{"id":1579,"date":"2012-04-09T13:40:00","date_gmt":"2012-04-09T11:40:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/04\/09\/rendhagyo-hajonaplo-1-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:55:13","modified_gmt":"2017-08-01T21:55:13","slug":"rendhagyo-hajonaplo-1-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/04\/09\/rendhagyo-hajonaplo-1-resz\/","title":{"rendered":"Rendhagy\u00f3 haj\u00f3napl\u00f3 – 1. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"
\n a m\u00e9lytengeri \u00e9s a balatoni vitorl\u00e1z\u00e1s k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g\u00e9r\u0151l. (Split \u2013M\u00e1lta \u2013 Kan\u00e1ri t\u00e9len)\n<\/p>\n
\n \n T\u00e9len \u00e1tvitorl\u00e1zni a F\u00f6ldk\u00f6zi tengeren nem sokkal kisebb \u0151r\u00fclts\u00e9g, mint egyed\u00fcl \u00e1tevezni az Atlanti \u00f3ce\u00e1nt. Ez biztosan \u00f6sszekapcsolja a mi v\u00e1llalkoz\u00e1sunkat Rakonczay G\u00e1bor\u00e9val, akit Szeremley Huba vezet\u00e9s\u00e9vel pr\u00f3b\u00e1ltak megkeresni azok, akikkel \u00f6t h\u00e9ten \u00e1t egy\u00fctt vitorl\u00e1ztam.\n<\/p>\n \n Akinek csak annyit mondunk: Splitb\u0151l a Kan\u00e1ri szigetekre vitorl\u00e1zunk, \u00e1t a F\u00f6ldk\u00f6zi tengeren, az t\u00f6bbnyire ny\u00e1ri \u00e9lm\u00e9nyek alapj\u00e1n k\u00e9pzel el egy ilyen utaz\u00e1st \u00e9s m\u00e1zlist\u00e1nak tartja a t\u00e9l el\u0151l valami \u00f6r\u00f6k ny\u00e1rba vitorl\u00e1z\u00f3kat. Kevesen tudj\u00e1k, hogy a realit\u00e1s meglehet\u0151sen m\u00e1s. Nem utols\u00f3 sorban ez\u00e9rt tanuljuk meg m\u00e9g ink\u00e1bb \u00e9rt\u00e9kelni a kiv\u00e9teles der\u0171s pillanatokat, mikor kis\u00fct a nap \u00e9s m\u00e1sf\u00e9l \u00f3r\u00e1n \u00e1t tucatnyi delfin k\u00eds\u00e9ri-vezeti a haj\u00f3t reggel, m\u00edg megl\u00e1tjuk a Costa del Sol k\u00f6rvonalait, mely a legnehezebb szakasz v\u00e9g\u00e9t jelenti. Mindez sokkal, de t\u00e9nyleg sokkal t\u00f6bbet jelent annak, aki v\u00e9gigj\u00e1rta, t\u00fal\u00e9lte \u00e9s kib\u00edrta az oda vezet\u0151 utat. Az\u00e9rt m\u00e9gsem lehetett v\u00e9letlen, hogy a r\u00e9gi r\u00f3maiak \u00e9s a g\u00f6r\u00f6g\u00f6k t\u00e9len nem vitorl\u00e1ztak a F\u00f6ldk\u00f6zi tengeren. M\u00e9g a mai technikai \u00e9s biztons\u00e1gi felt\u00e9telek mellett sem szok\u00e1s, amit j\u00f3l mutat a p\u0151re t\u00e9ny, hogy eg\u00e9sz utunk alatt \u00f6sszesen egy vitorl\u00e1ssal tal\u00e1lkoztunk ny\u00edlt v\u00edzen \u00e9s egy m\u00e1sikkal az almer\u00edai