{"id":1498,"date":"2012-06-20T14:42:00","date_gmt":"2012-06-20T12:42:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/06\/20\/wild-joe-a-giraglia-rolex-cup-on\/"},"modified":"2017-08-01T23:55:29","modified_gmt":"2017-08-01T21:55:29","slug":"wild-joe-a-giraglia-rolex-cup-on","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/06\/20\/wild-joe-a-giraglia-rolex-cup-on\/","title":{"rendered":"Wild Joe a Giraglia Rolex Cup-on"},"content":{"rendered":"

\n A legut\u00f3bbi, Rolex Volcano Race versenyt csal\u00f3d\u00e1ssal z\u00e1rta a csapat, mivel rajtuk k\u00edv\u00fcl\u00e1ll\u00f3, technikai probl\u00e9m\u00e1k miatt, dobog\u00f3es\u00e9lyes poz\u00edci\u00f3ban az utols\u00f3 szakasz felad\u00e1s\u00e1ra k\u00e9nyszer\u00fcltek.\n<\/p>\n

\n \u00d6sszefoglal\u00f3 (2012.06.07-06.15.)\n<\/p>\n

\n Ez az \u00e9lm\u00e9ny bizony\u00edt\u00e1si v\u00e1gyat \u00e9bresztett a sr\u00e1cokban \u00e9s elsz\u00e1ntan v\u00e1rt\u00e1k a Volcano Race v\u00e9g\u00e9t m\u00e1sf\u00e9l h\u00e9ttel k\u00f6vet\u0151 Giraglia Rolex Cup versenyt. Ez a regatta 3 partk\u00f6zeli, un. inshore \u00e9s egy partt\u00f3l t\u00e1voli \u2013 offshore futamok kombin\u00e1ci\u00f3j\u00e1b\u00f3l \u00e1ll, mely k\u00e9t versenyt\u00edpusban ny\u00fajtott teljes\u00edtm\u00e9nyt k\u00fcl\u00f6n is \u00e9rt\u00e9kelik.\n<\/p>\n

\n A csapat munk\u00e1j\u00e1t ezen a versenyen Bret Perry mellett egy m\u00e1sik, ausztr\u00e1l sz\u00e1rmaz\u00e1s\u00fa illusztris vend\u00e9g is seg\u00edtette Paul McKenzie szem\u00e9ly\u00e9ben, aki az atlantai Olimpiai Finn-es szerepl\u00e9se \u00e9s a k\u00e9t A-Cat (katamar\u00e1n) vil\u00e1gbajnoki gy\u0151zelme mellett mag\u00e1\u00e9nak tudhatja azt a rengeteg tapasztalatot is, amit a 2003-as Amerika Kupa r\u00e9szv\u00e9tele sor\u00e1n szerzett meg (AREVA Challenge Team, poszt: nagyvitorla \u00e1ll\u00edt\u00e1s). Paul, francia lakos l\u00e9v\u00e9n els\u0151sorban a helyismerete miatt strat\u00e9gak\u00e9nt volt jelen, de sok apr\u00f3 mozzanatban, haj\u00f3kezel\u00e9sben \u00e9s vitorla\u00e1ll\u00edt\u00e1sban is tudott praktikus tan\u00e1csokkal szolg\u00e1lni.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A versenyt megel\u0151z\u0151en 3 napos edz\u00e9ssel k\u00e9sz\u00fcltek a fi\u00fak a megm\u00e9rettet\u00e9sre. Volt okuk b\u0151ven a gyakorl\u00e1sra, hiszen most ker\u00fclt el\u0151sz\u00f6r bevet\u00e9sre az \u00faj \u201esquare top\u201d nagyvitorla \u00e9s azzal egy\u00fctt a dupla backstay haszn\u00e1lata, ami \u00faj helyzetet teremtett. Egyr\u00e9szt meg kellett tal\u00e1lni a megfelel\u0151 be\u00e1ll\u00edt\u00e1sokat az \u00faj vitorl\u00e1hoz, \u00e1t kellett hangolni az \u00e1rboc \u00e1ll\u00f3k\u00f6t\u00e9lzet\u00e9t (vantni-kat) is. M\u00e1sr\u00e9szt meg kellett tanulni a dupla backstay-el t\u00f6rt\u00e9n\u0151 man\u0151verez\u00e9sn\u00e9l a hozz\u00e1 tartoz\u00f3 k\u00f6t\u00e9lzet \u00e9s k\u00e9t \u00faj cs\u00f6rl\u0151 mozgat\u00e1s\u00e1t, az el\u0151fesz\u00edt\u00e9s \u00fctem\u00e9t \u00e9s m\u00e9rt\u00e9k\u00e9t \u00e9s a csapatmozg\u00e1st a haj\u00f3nak ezen a r\u00e9sz\u00e9n.\n<\/p>\n

