{"id":1457,"date":"2012-07-23T07:25:00","date_gmt":"2012-07-23T05:25:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/07\/23\/versenyzes-es-kvalifikacio\/"},"modified":"2017-08-01T23:55:40","modified_gmt":"2017-08-01T21:55:40","slug":"versenyzes-es-kvalifikacio","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/07\/23\/versenyzes-es-kvalifikacio\/","title":{"rendered":"Versenyz\u00e9s \u00e9s kvalifik\u00e1ci\u00f3….."},"content":{"rendered":"

\n a Mini 650-es vitorl\u00e1sommal az Atlanti\u2013\u00f3ce\u00e1non 2012\n<\/p>\n

\n 2012. febru\u00e1rj\u00e1ban megvettem Felicity II. nev\u0171 Mini 650-es vitorl\u00e1somat (2005-ben gy\u00e1rtott Tip Top t\u00edpus\u00fa, serie kateg\u00f3ri\u00e1j\u00fa).\n<\/p>\n

\n \u00c1prilis els\u0151 k\u00e9t het\u00e9ben t\u00f6rt\u00e9nt a haj\u00f3 felk\u00e9sz\u00edt\u00e9se. Az alj\u00e1t lef\u00fajtuk algag\u00e1tl\u00f3val, kisebb jav\u00edt\u00e1sok, korm\u00e1nylap\u00e1t felszerel\u00e9s, \u00e1rbocbe\u00e1ll\u00edt\u00e1s \u00e9s a k\u00f6telez\u0151 felszerel\u00e9sek kieg\u00e9sz\u00edt\u00e9se. \u00c1prilis m\u00e1sodik fel\u00e9ben m\u00e1r elkezdtem a kipr\u00f3b\u00e1l\u00e1s\u00e1t, tesztel\u00e9s\u00e9t \u00e9s gyakorl\u00e1st a haj\u00f3n. Eleinte m\u00e1s vitorl\u00e1z\u00f3kkal (magyarokkal is, \u00e9s term\u00e9szetesen franci\u00e1kkal, amerikaival, \u00faj-z\u00e9landival, angollal, belg\u00e1val, ..), majd egyed\u00fcl is.\n<\/p>\n

\n M\u00e1jus elej\u00e9n volt az els\u0151 versenyem, La Trinit\u00e9 \u2013 Plymouth, k\u00e9tszem\u00e9lyes, 280 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld t\u00e1vols\u00e1g\u00fa C kateg\u00f3ri\u00e1s vitorl\u00e1sverseny. Ez volt az els\u0151 verseny, az els\u0151 komoly pr\u00f3ba. A co-skipperem az \u00faj-z\u00e9landi Piers Tyler volt, egy fiatal, tapasztalt \u00e9s tehets\u00e9ges vitorl\u00e1z\u00f3, de a Mini 650-es vitorl\u00e1soszt\u00e1lyban neki is ez volt az els\u0151 versenye. 15. helyen v\u00e9gezt\u00fcnk 20 haj\u00f3 k\u00f6z\u00fcl. Az angol csatorn\u00e1ban elt\u00f6rt az egyik korm\u00e1nylap\u00e1tom (f\u00e9lbe), emiatt le kellett venn\u00fcnk a nagy spinakkert, hogy lass\u00edtsuk a haj\u00f3t \u00e9s kezelhet\u0151v\u00e9 v\u00e1ljon, ez volt a legnagyobb m\u0171szaki probl\u00e9m\u00e1nk. El\u0151tte 25 csom\u00f3s val\u00f3di sz\u00e9lben vitorl\u00e1ztunk h\u00e1tsz\u00e9llel, teljes nagyvitorl\u00e1val \u00e9s a nagy spinnakerrel\u2026\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Lehets\u00e9ges, hogy ez is sok volt neki, \u00e1m azt felt\u00e9telezem, hogy valami \u00fasz\u00f3 t\u00e1rggyal \u00fctk\u00f6zhett\u00fcnk, ami a korm\u00e1nyt\u00f6r\u00e9st okozta.\n<\/p>\n