kik\u00f6t\u0151 el\u0151tt. Vannak, akik a Cap Horn megker\u00fcl\u00e9s\u00e9hez hasonl\u00edtj\u00e1k ezt az \u00e9lm\u00e9nyt \u00e9s tal\u00e1n nem alaptalanul, f\u0151leg ha valaki vakmer\u0151en a hirhedt Oroszl\u00e1n \u00f6b\u00f6l, a Golfe du Lion k\u00f6zel\u00e9be mer\u00e9szkedik, ahol k\u00f6zelebbr\u0151l megismerkedhet a Mistral erej\u00e9vel, a gyakran egy h\u00e9tig tart\u00f3 viharokkal, melyek D\u00e9l-Franciaorsz\u00e1gt\u00f3l Afrika partjaiig olykor 10 m\u00e9teres hull\u00e1mokat vetnek. Az alg\u00e9riai Skikda el\u0151tt mi is tal\u00e1lkoztunk ilyennel egyik \u00e9jjel: j\u00e9ges\u0151vel, h\u00f3val, 64 csom\u00f3s sz\u00e9llel. Fesz\u00fclts\u00e9glevezet\u0151k\u00e9nt lehetett h\u00f3goly\u00f3zni a decken… A legf\u00e9lelmetesebb az volt, mikor valami t\u00f6lcs\u00e9r form\u00e1j\u00fat l\u00e1ttunk k\u00f6zeledni az \u00e9jben. A parti \u0151rs\u00e9g r\u00e1di\u00f3n meg is k\u00e9rdezte, mit keres\u00fcnk mi ott kint ilyen id\u0151ben \u00e9s nyomat\u00e9kkal aj\u00e1nlott\u00e1k figyelm\u00fcnkbe a legk\u00f6zelebbi kik\u00f6t\u0151t, Skikda-t. Nem kis megk\u00f6nnyebb\u00fcl\u00e9ssel fogadtuk el ezt a g\u00e1l\u00e1ns aj\u00e1nlatot. H\u00e1rom napig kellett v\u00e1rnunk, hogy\u00a0 enyh\u00fclj\u00f6n a vihar \u00e9s a k\u00f6vetkez\u0151 frontbet\u00f6r\u00e9s el\u0151tti k\u00e9t-h\u00e1rom napot kihaszn\u00e1lva eljussunk, ameddig lehet. Az afrikai partokn\u00e1l majdnem v\u00e9gig szembe szel\u00fcnk volt, 20-30 csom\u00f3s… Ilyenkor, ak\u00e1r 5-6 m\u00e9teres hull\u00e1mokban minden vizes lesz \u00e9s m\u00e9g megfelel\u0151 \u00f6lt\u00f6z\u00e9kben is embert pr\u00f3b\u00e1l\u00f3 az \u00e9jszakai \u0151rs\u00e9g. Kem\u00e9nyebb hull\u00e1mz\u00e1sban nappal is csak hevederrel kik\u00f6tve ment\u00fcnk el\u0151re a deckre, \u0171rhaj\u00f3snak \u00f6lt\u00f6zve. Volt id\u0151, amikor m\u00e1r gyakorlatilag minden\u00fcnk \u00e1t\u00e1zott, kicsit m\u00e1r a h\u00e1l\u00f3zs\u00e1k is. Sz\u00f3val nem \u00e9pp nyaral\u00e1s vagy k\u00e9jutaz\u00e1s t\u00e9len vitorl\u00e1zni a F\u00f6ldk\u00f6zin. Meg\u00e9rtett\u00fck \u00e9s megtanultuk tisztelni a haj\u00f3sok sok\u00e9vsz\u00e1zados tapasztalat\u00e1t, amit egy\u00e9bk\u00e9nt minden tengeri \u00fat el\u0151tt meg kell ismerni \u00e9s nagyon komolyan kell venni, hogy az adott \u00fatvonalon mire lehet sz\u00e1m\u00edtani \u00e9s mire kell felk\u00e9sz\u00fclni.