\n A nevez\u00e9si lista alapj\u00e1n az \u201eIRC 0\u201d csoportban 22 haj\u00f3 nevezett, de csak 13 indult a partk\u00f6zeli futamokon is, ebb\u0151l 8 volt 60 l\u00e1b feletti. A verseny eg\u00e9sz\u00e9re er\u0151s, 20-30 csom\u00f3s sz\u00e9l volt jellemz\u0151, \u00edgy az inshore futamokon is abban b\u00edzott a csapat, hogy nagyobb ar\u00e1nyban lesznek futtatott, b\u0151 szeles szakaszok, ami a nagyobb haj\u00f3khoz k\u00e9pest el\u0151nyt tudott jelenteni a k\u00f6nny\u0171 \u00e9s gyorsan sikl\u00e1sba hozhat\u00f3 Wild Joe sz\u00e1m\u00e1ra. Az \u00e9les \u00e9s futtatott-\u00e9les menetekben a v\u00edzvonalhossz a d\u00f6nt\u0151, ez\u00e9rt a r\u00f6vid cirk\u00e1l\u00f3 szakaszokkal kezd\u0151d\u0151 inshore futamokban arra kellet t\u00f6rekedni\u00fck, hogy a rajt ut\u00e1n miel\u0151bb tiszta helyzetbe ker\u00fclve, pr\u00f3b\u00e1ljanak min\u00e9l ink\u00e1bb az \u00e9lmez\u0151nyben maradni \u00e9s k\u00e9s\u0151bb a futtatott menetekben el\u0151nyt kov\u00e1csolni j\u00f3 vitorlav\u00e1laszt\u00e1ssal \u00e9s j\u00f3 haj\u00f3kezel\u00e9ssel.\n<\/p>\n

\n Az adott napi etapot mindig a versenyre t\u00f6rt\u00e9n\u0151 kihaj\u00f3z\u00e1skor k\u00f6z\u00f6lt\u00e9k a versenyrendez\u0151k. Jellemz\u0151en a St Tropez-i \u00f6b\u00f6l 30 m\u00e9rf\u00f6ldes k\u00f6rnyezet\u00e9ben tal\u00e1lhat\u00f3 szikl\u00e1k, vil\u00e1g\u00edt\u00f3tornyok, vagy b\u00f3j\u00e1k voltak a ker\u00fclend\u0151 p\u00e1lyajelek, amit tetsz\u00e9s szerint sz\u00e9lir\u00e1nyt\u00f3l \u00e9s er\u0151ss\u00e9gt\u0151l f\u00fcgg\u0151en vari\u00e1ltak. Az els\u0151 futamban \u00f3vatos, biztons\u00e1gra t\u00f6rekv\u0151 rajtot k\u00f6vet\u0151en 3-helyen siker\u00fclt fel\u00e9rni a cirk\u00e1l\u00f3 b\u00f3j\u00e1hoz, majd egy r\u00f6vid h\u00e1tszeles \u00e9s egy \u00e9les menet ut\u00e1n egy hosszabb h\u00e1tsz\u00e9l k\u00f6vetkezett, ahol sikl\u00e1sba hozva a haj\u00f3t leker\u00fclt\u00e9k az el\u0151tt\u00fck halad\u00f3 78 l\u00e1bas Baltic t\u00edpus\u00fa versenyjachtot \u00e9s St Raphael szikl\u00e1it megker\u00fclve egy utols\u00f3 \u00e9les menet ut\u00e1n m\u00e1sodikk\u00e9nt \u00e9rtek c\u00e9lba, ami az \u00f6sszetettben egy 5. helyet \u00e9rt.\n<\/p>\n

