{"id":1316,"date":"2012-11-24T23:03:00","date_gmt":"2012-11-24T22:03:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/11\/24\/iom-europabajnoksag-2012\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:11","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:11","slug":"iom-europabajnoksag-2012","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/11\/24\/iom-europabajnoksag-2012\/","title":{"rendered":"IOM Eur\u00f3pabajnoks\u00e1g 2012"},"content":{"rendered":"

\n Nincs haj\u00f3, nincs lend\u00fclet, nincs mit tenni. De n\u00e9gy \u00e9venk\u00e9nt egyszer j\u00f6n ilyen k\u00f6zel a kedvenc modelll oszt\u00e1lyom Eur\u00f3pabajnoks\u00e1ga. Csak meg k\u00e9ne m\u00e1r n\u00e9zni.\n<\/p>\n

\n \u00dagy alakult, hogy a 2012-es IOM Eb-t eredetileg a spanyolok rendezt\u00e9k volna Malag\u00e1n. V\u00e9g\u00fcl \u2013 gondolom financi\u00e1lis okok miatt \u2013 lemondt\u00e1k a rendez\u00e9s jog\u00e1t \u00e9s a horv\u00e1tok \u00e1tvett\u00e9k a hely\u00fcket.\u00a0 \u00c9s nem is vitt\u00e9k messzire a versenyt, mert Cres v\u00e1rosa adott otthon neki. Enn\u00e9l k\u00f6zelebb, csak akkor j\u00f6hetett volna, ha mi rendez\u00fcnk, de att\u00f3l m\u00e9g mi vagyunk nagyon messze. Egysz\u00f3val alig 530 km \u00e9s n\u00e9mi kompoz\u00e1s ut\u00e1n meg\u00e9rkeztem arra a helyre, ahol am\u00fagy is sz\u00edvesen el\u00e9ldeg\u00e9ln\u00e9k. Pl\u00e1ne \u00edgy volt \u00f6r\u00f6m oda menni.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Idilli k\u00f6rnyezet
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Cres m\u00e1r el\u00e9gg\u00e9 \u00e9szakon van \u00e9s el\u00e9g k\u00f6zel az olaszokhoz, hogy vakolj\u00e1k a h\u00e1zakat. Ett\u0151l eg\u00e9sz m\u00e1s hangulata van a helynek, mint mondjuk egy dalm\u00e1t kisv\u00e1rosnak. Az is klassz, hogy a kemping (ahol a versenyt rendezt\u00e9k) \u00e9s a v\u00e1roson kereszt\u00fcl a Marina, egy kellemes s\u00e9t\u00e1nnyal van \u00f6sszek\u00f6tve, ahol azt a p\u00e1r kilom\u00e9tert sz\u00e9pen le is lehet bring\u00e1zni.\n<\/p>\n