\n Nagyon sok tapasztalatot szereztem ezen a versenyen, p\u00e9ld\u00e1ul ekkor keltem \u00e1t az Angol csatorn\u00e1n el\u0151sz\u00f6r. Plymouthban a Western Royal Yacht Clubban l\u00e1ttak minket vend\u00e9g\u00fcl, ahol szerencs\u00e9mre garanci\u00e1lisan kaptam egy \u00faj korm\u00e1nylap\u00e1tot, mivel ennek a korm\u00e1nylap\u00e1tnak ez volt az els\u0151 \u00fatja. A Western Royal Yacht Club egy legend\u00e1s vitorl\u00e1s klub, \u0151k szervezik a\u00a0Fasnet\u00a0Race-t (1925 \u00f3ta) \u00e9s az OSTAR-t is (egyszem\u00e9lyes Atlanti \u00e1tkel\u0151 verseny, amit 1960 \u00f3ta rendeznek!).\n<\/p>\n

\n Innen indult a k\u00f6vetkez\u0151 versenyem, a UK Fastnet 650, ami k\u00f6zel 600 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld t\u00e1vols\u00e1g\u00fa, k\u00e9tszem\u00e9lyes, B kateg\u00f3ri\u00e1s verseny volt, itt a co-skipperem, Brian Caldwell volt. Ezen a versenyen 6. lett\u00fcnk a\u00a020\u00a0haj\u00f3b\u00f3l \u00e9s 5 \u00e9s f\u00e9l nap alatt teljes\u00edtett\u00fck a t\u00e1vot. \u00c9rdekes volt, hogy 5 \u00e9s f\u00e9l nap vitorl\u00e1z\u00e1s ut\u00e1n 10-20 perceken m\u00falt, hogy el\u0151r\u00e9bb v\u00e9gezzek, szoros volt a mez\u0151ny. A hideg, es\u0151s \u00edr tengeren az els\u0151 k\u00e9t nap viharos szel\u00fcnk volt, 25-30 csom\u00f3 \u00e9s szemb\u0151l. Nagyon f\u00e1raszt\u00f3 \u00e9s neh\u00e9z vitorl\u00e1z\u00e1s volt, amit tov\u00e1bb nehez\u00edtett a nagy hull\u00e1m \u00e9s a rossz l\u00e1that\u00f3s\u00e1g. T\u00f6bben feladt\u00e1k a versenyt, de mi kitartottunk\u2026\n<\/p>\n

\n K\u00e9t nap es\u0151 ut\u00e1n j\u00f6tt a j\u00f3 id\u0151, gyeng\u00fclt a sz\u00e9l, kis\u00fct\u00f6tt a nap. Ezen a versenyen is k\u00f6vethet\u0151ek voltak a vitorl\u00e1shaj\u00f3k az interneten, \u00e9s \u00e9rdekes volt visszan\u00e9zni, hol d\u00f6nt\u00f6tt\u00fcnk rosszul taktik\u00e1ban, \u00e9s hol j\u00f3l. Ut\u00f3lag ebb\u0151l is sokat lehet tanulni. Ezen a versenyen csak kisebb m\u0171szaki probl\u00e9m\u00e1k voltak, ez\u00e9rt is v\u00e9gezt\u00fcnk j\u00f3l. A Tip Top t\u00edpus\u00fa haj\u00f3 a negyedszeles vitorl\u00e1z\u00e1sban j\u00f3, de f\u00e9lsz\u00e9l, h\u00e1romnegyedsz\u00e9lben kicsit lassabb a t\u00f6bbi haj\u00f3n\u00e1l. M\u00e1sik h\u00e1tr\u00e1nya, hogy kicsit nehezebb is \u00e9s gyenge sz\u00e9lben szint\u00e9n kicsit lassabbak vagyunk. A verseny ut\u00e1n m\u00e9g k\u00e9t napot maradtam Plymouthben, megsz\u00e1radni \u00e9s kipihenni ezt a neh\u00e9z versenyt.\n<\/p>\n

