{"id":1340,"date":"2012-10-29T21:32:00","date_gmt":"2012-10-29T20:32:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/10\/29\/a-72-es-csapdaja\/"},"modified":"2017-08-01T23:56:05","modified_gmt":"2017-08-01T21:56:05","slug":"a-72-es-csapdaja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/10\/29\/a-72-es-csapdaja\/","title":{"rendered":"A 72-es csapd\u00e1ja"},"content":{"rendered":"

\n Az USA17 szerencs\u00e9tlen es\u00e9se \u00faj forgat\u00f3k\u00f6nyvet \u00edr, melynek prec\u00edz v\u00e9grehajt\u00e1s\u00e1t k\u00edv\u00e1nja az Oracle csapat\u00e1t\u00f3l.\n<\/p>\n

\n
\n
\n \u201e\u00c1ll a haj\u00f3s a parton.
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n S a tengeren tekint sz\u00e9t,
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n Mely kolduss\u00e1 tev\u00e9, mely
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n Elvette minden kincs\u00e9t.\u201d
\n <\/em>
\n <\/strong>
\n
\n – Pet\u0151fi S\u00e1ndor
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Ahogy azt sejteni lehetett, a borul\u00e1st k\u00f6vet\u0151en zavar \u00e9rezni az er\u0151ben. Az ETNZ m\u00e9diaember\u00e9nek Hamish Hoopernek a
\n
\n blogbejegyz\u00e9s\u00e9t
\n <\/a>
\n olvasva pedig az az \u00e9rz\u00e9se t\u00e1madhat az embernek, hogy kezd\u0151dik az \u00f3vatoskod\u00e1s id\u0151szaka. A rendez\u0151k dr\u00e1m\u00e1t \u00edg\u00e9rtek \u00e9s most \u00fagy fest, hogy b\u0151ven lesz benne r\u00e9sz\u00fcnk. Az aggodalom pedig \u00fagy \u00f6lthet egyre komolyabb m\u00e9reteket, ahogy egyre t\u00f6bb csapat haj\u00f3zik ki, mert ha valaki borul, akkor h\u00f3napokkal is cs\u00faszhat programja \u00e9s egy\u00e9b logisztikai buktat\u00f3kkal is sz\u00e1molnia kell.\n<\/p>\n

\n Kezdj\u00fck ott, hogy kev\u00e9s a motoros, amely k\u00e9pes temp\u00f3t tartani a megelevened\u0151 72-esekkel. Az ETNZ h\u00e1rom motoros\u00e1b\u00f3l csak egy tud egy\u00fctt haladni sima v\u00edzen a katamar\u00e1nnal. Hull\u00e1mos v\u00edzen, bizonyos k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt egy sem. M\u00edg a katamar\u00e1n kac\u00e9rkodik a 40 csom\u00f3val, a legjobb motoros is csak 39 csom\u00f3t tud sima v\u00edzen. Hull\u00e1mok k\u00f6z\u00f6tt a 72es pedig egyszer\u0171en odaver. \u00c9s ha mondjuk borul\u00e1st k\u00f6vet\u0151en vissza\u00e1ll a haj\u00f3, akkor azt ki fogja meg, ha net\u00e1n sz\u00e1rnyra kap?! Az USA-17es borul\u00e1s\u00e1n\u00e1l is j\u00f3l j\u00f6tt volna m\u00e9g egy-k\u00e9t motoros.\n<\/p>\n

\n A ment\u00e9si protokollt is \u00fajra kell gondolnia minden csapatnak, hiszen senki sem akarja megkock\u00e1ztatni, hogy valamelyik csapattag otthagyja a fog\u00e1t vagy \u00fasszon a levesbe a komplett sz\u00e1rny. Azt az\u00e9rt tudni \u00e9rdemes, hogy nemcsak a protektor \u00e9s a buk\u00f3sisak k\u00f6telez\u0151, de lassan elengedhetetlen a priv\u00e1t oxig\u00e9npalack is. Erre az\u00e9rt lehet sz\u00fcks\u00e9g, mert amikor az AC72es borul\u00e1s\u00e1t k\u00f6vet\u0151en a sz\u00e1rny let\u00f6rik, akkor a haj\u00f3 trambulinja kb. 25 cm m\u00e9lyre is lenyomhatja az al\u00e1ja szorult versenyz\u0151t. Ekkor el\u00e9gg\u00e9 zavar\u00f3 lehet a ment\u0151mell\u00e9ny, amely felfele tolja az embert \u00e9s amelyet a sisak miatt nem lehet gyorsan levenni. Sz\u00f3val nem biztos, hogy van id\u0151 csatolgatni oxig\u00e9nmentes \u00e1llapotban.\n<\/p>\n