\n<\/p>\n \n Laikusan persze azt gondolhatn\u00e1nk, hogy az\u00e9rt a F\u00f6ldk\u00f6zin mindig van a k\u00f6zelben valamilyen part, ha j\u00f6nne a v\u00e9sz, de ork\u00e1n erej\u0171 szelekn\u00e9l \u00e9ppen a part k\u00f6zels\u00e9ge, illetve a sek\u00e9ly v\u00edzben kialakul\u00f3 t\u00f6r\u0151hull\u00e1mok jelenthetik a legnagyobb vesz\u00e9lyt \u00e9s, paradox m\u00f3don, a ny\u00edlt v\u00edz fel\u00e9 szok\u00e1s menek\u00fclni.\n<\/p>\n \n Ha mindehhez hozz\u00e1 vessz\u00fck m\u00e9g a t\u00e9li F\u00f6ldk\u00f6zi tengeri id\u0151j\u00e1r\u00e1s h\u00edrhedt kisz\u00e1m\u00edthatatlans\u00e1g\u00e1t, akkor m\u00e1r re\u00e1lisabb k\u00e9pet alkothatunk arr\u00f3l, mekkora \u0151r\u00fclts\u00e9gre v\u00e1llalkoztunk. Az sem enyh\u00edt\u0151 k\u00f6r\u00fclm\u00e9ny, hogy tudtuk, illetve sejtett\u00fck: nem csup\u00e1n kaland lesz.\n<\/p>\n \n Meghat\u00e1roz\u00f3 \u00e9lm\u00e9ny m\u00e1r maga a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s \u00e9s az indul\u00e1s is. Am\u00edg csak a ma szok\u00e1sos m\u00f3don k\u00f6zleked\u00fcnk: vonattal, aut\u00f3val \u00e9s rep\u00fcl\u0151vel, l\u00e9nyegesen r\u00f6videbb id\u0151re t\u00e1volodunk el \u00e9s egyetlen pillanatra sem \u00e9rezz\u00fck, hogy teljesen magunkra lenn\u00e9nk utalva, addig el sem tudjuk k\u00e9pzelni, mit jelentett valaha az utaz\u00e1s. Ak\u00e1r haj\u00f3val, ak\u00e1r lovaskocsival, az utaz\u00e1s l\u00e9nyeg\u00e9ben mindig kalandt\u00far\u00e1t jelentett. Amikor szeretteinkt\u0151l eg\u00e9szen m\u00e1shogy k\u00f6sz\u00f6n\u00fcnk el, akkor \u00e9rz\u00fcnk r\u00e1 erre, hogy itt nem csup\u00e1n virtu\u00e1lisan fogunk utazni a glob\u00e1lis vil\u00e1gm\u00e0trix egyik sark\u00e1b\u00f3l a m\u00e1sikba r\u00f6ppenve, hanem val\u00f3s\u00e1gos m\u00e9rf\u00f6ldekben m\u00e9rj\u00fck majd a teret \u00e9s az id\u0151t. Nem csup\u00e1n a vesz\u00e9ly miatt m\u00e1s \u00edgy az utaz\u00e1s, hanem mintha m\u00e1s t\u00e9r-id\u0151 dimenzi\u00f3ba ker\u00fcln\u00e9nk a tengeren. K\u00fcl\u00f6n\u00f6s m\u00f3don a sz\u00e1razf\u00f6ldi urbaniz\u00e1ci\u00f3 illuzorikus, agyonvirtualiz\u00e1lt vil\u00e1g\u00e1b\u00f3l valami sokkal ink\u00e1bb val\u00f3s\u00e1gosba, a term\u00e9szetbe ker\u00fcl\u00fcnk vissza. Persze a sz\u00e1razon is a term\u00e9szet r\u00e9szei voln\u00e1nk, de mindenf\u00e9le k\u00e9pzetek \u00e9s k\u00e9pek \u00f6z\u00f6ne tereli el r\u00f3la a figyelmet, a tengeren viszont hirtelen minden, ak\u00e1r az \u00e9let\u00fcnk m\u00falik rajta, hogy minden idegsz\u00e1lunkkal figyelj\u00fck a term\u00e9szet val\u00f3s