{"id":1531,"date":"2012-05-24T13:20:00","date_gmt":"2012-05-24T11:20:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/05\/24\/wild-joe-a-rolex-volano-race-en\/"},"modified":"2017-08-01T23:55:23","modified_gmt":"2017-08-01T21:55:23","slug":"wild-joe-a-rolex-volano-race-en","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/05\/24\/wild-joe-a-rolex-volano-race-en\/","title":{"rendered":"Wild Joe a Rolex Volano Race-en"},"content":{"rendered":"

\n A tavalyi verseny\u00e9vadot becs\u00fcletes eredm\u00e9nnyel z\u00e1rta a Wild Joe leg\u00e9nys\u00e9ge, de ezzel m\u00e9g nem teljes\u00fcltek az elv\u00e1r\u00e1sok marad\u00e9ktalanul, ez\u00e9rt a t\u00e9l a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s jegy\u00e9ben telt. J\u00f3zsa M\u00e1rton m\u0171szaki fejleszt\u00e9sekkel sz\u00e1mottev\u0151en jav\u00edtotta a haj\u00f3 teljes\u00edtm\u00e9ny\u00e9t, ezzel egyid\u0151ben Kelemen Tam\u00e1s a leg\u00e9nys\u00e9g hat\u00e9konys\u00e1g\u00e1t igyekezte n\u00f6velni \u00faj csapattagok bevon\u00e1s\u00e1val \u00e9s tavaszi edz\u0151t\u00e1borral.\n<\/p>\n

\n A szezon els\u0151 versenye a Rolex Volcano Race, kellemesen \u00f6tv\u00f6zi a k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le versenyfajt\u00e1kat, p\u00e1lyafutamokkal \u00e9s k\u00f6zepes illetve hossz\u00fa t\u00e1v\u00fa t\u00fara futamokkal. Mer\u0151ben m\u00e1s megk\u00f6zel\u00edt\u00e9s ez a tavalyi \u00e9vi els\u0151 Volcano regatt\u00e1hoz k\u00e9pest, ahol m\u00e9g egyhuzamban kellett teljes\u00edteni a most k\u00e9t r\u00e9szre bontott t\u00e1vot. Kis l\u00e9tsz\u00e1m\u00fa, de ann\u00e1l magasabb szinvonal\u00fa mez\u0151ny gy\u0171lt \u00f6ssze, a f\u0151bb ellenfelek csapat\u00e1t vil\u00e1gklasszis vitorl\u00e1z\u00f3k alkotj\u00e1k. Az 5-sz\u00f6r\u00f6s America’s Cup nyertes Brad Butterworth a Jethou fed\u00e9lzet\u00e9n taktikus, Bouwe Bekking t\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s Volvo Ocean Race skipper pedig a Nilaya leg\u00e9nys\u00e9g\u00e9t er\u0151s\u00edti. Szint\u00e9n nagy m\u00falt\u00fa Tommaso Chieffi az orosz lobog\u00f3 alatt indul\u00f3 Swan 60-as, a Bronenosec taktikusa. Mivel a vezet\u0151 egy\u00e9nis\u00e9gek hozz\u00e1k magukkal a manshaftjaikat, \u00edgy ezeknek a leg\u00e9nys\u00e9geknek magja \u00f6sszeszokott profi vitorl\u00e1z\u00f3.\n<\/p>\n

\n A p\u00e1lyaversenyt a N\u00e1polyt\u00f3l \u00e9szakra talalhat\u00f3 Gaeta el\u0151tti \u00f6b\u00f6lben rendezt\u00e9k, ahol a mez\u0151nyben ink\u00e1bb kis haj\u00f3nak sz\u00e1m\u00edt\u00f3 Wild Joe-nak kedvezett a gyenge\/k\u00f6zepes sz\u00e9l \u00e9s a sima, hull\u00e1mmentes v\u00edzfel\u00fclet. Az edz\u0151t\u00e1borban gyakorolt csapatfel\u00e1ll\u00e1s \u00e9s man\u0151verek sokat seg\u00edtettek, de mind taktikailag, mind technikailag sok tanuls\u00e1ga volt a p\u00e1lyafutamnak. Hi\u00e1ba, a legjobb edz\u00e9s a versenyz\u00e9s. Negyedikk\u00e9nt futott a c\u00e9lba a Wild Joe \u00e9s az el\u0151nysz\u00e1mmal korrig\u00e1lt eredm\u00e9ny szerint \u00f6t\u00f6dik lett. A jelenlegi konfigur\u00e1ci\u00f3ban sajnos a jobb eredm\u00e9nyre nem volt rem\u00e9ny, mivel az abszol\u00fat befut\u00e1s szerinti \u00e9rt\u00e9kel\u00e9sbeli ellenfelek jelent\u0151sen gyorsabbak, az el\u0151nysz\u00e1m szerinti \u00e9rt\u00e9kel\u00e9sben pedig m\u00e9g nehezebb lett volna enn\u00e9l jobb eredm\u00e9nyt el\u00e9rni. Nagyon \u00edg\u00e9retes, hogy a k\u00f6vetkez\u0151 versenyre \u00e9rkezik meg a haj\u00f3 \u00faj „square top”-os nagyvitorl\u00e1ja, amellyel a csapat rem\u00e9nyei szerint sokat gyorsul majd a haj\u00f3,de csak minim\u00e1lis ponth\u00e1tr\u00e1nnyal j\u00e1r.\n<\/p>\n

