{"id":1442,"date":"2012-08-02T10:31:00","date_gmt":"2012-08-02T08:31:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/08\/02\/ac72-bemelegites\/"},"modified":"2017-08-01T23:55:42","modified_gmt":"2017-08-01T21:55:42","slug":"ac72-bemelegites","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/08\/02\/ac72-bemelegites\/","title":{"rendered":"AC72 \u2013 bemeleg\u00edt\u00e9s"},"content":{"rendered":"

\n \u201cBox rule\u201d avagy rep\u00fcl a sz\u00f6rnyeteg!\n<\/p>\n

\n Az AC72-es katamar\u00e1n oszt\u00e1lya dobozszab\u00e1lyt kapott sz\u00fclet\u00e9snapj\u00e1ra, ami annyit tesz, hogy bizonyos param\u00e9terek fixek, ezekhez igazodni kell a tervez\u00e9s sor\u00e1n, p\u00e9ld\u00e1ul a haj\u00f3 hossza, sz\u00e9less\u00e9ge, v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1sa \u00e9s vitorlafel\u00fclet \u00f6sszess\u00e9ge. De m\u00e1s param\u00e9terek el\u0151re meghat\u00e1rozott \u00e9rt\u00e9kek k\u00f6z\u00f6tt alak\u00edthat\u00f3ak, ezzel garant\u00e1lva, hogy a haj\u00f3k minden k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt hasonl\u00f3 teljes\u00edtm\u00e9nyre legyenek k\u00e9pesek (na ja). A szab\u00e1lyzatot a US SAILING \u00e9s a Morrelli & Melvin Design & Engineering fektette le \u00e9s fel\u00fcgyeli. Melvin elmond\u00e1sa szerint a katamar\u00e1nt prefer\u00e1lt\u00e1k a k\u00f6vetkez\u0151 AC-n megvitorl\u00e1zand\u00f3 haj\u00f3k\u00e9nt, mivel azt egyszer\u0171bb sz\u00e1ll\u00edtani, \u00f6sszerakni \u00e9s sz\u00e9tszedni is, r\u00e1ad\u00e1sul olcs\u00f3bb is a trimar\u00e1nn\u00e1l.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n A szak\u00e9rt\u0151k szerint az ETNZ AC72-es\u00e9nek haj\u00f3szerkezete az
\n

\n Alinghi 5-\u00f6s nagykatamar\u00e1nj\u00e1nak fel\u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9re
\n <\/a>
\n hajaz.
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n
\n
\n AC72 k\u00f6zel\u00edt\u0151 m\u00e9retek:
\n <\/span>
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n LOA – 22.0 m\u00e9ter (72 l\u00e1b)\n<\/p>\n

\n Sz\u00e9less\u00e9g – 14.0 m\u00e9ter (46 l\u00e1b)\n<\/p>\n

\n V\u00edzkiszor\u00edt\u00e1s – 7,000 kilogramm\n<\/p>\n

\n Sz\u00e1rny vitorlafel\u00fclete \u2013 300 n\u00e9gyzetm\u00e9ter\n<\/p>\n

\n A katamar\u00e1n ezekkel a param\u00e9terekkel 5-6 csom\u00f3s sz\u00e9lben is k\u00e9pes lesz egytalpra \u00e1llni. A megc\u00e9lzott halad\u00e1si sebess\u00e9g 10 csom\u00f3s sz\u00e9l alatt a val\u00f3s sz\u00e9lsebess\u00e9g 1,2-szerese cirk\u00e1l\u00f3 szakaszban, m\u00edg b\u0151sz\u00e9lben 1,6-szorosa. A sz\u00e1rny magass\u00e1ga \u00fagy 40 m\u00e9teres lesz (130 l\u00e1b), ahol az \u00edvh\u00far 10-11 m\u00e9ter k\u00f6z\u00f6tt alakul (az eredeti elk\u00e9pzel\u00e9s 8,5 m\u00e9ter volt m\u00e9g k\u00e9t \u00e9ve).\n<\/p>\n

\n A leg\u00e9nys\u00e9g sz\u00e1ma csak 11 f\u0151 lesz (plusz fot\u00f3s) ami hat f\u0151vel kevesebb, mint amikor m\u00e9g egytest\u0171n versenyeztek az AC-n.\n<\/p>\n

\n A csapatoknak mind\u00f6ssze 30 napjuk van tesztelni janu\u00e1r v\u00e9g\u00e9ig vizen, ami nem sok. Ez is egy szab\u00e1ly. Teh\u00e1t amikor v\u00edzen lesznek, akkor val\u00f3sz\u00edn\u0171leg reggelt\u0151l estig kint lesznek, min\u00e9l t\u00f6bb tapasztalatot, adatot begy\u0171jtve!\n<\/p>\n