v\u00e1ltoz\u00e1sait, hogy mindig tiszt\u00e1ban legy\u00fcnk val\u00f3di helyzet\u00fcnkkel. A sz\u00e1razf\u00f6ld\u00f6n, a v\u00e9dettnek t\u0171n\u0151 urbaniz\u00e1lt k\u00f6zegben \u00fagy t\u0171nik nincs erre sz\u00fcks\u00e9g\u00fcnk, s\u0151t mindenfajta sz\u00f3rakoztat\u00e1s, munka vagy hobbi pont err\u0151l tereli el a figyelm\u00fcnket: term\u00e9szeti val\u00f3nkr\u00f3l \u00e9s val\u00f3s\u00e1gos helyzet\u00fcnkr\u0151l, sorsunkr\u00f3l.\n<\/p>\n \n Egyetlen k\u00e9pbe s\u0171r\u00edtve is elmondhatom mindezt: \u00e9jjel a tengeren t\u00f6k\u00e9letesen l\u00e1thatjuk, hogy minden haj\u00f3 f\u00e9nye el\u0151sz\u00f6r olyan a horizonton, mintha maga is egy csillag lenne az \u00e9g alj\u00e1n, \u0151si kifejez\u00e9ssel \u00e9lve „a fenti \u00e9s lenti, \u00e9gi \u00e9s f\u00f6ldi vizek k\u00f6z\u00f6tt”. Haj\u00f3nkkal a tengeren \u00edgy j\u00f3l l\u00e1that\u00f3an beleilleszked\u00fcnk a vil\u00e1g rendj\u00e9be. Kis vil\u00e1gunk, a haj\u00f3 al\u00e1rendel\u0151dik a nagy vil\u00e1g, a tenger rendj\u00e9nek \u00e9s mindig mindenben engedelmeskedn\u00fcnk kell a term\u00e9szet t\u00f6rv\u00e9nyeinek, maxim\u00e1lisan tiszteletben kell tartanunk a mi\u00e9nket nagys\u00e1grendekkel meghalad\u00f3 er\u0151it, ha \u00e9letben akarunk maradni \u00e9s el akarjuk \u00e9rni c\u00e9lunkat. Mindez a tengeren m\u00e1r r\u00f6vid t\u00e1von is evidenss\u00e9 v\u00e1lik minden vitorl\u00e1z\u00f3 sz\u00e1m\u00e1ra, a parti \u00e9letben viszont csak hosszabb t\u00e1von \u00e9s el\u0151sz\u00f6r csak viszonylag kev\u00e9s ember sz\u00e1m\u00e1ra v\u00e1lnak nyilv\u00e1nval\u00f3v\u00e1 ugyanezek az \u00f6kol\u00f3giai \u00e9s vil\u00e1gn\u00e9zeti \u00f6sszef\u00fcgg\u00e9sek.\n<\/p>\n \n Ha m\u00e1r itt tartunk, a m\u00e9lytengeri haj\u00f3z\u00e1s egyik legf\u0151bb aj\u00e1nd\u00e9ka \u00e9ppen a csillagos \u00e9g, a Nap \u00e9s a Hold \u00e9gi \u00fatja, kelte \u00e9s nyugta, ami a haj\u00f3snak \u00e9vezredeken \u00e1t nemcsak eszt\u00e9tikai \u00e9lm\u00e9nyt jelentett, hanem az egyetlen megb\u00edzhat\u00f3 ir\u00e1nymutat\u00e1st \u00e9s t\u00e1j\u00e9koz\u00f3d\u00e1si rendszert is. M\u00e9g ma is \u00edgy van, mikor elromlik az elektronika.