{"id":1563,"date":"2012-04-22T13:50:00","date_gmt":"2012-04-22T11:50:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/04\/22\/rendhagyo-hajonaplo-3-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:55:16","modified_gmt":"2017-08-01T21:55:16","slug":"rendhagyo-hajonaplo-3-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/04\/22\/rendhagyo-hajonaplo-3-resz\/","title":{"rendered":"Rendhagy\u00f3 haj\u00f3napl\u00f3 – 3. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"

\n a m\u00e9lytengeri \u00e9s a balatoni vitorl\u00e1z\u00e1s k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g\u00e9r\u0151l. (Split \u2013M\u00e1lta \u2013 Kan\u00e1ri t\u00e9len)
\n \n<\/p>\n

\n
\n 3. GIBRALT\u00c1RT\u00d3L A KAN\u00c1RI SZIGETEKIG
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Almer\u00eda \u00e9s Mal\u00e1ga k\u00f6zt majdnem f\u00e9l\u00faton van Almerimar, ahonnan viszonylag gyorsan a szoroshoz lehet \u00e9rni.\n<\/p>\n

\n Az \u00e9jf\u00e9l \u00f3ta stabilan 20 csom\u00f3 felett f\u00faj\u00f3 Levanterben reggelre meger\u0151s\u00f6d\u00f6tt hull\u00e1mokon szalad, elef\u00e1ntk\u00e9nt imbolyog a 15 m\u00e9teres \u00e9s ugyanannyi tonn\u00e1s haj\u00f3. Ahogy \u00fajra \u00e9s \u00fajra utol\u00e9rnek minket a hull\u00e1mok, val\u00f3s\u00e1ggal \u00faszunk, mint valami \u00f3ri\u00e1s hal temp\u00f3zunk a tengerben, fel \u00e9s le, balra-jobbra lend\u00fclve. Id\u0151nk\u00e9nt lobban a h\u00e1tsz\u00e9lben megfesz\u00fcl\u0151 orrvitorla, n\u00e9ha megrezzen, felhorkan a minden ereszt\u00e9k\u00e9ben megfesz\u00fclve temp\u00f3z\u00f3 haj\u00f3. Dohog \u00e9s szuszog, mint egy b\u00e1lna. A Gibralt\u00e1ri szorosban m\u00e9g meg\u00f6lel minket a F\u00f6ldk\u00f6zi tenger, miel\u0151tt \u00e1tengedne az \u00f3ce\u00e1nnak.\n<\/p>\n

\n Kijutni az \u00f3ce\u00e1nhoz \u00e9letre sz\u00f3l\u00f3 \u00e9lm\u00e9ny, b\u00e1r nem l\u00e1tszottak a gibralt\u00e1ri \u00f3ri\u00e1sszikl\u00e1n \u00e9l\u0151 majmok \u00e9s a forgalom sem volt olyan nagy, amilyennek k\u00e9pzelt\u00fck, m\u00e9gis Eur\u00f3pa \u00e9s Afrika e tal\u00e1lkoz\u00e1si pontja, melyet a r\u00e9gi g\u00f6r\u00f6g-r\u00f3mai mitol\u00f3gia Herkules oszlopaik\u00e9nt emleget, aligha v\u00e9lelten\u00fcl v\u00e1lt legend\u00e1ss\u00e1. M\u00e1r a f\u00f6n\u00edciaiak mindenf\u00e9le r\u00e9mt\u00f6rt\u00e9netekkel riogatt\u00e1k a t\u00f6bbi haj\u00f3s n\u00e9pet, hogy esz\u00fckbe se jusson kimenni az \u00f3ce\u00e1nra, de nem a tenger\u00e9szek hisz\u00e9kenys\u00e9ge lehetett az egyed\u00fcli ok, ami\u00e9rt e legend\u00e1k elterjedtek. Maga az \u00e1tjut\u00e1s a szoroson, b\u00e1r t\u00f6bb \u00f3r\u00e1ig is eltart, dr\u00e1mai folyamat, \u00e9s amikor ki\u00e9rt\u00fcnk a „cs\u0151b\u0151l” (mely itt j\u00f3val hosszabb a tihanyin\u00e1l) egyszerre fordult is a sz\u00e9l \u00e9s j\u00f3val er\u0151sebb lett.\n<\/p>\n