\n Az IOM a legkem\u00e9nyebb oszt\u00e1lya a modellvitorl\u00e1z\u00e1snak. Nem haszn\u00e1l a haj\u00f3 \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9n\u00e9l szuper anyagokat, viszont a One Design vitorl\u00e1zat mell\u00e9 egy olyan dobozszab\u00e1lyt haszn\u00e1l, ami l\u00e9nyeges k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9geket nem okoz a haj\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt. Az elm\u00falt \u00e9vben ment \u00e1t egy drasztikus v\u00e1ltoz\u00e1son a flotta, ahol elkezdtek a haj\u00f3tervez\u00e9sn\u00e9l komolyabban foglalkozni a sz\u00f6gletes testtel.\u00a0 Ez sok ronda haj\u00f3t eredm\u00e9nyezett. Kiss\u00e9 elveszett a haj\u00f3 sz\u00e9ps\u00e9ge, de teljes\u00edtm\u00e9nyben jelent\u0151sen javultak.\u00a0 Ez onnan is l\u00e1tszik, hogy az idei EB-n a 2009-es \u00e9v sikerhaj\u00f3ja a Pikanto csak 12. lett. Persze az is igaz, hogy a mez\u0151ny m\u00e1r \u00e1t\u00e1llt lassan a sz\u00f6gletes haj\u00f3kra.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n BritPop
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Az Eb szerencs\u00e9re olyan id\u0151szakban zajlott, hogy m\u00e1r nem volt turista forgalom. Ez nagyban megk\u00f6nny\u00edtette a rendez\u0151k dolg\u00e1t, akik minden f\u00f6ldi j\u00f3val v\u00e1rt\u00e1k a 74 r\u00e9sztvev\u0151t. Volt kamera l\u00e9gg\u00f6mbb\u00f6n, v\u00edz alatt, kamera ahol csak kellett.\u00a0 A verseny sz\u00e9lir\u00e1nyt\u00f3l f\u00fcgg\u0151en k\u00e9t helysz\u00ednen rendezt\u00e9k, aminek a k\u00f6z\u00e9ppontj\u00e1ban egy k\u00e1v\u00e9z\u0151 \u00fclt kis terasszal. K\u00e1r, hogy az egyik nap 15 a m\u00e1sik nap 20 a harmadik nap 16 Kun\u00e1\u00e9rt adt\u00e1k a k\u00e1v\u00e9t. Nem tudom mi mozgatta az \u00e1rfolyamot, tal\u00e1n a f\u0151n\u00f6k k\u00f6zell\u00e9te, mert t\u0151le vettem a legdr\u00e1g\u00e1bban.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Kantun
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Az IOM egy-egy vil\u00e1gversenye az, ahol mindenki megjelenik aki \u00e9rzi valakinek mag\u00e1t ebben a rendszerben. F\u0151leg versenyz\u0151k\u00e9nt is jegyzett men\u0151k, de az erre \u00e9p\u00fcl\u0151 apr\u00f3 ipar\u00e1g k\u00e9pvisel\u0151i is. Term\u00e9szetesen r\u00e9szben ennek a h\u00edv\u00e1snak engedelmeskedtem, amikor is levittem n\u00e9h\u00e1ny elk\u00e9sz\u00fclt haj\u00f3 h\u00e9jat, amit Andrej Justin tervezett \u00e9s t\u00f6bbed magammal pr\u00f3b\u00e1lunk el\u0151\u00e1ll\u00edtani. Kisebb, nagyobb sikerrel. Jelenleg m\u00e9g a haj\u00f3 tesztel\u00e9se folyik, ez\u00e9rt nincs k\u00e9sz darab, de m\u00e1r a horv\u00e1t men\u0151kn\u00e9l hagytunk p\u00e1rat.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Magyar ezen a versenyen el\u00f6sz\u00f6r 2008-ban Dubrovnikbban indult. Most ism\u00e9t ott voltunk Ifj. Cs\u00f3ka L\u00e1szl\u00f3 szem\u00e9ly\u00e9ben. Laci nagyon fiatal, de id\u00e9n gyakorlatilag itthon megnyert mindent, amit megnyerhetett. Ranglist\u00e1t, bajnoki c\u00edmet. \u00a0Egyed\u00fcl a Micro Magic EB-n gyeng\u00e9lkedett. Most, ahogy v\u00e1rhat\u00f3 volt\u00a0 a gyeng\u00fcl\u0151 sz\u00e9lben kezdett \u00e9ledezni \u00e9s a verseny v\u00e9g\u00e9re a legjobbak k\u00f6z\u00f6tt tudott teljes\u00edteni n\u00e9gy futamot. Ez b\u00e1rkinek a becs\u00fclet\u00e9re v\u00e1llik. \u00c9s az elej\u00e9hez k\u00e9pest \u00edgy sem volt meg a sebbess\u00e9ge.\u00a0 V\u00e9g\u00fcl\u00a0 a 29. helyen z\u00e1rt, ami nagyon sz\u00e9p teljes\u00edtm\u00e9ny ebben az \u00e9vek \u00f3ta komolyan versenyz\u0151 nagymen\u0151kkel szemben.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n A valaha volt legszebb IOM szerintem: Obsession (na nem a sz\u00edne)
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Az Eb nem gyeng\u00e9bb, mint egy VB. Nagyon kevesen hi\u00e1nyoznak az \u00e9lbolyb\u00f3l a m\u00e1s kontinenseken versenyz\u0151k k\u00f6z\u00fcl. Tal\u00e1n csak az ausztr\u00e1lok azok, akik ilyenkor nem teszik tisztelet\u00fcket. A 2011-es \u00e9v sl\u00e1gerhaj\u00f3ja a BritPop, mely az eg\u00e9sz \u00e1talakul\u00e1st elkezdte, hiszen tavaly a VB-n az els\u0151 \u00f6tben n\u00e9gy ilyen haj\u00f3 volt. Id\u00e9n aki csak tehette ilyen haj\u00f3t szerzett be. Mintha a kezet is adn\u00e1k hozz\u00e1.\n<\/p>\n