\n Ezut\u00e1n egyed\u00fcl vitorl\u00e1ztam le Douarnenezba, ahol az els\u0151 sz\u00f3l\u00f3 Mini 650-es vitorl\u00e1sversenyem indult. Plymouth \u2013 Douarnenez volt az els\u0151 egyed\u00fcli hosszabb vitorl\u00e1z\u00e1som (150 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld). Gyenge szeles menet volt (max 20 csom\u00f3s sz\u00e9l). Sajnos az autopilotom nem m\u0171k\u00f6d\u00f6tt (a kett\u0151 k\u00f6z\u00fcl egyik sem), \u00edgy kicsit nehezebb volt. K\u00e9s\u0151bb kider\u00fclt, hogy a Raymarine autopilot digit\u00e1lis kompasza be\u00e1zott \u00e9s ezt ki kellett cser\u00e9lnem. Az \u00fcnnepek miatt a rendel\u00e9s \u00e9s a sz\u00e1ll\u00edt\u00e1s lassabban t\u00f6rt\u00e9nt. \u00c9n szereltem be a verseny el\u0151tt csup\u00e1n egy \u00f3r\u00e1val. Sajnos a kalibr\u00e1ci\u00f3r\u00f3l \u00e9s a \u2019autolearn\u2019-r\u0151l elfeledkeztem, \u00edgy a verseny alatt k\u00f6zepes \u00e9s er\u0151sebb sz\u00e9lben m\u00e1r nem m\u0171k\u00f6d\u00f6tt j\u00f3l az autopilot, sok korm\u00e1nyz\u00e1s \u00e9s kev\u00e9s pihen\u00e9s.\n<\/p>\n

\n A harmadik \u00e9s egyben els\u0151 sz\u00f3l\u00f3 vitorl\u00e1sversenyem a 220 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld \u00f6sszt\u00e1vols\u00e1g\u00fa \u2019MAP\u2019 volt.\u00a0\u00a0Ezen a versenyen 44. lettem 55 haj\u00f3b\u00f3l, aminek egyik f\u0151 oka az volt, hogy a Code 0 betekerhet\u0151 h\u00e1tsz\u00e9lvitorl\u00e1t nem tudtam levenni az utols\u00f3 20 \u00f3r\u00e1ban. A felh\u00faz\u00f3k\u00f6tele sz\u00e9tny\u00edlt \u00e9s blokkolta a fels\u0151 csig\u00e1t. Mivel nem vittem magammal \u2019boatswain\u2019 sz\u00e9ket (ez nagy hiba volt), nem tudtam felmenni az \u00e1rbocra leszedni a vitorl\u00e1t. A betekert h\u00e1tsz\u00e9lvitorla, az \u00e1rboc fels\u0151 r\u00e9sz\u00e9n sz\u00e9tny\u00edlt, \u00e9s komolyan lass\u00edtotta a negyedszeles vitorl\u00e1z\u00e1somat. Ez nagy h\u00e1tr\u00e1ny volt, sajnos nagyon sok haj\u00f3 megel\u0151z\u00f6tt. Mivel ez volt az els\u0151 sz\u00f3l\u00f3 Mini 650-es versenyem, ezen k\u00edv\u00fcl is nagyon sok hib\u00e1t k\u00f6vettem el, f\u0151leg taktikai hib\u00e1kat\u2026 \u00e9s p\u00e9ld\u00e1ul elaludtam \u00e9jszaka, az \u00e9breszt\u0151 \u00f3r\u00e1m valami\u00e9rt nem \u00e9bresztett \u00e9s emiatt nem ide\u00e1lis ir\u00e1nyban, ide\u00e1lis vitorla be\u00e1ll\u00edt\u00e1ssal vitorl\u00e1ztam k\u00e9t \u00f3r\u00e1n \u00e1t.\n<\/p>\n

\n Ez a h\u00e1rom verseny f\u0151leg a kvalifik\u00e1ci\u00f3 miatt volt fontos, hogy az A kateg\u00f3ri\u00e1j\u00fa versenyeken tudjak vitorl\u00e1zni (Les Sables \u2013\u00a0Azore\u00a0\u2013 Les Sables 2012. \u00e9s Mini Transat 2013.).\n<\/p>\n

\n A Volvo Ocean Race f\u00f6ldker\u00fcl\u0151 vitorl\u00e1sverseny Lorientba \u00e9rkezett, mikor \u00e9n is itt voltam, Open 70 l\u00e1bas , egytest\u0171 vitorl\u00e1sokkal. Nagyon izgalmas volt n\u00e9zni a befut\u00e1sukat \u00e9s k\u00e9s\u0151bb a haj\u00f3ikat.\n<\/p>\n