\n A szoros \u00e1thaladva r\u00f6gt\u00f6n \u00e9rezhetj\u00fck, hogy az Atlanti mindenben m\u00e1s mint a tenger volt. M\u00e1sok a szelek, a hull\u00e1mok, az \u00e9l\u0151vil\u00e1g. Sokkal jelent\u0151sebb \u00e1ramlatokkal kell sz\u00e1molni \u00e9s persze az \u00e1rap\u00e1ly is meghat\u00e1roz\u00f3 t\u00e9nyez\u0151v\u00e9 v\u00e1lik. Somm\u00e1san \u00fagy lehetne megfogalmazni, hogy m\u00e1s a l\u00e9pt\u00e9k: itt minden j\u00f3val nagyobb. P\u00e9ld\u00e1ul nagyobb delfineket \u00e9s sir\u00e1lyokat l\u00e1ttunk, de adott esetben a hull\u00e1mok is m\u00e1s l\u00e9pt\u00e9k\u0171ek. Nemcsak m\u00e9reteiket tekintve, hanem form\u00e1juk, komplex alakzataik is m\u00e1sok. Ennek f\u0151 oka persze az, hogy sokkal egyenletesebben f\u00faj a passz\u00e1t.\n<\/p>\n

\n Gibralt\u00e1rn\u00e1l \u00e9s a marokk\u00f3i partokn\u00e1l l\u00e1ttunk barna test\u0171 madarakat, melyek a hal\u00e1szsasra eml\u00e9keztettek, csak kisebbek voltak. \u00c9jjel \u00faj \u00e9lm\u00e9nyt jelentettek a v\u00edzb\u0151l sz\u00e1zsz\u00e1mra kiugr\u00e1l\u00f3 sz\u00ednes neoncs\u00edkk\u00e9nt vill\u00f3dz\u00f3 apr\u00f3 halak \u00e9s a rep\u00fcl\u0151halak, de l\u00e1ttunk tekn\u0151st \u00e9s c\u00e1p\u00e1t is. Csak b\u00e1ln\u00e1t nem. \u00dagy l\u00e1tszik, siker\u00fclt majdnem teljesen kiirtani \u0151ket m\u00e1ra.\n<\/p>\n

\n
\n Konkl\u00fazi\u00f3 helyett
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A bevezet\u0151ben hosszan fejtegettem, mennyi haszna van a ny\u00edlt tengeri haj\u00f3z\u00e1snak, r\u00e9szben \u00e9pp az\u00e1ltal, hogy embert pr\u00f3b\u00e1l\u00f3 \u00e9lm\u00e9ny. Van egyfajta \u00f6sszegz\u0151 jellege is e pr\u00f3bat\u00e9tnek. Ahogy a hal\u00e1lk\u00f6zeli \u00e9lm\u00e9nyek eset\u00e9ben szok\u00e1s emlegetni, mintha a nagy k\u00e9ks\u00e9g k\u00f6zep\u00e9n k\u00e9nytelenek lenn\u00e9nk szemben\u00e9zni azzal is, kif\u00e9l\u00e9k-mif\u00e9l\u00e9k vagyunk mi val\u00f3j\u00e1ban. A sok sallang, mell\u00e9besz\u00e9l\u00e9s ott marad a parton \u00e9s a tenger k\u00f6zep\u00e9n csak az van, ami t\u00e9nyleg. Egy ilyen t\u00f6bb hetes tengeri utaz\u00e1s ez\u00e9rt kiv\u00e1l\u00f3an alkalmas arra, hogy mindent \u00e1t\u00e9rt\u00e9kelj\u00fcnk \u00e9let\u00fcnkben. Akkor is, ha ez nem volt kifejezett c\u00e9lja utunknak.\n<\/p>\n

