\n <\/a>\n<\/p>\n
\n http:\/\/www.multihull.de\/proa\/proa-over.htm
\n <\/a>\n<\/p>\n
\n http:\/\/harmenhielkema.blogspot.com\/2008\/04\/takapu-proa-dissertation.html
\n <\/a>\n<\/p>\n
\n http:\/\/www.lapita-voyage.org\/en\/sailingtest.html
\n <\/a>\n<\/p>\n
\n http:\/\/en.wikipedia.org\/wiki\/Mau_Piailug
\n <\/a>\n<\/p>\n
\n http:\/\/www.exploratorium.edu\/neverlost\/#\/home
\n <\/a>\n<\/p>\n