\n Keresztel\u0151:\n<\/p>\n

\n Az Artemis volt el\u0151sz\u00f6r k\u00e9szen a sz\u00e1rnnyal, melyet AC72-esen haszn\u00e1lnak majd, de tavasszal egy m\u00f3dos\u00edtott ORMA 60-as trimar\u00e1non tesztelgett\u00e9k. A tavasz v\u00e9g\u00e9n azt\u00e1n a sz\u00e1rny kett\u00e9t\u00f6r\u00f6tt. Sokat nem tudni az esetr\u0151l, de 12 napot \u00edgy is tudtak has\u00edtani a sz\u00e1rnnyal, de \u00edgy is komoly tapasztalatra tettek szert Paul Cayard elmond\u00e1sa szerint. 72-l\u00e1bas haj\u00f3juk \u00e9s a sz\u00e1rny most San Franciscoba tart.\n<\/p>\n

\n Haj\u00f3juk els\u0151k\u00e9nt az \u00faj-z\u00e9landiaknak volt (most j\u00falius v\u00e9g\u00e9n szentelt\u00e9k fel), amit furcsa m\u00f3don tesztelgettek napokig, p\u00e9ld\u00e1ul sz\u00e1rny n\u00e9lk\u00fcl vontatgatt\u00e1k ide-oda, azt\u00e1n a sz\u00e1rnnyal egy\u00fctt huzig\u00e1lta a motoros ide \u00e9s oda (m\u00e1r megint). Ehhez a m\u0171velethez \u00faj motorost is v\u00e1s\u00e1roltak, amely k\u00e9pes a haj\u00f3t k\u00f6nnyed\u00e9n oldalir\u00e1nyba is tolni, hogy a sz\u0171k kik\u00f6t\u0151kbe ki-be j\u00e1r\u00e1skor se legyen fennakad\u00e1s. De t\u00e9rj\u00fcnk vissza a haj\u00f3hoz: N\u00e9gy grinder (mondjuk cs\u00f6rl\u0151snek) poz\u00edci\u00f3t \u00e9s egy korm\u00e1nyos poz\u00edci\u00f3t alak\u00edtottak ki mindk\u00e9t testen. A Y-alak\u00fa al\u00e1t\u00e1maszt\u00f3 szerkezeti megold\u00e1s a gennakert t\u00e1mogatja (l\u00e1sd fenti k\u00e9p) \u2013 az orrsud\u00e1r eg\u00e9szen az \u00e1rbocig ny\u00falik h\u00e1tra \u00e9s ez a pont \u00e1gazik kett\u00e9 h\u00e1trafel\u00e9, \u00edgy a tart\u00f3konzolok eg\u00e9szen a haj\u00f3 h\u00e1tulj\u00e1ig, a h\u00e1ts\u00f3 crossbeam k\u00e9t sz\u00e9l\u00e9ig h\u00faz\u00f3dnak Y alakot form\u00e1lva.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Az Artemis \u00e1ltal bemutatott els\u0151 sz\u00e1rnyhoz k\u00e9pest jelent\u0151s a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g a kiwi sz\u00e1rnyon, melyen csak 4 darab \u00e1ll\u00edthat\u00f3 h\u00e1ts\u00f3 panel van az Artemis 6 h\u00e1ts\u00f3 \u00e1ll\u00edthat\u00f3 panelj\u00e1hoz k\u00e9pest \u00e9s a r\u00e9sek is sz\u0171kebbek a panelek k\u00f6z\u00f6tt. A bel\u00e9p\u0151\u00e9l egyenes \u00e9s a m\u00e9rn\u00f6k\u00f6k n\u00e9mi extra sz\u00e1rnyfel\u00fcletre is szert tettek azzal, hogy a sz\u00e1rny h\u00e1ts\u00f3 panelj\u00e9nek h\u00e1ts\u00f3 \u00e9l\u00e9t az \u00e1rboc forg\u00e1spontja al\u00e1 eresztett\u00e9k (ami \u00e1ll\u00edt\u00f3lag nem sz\u00e1m\u00edt a szab\u00e1lyok szerint).
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Ek\u00f6zben a Team Korea is befizette a csek\u00e9ly 200.000 USA doll\u00e1ros nevez\u00e9si d\u00edjat negyedik (Artemis, ETNZ, Luna Rossa) kih\u00edv\u00f3k\u00e9nt, mik\u00f6zben tov\u00e1bbra is keresi f\u0151 szponzor\u00e1t, aki seg\u00edti a haj\u00f3 meg\u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9ben. A csapat tervez\u0151 \u00e9s technikai igazgat\u00f3ja Brett Bakewell-White a Sail-Worldnek adott nyilatkozat\u00e1ban elmondta, hogy augusztus v\u00e9g\u00e9n j\u00f3 lenne nekil\u00e1tni a haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9snek, hogy az id\u0151ben v\u00edzre is ker\u00fclhessen. A koreaiak haj\u00f3j\u00e1t Busanban \u00e9p\u00edtik az AC protokollnak megfelel\u0151en.\n<\/p>\n

