{"id":1312,"date":"2012-11-25T20:27:00","date_gmt":"2012-11-25T19:27:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/11\/25\/ac72-szarnyakat-ad\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:12","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:12","slug":"ac72-szarnyakat-ad","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/11\/25\/ac72-szarnyakat-ad\/","title":{"rendered":"AC72 – Sz\u00e1rnyakat ad"},"content":{"rendered":"

\n Mi lesz veled kih\u00edv\u00f3? Mi lesz veled c\u00edmv\u00e9d\u0151?\n<\/p>\n

\n A kiwik 16 vitorl\u00e1zott nap ut\u00e1n szert tettek n\u00e9mi magabiztoss\u00e1gra\u00a0\u00e9s haj\u00f3jukat r\u00f6vid id\u0151re hang\u00e1rba tolt\u00e1k, hogy tov\u00e1bb tuningolj\u00e1k azt: cs\u00f6kkents\u00e9k az ellen\u00e1ll\u00e1st, jav\u00edts\u00e1k a rep\u00fcl\u00e9st seg\u00edt\u0151 elemeket a keresztmerev\u00edt\u0151k m\u00f6g\u00f6tt (\u00e9rtsd: spoilert szereltek a haj\u00f3ra). Komfort\u00e9rzet\u00fcket csak n\u00f6velheti, hogy rajtuk k\u00edv\u00fcl szinte alig vitorl\u00e1zott valaki 72-essel. Az olaszok p\u00e1r napot voltak csak v\u00edzen, val\u00f3sz\u00edn\u0171leg bev\u00e1rt\u00e1k a kiwiket, hogy v\u00e9gre fej-fej mellett lehessen l\u00e1tni a tervez\u00e9s gy\u00fcm\u00f6lcs\u00e9t. Okos d\u00f6nt\u00e9snek bizonyult az olaszokkal t\u00f6rt\u00e9n\u0151 k\u00f6z\u00f6sk\u00f6d\u00e9s a terveken, mert \u00edgy a szab\u00e1lyok korl\u00e1toz\u00e1sa ellen\u00e9re febru\u00e1r el\u0151tt is lehet tolni a k\u00e9thaj\u00f3s edz\u00e9st. \u00c1ll\u00edt\u00f3lag annak ellen\u00e9re, hogy a kiwiknek k\u00e9t haj\u00f3ja lesz, \u00fagy fest, csak egy lesz v\u00edzen egy id\u0151ben, mivel csak m\u00e1sf\u00e9l haj\u00f3nyi leg\u00e9nys\u00e9get futtatnak, december 15 \u00e9s janu\u00e1r 30 k\u00f6z\u00f6tt pedig \u0151k sem terveztek vitorl\u00e1z\u00e1st. Patrizio Bertelli a Luna Rossa f\u0151n\u00f6ke el\u00e9gedett azzal is, hogy egy haj\u00f3ra futotta. A Vsail-nek adott interj\u00faj\u00e1b\u00f3l kider\u00fcl, hogy k\u00f6lts\u00e9ges lett volna k\u00e9t leg\u00e9nys\u00e9get tartani egyszerre (\u00edgy is 45 milli\u00f3s a k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9s\u00fck), a fejleszt\u00e9s lehet\u0151s\u00e9ge pedig nyitott, mivel a haj\u00f3 50%-a m\u00f3dos\u00edthat\u00f3, r\u00e1ad\u00e1sul az \u0151 koncepci\u00f3juk egyel\u0151re m\u0171k\u00f6d\u0151k\u00e9pesebb, mint a c\u00edmv\u00e9d\u0151\u00e9.\n<\/p>\n