\n A horv\u00e1tok is fejlesztettek, egy nem is ak\u00e1rmilyen ronda haj\u00f3t, a Kantun-t. A verseny alatt kider\u00fclt, hogy ronda, de finom. A BritPop inv\u00e1zi\u00f3ban az egyetlen olyan haj\u00f3 volt, amivel meg tudt\u00e1k t\u00f6rni az uralmukat.\n<\/p>\n

\n A kezdetekben f\u00faj\u00f3 er\u0151s sz\u00e9l a v\u00e9g\u00e9re sokat gyeng\u00fclt. A 13. futam v\u00e9ge nehezen is j\u00f6tt \u00f6ssze az utols\u00f3 nap. Az Eur\u00f3pabajnok az aktu\u00e1lis vil\u00e1gbajnoki 2. helyezett \u00a0angol Brad Gibson lett. M\u00e1sodik a 2009-es vil\u00e1gbajnok horv\u00e1t Zvonko Jelasic, a harmadik pedig a t\u00f6bb gener\u00e1ci\u00f3s modelvitorl\u00e1s famili\u00e1t felvonultat\u00f3 VB 3. Graham Elliott. \u00a0Az els\u0151 15-ben 5 horv\u00e1t volt, ami j\u00f3l mutatja, hogy m\u00e9g mindig nagyon er\u0151sek, annak ellen\u00e9re, hogy jelent\u0151sen elfogyott a versenyz\u0151sz\u00e1m n\u00e1luk.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A helysz\u00edn pomp\u00e1s volt. Szerintem\u00a0 a versenyrendez\u00e9s is, de a b\u00edr\u00e1skod\u00e1s pocs\u00e9k. Ez szerintem nem a b\u00edr\u00f3k hib\u00e1ja, hanem, hogy k\u00f6zel egy az egyben akarj\u00e1k a vitorl\u00e1z\u00e1s szab\u00e1lyait a modellvitolr\u00e1z\u00e1sra r\u00e1h\u00fazni \u00e9s ez nem megy. Nem el\u00f6sz\u00f6r rossz a b\u00edr\u00e1skod\u00e1s. Szinte minden versenyen probl\u00e9ma. Kinek jut esz\u00e9be, hogy valamit a szab\u00e1lyokon k\u00e9ne v\u00e1ltoztatni?\n<\/p>\n

\n
\n Az EB oldala
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n A v\u00e9geredm\u00e9ny
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n A mi haj\u00f3nk oldala
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Az IOM oszt\u00e1ly oldala
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: IOM EB oldala, Beliczay P\u00e9ter
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nincs haj\u00f3, nincs lend\u00fclet, nincs mit tenni. De n\u00e9gy \u00e9venk\u00e9nt egyszer j\u00f6n ilyen k\u00f6zel a kedvenc modelll oszt\u00e1lyom Eur\u00f3pabajnoks\u00e1ga. Csak meg k\u00e9ne m\u00e1r n\u00e9zni. \u00dagy alakult, hogy a 2012-es IOM Eb-t eredetileg a spanyolok rendezt\u00e9k volna Malag\u00e1n. V\u00e9g\u00fcl \u2013 gondolom financi\u00e1lis okok miatt \u2013 lemondt\u00e1k a rendez\u00e9s jog\u00e1t \u00e9s a horv\u00e1tok \u00e1tvett\u00e9k a hely\u00fcket.\u00a0 \u00c9s […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":12371,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[717,1467,1023],"sailing_author":"Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1316"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1316"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1316\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/12371"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1316"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1316"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1316"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}