\n A k\u00f6zepes t\u00e1v\u00fa t\u00farafutam hozta meg a Wild Joe szerencs\u00e9j\u00e9t. A r\u00f6vidnek tekinthet\u0151 100 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldes t\u00e1vot (Gaeta – Ponza – Capri) inshore fel\u00e1ll\u00e1sban, azaz teljes leg\u00e9nys\u00e9ggel teljes\u00edtette a csapat. A nagyon gyenge \u00e9s v\u00e1ltoz\u00e9kony sz\u00e9lben a rajtelj\u00e1r\u00e1st kisebb halaszt\u00e1s ut\u00e1n tudt\u00e1k csak elind\u00edtani, de ez nem z\u00f6kkentette ki csapatot. Remek rajttal ind\u00edtotta a haj\u00f3t J\u00f3zsa M\u00e1rton az els\u0151 b\u00f3ja fel\u00e9, melyhez a partvonal ment\u00e9n sz\u00e9lcs\u00edkok k\u00f6z\u00f6tt cirk\u00e1lva kellett eligazodni. M\u00e1sodik p\u00e1lyajelk\u00e9nt Ponza sziget\u00e9t kellett bal k\u00e9z fel\u0151l ker\u00fclni \u00e9s az alkonyat ugyan meseszer\u0171 sz\u00edneket adott a szigetcsoport vulk\u00e1nikus sziklafalainak, de a szelet tov\u00e1bb gyeng\u00edtette. M\u00edg az els\u0151 h\u00e1rom haj\u00f3 percekkel naplemente el\u0151tt v\u00e1ltozatlan takkon, gennakerrel tudta venni a szigetet, addig a Wild Joe percekkel naplemente ut\u00e1n m\u00e1r csak t\u00f6bb vitorlacsere ut\u00e1n tudott a j\u00f3 ir\u00e1nyba haladni. Egyszer\u0171en hangzik, de val\u00f3j\u00e1ban egy vitorla k\u00f6zel nyolcvan kil\u00f3 \u00e9s a cser\u00e9hez el\u0151sz\u00f6r t\u00f6bb embernek azt a fed\u00e9lzetre kell hoznia, majd el\u0151re vinni az orrdeckre, ahonnal a bek\u00f6t\u00e9s ut\u00e1n fel kell h\u00fazni. A vitorlacsere t\u00edz percen kereszt\u00fcl folyamatos intenz\u00edv er\u0151fesz\u00edt\u00e9st jelent \u00e9s a verseny id\u0151tartama alatt \u00e1tlagosan 50 percenk\u00e9nt cser\u00e9lt vitorl\u00e1t a leg\u00e9nys\u00e9g (14 vitorlacsere 11h57 menetid\u0151 alatt).\n<\/p>\n

\n Az alkonyati bossz\u00fas\u00e1g hamar kellemes meglepet\u00e9ss\u00e9 v\u00e1ltozott, amikor el\u0151tt\u00fck a horizontra t\u00e1volod\u00f3 haj\u00f3kat figyelve az tapasztalta Kelemen Tam\u00e1s (taktikus) \u00e9s Bret Perry (v\u00e1lt\u00e1sparancsnok), hogy gyenge sz\u00e9lben kell rossz ir\u00e1nyba \u00e9lesen cirk\u00e1lniuk, m\u00edg a Wild Joe ejtett kreuzban pont a befut\u00f3 fel\u00e9 tudott haladni. A szerencs\u00e9b\u0151l hamar taktikai f\u00f6l\u00e9nyt kov\u00e1csolt a csapat \u00e9s az \u00e9len l\u00e9v\u0151 (nagyobb \u00e9s gyorsabb) haj\u00f3k el\u0151ny\u00e9t gyorsan cs\u00f6kkentette. Az el\u0151re jelzett, \u00e9s k\u00e9s\u0151bb pontosan \u00e9rkez\u0151 sz\u00e9ler\u0151s\u00f6d\u00e9st is be\u00e9p\u00edtett\u00e9k a strat\u00e9gi\u00e1ba \u00e9s \u00edgy siker\u00fclt utol\u00e9rni az \u00e9lenj\u00e1r\u00f3kat.\n<\/p>\n