\n Ezut\u00e1n elindultam az 1000 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldes kvalifik\u00e1ci\u00f3s vitorl\u00e1sutamra, ami 8 nap \u00e9s 7 \u00f3r\u00e1n \u00e1t tartott. A megadott \u00fatvonal ez volt: Conninbeg Light Vessel or Buoy: 52\u00b002,4′ N – 6\u00b039,5′ W \/ Rochebonne: NW buoy: 46\u00b0 12.9′ N – 2\u00b0 31.9′ W – SW buoy: 46\u00b0 10.1′ N – 2\u00b0 27.0′ W – SE buoy: 46\u00b0 09.2′ N – 2\u00b0 21.2′ W \/ R\u00e9 Island.\n<\/p>\n

\n Ennek a kik\u00f6t\u00e9s n\u00e9lk\u00fcli, egyszem\u00e9lyes, 1000 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld t\u00e1vols\u00e1g\u00fa kvalifik\u00e1ci\u00f3nak a teljes\u00edt\u00e9se szint\u00e9n az A kateg\u00f3ri\u00e1j\u00fa versenyek el\u0151\u00edr\u00e1sa. Az 1000 m\u00e9rf\u00f6ld alatt t\u00f6bbsz\u00f6r volt sz\u00e9lcsendem is, \u00e9s volt viharos szelem is. Az utols\u00f3 100 m\u00e9rf\u00f6ldet egy korm\u00e1nylap\u00e1ttal vitorl\u00e1ztam le, emiatt cs\u00f6kkentenem kellett a vitorla fel\u00fclet\u00e9t \u00e9s lassabb lettem. 22-26 csom\u00f3s sz\u00e9lben negyedeztem reffelt vitorl\u00e1val (6 csom\u00f3 volt a sebess\u00e9gem) \u00e9s \u00e9pp a kabinban voltam, amikor \u00e9reztem, hogy nem megy\u00fcnk valami j\u00f3l… kimentem a cockpitba \u00e9s l\u00e1ttam, hogy a tart\u00f3 sav\u00e1ll\u00f3 veret elt\u00f6rt \u00e9s ut\u00e1na nem sokkal a korm\u00e1nylap\u00e1t is.\n<\/p>\n

\n A Tip Top t\u00edpus\u00fa serie Mini 650-es haj\u00f3kon gyakran t\u00f6rnek a korm\u00e1nyok, emiatt k\u00e9t \u00faj korm\u00e1nylap\u00e1tot rendeltem meg egy helyi haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151t\u0151l. Mivel jelenleg nincs komoly szponzorom, csak a legfontosabb karbantart\u00e1si munk\u00e1kat v\u00e9gzem el a haj\u00f3n, nincs fejleszt\u00e9s, nincs \u00faj vitorla. \u00c1ltal\u00e1ban a haj\u00f3ban alszom, \u00e9s az AOS b\u00e1zis konyh\u00e1j\u00e1ban f\u0151z\u00f6k, amikor Lorientban vagyok.\n<\/p>\n

\n A k\u00f6vetkez\u0151 versenyem Les Sables \u2013\u00a0Azore\u00a0\u2013 Les Sables, j\u00falius 29-\u00e9n indul, v\u00e1rhat\u00f3n augusztus 21-\u00e9n \u00e9r v\u00e9get. Ez a verseny sz\u00f3l\u00f3, kb. 5000 km t\u00e1v\u00fa, ny\u00edlt \u00f3ce\u00e1ni verseny lesz egy meg\u00e1ll\u00f3val, az\u00a0Azore\u00a0szigeteken. Ezen a versenyen nagyon fontos lesz a \u2019METEO\u2019 taktika, amiben szint\u00e9n nagyon sokat kell fejl\u0151dn\u00f6m m\u00e9g. Ezeken a versenyeken nem haszn\u00e1lhat\u00f3 m\u0171holdas telefon, semmif\u00e9le kommunik\u00e1ci\u00f3 a parttal, tov\u00e1bb\u00e1 nem haszn\u00e1lhat\u00f3 laptop \u00e9s olyan GPS sem, amin van digit\u00e1lis t\u00e9rk\u00e9p is. Hagyom\u00e1nyos pap\u00edrt\u00e9k\u00e9pek, egyszer\u0171 GPS navig\u00e1ci\u00f3, emellett VHF r\u00e1di\u00f3 \u00e9s egy \u2019HF receiver\u2019 (BLU) lehet csak a haj\u00f3n. Ez a verseny is k\u00f6vethet\u0151 lesz a neten, a verseny weboldal\u00e1n, tov\u00e1bb\u00e1 a
\n