\n A m\u00e1sodik futamon a p\u00e1lya pont ellent\u00e9tesen ker\u00fclt kit\u0171z\u00e9sre, ami t\u00f6bb \u00e9les menetet jelentett \u00e9s az els\u0151 r\u00f6vid cirk\u00e1l\u00f3szakasz v\u00e9g\u00e9n egy \u00e9rthetetlen koccan\u00e1s is h\u00e1tr\u00e1ltatta a fi\u00fakat. Nagy k\u00fczdelemben 3-nak \u00e9rtek csak c\u00e9lba, ami 11. helyet jelentett a handicap sz\u00e1m\u00edt\u00e1s alapj\u00e1n.\n<\/p>\n

\n A harmadik \u00e9s egyben utols\u00f3 inshore versenynapon nagyon koncentr\u00e1lt \u00e9s sz\u00e9p vitorl\u00e1z\u00e1ssal a sebess\u00e9gf\u00f6l\u00e9nye miatt gyakorlatilag megfoghatatlan Jethou (Judel 60 +) m\u00f6g\u00f6tt n\u00e9h\u00e1ny perccel m\u00e1sodikk\u00e9nt szelte \u00e1t a haj\u00f3 a k\u00e9pzeletbeli c\u00e9lvonalat, ami a sz\u00e1m\u00edtott eredm\u00e9nyben 3. helynek felelt meg, \u00edgy \u00f6sszes\u00edt\u00e9sben a gyeng\u00e9bben siker\u00fclt m\u00e1sodik nap miatt az inshore versenyr\u00e9szt 8-ikk\u00e9nt z\u00e1rta a Wild Joe.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A negyedik napon vette kezdet\u00e9t a verseny f\u0151 esem\u00e9nye, a l\u00e9gvonalban 242 m\u00e9rf\u00f6ld hossz\u00fa offshore futam, ami a St Tropez-i \u00f6b\u00f6lb\u0151l indulva, a part ment\u00e9n 30 m\u00e9rf\u00f6ldnyit vezet Hy\u00e8res fel\u00e9, majd onnan a 130 m\u00e9rf\u00f6ldre l\u00e9v\u0151 Giraglia (Corsica \u00c9-i ny\u00falv\u00e1ny\u00e1nak cs\u00fccsk\u00e9n\u00e9l tal\u00e1lhat\u00f3) szigetet megker\u00fclve kell eljutni a tov\u00e1bbi 80 m\u00e9rf\u00f6ldre l\u00e9v\u0151 Sanremo-ba.\n<\/p>\n

\n Az el\u0151rejelz\u00e9s v\u00e1ltozatlanul 30 csom\u00f3 k\u00f6r\u00fcli \u00e9rt\u00e9keket mutatott, ez\u00e9rt a gyengeszeles h\u00e1tsz\u00e9lvitorl\u00e1k nagy r\u00e9sz\u00e9t kipakolt\u00e1k a haj\u00f3b\u00f3l. Egy utols\u00f3 megbesz\u00e9l\u00e9s kihaj\u00f3z\u00e1s el\u0151tt \u00e9s nekilend\u00fclt a csapat a t\u00e1vnak, amiben a leghosszabb szakaszra a sz\u00e9l b\u0151 ir\u00e1nyb\u00f3l \u00edg\u00e9rkezett, ez\u00e9rt mindenki izgatottan v\u00e1rta a Hy\u00e8res-i p\u00e1lyajel ut\u00e1ni leejt\u00e9st k\u00f6vet\u0151 rohan\u00e1st. A v\u00e1rhat\u00f3 gyors befejez\u00e9s miatt a csapatutas\u00edt\u00e1s szerint mindenkinek v\u00e9gig a fed\u00e9lzeten kellett lennie, teh\u00e1t pihen\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl, s\u0171r\u0171 cser\u00e9kre k\u00e9sz\u00fclve v\u00e1rt\u00e1k a d\u00e9lre kit\u0171z\u00f6tt rajtot.\n<\/p>\n

