{"id":1493,"date":"2012-06-28T09:45:00","date_gmt":"2012-06-28T07:45:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/06\/28\/a-kis-hydroptere\/"},"modified":"2017-08-01T23:55:31","modified_gmt":"2017-08-01T21:55:31","slug":"a-kis-hydroptere","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/06\/28\/a-kis-hydroptere\/","title":{"rendered":"A Kis Hydropt\u00e9re"},"content":{"rendered":"

\n Alain Th\u00e9bault rep\u00fcl\u0151 trimar\u00e1nja v\u00e9gre kimer\u00e9szkedik a ny\u00edlt \u00f3ce\u00e1nra.\n<\/p>\n

\n A l\u2019Hydropt\u00e8re DCNS n\u00e9vre hallgat\u00f3 rep\u00fcl\u0151 tri a napokban \u00e9rkezik Los Angelesbe, hogy v\u00e9gre ny\u00edlt \u00f3ce\u00e1non is tesztelj\u00e9k az \u00faj koncepci\u00f3j\u00fa haj\u00f3t.\n<\/p>\n

\n A rekordk\u00eds\u00e9rlet \u00fatt\u00f6r\u00e9snek sz\u00e1m\u00edt a vitorl\u00e1z\u00e1sban \u00e9s ha b\u00edrja a haj\u00f3, a technika \u00e9s a csapat is, akkor hamarosan val\u00f3sz\u00edn\u0171leg egy nagy rekordot l\u00e1thatunk (mondjuk k\u00e9pekben)!\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A csapat a Los Angeles – Honolulu transz-pacifikus rekord megd\u00f6nt\u00e9s\u00e9t t\u0171zte ki c\u00e9lul, mint els\u0151 nagyv\u00edzi tesztet. A t\u00e1v 2215 m\u00e9rf\u00f6ld. A rekordot a szint\u00e9n francia
\n

\n Geronimo
\n <\/a>
\n (szkipper Olivier de Kersauson) trimar\u00e1n tartja. A Geronimo ideje 4 nap 19 \u00f3ra 31 perc. A csapat \u00e1tlagsebess\u00e9ge 19,17 csom\u00f3 volt 2005-ben*. A l\u2019Hydropt\u00e8re DCNS csapata val\u00f3sz\u00edn\u0171leg az\u00e9rt v\u00e1lasztotta ezt az \u00f3ce\u00e1nt, mert az Atlantin az id\u0151j\u00e1r\u00e1s durv\u00e1bb k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyeket tud produk\u00e1lni.\n<\/p>\n

\n
\n *Csak a miheztart\u00e1s v\u00e9gett az \u00e9rv\u00e9nyes transz-atlanti rekordon 32.94 csom\u00f3 az \u00e1tlagsebess\u00e9g, ami 70 sz\u00e1zal\u00e9kkal nagyobb temp\u00f3t jelent \u00e9jjel-nappal, mint amit eddig a Csendes-\u00f3ce\u00e1non valaha el\u00e9rtek hasonl\u00f3 t\u00e1von (igaz ut\u00f3bbit egy kicsit lassabb haj\u00f3val teljes\u00edtett\u00e9k).
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n A l\u2019Hydropt\u00e8re koncepci\u00f3 vitorl\u00e1z\u00f3berkekben r\u00f6vidt\u00e1v\u00fa sikereir\u0151l\/sebess\u00e9g\u00e9r\u0151l ismert, de a csapat c\u00e9lja egy olyan haj\u00f3 t\u00f6k\u00e9letes\u00edt\u00e9se, amely nemcsak \u00f6bl\u00f6kben k\u00e9pes rohang\u00e1szni, hanem er\u0151s \u00f3ce\u00e1ni hull\u00e1mz\u00e1sban is \u00e9s hosszan tart\u00f3 nagy terhel\u00e9st is elb\u00edr. A
\n
\n l\u2019Hydropt\u00e8re
\n <\/span>
\n csapata am\u00fagy a mai napig tartja az egym\u00e9rf\u00f6ldes rekordot 50.17 csom\u00f3s (~93 km\/h) \u00e1tlagsebess\u00e9ggel.\n<\/p>\n