\n A borul\u00e1s lehet\u0151s\u00e9ge nem \u00faj kelet\u0171 az AC t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben, m\u00e1r az el\u0151z\u0151 Kupa alkalm\u00e1val is benne volt, f\u0151leg az Alinghi haj\u00f3j\u00e1ban, amelyet ink\u00e1bb a kev\u00e9sb\u00e9 hull\u00e1mos, az Emir\u00e1tusokban tal\u00e1lhat\u00f3 Ras al Khaimah vizeire terveztek. Ez\u00e9rt is ragaszkodtak sok\u00e1ig az Alinghi \u00fcgyv\u00e9dei a helysz\u00ednhez, hiszen Valenci\u00e1ban az Alinghi 5 kev\u00e9sb\u00e9 volt stabil \u00e9s sokszor el\u0151re-h\u00e1tra hint\u00e1zott az elny\u00fal\u00f3 swelleken. Egy er\u0151s szeles futamban pedig komoly probl\u00e9m\u00e1t okozott volna a leejt\u00e9s, de sajnos ilyet nem l\u00e1thattunk. Az
\n

\n Alinghi 5
\n <\/a>
\n \u00e9s az
\n

\n USA 17
\n <\/a>
\n k\u00f6z\u00f6tt pedig n\u00e9mi hasonl\u00f3s\u00e1got lehet felfedezni, p\u00e9ld\u00e1ul a keskeny haj\u00f3orrban. Tal\u00e1n az is k\u00f6zrej\u00e1tszik, hogy az ETNZ elt\u00e9r\u0151 diz\u00e1jnja, nagyobb haj\u00f3teste, orra biztons\u00e1gosabb leejt\u00e9st tesz lehet\u0151v\u00e9.\n<\/p>\n

\n
\n
\n „N\u00e9ha a titkunk\u00e9rt f\u00e1jdalommal kell fizetn\u00fcnk”
\n <\/em>
\n <\/strong>
\n
\n \u2013 A part c. film
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Az Oracle t\u00f6bb esetben is saj\u00e1t csapd\u00e1j\u00e1ba esett. Nem el\u00e9g, hogy tal\u00e1n idejekor\u00e1n el\u00e9rkezettnek l\u00e1tt\u00e1k az id\u0151t, hogy 25 csom\u00f3s sz\u00e9lben vitorl\u00e1zzanak (eml\u00e9keztet\u0151\u00fcl: elk\u00e9pzelhet\u0151, hogy 33 csom\u00f3s sz\u00e9lben is helyt kell majd \u00e1llni a Kupa futamain), haj\u00f3juk tervez\u00e9se sor\u00e1n is olyan megold\u00e1sokat alkalmaztak, amelyek jelenleg nem t\u0171nnek ide\u00e1lisnak. Err\u0151l \u00edrt cikket Richard Gladwell\u00a0a sail-world szerz\u0151je.\n<\/p>\n

\n Ebb\u0151l kider\u00fcl, hogy val\u00f3sz\u00edn\u0171leg p\u00e1r nem pontosan \u00e9rtelmezett szab\u00e1ly miatt sem rep\u00fcl olyan k\u00f6nnyed\u00e9n az Oracle haj\u00f3, mit az ETNZ 72ese. \u00c9s ez val\u00f3sz\u00edn\u0171leg \u00edgy is van, hiszen az ORACLE el\u00e9g kev\u00e9s vide\u00f3t hozott nyilv\u00e1noss\u00e1gra, amin \u00e1lland\u00f3 rep\u00fcl\u00e9st mutat be az USA-17.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n A csillog\u00e1s elvak\u00edtja a majd az ellenfeleket – a
\n <\/em>
\n
\n Luna Rossa is v\u00edzre ker\u00fclt (
\n