\n<\/p>\n \n \u00c9jjel a csillagok k\u00f6zt vitorl\u00e1zva j\u00f3l \u00e9rz\u00e9kelhet\u0151: minden haj\u00f3 \u0171rhaj\u00f3… de nappal is, ha a decken fekve feln\u00e9z\u00fcnk, azt l\u00e1tjuk: a vitorl\u00e1kkal, mint kiterjesztett sz\u00e1rnyakkal haj\u00f3nk a felh\u0151k k\u00f6zt is halad, nemcsak a v\u00edz felsz\u00edn\u00e9n. Csak a korl\u00e1tolt sz\u00e1razf\u00f6ldlak\u00f3k hihetik, hogy a csillagos \u00e9g \u00f6r\u00f6k k\u00f6rforg\u00e1sban mindig ugyanaz marad. A tenger\u00e9sz\u00a0 tudja: el\u00e9g p\u00e1r sz\u00e1z m\u00e9rf\u00f6lddel d\u00e9lebbre menni, hogy v\u00e1ltozzon az \u00e9g k\u00e9pe, ahogyan a delel\u0151 nap magass\u00e1ga is… ha pedig \u00e1tmegy\u00fcnk a m\u00e1sik f\u00e9ltek\u00e9re, eg\u00e9szen m\u00e1s lesz az \u00e9gbolt. Ebb\u0151l is \u00e9rezhetj\u00fck, l\u00e1thatjuk: minden haj\u00f3 \u0171rhaj\u00f3.\n<\/p>\n \n A domborzat, illetve a l\u00e9gszennyez\u0151d\u00e9s miatt a sz\u00e1razf\u00f6ld\u00f6n szinte sohasem l\u00e1tjuk olyan teljess\u00e9ggel, olyan tiszt\u00e1n az eget, \u00e9s sosincs alkalmunk olyan sok\u00e1ig n\u00e9zni, elm\u00e9ly\u00fclni benne, mint a tengeren, ahol r\u00e1ad\u00e1sul megkett\u0151z\u0151dik az \u00e9gbolt. Nemcsak a v\u00edzt\u00fck\u00f6rre gondolok itt, hanem mikor a dalm\u00e1t tengeri szakasz v\u00e9g\u00e9n, Lastovo sziget\u00e9hez \u00e9rve megl\u00e1ttuk, hogy a v\u00edzben felf\u00e9nyl\u0151 planktonok vagy mik miri\u00e1djaival egy\u00fctt t\u00fckr\u00f6z\u0151dik vissza a csillagos \u00e9g, ide\u00e1lis alkalom volt megtapasztalni a term\u00e9szet vil\u00e1g\u00e1ban uralkod\u00f3 harm\u00f3ni\u00e1t, a fenti \u00e9s lenti, k\u00fcls\u0151 \u00e9s bels\u0151 vil\u00e1g \u00f6sszetartoz\u00e1s\u00e1t, hogy minden egy. A v\u00edz is tele volt eleven csillagokkal.\n<\/p>\n \n A Hold m\u00e1r sokkal szesz\u00e9lyesebb j\u00f3sz\u00e1g, tal\u00e1n ez\u00e9rt is hozt\u00e1k \u00f6sszef\u00fcgg\u00e9sbe mindig a n\u0151i term\u00e9szettel. F\u0151k\u00e9nt felh\u0151s, viharos vagy er\u0151s szeles id\u0151ben nagyon megtr\u00e9f\u00e1lhatja az \u00e9jszakai \u0151rs\u00e9gben szem\u00e9t a s\u00f6t\u00e9tbe meresztget\u0151 haj\u00f3st. Olykor v\u00e1ratlanul el\u0151bukkan\u00f3 partvonalnak, vagy valami sek\u00e9ly z\u00f3na t\u00f6r\u0151hull\u00e0m\u00e1nak n\u00e9zhetj\u00fck a Hold k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le t\u00fckr\u00f6z\u0151d\u00e9seit, \u00e9jszakai j\u00e1t\u00e9kait \u00e9s incselked\u00e9seit. Persze kider\u00fclhet az is, amit Szic\u00edlia d\u00e9li-d\u00e9lkeleti partj\u00e1nak megker\u00fcl\u00e9sekor tapasztaltunk, hogy t\u00e1voli hal\u00e1szhaj\u00f3k er\u0151s f\u00e9nyeit l\u00e1ttuk a horizonton derengeni, \u00e9s nem a holdf\u00e9ny j\u00e1t\u00e9k\u00e1t. \u00cdgy elmondva