\n
\n A haj\u00f3 tulajdons\u00e1gair\u00f3l r\u00f6viden:
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n Amikor a haj\u00f3 el\u00e9ri a 10 csom\u00f3t, akkor m\u00e1r csak a k\u00e9t oldals\u00f3 testre er\u0151s\u00edtett sz\u00e1rny 45 fokos sz\u00f6gben \u2019\u00faszik\u2019, kiemelve a haj\u00f3testeket a nagyobb s\u0171r\u0171s\u00e9g\u0171 k\u00f6zegb\u0151l. Ezut\u00e1n a haj\u00f3 kb. 5 m\u00e9ter magasra emelkedik \u00e9s ett\u0151l kezdve m\u00e1r csak 2.5 m\u00b2 fel\u00fclet \u00e9ri k\u00f6zvetlen\u00fcl a vizet, amely massz\u00edv gyorsul\u00e1st tesz lehet\u0151v\u00e9: a haj\u00f3 mind\u00f6ssze 10 m\u00e1sodperc alatt k\u00e9pes 20 csom\u00f3r\u00f3l 45 csom\u00f3ra gyorsulni (kb 37-r\u0151l 83 km\/h-ra). R\u00e1ad\u00e1sul min\u00e9l nagyobb a sebess\u00e9g, ann\u00e1l nagyobb az emel\u00e9s. Ez elm\u00e9letben j\u00f3l is m\u0171k\u00f6dik, de a gyakorlat kiss\u00e9 \u00f6sszetettebb \u00e9s az \u00e9vek alatt a haj\u00f3k t\u00f6k\u00e9letes\u00edt\u00e9se sor\u00e1n sz\u00e1mos akad\u00e1lyt g\u00f6rgetett a fejleszt\u0151k el\u00e9. M\u00edg az els\u0151 modell m\u00e1r 1985-ben v\u00edzre ker\u00fclt, addig a koncepci\u00f3 \u00e9s Alain Th\u00e9bault els\u0151 rekordj\u00e1t csak 2005-ben k\u00f6nyvelhette el. Probl\u00e9ma a mai napig van, p\u00e9ld\u00e1ul amikor a l\u2019Hydropt\u00e8re DCNS\u00a0el\u00e9ri az 50 csom\u00f3s sebess\u00e9get, a v\u00edz a sz\u00e1rnyak k\u00f6r\u00fcl elkezd forrni\/kavit\u00e1lni, ami cs\u00f6kkenti az emel\u00e9st \u00e9s a stabilit\u00e1st. A csapat az elm\u00falt \u00e9vben sokat dolgozott ennek cs\u00f6kkent\u00e9s\u00e9n\/kik\u00fcsz\u00f6b\u00f6l\u00e9s\u00e9n \u00f6tletet mer\u00edtve a rep\u00fcl\u00e9sben haszn\u00e1latos technol\u00f3gi\u00e1kb\u00f3l.\n<\/p>\n

\n
\n Nagyfelbont\u00e1s\u00fa k\u00e9p\u00e9rt katt ide.
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n A csapat valamikor j\u00falius 5 ut\u00e1n indul \u00fatnak, a megfelel\u0151 id\u0151j\u00e1r\u00e1si ablak megny\u00edl\u00e1s\u00e1t k\u00f6vet\u0151en.\n<\/p>\n

\n A csapat oldala:
\n

\n http:\/\/www.hydroptere.com\/
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: \u00a9 Francis Demange
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alain Th\u00e9bault rep\u00fcl\u0151 trimar\u00e1nja v\u00e9gre kimer\u00e9szkedik a ny\u00edlt \u00f3ce\u00e1nra. A l\u2019Hydropt\u00e8re DCNS n\u00e9vre hallgat\u00f3 rep\u00fcl\u0151 tri a napokban \u00e9rkezik Los Angelesbe, hogy v\u00e9gre ny\u00edlt \u00f3ce\u00e1non is tesztelj\u00e9k az \u00faj koncepci\u00f3j\u00fa haj\u00f3t. A rekordk\u00eds\u00e9rlet \u00fatt\u00f6r\u00e9snek sz\u00e1m\u00edt a vitorl\u00e1z\u00e1sban \u00e9s ha b\u00edrja a haj\u00f3, a technika \u00e9s a csapat is, akkor hamarosan val\u00f3sz\u00edn\u0171leg egy nagy rekordot l\u00e1thatunk […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9502,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1078,1299],"sailing_author":"Sallai G\u00e1bor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1493"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1493"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1493\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9502"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1493"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1493"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1493"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}