\n meder.hu
\n <\/a>
\n oldalon, illetve a M\u00e9der \u00c1ron Facebook oldalamon is. (Ha l\u00e1jkolj\u00e1tok, minden friss h\u00edrr\u0151l kaptok \u00e9rtes\u00edt\u00e9st.)\n<\/p>\n

\n Augusztus v\u00e9g\u00e9n \u00e9s szeptemberben m\u00e9g itt leszek \u00e9s vitorl\u00e1zok az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non, a Biscaya-\u00f6b\u00f6lben, szeretettel v\u00e1rom a v\u00e1llalkoz\u00f3 kedv\u0171 vitorl\u00e1z\u00f3kat (ak\u00e1r kezd\u0151ket is), ha ki szeretn\u00e9k pr\u00f3b\u00e1lni a Mini 650-es vitorl\u00e1z\u00e1st (ak\u00e1r hosszabb t\u00far\u00e1k is lehets\u00e9gesek).\n<\/p>\n

\n 2013. tavasz\u00e1t\u00f3l ism\u00e9t itt leszek Lorientban, az Atlani-\u00f3ce\u00e1n partj\u00e1n, \u00e9s k\u00e9sz\u00fcl\u00f6k a versenyekre. A legnagyobb versenyem a 2013-as Mini Transat lesz, ami \u0151sszel indul Franciaorsz\u00e1b\u00f3l, a Biscaya-\u00f6b\u00f6lb\u0151l a Kan\u00e1ri Szigetek fel\u00e9, ahol egy r\u00f6vid meg\u00e1ll\u00f3 ut\u00e1n a a Karib-tengeren Guadeloupe sziget\u00e9re vitorl\u00e1zunk. Nagyon er\u0151s a mez\u0151ny, nagyon sok a j\u00f3 vitorl\u00e1z\u00f3, nagyon j\u00f3 haj\u00f3kkal, nagyon j\u00f3 felszerel\u00e9sekkel, \u00e9s nagyon j\u00f3 anyagi h\u00e1tt\u00e9rrel, de tudj\u00e1tok, szerintem nincs lehetetlen\u2026\n<\/p>\n

\n K\u00e9pek\/T\u00e9rk\u00e9pek:
\n

\n https:\/\/picasaweb.google.com\/mederaron
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n Vide\u00f3k:
\n

\n http:\/\/www.youtube.com\/user\/aronmeder
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n B\u00e9k\u00e9t \u00e9s Szelet!\n<\/p>\n

\n
\n Felicity \u00e9s \u00c1ron, Les Sables d\u2019Olonne
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

a Mini 650-es vitorl\u00e1sommal az Atlanti\u2013\u00f3ce\u00e1non 2012 2012. febru\u00e1rj\u00e1ban megvettem Felicity II. nev\u0171 Mini 650-es vitorl\u00e1somat (2005-ben gy\u00e1rtott Tip Top t\u00edpus\u00fa, serie kateg\u00f3ri\u00e1j\u00fa). \u00c1prilis els\u0151 k\u00e9t het\u00e9ben t\u00f6rt\u00e9nt a haj\u00f3 felk\u00e9sz\u00edt\u00e9se. Az alj\u00e1t lef\u00fajtuk algag\u00e1tl\u00f3val, kisebb jav\u00edt\u00e1sok, korm\u00e1nylap\u00e1t felszerel\u00e9s, \u00e1rbocbe\u00e1ll\u00edt\u00e1s \u00e9s a k\u00f6telez\u0151 felszerel\u00e9sek kieg\u00e9sz\u00edt\u00e9se. \u00c1prilis m\u00e1sodik fel\u00e9ben m\u00e1r elkezdtem a kipr\u00f3b\u00e1l\u00e1s\u00e1t, tesztel\u00e9s\u00e9t \u00e9s gyakorl\u00e1st […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":6323,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1082,921,1419,1294,993],"sailing_author":"M\u00e9der \u00c1ron","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1457"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1457"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1457\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6323"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1457"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1457"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1457"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}