\n P\u00e9ld\u00e1ul emberi kapcsolatainkra n\u00e9zve is k\u00fcl\u00f6n\u00f6s tapasztalat, hogy bar\u00e1taink-ismer\u0151seink, net\u00e1n k\u00f6zelebbi szeretteink k\u00f6z\u00fcl ki hogyan viszonyul utunkhoz, a hossz\u00fa t\u00e1voll\u00e9thez. Mennyire gyakran \u00e9s hogyan \u00e9rdekl\u0151dik hogyl\u00e9t\u00fcnk ir\u00e1nt, illetve \u00e9rdekli-e egy\u00e1ltal\u00e1n, hogy \u00e9l\u00fcnk vagy halunk ott a tengeren. Az urbaniz\u00e1lt komfortban minden nap \u00fczenetek tucatjait, vagy ak\u00e1r sz\u00e1zait kapj\u00e1k az emberek \u00e9s ez\u00e1ltal elv\u00e9sz az \u00e9letjel \u00e9rt\u00e9ke. Aki nem j\u00e1rt m\u00e9g ilyen hosszabb tengeri \u00faton vagy m\u00e1s olyan helyen, ahol egy h\u00e9t is eltelhet egyetlen \u00fczenet n\u00e9lk\u00fcl, mivel nincs mobilkapcsolat a k\u00fclvil\u00e1ggal, az nem is sejti mennyit jelent egy-egy palackposta a messzi tengeren… Illetve pont az az \u00e9rdekes, hogy vannak, akik mintha megsejten\u00e9k \u00e9s a t\u00e1volban kider\u00fcl, k\u00f6zelebb \u00e1lltak, mint gondoltuk. M\u00e1sok meg tal\u00e1n \u00e9pp ellenkez\u0151leg… Az is \u00e9rdekes tapasztalat, hogy kire mennyit \u00e9s hogyan gondolunk egy ilyen \u00faton, melynek sor\u00e1n akarva-akaratlanul szembe kell n\u00e9zn\u00fcnk val\u00f3s helyzet\u00fcnkkel, mint egy hossz\u00fa medit\u00e1ci\u00f3ban, mely megtiszt\u00edtja tudatunkat a sallangokt\u00f3l.\n<\/p>\n

\n A vitorl\u00e1z\u00e1sn\u00e1l nincs se jobb, se fontosabb a vil\u00e1gon. Mindent megtan\u00edt az embernek, ami igaz\u00e1n l\u00e9nyeges \u00e9s azt is, hogyan lehet ezt megk\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztetni att\u00f3l, ami nem fontos. Ha valaki net\u00e1n vitatn\u00e1 ezt, abb\u00f3l legfeljebb az der\u00fcl ki, hogy az illet\u0151 m\u00e9g nem tal\u00e1lkozott a vitorl\u00e1z\u00e1ssal. Ugyan mivel m\u00e1ssal magyar\u00e1zhatn\u00e1nk meg azt, hogy olyan emberek, akik rettenetesen szenvednek a tengeren, net\u00e1n kifejezetten hajlamosak a tengeribetegs\u00e9gre, m\u00e9gis \u00fajra \u00e9s \u00fajra nekiv\u00e1gnak \u00e9s sug\u00e1rz\u00f3 arccal sz\u00e1molnak be legborzaszt\u00f3bb \u00fati \u00e9lm\u00e9nyeikr\u0151l is. Tal\u00e1n ez\u00e9rt mondj\u00e1k r\u00e9g\u00f3ta:
\n
\n navigare necesse est
\n <\/em>
\n \u00e9s ez\u00e9rt nem b\u00e1nom t\u00fals\u00e1gosan, hogy emiatt a tengeri kaland miatt le kellett mondanom arr\u00f3l, hogy az idei kiv\u00e1l\u00f3 j\u00e9gen Balaton-\u00c1tcs\u00fasz\u00e1st szervezzek. B\u00e1rkit sz\u00edvesen lebesz\u00e9ln\u00e9k, hogy nekiv\u00e1gjon t\u00e9len vitorl\u00e1zni a F\u00f6ldk\u00f6zi tengeren, de ugyanakkor b\u00e1rmikor engedn\u00e9k m\u00e9gis a tenger h\u00edv\u00e1s\u00e1nak, mert nincs se szebb, se nagyobb, se val\u00f3dibb t\u00e1vlat a f\u00f6ld\u00f6n, mint a tengeren vitorl\u00e1zva megny\u00edl\u00f3 vil\u00e1g.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

a m\u00e9lytengeri \u00e9s a balatoni vitorl\u00e1z\u00e1s k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g\u00e9r\u0151l. (Split \u2013M\u00e1lta \u2013 Kan\u00e1ri t\u00e9len) 3. GIBRALT\u00c1RT\u00d3L A KAN\u00c1RI SZIGETEKIG Almer\u00eda \u00e9s Mal\u00e1ga k\u00f6zt majdnem f\u00e9l\u00faton van Almerimar, ahonnan viszonylag gyorsan a szoroshoz lehet \u00e9rni. Az \u00e9jf\u00e9l \u00f3ta stabilan 20 csom\u00f3 felett f\u00faj\u00f3 Levanterben reggelre meger\u0151s\u00f6d\u00f6tt hull\u00e1mokon szalad, elef\u00e1ntk\u00e9nt imbolyog a 15 m\u00e9teres \u00e9s ugyanannyi tonn\u00e1s haj\u00f3. Ahogy […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1184,1435,458,809],"sailing_author":"Kardos G\u00e1bor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1563"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1563"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1563\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1563"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1563"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1563"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}