\n \u00a9 ACEA \/ Photo Ivor Wilkins
\n <\/a>
\n )
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n „Eg\u00e9sz vil\u00e1gunk mind csupa l\u00e1tom\u00e1s,
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n folytatott \u00e1lom,\u00a0lass\u00fa\u00a0lid\u00e9rcnyom\u00e1s.” –
\n <\/em>
\n <\/strong>
\n
\n Babits Mih\u00e1ly
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Lassan fog \u00fajra\u00e9p\u00fclni az Oracle haj\u00f3ja. Lass\u00edtja a folyamatot, hogy nemzetk\u00f6zi zs\u0171ri \u00e9s felm\u00e9r\u0151k d\u00f6ntenek arr\u00f3l, hogy mit tehet meg\u00a0az ORACLE\u00a0\u00e9s mit nem az \u00fajj\u00e1\u00e9p\u00edt\u00e9s sor\u00e1n. Ugyanis a szab\u00e1lyok \u00e9rtelm\u00e9ben maximum a sz\u00e1rny 50%-\u00e1nak fel\u00fclete \u00e9p\u00edthet\u0151 \u00fajj\u00e1 \u00e9s a haj\u00f3testen szint\u00e9n csak 50% m\u00f3dos\u00edthat\u00f3, r\u00e1ad\u00e1sul \u00fagy fest ut\u00f3bbival musz\u00e1j lesz \u00e9lnie a csapatnak. A szab\u00e1lyok arra is kit\u00e9rnek, hogy egy csapat maximum csak k\u00e9t haj\u00f3t \u00e9p\u00edthet, ez\u00e9rt val\u00f3sz\u00edn\u0171leg \u00fajra\u00e9p\u00edtik az USA17-est.\n<\/p>\n

\n Az egyik nagyon jelent\u0151s dolog, amit elkalkul\u00e1ltak Oracle-\u00e9kn\u00e1l az, hogy a zs\u0171ri okt\u00f3ber 6-ai d\u00f6nt\u00e9s \u00e9rtelm\u00e9ben a haj\u00f3 v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1s\u00e1t nem leengedett svertekkel kell sz\u00e1molni. Mivel a szab\u00e1ly el\u00e9gg\u00e9 bonyolultan fogalmaz, ez\u00e9rt az Oracle szakik nem ezt gondolt\u00e1k a tervez\u00e9s\u00e9n\u00e9l \u00e9s emiatt kisebb sverteket terveztek \u00e9s ehhez igaz\u00edtott\u00e1k a haj\u00f3test tervez\u00e9s\u00e9t is! Az ETNZ viszont nagyobb sverttel sz\u00e1molt \u00e9s \u0151k gondolt\u00e1k j\u00f3l. A fot\u00f3kon \u00e9s a vide\u00f3kon is az j\u00f6n \u00e1t, hogy az ETNZ alacsonyabb sz\u00e9ltartom\u00e1nyban is k\u00e9pes rep\u00fclni \u00e9s a \u2019flow\u2019 \u00e1llapot fenntart\u00e1sa sem okoz komolyabb neh\u00e9zs\u00e9get a nagyobb fel\u00fclet\u0171 svertekkel, ellent\u00e9tben az USA17-essel.\n<\/p>\n

\n Ennek pedig komoly el\u0151nyei vannak b\u0151sz\u00e9lben, hiszen a kisebb ellen\u00e1ll\u00e1s nagyobb sebess\u00e9get tesz lehet\u0151v\u00e9, m\u00edg a nagyobb sebess\u00e9g tomp\u00e1bb megvitorl\u00e1zhat\u00f3 sz\u00f6get gener\u00e1l a l\u00e1tsz\u00f3lagos sz\u00e9l v\u00e1ltoz\u00e1sa \u00e1ltal, \u00edgy kisebb t\u00e1von, gyorsabban lesz megk\u00f6zel\u00edthet\u0151 a h\u00e1tsz\u00e9lben elhelyezett p\u00e1lyajel.\n<\/p>\n

\n Vagyis az Oracle el\u0151tt borul\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl is nagy feladat \u00e1llt volna, mert a nagyobb svert rengeteg egy\u00e9b m\u00f3dos\u00edt\u00e1st is okoz(na) a haj\u00f3n.\n<\/p>\n