nem k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen megr\u00e1z\u00f3, de annak, aki \u00e9jszakai \u0151rs\u00e9gben el\u0151sz\u00f6r l\u00e1t ilyet, mik\u00f6zben 40 csom\u00f3s sz\u00e9lben rohanunk a gyan\u00fas feh\u00e9r folt fel\u00e9 a vaks\u00f6t\u00e9tben, nem \u00e9pp le\u00e1ny\u00e1lom. F\u0151leg, ha k\u00f6zben a m\u00e9lys\u00e9gm\u00e9r\u0151 egy csippant\u00e1ssal hirtelen p\u00e1r m\u00e9teres m\u00e9lys\u00e9get jelez… Na ilyenkor pont azt nem szabad, amire legink\u00e1bb hajlamos lenne az ember: p\u00e1nikba esni. M\u00e9g akkor sem, ha el\u0151tte a t\u00e9rk\u00e9pen l\u00e1ttunk Szic\u00edlia k\u00f6r\u00fcl egy-k\u00e9t j\u00f3kora sek\u00e9ly z\u00f3n\u00e1t. Nem ritka ugyanis, hogy halakat jelez alattunk a hirtelen bekapcsol\u00f3 m\u00e9lys\u00e9gm\u00e9r\u0151 – ami \u00f6nmag\u00e1ban szint\u00e9n f\u00e9lelmetes lehet a laikusnak, aki el\u0151sz\u00f6r tapasztalja \u00e9jjel \u00e9s persze r\u00f6gt\u00f6n b\u00e1ln\u00e1t vagy szikl\u00e1t k\u00e9pzel a haj\u00f3 al\u00e1, mik\u00f6zben enn\u00e9l sokkal val\u00f3sz\u00edn\u0171bb, hogy delfinek vagy tonhalak \u00faszk\u00e1lnak egy\u00fctt a haj\u00f3val, j\u00e1t\u00e9kosan kihaszn\u00e1lva az orr tol\u00f3hull\u00e1mait.\n<\/p>\n \n Ny\u00edlt tengeren haj\u00f3zni olyan mint szenved\u00e9lyesen szeretni: v\u00e9gletes, hol gy\u00f6ny\u00f6r\u0171, hol borzalmas, mennyei \u00e9s pokoli, k\u00e9ts\u00e9gek k\u00f6zti h\u00e1nyattat\u00e1s, mely nem ritk\u00e1n k\u00e9ts\u00e9gbeejt\u0151v\u00e9 v\u00e1lik… soha v\u00e9get nem \u00e9r\u0151nek l\u00e1tsz\u00f3 v\u00e1rakoz\u00e1s, ami ut\u00e1n legritk\u00e1bb esetben teljes\u00fcl az, amire v\u00e1rtunk (illetve nem pont \u00fagy, abban a form\u00e1ban)… alapelv\u00e9ben \u00e9letre-hal\u00e1lra sz\u00f3l\u00f3 elk\u00f6telez\u0151d\u00e9s, mert ha egyszer ott vagyunk kint \u00e9s j\u00f6n a v\u00e9sz, akkor nincs hova b\u00fajni, ki kell b\u00edrni \u00e9s v\u00e9gig kell csin\u00e1lni valahogy. A szerelemre m\u00e9gis tal\u00e1n abban hasonl\u00edt legjobban a vitorl\u00e1z\u00e1s, hogy mindkett\u0151ben a szabads\u00e1g \u00e9s a boldogs\u00e1g \u00e1lm\u00e1nak egyszerre val\u00f3 (\u00e9s \u00e9pp ez\u00e9rt gyakorlatilag lehetetlennek l\u00e1tsz\u00f3) teljes\u00fcl\u00e9s\u00e9t l\u00e1tjuk. Meg abban is hasonl\u00edt, hogy b\u00e1rmennyi szenved\u00e9st, k\u00e9ts\u00e9get, h\u00e1nyattat\u00e1st, gondot, alkalmazkod\u00e1st, mal\u0151rt, balsorsot vagy hav\u00e1ri\u00e1t, k\u00e9nyszert \u00e9s