\n Az ETNZ teh\u00e1t r\u00f6vid sz\u00fcnetet k\u00f6vet\u0151en vissza is t\u00e9rt a v\u00edzre. Szerencs\u00e9snek mondhatja mag\u00e1t Richard Gladwell, a sail-world AC szak\u00e9rt\u0151je, aki fel is \u00fclhetett a kiwik haj\u00f3j\u00e1ra, majd
\n
\n egy l\u00edrai be\u00fct\u00e9s\u0171 cikkben magasztalta
\n <\/a>
\n a rep\u00fcl\u0151 utaz\u00e1st. A sz\u00e9l 20-25 csom\u00f3s volt a 18. edz\u00e9snapon \u00e9s a k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek er\u0151sen hasonl\u00edtottak a San Fransicoban szok\u00e1sos id\u0151j\u00e1r\u00e1shoz. Lefele menet h\u00e1zirekord d\u00f6nt\u00f6get\u0151 form\u00e1ban 43,6 csom\u00f3val s\u00fcv\u00edtett a 72-es, m\u00edg cirk\u00e1l\u00e1s k\u00f6zben \u00e9s 28-30 csom\u00f3s p\u00f6ffben k\u00f6zel 60 csom\u00f3s l\u00e1tsz\u00f3lagos sz\u00e9llel kellett megk\u00fczdenie a fekete v\u00f6r\u00f6s testnek, ezek a k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek pedig m\u00e1r a
\n

\n kommunik\u00e1ci\u00f3t\u00a0is megnehez\u00edtik
\n <\/a>
\n . Az edz\u00e9s legjelent\u0151sebb momentuma az volt, amikor cirk\u00e1l\u00e1s k\u00f6zben elkezdett kiemelkedni a lee test. Ez er\u0151sen meglepte a korm\u00e1nyost, aki erre le is \u00e1llt a haj\u00f3val. Hogy ez hogyan hatott a kreuzol\u00e1sra, azt nem tudni pontosan, de k\u00e9s\u0151bb elt\u00e1vol\u00edtott\u00e1k a spoilert az\u00a0els\u0151\u00a0keresztmerev\u00edt\u0151 m\u00f6g\u00fcl.\n<\/p>\n

\n Lass\u00edtotta az Artemis 72-es\u00e9nek bemutat\u00e1s\u00e1t a tavaszi sz\u00e1rnyt\u00f6r\u00e9s\u00fck, melynek ok\u00e1t m\u00e1ig eg\u00e9szen j\u00f3l siker\u00fclt titkolniuk, viszont rendk\u00edv\u00fcli m\u00f3don visszavetette a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s\u00fcket. A sz\u00e1rny \u00e9p\u00edt\u00e9se az\u00e9rt is tarthatott ilyen sok\u00e1ig, mert val\u00f3sz\u00edn\u0171leg \u0151k alkalmazz\u00e1k a legbrut\u00e1lisabb g\u00e9p\u00e9szetet a sz\u00e1rnyon bel\u00fcl, ami egyes inform\u00e1ci\u00f3k szerint 38 hidraulikus hengert jelent. A sz\u0171z haj\u00f3 v\u00e9g\u00fcl 5-8 csom\u00f3s sz\u00e9lben \u00e9lte \u00e1t els\u0151 vitorl\u00e1z\u00e1s\u00e1t. Nagyon teh\u00e1t nem rongyolt, de \u00e9rdekes, hogy az angolul viccesen dolphin strikernek nevezett \u00a0vak\u00e1rbocot t\u00f6bb k\u00e9pen is h\u00fazta a v\u00edzben. Persze lehet, hogy csak t\u00f6bben voltak a fed\u00e9lzeten, vagy vontatt\u00e1k, majd kider\u00fcl. Am\u00fagy a sv\u00e9dek svertje m\u00e1s mint amiket eddig l\u00e1ttunk, nem „L” v\u00e9gz\u0151d\u00e9s\u0171, sz\u00f3val \u00edgy rep\u00fclni sem fog. A rep\u00fcl\u00e9s \u00e1ltal teremtetett \u00e1llapotot nem l\u00e1tt\u00e1k meg\u00e9r\u0151snek. Ezt pedig\u00a0a
\n