\n Okulva az els\u0151 haj\u00f3 hib\u00e1ib\u00f3l, szinte biztos, hogy elt\u00e9r\u0151 m\u00e1sodik haj\u00f3t \u00e9p\u00edtenek az amerikaiak, amihez pedig \u00e9sszer\u0171 lenne egy majdnem azonos haj\u00f3t (\u00fajra)\u00e9p\u00edteni, hiszen t\u00fal nagy lenne a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g a tesztel\u00e9sek sor\u00e1n, annak meg nincs \u00e9rtelme.\n<\/p>\n

\n
\n \u201eValaminek t\u00f6rt\u00e9nnie kell: ez a magyar\u00e1zata a legt\u00f6bb emberi v\u00e1llalkoz\u00e1snak.\u201d
\n <\/strong>
\n
\n \u2013 Albert Camus\/A buk\u00e1s
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Az Oracle Team egyik elismert tervez\u0151je Dirk Kramer egyik kommentj\u00e9ben \u00fagy fogalmazott, hogy a haj\u00f3t \u00fagy tervezt\u00e9k, hogy a leejt\u00e9s el\u0151tt m\u00e1r kiemelkedjen a haj\u00f3test annyira, hogy a haj\u00f3 orra ne mer\u00fclj\u00f6n v\u00edz al\u00e1. Nos a k\u00e9peket eln\u00e9zegetve ez nem j\u00f6tt \u00f6ssze a borul\u00e1s el\u0151tt. A haj\u00f3 ugyanis j\u00f3val alacsonyabban volt a leejt\u00e9s el\u0151tt, mint ide\u00e1lisan kellett volna lennie.\n<\/p>\n

\n
\n
\n \u201cA karcs\u00fas\u00e1g legjobb receptje, csavarodj be egy hal\u00e1li twistbe\u201d
\n <\/em>
\n <\/strong>
\n
\n \u2013 Feny\u0151 Mikl\u00f3s\/Casino Twist
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n A twist. Ez a m\u00e1sik olyan tervez\u00e9si probl\u00e9mak\u00f6r, amit Gladwell kiemel cikk\u00e9ben. T\u00f6bben is \u00fagy v\u00e9lik, hogy az USA17 platformj\u00e1nak csavarod\u00e1sa olyan m\u00e9reteket \u00f6lt, amely nem seg\u00edti a rep\u00fcl\u00e9st, a korm\u00e1nylapok v\u00e9g\u00e9n tal\u00e1lhat\u00f3 sz\u00e1rnyak pedig k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 sz\u00f6gben \u00e1llnak \u00e9s a kett\u0151\u00a0egy ideig\u00a0\u00edgy egym\u00e1s ellen dolgozik.\u00a0 Azaz ebb\u0151l az k\u00f6vetkezik, hogy ezt j\u00f3 lenne megsz\u00fcntetni.\n<\/p>\n

\n
\n
\n \u201eId\u0151 el\u0151tt elm\u00falni v\u00e9tek\u201d
\n <\/em>
\n <\/strong>
\n
\n \u2013 Ady Endre\/Id\u0151 el\u0151tt elm\u00falni
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Nagyon \u00fagy fest, hogy id\u0151csapd\u00e1ba is estek az amerikaiak. Ugyan a borul\u00e1st k\u00f6vet\u0151en a testek m\u00e9g relat\u00edv \u00e9pek, az\u00e9rt a m\u00e1r eml\u00edtett m\u00f3dos\u00edt\u00e1sokat lehet, hogy egy kalap alatt megejtik a jav\u00edt\u00e1sokkal.\u00a0 Val\u00f3sz\u00edn\u0171leg a borul\u00e1ssal ugrott janu\u00e1r 31-ig tart\u00f3 els\u0151 peri\u00f3dusban m\u00e9g levitorl\u00e1zhat\u00f3 22 nap nagy r\u00e9sze is, \u00edgy m\u00e1r a k\u00e9thaj\u00f3s tr\u00e9ningre kellene egyb\u0151l koncentr\u00e1lniuk, amelyre febru\u00e1r elsej\u00e9t\u0151l lenne lehet\u0151s\u00e9g\u00fck m\u00e1jus 31-ig 45 napon kereszt\u00fcl. De ugye nagyon nem mindegy milyen k\u00e9t haj\u00f3val!\n<\/p>\n