\n D\u00e9lben ahogy a \u201eNagyk\u00f6nyvben\u201d meg van \u00edrva, \u00fagy l\u0151tt ki a Wild Joe, a lehet\u0151 legjobb poz\u00edci\u00f3ban a rajt pillanat\u00e1ban, \u00e9s az Esimit Europa 2-n k\u00edv\u00fcl maga m\u00f6g\u00e9 utas\u00edtva az eg\u00e9sz mez\u0151nyt \u00e9rtek fel az els\u0151 p\u00e1lyajelhez, amit k\u00f6zvetlen\u00fcl gennaker felh\u00faz\u00e1s \u00e9s sikl\u00e1s k\u00f6vetett a St Tropez-i \u00f6b\u00f6lb\u0151l kivezet\u0151 kardin\u00e1lisok fel\u00e9. Az Esimit Europa 2 \u00f3vatosan, b\u0151szeles vitorla n\u00e9lk\u00fcl kezdett \u00e9s hamar a Wild Joe m\u00f6g\u00f6tt tal\u00e1lta mag\u00e1t. A Giraglia els\u0151 szakasz\u00e1t abszol\u00fat els\u0151 helyen teljes\u00edtette a csapat. A gennaker lev\u00e9teln\u00e9l egy kisebb technikai probl\u00e9ma akadt azonban, aminek k\u00f6vetkezt\u00e9ben 3 haj\u00f3 is el\u00e9j\u00fck ker\u00fclt. Az Esimit ellen alapvet\u0151en nem lett volna es\u00e9ly\u00fck, de a Jethou \u00e9s a 78 l\u00e1bas Lupa -ha nem is sokkal, de meg tudt\u00e1k ker\u00fclni a Wild Joe-t. Innent\u0151l \u00e9les menet k\u00f6vetkezett Hy\u00e8res-ig az olykor 32 csom\u00f3ra er\u0151s\u00f6d\u0151 sz\u00e9lben, majd egy gyors kireffel\u00e9st k\u00f6vet\u0151en el\u00e9rkezett a v\u00e1rva v\u00e1rt leejt\u00e9s, majd a gennaker felh\u00faz\u00e1s \u00e9s ut\u00e1na az eszeveszett rohan\u00e1s, 7,5 \u00f3r\u00e1n kereszt\u00fcl a Giraglia-ig. A haj\u00f3 sebess\u00e9gm\u0171szer\u00e9n az els\u0151 5 \u00f3r\u00e1ban 20 csom\u00f3 alatti \u00e9rt\u00e9k csak nagyon ritk\u00e1n jelent meg. A cs\u00facssebess\u00e9g 28 csom\u00f3 volt, amit egy 36 csom\u00f3s sz\u00e9ll\u00f6k\u00e9sben \u00e9rtek el a k\u00f6zben gig\u00e1szi m\u00e9retre fejl\u0151d\u00f6tt hull\u00e1mok k\u00f6z\u00f6tt t\u00e1ncolva. Mindenki nagyon \u00e9lvezte az eszeveszett rohan\u00e1st, m\u00e9g annak ellen\u00e9re is, hogy n\u00e9ha komoly kih\u00edv\u00e1st jelentettek a hull\u00e1mok. Gyakorlatilag meg\u00e1ll\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl v\u00edzzuhatag vonult v\u00e9gig a haj\u00f3n, a sr\u00e1cok sokszor a haj\u00f3 h\u00e1tulj\u00e1ban is nyakig \u00fcltek a v\u00edzben. Az orr\u00e9szbe ilyenkor csak nagyon indokolt esetben mehet ki b\u00e1rki is. A trimmereken k\u00edv\u00fcl mindenki a haj\u00f3 legh\u00e1ts\u00f3 r\u00e9sz\u00e9n foglal helyet \u00e9s er\u0151sen kapaszkkodva drukkol, hogy j\u00f3l siker\u00fclj\u00f6n venni a k\u00f6vetkez\u0151 hull\u00e1mot, amik j\u00f6ttek sz\u00fcntelen. K\u00e9t alkalommal a gennaker seg\u00e9dvitorla (un. staysail) haszn\u00e1lata miatt az els\u0151 bowman-nek, N\u00e9meth \u00c1ronnak el\u0151re kellett mennie, \u00e9s t\u00f6bbsz\u00f6r hossz\u00fa m\u00e1sodpercekig nem l\u00e1tszott a haj\u00f3n \u00e1tz\u00fadul\u00f3 v\u00edzt\u0151l. Izgalmas pillanatok voltak… De el\u0151fordult, hogy a haj\u00f3 h\u00e1ts\u00f3 traktus\u00e1ba visszah\u00faz\u00f3d\u00f3 trimmereket is elsodorta n\u00e9melyik hull\u00e1m. (Ilyenkor term\u00e9szetesen ment\u0151mell\u00e9nyt \u00e9s kamp\u00f3s hevedert visel mindenki. Ut\u00f3bbi seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel a haj\u00f3n v\u00e9gigh\u00faz\u00f3d\u00f3 biztons\u00e1gi hevederbe, vagy b\u00e1rmely m\u00e1s fix pontj\u00e1ba beakasztva tudj\u00e1k a poz\u00edci\u00f3jukat biztos\u00edtani.)\n<\/p>\n

