{"id":1340,"date":"2012-10-29T21:32:00","date_gmt":"2012-10-29T20:32:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/10\/29\/a-72-es-csapdaja\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:05","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:05","slug":"a-72-es-csapdaja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/10\/29\/a-72-es-csapdaja\/","title":{"rendered":"A 72-es csapd\u00e1ja"},"content":{"rendered":"
\n Az USA17 szerencs\u00e9tlen es\u00e9se \u00faj forgat\u00f3k\u00f6nyvet \u00edr, melynek prec\u00edz v\u00e9grehajt\u00e1s\u00e1t k\u00edv\u00e1nja az Oracle csapat\u00e1t\u00f3l.\n<\/p>\n
\n \n \n \n \n Ahogy azt sejteni lehetett, a borul\u00e1st k\u00f6vet\u0151en zavar \u00e9rezni az er\u0151ben. Az ETNZ m\u00e9diaember\u00e9nek Hamish Hoopernek a \n Kezdj\u00fck ott, hogy kev\u00e9s a motoros, amely k\u00e9pes temp\u00f3t tartani a megelevened\u0151 72-esekkel. Az ETNZ h\u00e1rom motoros\u00e1b\u00f3l csak egy tud egy\u00fctt haladni sima v\u00edzen a katamar\u00e1nnal. Hull\u00e1mos v\u00edzen, bizonyos k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt egy sem. M\u00edg a katamar\u00e1n kac\u00e9rkodik a 40 csom\u00f3val, a legjobb motoros is csak 39 csom\u00f3t tud sima v\u00edzen. Hull\u00e1mok k\u00f6z\u00f6tt a 72es pedig egyszer\u0171en odaver. \u00c9s ha mondjuk borul\u00e1st k\u00f6vet\u0151en vissza\u00e1ll a haj\u00f3, akkor azt ki fogja meg, ha net\u00e1n sz\u00e1rnyra kap?! Az USA-17es borul\u00e1s\u00e1n\u00e1l is j\u00f3l j\u00f6tt volna m\u00e9g egy-k\u00e9t motoros.\n<\/p>\n \n A ment\u00e9si protokollt is \u00fajra kell gondolnia minden csapatnak, hiszen senki sem akarja megkock\u00e1ztatni, hogy valamelyik csapattag otthagyja a fog\u00e1t vagy \u00fasszon a levesbe a komplett sz\u00e1rny. Azt az\u00e9rt tudni \u00e9rdemes, hogy nemcsak a protektor \u00e9s a buk\u00f3sisak k\u00f6telez\u0151, de lassan elengedhetetlen a priv\u00e1t oxig\u00e9npalack is. Erre az\u00e9rt lehet sz\u00fcks\u00e9g, mert amikor az AC72es borul\u00e1s\u00e1t k\u00f6vet\u0151en a sz\u00e1rny let\u00f6rik, akkor a haj\u00f3 trambulinja kb. 25 cm m\u00e9lyre is lenyomhatja az al\u00e1ja szorult versenyz\u0151t. Ekkor el\u00e9gg\u00e9 zavar\u00f3 lehet a ment\u0151mell\u00e9ny, amely felfele tolja az embert \u00e9s amelyet a sisak miatt nem lehet gyorsan levenni. Sz\u00f3val nem biztos, hogy van id\u0151 csatolgatni oxig\u00e9nmentes \u00e1llapotban.