\n Sajnos az egyik utols\u00f3 vitorlacsere rosszul siker\u00fclt, hossz\u00fa percekig tartott mire a leg\u00e9nys\u00e9g urr\u00e1 lett a helyzeten \u00e9s \u00fajra el tudta ind\u00edtani a haj\u00f3t. Ut\u00f3lag elemezve, k\u00f6nnyen lehet, hogy ha ez a vitorlacsere j\u00f3l siker\u00fcl, akkor ak\u00e1r m\u00e9g az \u00e9len is v\u00e9gezhetett volna a Wild Joe. Term\u00e9szetesen nincs \u00e9rtelme felt\u00e9teles m\u00f3dban gondolkodni, de t\u00e9ny az, hogy az els\u0151 befut\u00f3 ut\u00e1n 20 perccel \u00e9rt a c\u00e9lba Wild Joe \u00e9s t\u00f6bb, mint 15 percet vesztett a rosszul siker\u00fclt vitorlacsere k\u00f6zben. Term\u00e9szetesen ilyen nagy nevekkel t\u0171zdelt mez\u0151nyben mindenki sz\u00edvesen gondolt arra, hogy mi lett volna ha…\n<\/p>\n

\n A hajnali befut\u00f3 ut\u00e1n p\u00e1r \u00f3r\u00e1s alv\u00e1st k\u00f6vet\u0151en a napot a hosszabb, 300 m\u00e9rf\u00f6ldes szakaszra val\u00f3 felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9sre t\u00f6lti a leg\u00e9nys\u00e9g. Ezen az el\u0151rel\u00e1that\u00f3lag 16 \u00f3r\u00e1s futamon m\u00e1r v\u00e1lt\u00e1srendszerbe rendez\u0151dik a csapat. A navig\u00e1tor kiv\u00e9tel\u00e9vel a teljes leg\u00e9nys\u00e9g 3 \u00f6tf\u0151s csapatra oszlik. Am\u00edg az els\u0151 v\u00e1lt\u00e1s szolg\u00e1latban van, addig a m\u00e1sodik v\u00e1lt\u00e1s k\u00e9szenl\u00e9tben van \u00e9s a harmadik pihen, vagy alszik. A haj\u00f3 menetben tart\u00e1s\u00e1hoz elegend\u0151 az \u00f6tf\u0151s v\u00e1lt\u00e1scsapat, a man\u0151verekbe besz\u00e1ll a k\u00e9szenl\u00e9tben l\u00e9v\u0151 v\u00e1lt\u00e1scsapat is. Ha nagy neh\u00e9zs\u00e9gbe \u00fctk\u00f6zik egy man\u0151ver \u00fagymond „all hands on deck” helyzetben, vagy v\u00e9szhelyzet eset\u00e9n, a pihen\u00e9sben l\u00e9v\u0151 v\u00e1lt\u00e1s is a fed\u00e9lzetre j\u00f6n.\n<\/p>\n

\n Az er\u0151s szeles el\u0151rejelz\u00e9sre miatt a rajtot a kit\u0171z\u00f6tt 11h00 \u00f3r\u00e1r\u00f3l k\u00e9s\u0151 d\u00e9lut\u00e1nra halasztott\u00e1k, az \u00edgy nyert \u00f3r\u00e1kat mindenki a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9sre tudja haszn\u00e1lni.\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3k poz\u00edci\u00f3ja \u00e9l\u0151ben k\u00f6vethet\u0151 a
\n
\n http:\/\/www.ashweb.it\/tracking\/volcano2012.html
\n <\/a>
\n honlapon.\n<\/p>\n


\n \"\"
\n
\n A gal\u00e9ria megtekint\u00e9s\u00e9hez kattintson a k\u00e9pre!
\n <\/span>
\n<\/a>
\n
\n
\n Fot\u00f3: Kurt Arrigo, Tony Costa
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: wildjoesailing
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A tavalyi verseny\u00e9vadot becs\u00fcletes eredm\u00e9nnyel z\u00e1rta a Wild Joe leg\u00e9nys\u00e9ge, de ezzel m\u00e9g nem teljes\u00fcltek az elv\u00e1r\u00e1sok marad\u00e9ktalanul, ez\u00e9rt a t\u00e9l a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s jegy\u00e9ben telt. J\u00f3zsa M\u00e1rton m\u0171szaki fejleszt\u00e9sekkel sz\u00e1mottev\u0151en jav\u00edtotta a haj\u00f3 teljes\u00edtm\u00e9ny\u00e9t, ezzel egyid\u0151ben Kelemen Tam\u00e1s a leg\u00e9nys\u00e9g hat\u00e9konys\u00e1g\u00e1t igyekezte n\u00f6velni \u00faj csapattagok bevon\u00e1s\u00e1val \u00e9s tavaszi edz\u0151t\u00e1borral. A szezon els\u0151 versenye a Rolex […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9560,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1216,752],"sailing_author":"WJ","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1531"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1531"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1531\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9560"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1531"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1531"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1531"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}