\n A Lup\u00e1t hamar lehagytuk \u00e9s a Jethou maradt csak el\u0151tt\u00fcnk, illetve a 70 l\u00e1bas Ericsson (Volvo70) jelentett m\u00e9g kih\u00edv\u00e1st a sebess\u00e9gpotenci\u00e1l t\u00f6bblete miatt. Mivel nem volt nyomk\u00f6vet\u0151 rendszer telep\u00edtve a haj\u00f3kon, csak sejteni lehetett a poz\u00edci\u00f3jukat. A s\u00f6t\u00e9ted\u00e9ssel azonban m\u00e1r csak a taktikai t\u00e1mogat\u00f3 eszk\u00f6z\u00f6kre lehetett t\u00e1maszkodni \u00e9s arra koncentr\u00e1ltak, hogy min\u00e9l jobb sebess\u00e9get lehet\u0151v\u00e9 tev\u0151 ir\u00e1nyokon vitorl\u00e1zzanak a sz\u00e9lel\u0151rejelz\u00e9sek figyelembev\u00e9tel\u00e9vel. A Giraglia ut\u00e1n futtatott menetben k\u00f6zeledtek hasonl\u00f3 id\u0151j\u00e1r\u00e1si k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt a sanremo-i befut\u00f3hoz, azonban hajnalra gyeng\u00fclni kezdett a sz\u00e9l, majd a c\u00e9l el\u0151tt 5 m\u00e9rf\u00f6ldre szinte teljesen meg\u00e1llt. Ezen a szakaszon az ellenfeleink \u2013mint k\u00e9s\u0151bb elmondt\u00e1k- m\u00e1s vonalon haladtak, ez\u00e9rt jobb \u00fctemben \u00e9rtek a part al\u00e1, ahol tov\u00e1bb kitartott a sz\u00e9l, ez\u00e9rt n\u00e9mi el\u0151nyre tettek szert vel\u00fcnk szemben.\n<\/p>\n

\n V\u00e9g\u00fcl \u200e19 \u00f3ra 59 perc 58 m\u00e1sodperc folyamatos, pihen\u0151 n\u00e9lk\u00fcli vitorl\u00e1z\u00e1s ut\u00e1n, reggel 8:19-kor, gyakorlatilag csak a megmaradt hull\u00e1mok \u00e9s az \u00e1raml\u00e1s seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel IRC sz\u00e1m\u00edt\u00e1s szerint a k\u00f6zel 120 indult egys\u00e9gb\u0151l 6-ikk\u00e9nt\u201esodr\u00f3dtak\u201d be sanremo-i kik\u00f6t\u0151 el\u0151tt kit\u0171z\u00f6tt c\u00e9lvonalon.\n<\/p>\n