\n A leszab\u00e1lyozott lehets\u00e9ges h\u00e1rom sz\u00e1rnyb\u00f3l egyet szint\u00e9n elvesztett a csapat. Teh\u00e1t elvileg m\u00e1r csak 2 sz\u00e1rny van, azaz haj\u00f3nk\u00e9nt egy. A j\u00f6v\u0151ben el\u00e9gg\u00e9 kell vigy\u00e1zni a buk\u00e1sokkal, mert egy \u00fajabb sz\u00e1rnyt\u00f6r\u00e9s nagyon leb\u00e9n\u00edtan\u00e1 az amerikai csapatot.\n<\/p>\n

\n Nos, az\u00e9rt nem kell teljesen temetni az amerikaiakat, mert m\u00e9giscsak nekik van a legnagyobb csapatuk \u00e9s val\u00f3sz\u00edn\u0171leg a legt\u00f6bb er\u0151forr\u00e1ssal is \u0151k rendelkeznek. A m\u00e1sodik haj\u00f3n k\u00edv\u00fcl mindent jav\u00edthatnak, \u00e9p\u00edthetnek ak\u00e1r \u00daj-Z\u00e9landon is. Az USA17-es haj\u00f3ra m\u00e1r nem vonatkozik a szab\u00e1ly miszerint a csapat sz\u00e1rmaz\u00e1si orsz\u00e1g\u00e1ban kell meg\u00e9p\u00edteni azt, hiszen most csak „jav\u00edt\u00e1sr\u00f3l” van sz\u00f3.\u00a0 Viszont nagyot m\u00e1r nem kock\u00e1ztathat az Oracle, mert sokat veszthet egy hasonl\u00f3 esettel. Persze sokat tanulhatott a t\u00f6bbi csapat is az esetb\u0151l, \u00edgy a 30+ csom\u00f3ban t\u00f6rt\u00e9n\u0151 vitorl\u00e1z\u00e1st nem nagyon fogj\u00e1k bev\u00e1llalni febru\u00e1r el\u0151tt, amikor m\u00e1r k\u00e9t haj\u00f3ja lehet egy-egy csapatnak.\n<\/p>\n

\n A vil\u00e1g m\u00e1sik fel\u00e9n ugyan kicsit bor\u00fasan l\u00e1tj\u00e1k a helyzetet, de b\u00edzzunk benne, hogy nem borul\u00e1sok \u00e9s sz\u00e1rnyt\u00f6r\u00e9sek d\u00f6ntik el\u00a0m\u00e1r a verseny el\u0151tt\u00a0a Kup\u00e1t \u00e9s v\u00e9g\u00fcl f\u00e9rfias k\u00fczdelmet l\u00e1thatunk.\n<\/p>\n

\n A remek sz\u00f6vegeir\u0151l ismert Republic egy\u00fcttes – ‘T\u00e1volban egy feh\u00e9r vitorla’ c.dal\u00e1nak k\u00e9t sokatmond\u00f3 sor\u00e1val buzd\u00edtsuk az arra r\u00e1szorul\u00f3kat!\n<\/p>\n

\n
\n
\n „Most szembe f\u00faj a sz\u00e9l, de m\u00e9gis
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n Mindig el\u0151re, csak j\u00f6jj velem!”
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: \u00a9 ACEA \/ Photo Ivor Wilkins
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: sail-world.com
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Az USA17 szerencs\u00e9tlen es\u00e9se \u00faj forgat\u00f3k\u00f6nyvet \u00edr, melynek prec\u00edz v\u00e9grehajt\u00e1s\u00e1t k\u00edv\u00e1nja az Oracle csapat\u00e1t\u00f3l. \u201e\u00c1ll a haj\u00f3s a parton. S a tengeren tekint sz\u00e9t, Mely kolduss\u00e1 tev\u00e9, mely Elvette minden kincs\u00e9t.\u201d – Pet\u0151fi S\u00e1ndor Ahogy azt sejteni lehetett, a borul\u00e1st k\u00f6vet\u0151en zavar \u00e9rezni az er\u0151ben. Az ETNZ m\u00e9diaember\u00e9nek Hamish Hoopernek a blogbejegyz\u00e9s\u00e9t olvasva pedig az […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9126,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"SG","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1340"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1340"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1340\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9126"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1340"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1340"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1340"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}