kompromisszumot k\u00e9sz v\u00e1llalni az ember az\u00e9rt, hogy egyszer-egyszer kiv\u00e9telesen \u00fagy \u00e9rezhesse: most v\u00e9gre megval\u00f3sult a szabads\u00e1g \u00e1lma \u00e9s boldog lehet egy-egy t\u00f6k\u00e9letesnek tetsz\u0151 pillanatra. Amikor hajnalban delfinek vezetik a haj\u00f3t \u00e9s el\u00fcl a vihar, vagy aranyh\u00eddon \u00e1t vitorl\u00e1zunk, mintha r\u00e9vbe \u00e9rn\u00e9nk a f\u00e9nyben \u00e9s kik\u00f6thetn\u00e9nk \u00f6r\u00f6kre valahol a horizonton t\u00fal, a b\u00e9ke sziget\u00e9n… Mint ismeretes, ilyen idill csak a szerelemben l\u00e9tezik, ha egy\u00e1ltal\u00e1n…\n<\/p>\n \n Tal\u00e1n t\u00fal l\u00edrai \u00e9s t\u00fal romantiz\u00e1lt m\u00e9giscsak a tengeri vitorl\u00e1z\u00e1s minden eff\u00e9le le\u00edr\u00e1sa. Igaz\u00e1b\u00f3l f\u0151k\u00e9nt az els\u0151 napokban, s\u0151t: az els\u0151 egy-k\u00e9t h\u00e9ten ink\u00e1bb csak sim\u00e1n rettenes az eg\u00e9sz. K\u00e9ptelens\u00e9g, hogy az ember valaha hozz\u00e1szokjon ahhoz, hogy minden inog-hull\u00e1mzik alatta, hogy ide-oda d\u00fcl\u00f6ng\u00e9lve kelljen \u00e9lni, \u00e9s minden \u00e1lland\u00f3an kiborul, leesik. Borzaszt\u00f3. M\u00e9g akkor is, ha szerencs\u00e9nkre nem kapunk tengeribetegs\u00e9get. Nem is lehet ezt megszokni, csak belet\u00f6r\u0151dni. Az embert bet\u00f6ri a tenger. R\u00e1ad\u00e1sul rendesen kialudni se lehet a nappal vagy az \u00e9jszakai \u0151rs\u00e9g f\u00e1radalmait, mert minden r\u00e1ngat\u00f3zik-zuhog-zakatol-nyekereg k\u00f6r\u00fcl\u00f6tt\u00fcnk, a haj\u00f3 minden ereszt\u00e9k\u00e9ben recseg-ropog \u00e9s olyan, mintha b\u00e1rmelyik pillanatban els\u00fcllyedni k\u00e9sz\u00fclne. A tenger b\u00e1rmikor kidob az \u00e1gyb\u00f3l, irgalmatlan \u00f3ri\u00e1sk\u00e9nt dob\u00e1l, mert m\u00e9g a legjobb vitorl\u00e1s is, melynek tenger\u00e1ll\u00f3s\u00e1g\u00e1t b\u00fcszk\u00e9n magyar\u00e1zz\u00e1k-dics\u00e9rik a parton, prospektusokban vagy magazinokban, ott kint a ny\u00edlt tengeren b\u00e1rmikor j\u00e1t\u00e9kszernek, gyermeteg pap\u00edrhaj\u00f3nak bizonyulhat. Par\u00e1nyi pont egy 50 l\u00e1bas haj\u00f3 is messze a partt\u00f3l, a tenger k\u00f6zep\u00e9n, hi\u00e1ba t\u0171nik fantasztikus luxusjachtnak a kik\u00f6t\u0151ben.