\n kor\u00e1bbi cikk\u00fcnkben eml\u00edtett svert k\u00f6r\u00fcli szab\u00e1ly\u00e9rtelmez\u00e9s befoly\u00e1solta
\n <\/a>
\n . A zs\u0171ri akkori \u00e1ll\u00e1sfoglal\u00e1s\u00e1ban le\u00edrta, hogy a svert felh\u00fazott \u00e1llapotban is lehet, amikor m\u00e9rik a haj\u00f3 v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1st. A testek v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1sa pedig alapjaiban meghat\u00e1rozta a tervez\u00e9st, a kih\u00edv\u00f3 Artemis \u00e9s a c\u00edmv\u00e9d\u0151 Oracle egyf\u00e9lek\u00e9ppen \u00e9rtelmezte a szab\u00e1lyt, a Luna Rossa \u00e9s az ETNZ pedig m\u00e1sk\u00e9ppen. Az Artemis konkr\u00e9tan emiatt d\u00f6nt\u00f6tt amellett, hogy nem emelik ki a testet a v\u00edzb\u0151l, az Oracle pedig a rossz \u00e9rtelmez\u00e9s miatt egy kiss\u00e9 „l\u00e9lekveszt\u0151” konstrukci\u00f3val jelentkezett, ami egyel\u0151re el is v\u00e9rzett. Az Artemis, n\u00e9mi Oracle t\u00e1mogat\u00e1ssal\u00a0f\u0171szerezve\u00a0megfellebbezte a d\u00f6nt\u00e9st, bet\u00e1madta a d\u00f6nt\u00e9st hoz\u00f3 zs\u0171rit, hogy az t\u00fall\u00e9pett a hat\u00e1sk\u00f6r\u00e9n \u00e9s megv\u00e1ltoztatott egy oszt\u00e1lyszab\u00e1lyt. A zs\u0171rit\u00e1mad\u00e1s pedig nem szokott nyer\u0151 lenni. \u00cdgy a zs\u0171ri lend\u00fcletb\u0151l el is utas\u00edtotta a beadv\u00e1nyt, mivel a Protokoll szerint megvan a joguk a pontos meghat\u00e1roz\u00e1sokra \u00e9s \u0151k csak annyit tettek, hogy a elt\u00e1vol\u00edtott\u00e1k a Felm\u00e9r\u0151 Bizotts\u00e1g \u00e1ltal hozz\u00e1adott felm\u00e9r\u00e9si k\u00f6telezetts\u00e9geket, miszerint a v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1st teljesen leengedett sverttel kellene m\u00e9rni. L\u00e9nyeg\u00e9ben eddig nem nagyon volt AC zs\u0171ri, aki ne a c\u00edmv\u00e9d\u0151t t\u00e1mogatta volna d\u00f6nt\u00e9seiben, most viszont ez t\u00f6rt\u00e9nik.\n<\/p>\n

Amit kor\u00e1bban nem eml\u00edtett\u00fcnk az Oracle haj\u00f3ja kapcs\u00e1n, hogy val\u00f3sz\u00edn\u0171leg trimmelik a svertet, feltehet\u0151leg\u00a0hidraulik\u00e1n kereszt\u00fcl\u00a0manu\u00e1lisan.
\n
\n \"ac-72-oracle-pivoting-daggerboards.jpg\"
\n<\/em>
\n
\n \u00cdme a bizony\u00edt\u00e9k, hogy lehet el\u0151re-h\u00e1tra billenteni a svertet.
\n<\/em>
\nUgyeb\u00e1r a v\u00edz alatt tilos a sz\u00e1rnyat \u00e1ll\u00edtani, viszont nem tiltott a svert el\u0151re-h\u00e1tra billent\u00e9se! Viszont ebben az esetben a nem helyes trim is\u00a0k\u00f6zrej\u00e1tszhatott az USA17\u00a0buk\u00e1s\u00e1ban.
\n\"team-oracle-racing-red-bull-flugtag.jpg\"<\/p>\n