\n A verseny komoly ment\u00e1lis \u00e9s fizikai terhel\u00e9st jelentett a csapat sz\u00e1m\u00e1rra, de minden tagja \u00e9lvezte \u00e9s el\u00e9gedett az eredm\u00e9nnyel.\n<\/p>\n

\n A k\u00f6vetkez\u0151 megm\u00e9rettet\u00e9s a szeptember 3-8 k\u00f6z\u00f6tt megrendez\u00e9sre ker\u00fcl\u0151 Maxi Yacht Rolex Cup \u2013 Mini Maxi vil\u00e1gbajnoks\u00e1g, Szard\u00edni\u00e1n.\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3 augusztus 28-\u00e1n indul Gaeta-r\u00f3l Szard\u00edni\u00e1ra, majd szeptember 9-\u00e9n vissza Kremikbe, ahova szeretettel v\u00e1rj\u00e1k az \u00e9rdekl\u0151d\u0151 vend\u00e9geket (telefon: +36 20 5550 700; e-mail:
\n

\n marton.jozsa@gmail.com
\n <\/a>
\n ).\n<\/p>\n

\n
\n A csapat:
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n J\u00f3zsa M\u00e1rton \u2013 skipper, helmsman\n<\/p>\n

\n Kelemen Tam\u00e1s \u2013 tactitian\n<\/p>\n

\n Paul McKenzie \u2013 strategy\n<\/p>\n

\n D\u2019 Albini Andr\u00e1s \u2013 navig\u00e1tor\n<\/p>\n

\n Ante Vanjaka \u2013 mainsailtrimmer\n<\/p>\n

\n Goszleth Marcell \u2013 traveller, helmsman\n<\/p>\n

\n Bret Perry \u2013keel, helmsman\n<\/p>\n

\n Adorj\u00e1n Csaba \u2013 headsail trimmer\n<\/p>\n

\n Aklan Andr\u00e1s \u2013 headsail trimmer\n<\/p>\n

\n Perj\u00e9s B\u00e1lint \u2013 headsail trimmer\n<\/p>\n

\n Galg\u00f3czi Tam\u00e1s \u2013 pit, grind\n<\/p>\n

\n Mesterh\u00e1zy-Nagy \u00c1kos \u2013 pit, grind\n<\/p>\n

\n N\u00e9meth \u00c1ron \u2013 bowman\n<\/p>\n

\n Luk\u00e1ts Csaba \u2013\u00a0 bowman, mast\n<\/p>\n

\n Magyary-Kossa Zsolt \u2013 mast, bow\n<\/p>\n

\n Kir\u00e1ly Csaba \u2013 grind, pit\n<\/p>\n\n\n
\n

\n A verseny hivatalos oldala:\n <\/p>\n

\n

\n
\n http:\/\/www.giragliarolexcup.com
\n <\/a>\n <\/p>\n

\n

\n Inshore eredm\u00e9nyek:\n <\/p>\n

\n

\n
\n http:\/\/www.yachtclubitaliano.it\/uploads\/91\/e9\/91e9ebe68cf1c3fe869b0653da8eaa73\/3.-Inshore-Race-Class-IRC.race
\n <\/a>\n <\/p>\n

\n

\n Offshore eredm\u00e9nyek:\n <\/p>\n

\n

\n
\n http:\/\/www.yachtclubitaliano.it\/uploads\/91\/e9\/91e9ebe68cf1c3fe869b0653da8eaa73\/7.-Giraglia-Rolex-Cup-Class-IRC.race
\n <\/a>\n <\/p>\n

\n

\n H\u00edrek, inform\u00e1ci\u00f3k, m\u00e9diatartalom\n <\/p>\n

\n

\n
\n http:\/\/www.regattanews.com\/gallery.aspx?eid=211&year=2012&clid=0&ctid=100
\n <\/a>\n <\/p>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

\n F\u00e9nyk\u00e9pek:
\n
<\/p>\n

<\/div>\n