\n<\/p>\n \n Aki sokat t\u00far\u00e1zott m\u00e1r a Balatonon, annak is min\u0151s\u00e9gileg m\u00e1s megpr\u00f3b\u00e1ltat\u00e1st jelent a m\u00e9lytengeri haj\u00f3z\u00e1s \u00e1ltal megk\u00f6vetelt katon\u00e1s napirend, az \u0151rs\u00e9gbeoszt\u00e1s \u00e9s a napokig tart\u00f3 \u00f6sszez\u00e1rts\u00e1g saj\u00e1tos k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyei. Egym\u00e1s ker\u00fclget\u00e9se a d\u00fcl\u00f6ng\u00e9l\u0151 konyh\u00e1ban \u00e9s az asztal k\u00f6r\u00fcl. Sek\u00e9ly vize r\u00e9v\u00e9n a Balaton eleve eg\u00e9szen m\u00e1s hull\u00e1mtapasztalatot ad, mint a tenger. M\u00edg a vitorl\u00e1z\u00e1s technik\u00e1j\u00e1t illet\u0151en szinten mindent el lehet saj\u00e1t\u00edtani egy tavon, ami a part menti vitorl\u00e1z\u00e1shoz kell, a m\u00e9lytengeri vitorl\u00e1z\u00e1s nemcsak a navig\u00e1ci\u00f3 miatt eg\u00e9szen m\u00e1s, hanem \u00e9letformak\u00e9nt is. Pontosabban a parti vitorl\u00e1z\u00e1s nem jelent gy\u00f6keres \u00e9letforma-v\u00e1lt\u00e1st, mivel t\u00f6bbnyire \u00e9jszak\u00e1ra kik\u00f6t\u00fcnk, vagy ak\u00e1r nappal is meg lehet \u00e1llni valahol eb\u00e9delni, vagy vacsor\u00e1zni a parton – \u00e9letform\u00e1nk egy\u00e1ltal\u00e1n nem szakad el a parti \u00e9lett\u0151l \u00fagy mint a m\u00e9lytengeri vitorl\u00e1z\u00e1sban.\n<\/p>\n \n a m\u00e9lytengeri \u00e9s a balatoni vitorl\u00e1z\u00e1s k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g\u00e9r\u0151l. (Split \u2013M\u00e1lta \u2013 Kan\u00e1ri t\u00e9len) 1. \u00daT AZ ELK\u00c9PZELT TENGERI VITORL\u00c1Z\u00c1ST\u00d3L A VAL\u00d3S\u00c1GOSIG T\u00e9len \u00e1tvitorl\u00e1zni a F\u00f6ldk\u00f6zi tengeren nem sokkal kisebb \u0151r\u00fclts\u00e9g, mint egyed\u00fcl \u00e1tevezni az Atlanti \u00f3ce\u00e1nt. Ez biztosan \u00f6sszekapcsolja a mi v\u00e1llalkoz\u00e1sunkat Rakonczay G\u00e1bor\u00e9val, akit Szeremley Huba vezet\u00e9s\u00e9vel pr\u00f3b\u00e1ltak megkeresni azok, akikkel \u00f6t h\u00e9ten \u00e1t egy\u00fctt […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1184,1435,809],"sailing_author":"Kardos G\u00e1bor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1579"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1579"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1579\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1579"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1579"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1579"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n 1. \u00daT AZ ELK\u00c9PZELT TENGERI VITORL\u00c1Z\u00c1ST\u00d3L A VAL\u00d3S\u00c1GOSIG
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n folyt.k\u00f6v.
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"