\n
\n Az Oracle csapat tagjai pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k elviselhet\u0151bb\u00e9 tenni a m\u00fal\u00f3 id\u0151t @ the Red Bull Flugtag \/\/ photo \u00a9 Oracle Team USA
\n <\/em>\n<\/p>\n

A Luna Rossa kapit\u00e1nya Max Sirena besz\u00e9lt el\u0151sz\u00f6r arr\u00f3l, hogy t
\n

\n rimmelik a sverteket
\n<\/a>
\n, jelent\u0151sen megk\u00f6nny\u00edtve ezzel a leejt\u00e9seket. A f\u0151 kih\u00edv\u00f3nak (Artemis Racing) \u00e9s a c\u00edmv\u00e9d\u0151nek (Oracle Racing) val\u00f3sz\u00edn\u0171leg el\u00e9g demoraliz\u00e1l\u00f3 lehetett azt olvasni az olasz nyilatkozat\u00e1ban, hogy a 72 l\u00e1bas haj\u00f3val n\u00e9mik\u00e9pp k\u00f6nnyebb vitorl\u00e1zni, mint a 45 l\u00e1bas katamar\u00e1nnal. Persze nem volt probl\u00e9m\u00e1kt\u00f3l mentes a Luna Rossa kezd\u00e9se sem, mivel az els\u0151 napok egyik\u00e9n a darun l\u00f3g\u00f3 sz\u00e1rny \u00f6n\u00e1ll\u00f3 \u00e9letre kelt egy er\u0151s csavart p\u00f6ffben, a sz\u00e1rny v\u00e9ge pedig let\u00f6r\u00f6tt, plusz a man\u0151ver elt\u00f6rte az egyik sr\u00e1c l\u00e1b\u00e1t. Viszont ahogy a k\u00e9pen is l\u00e1that\u00f3, ez nem nagyon akad\u00e1lyozta meg \u0151ket, hogy hasonl\u00f3 sebess\u00e9geket produk\u00e1ljanak a k\u00e9s\u0151bbi edz\u00e9snapokon, mint a kiwik.<\/p>\n

Hogy a fenti zs\u0171ri d\u00f6nt\u00e9s ut\u00e1n mit fog tenni a kih\u00edv\u00f3 \u00e9s a c\u00edmv\u00e9d\u0151, azt nem tudom, de hogy kell nekik a gyorsabb haj\u00f3, az tuti. \u00c9s k\u00f6zel k\u00e9t \u00e9v agyal\u00e1s\u00e1t, tervez\u00e9s\u00e9t, csatornatesztjeit aligha lehet kiv\u00e1l\u00f3an megism\u00e9telni 1-2 h\u00f3nap alatt.
\n

\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n \u00a9 Christophe Favreau Photos
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n
\n Forr\u00e1s: ez meg az
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mi lesz veled kih\u00edv\u00f3? Mi lesz veled c\u00edmv\u00e9d\u0151? A kiwik 16 vitorl\u00e1zott nap ut\u00e1n szert tettek n\u00e9mi magabiztoss\u00e1gra\u00a0\u00e9s haj\u00f3jukat r\u00f6vid id\u0151re hang\u00e1rba tolt\u00e1k, hogy tov\u00e1bb tuningolj\u00e1k azt: cs\u00f6kkents\u00e9k az ellen\u00e1ll\u00e1st, jav\u00edts\u00e1k a rep\u00fcl\u00e9st seg\u00edt\u0151 elemeket a keresztmerev\u00edt\u0151k m\u00f6g\u00f6tt (\u00e9rtsd: spoilert szereltek a haj\u00f3ra). Komfort\u00e9rzet\u00fcket csak n\u00f6velheti, hogy rajtuk k\u00edv\u00fcl szinte alig vitorl\u00e1zott valaki 72-essel. Az […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9046,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[3],"tags":[1248,1382,252,1429,1144,1298],"sailing_author":"SG","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1312"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1312"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1312\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9046"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1312"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1312"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1312"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}