\n Az ORACLE 45-\u00f6seir\u0151l egy h\u00f3nappal kor\u00e1bban megjelent k\u00e9pek – amelyeken azok a v\u00edz felett rep\u00fcltek, – nem v\u00e9letlen\u00fcl k\u00e9sz\u00fcltek. Az AC72-esek, ha nem is egyszer\u0171en, de k\u00e9pesek lehetnek teljesen kiemelkedni a v\u00edzb\u0151l. Erre szolg\u00e1lhatnak a fot\u00f3kon is l\u00e1that\u00f3 L alak\u00fa svertek. Bakewell-White szerint az AC72-es szab\u00e1ly eg\u00e9szen egyszer\u0171en ord\u00edt a hydrofoil-ok\u00e9rt, csak \u00e9ppen az a probl\u00e9ma, hogy tilos \u00e1ll\u00edtani ezek \u00e1ll\u00e1ssz\u00f6g\u00e9t (mint p\u00e9ld\u00e1ul a kis rep\u00fcl\u0151 molyon) \u00edgy el\u00e9g neh\u00e9z lesz stabiliz\u00e1lni a rep\u00fcl\u0151 \u00e1llapotot.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A c\u00edmv\u00e9d\u0151 Oracle Team USA v\u00e1ltoztatott programj\u00e1n \u00e9s v\u00e9g\u00fcl mindk\u00e9t haj\u00f3jukat USA-ban rakj\u00e1k v\u00edzre, m\u00edg az eredeti tervekben az szerepelt, hogy az egyiket \u00daj-Z\u00e9landon avatj\u00e1k fel. Mivel az Artemis is San Franciscoban lesz a t\u00e9len, \u00edgy a k\u00f6z\u00f6s k\u00e9sz\u00fcl\u0151d\u00e9sre sz\u00e1m\u00edtani lehet.\n<\/p>\n

\n Az Emirates Team NZ programja \u00fagy fest, hogy 2013. \u00e1prilisig maradnak Aucklandban a m\u00e1sik kih\u00edv\u00f3val a Luna Ross\u00e1val (ITA) kar\u00f6ltve \u00e9s csak edzenek, meg tesztelnek.\n<\/p>\n

\n Ek\u00f6zben Ben Ainslie csapata is \u00f6ssze\u00e1llt a 45 l\u00e1bas haj\u00f3val t\u00f6rt\u00e9n\u0151 rohang\u00e1sz\u00e1sra. Az Olimpia ut\u00e1n 15 l\u00e1bas Finnj\u00e9t 45 l\u00e1bas katamar\u00e1nra cser\u00e9l\u0151 brit m\u00e1r ott lesz Friscoban b\u0151 k\u00e9t h\u00e9t m\u00falva, a 2012-13-as szezon els\u0151 AC45-\u00f6s verseny, ahol val\u00f3sz\u00edn\u0171leg sok borsot fog t\u00f6rni a men\u0151k orra al\u00e1 (legal\u00e1bbis rem\u00e9lj\u00fck).\n<\/p>\n

\n Ben csapata:\n<\/p>\n

\n \u2022 Simon Daubney (fock trimmer)\n<\/p>\n

\n \u2022 Kyle Langford (sz\u00e1rny trimmer)\n<\/p>\n

\n \u2022 Matt Mitchell (runner)\n<\/p>\n

\n \u2022 Simeon Tienpont (bow)\n<\/p>\n

\n Forr\u00e1sok:\n<\/p>\n

\n
\n http:\/\/www.sail-world.com\/
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n http:\/\/riggingnews.blogspot.hu\/
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n http:\/\/chevaliertaglang.blogspot.de\/
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: \u00a9 PHOTO GUILAIN GRENIER \/ ORACLE TEAM USA
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: sail-world.com
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u201cBox rule\u201d avagy rep\u00fcl a sz\u00f6rnyeteg! Az AC72-es katamar\u00e1n oszt\u00e1lya dobozszab\u00e1lyt kapott sz\u00fclet\u00e9snapj\u00e1ra, ami annyit tesz, hogy bizonyos param\u00e9terek fixek, ezekhez igazodni kell a tervez\u00e9s sor\u00e1n, p\u00e9ld\u00e1ul a haj\u00f3 hossza, sz\u00e9less\u00e9ge, v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1sa \u00e9s vitorlafel\u00fclet \u00f6sszess\u00e9ge. De m\u00e1s param\u00e9terek el\u0151re meghat\u00e1rozott \u00e9rt\u00e9kek k\u00f6z\u00f6tt alak\u00edthat\u00f3ak, ezzel garant\u00e1lva, hogy a haj\u00f3k minden k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt hasonl\u00f3 teljes\u00edtm\u00e9nyre legyenek k\u00e9pesek […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9378,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[3],"tags":[1248,934,252,1429,931],"sailing_author":"Sallai G\u00e1bor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1442"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1442"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1442\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9378"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1442"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1442"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1442"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}