\n<\/p>\n \n A borul\u00e1s lehet\u0151s\u00e9ge nem \u00faj kelet\u0171 az AC t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben, m\u00e1r az el\u0151z\u0151 Kupa alkalm\u00e1val is benne volt, f\u0151leg az Alinghi haj\u00f3j\u00e1ban, amelyet ink\u00e1bb a kev\u00e9sb\u00e9 hull\u00e1mos, az Emir\u00e1tusokban tal\u00e1lhat\u00f3 Ras al Khaimah vizeire terveztek. Ez\u00e9rt is ragaszkodtak sok\u00e1ig az Alinghi \u00fcgyv\u00e9dei a helysz\u00ednhez, hiszen Valenci\u00e1ban az Alinghi 5 kev\u00e9sb\u00e9 volt stabil \u00e9s sokszor el\u0151re-h\u00e1tra hint\u00e1zott az elny\u00fal\u00f3 swelleken. Egy er\u0151s szeles futamban pedig komoly probl\u00e9m\u00e1t okozott volna a leejt\u00e9s, de sajnos ilyet nem l\u00e1thattunk. Az \n \n Az Oracle t\u00f6bb esetben is saj\u00e1t csapd\u00e1j\u00e1ba esett. Nem el\u00e9g, hogy tal\u00e1n idejekor\u00e1n el\u00e9rkezettnek l\u00e1tt\u00e1k az id\u0151t, hogy 25 csom\u00f3s sz\u00e9lben vitorl\u00e1zzanak (eml\u00e9keztet\u0151\u00fcl: elk\u00e9pzelhet\u0151, hogy 33 csom\u00f3s sz\u00e9lben is helyt kell majd \u00e1llni a Kupa futamain), haj\u00f3juk tervez\u00e9se sor\u00e1n is olyan megold\u00e1sokat alkalmaztak, amelyek jelenleg nem t\u0171nnek ide\u00e1lisnak. Err\u0151l \u00edrt cikket Richard Gladwell\u00a0a sail-world szerz\u0151je.\n<\/p>\n \n Ebb\u0151l kider\u00fcl, hogy val\u00f3sz\u00edn\u0171leg p\u00e1r nem pontosan \u00e9rtelmezett szab\u00e1ly miatt sem rep\u00fcl olyan k\u00f6nnyed\u00e9n az Oracle haj\u00f3, mit az ETNZ 72ese. \u00c9s ez val\u00f3sz\u00edn\u0171leg \u00edgy is van, hiszen az ORACLE el\u00e9g kev\u00e9s vide\u00f3t hozott nyilv\u00e1noss\u00e1gra, amin \u00e1lland\u00f3 rep\u00fcl\u00e9st mutat be az USA-17.\n<\/p>\n
\n
\n \u201e\u00c1ll a haj\u00f3s a parton.
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n S a tengeren tekint sz\u00e9t,
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n Mely kolduss\u00e1 tev\u00e9, mely
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n Elvette minden kincs\u00e9t.\u201d
\n <\/em>
\n <\/strong>
\n
\n – Pet\u0151fi S\u00e1ndor
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n blogbejegyz\u00e9s\u00e9t
\n <\/a>
\n olvasva pedig az az \u00e9rz\u00e9se t\u00e1madhat az embernek, hogy kezd\u0151dik az \u00f3vatoskod\u00e1s id\u0151szaka. A rendez\u0151k dr\u00e1m\u00e1t \u00edg\u00e9rtek \u00e9s most \u00fagy fest, hogy b\u0151ven lesz benne r\u00e9sz\u00fcnk. Az aggodalom pedig \u00fagy \u00f6lthet egyre komolyabb m\u00e9reteket, ahogy egyre t\u00f6bb csapat haj\u00f3zik ki, mert ha valaki borul, akkor h\u00f3napokkal is cs\u00faszhat programja \u00e9s egy\u00e9b logisztikai buktat\u00f3kkal is sz\u00e1molnia kell.\n<\/p>\n
\n
\n Alinghi 5
\n <\/a>
\n \u00e9s az
\n
\n USA 17
\n <\/a>
\n k\u00f6z\u00f6tt pedig n\u00e9mi hasonl\u00f3s\u00e1got lehet felfedezni, p\u00e9ld\u00e1ul a keskeny haj\u00f3orrban. Tal\u00e1n az is k\u00f6zrej\u00e1tszik, hogy az ETNZ elt\u00e9r\u0151 diz\u00e1jnja, nagyobb haj\u00f3teste, orra biztons\u00e1gosabb leejt\u00e9st tesz lehet\u0151v\u00e9.\n<\/p>\n
\n
\n „N\u00e9ha a titkunk\u00e9rt f\u00e1jdalommal kell fizetn\u00fcnk”
\n <\/em>
\n <\/strong>
\n
\n \u2013 A part c. film
\n <\/em>\n<\/p>\n