{"id":1589,"date":"2012-04-03T10:44:00","date_gmt":"2012-04-03T08:44:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/04\/03\/felhivas-2\/"},"modified":"2017-08-02T00:16:36","modified_gmt":"2017-08-01T22:16:36","slug":"felhivas-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/04\/03\/felhivas-2\/","title":{"rendered":"Felh\u00edv\u00e1s!"},"content":{"rendered":"
\n Hank\u00f3czy (Benacsek) Jen\u0151 s\u00edreml\u00e9k\u00e9vel kapcsolatban\n<\/p>\n
\n \n Szelle Zolt\u00e1n a Balatonf\u00fcredi Haj\u00f3gy\u00e1r volt m\u00e9rn\u00f6k\u00e9nek \u2013 aki a Haj\u00f3gy\u00e1r t\u00f6rt\u00e9net\u00e9nek feldolgoz\u00e1s\u00e1n dolgozik \u00e9vek \u00f3ta -, \u00f6n\u00e1ll\u00f3 kezdem\u00e9nyez\u00e9s\u00e9t tov\u00e1bbv\u00edve szeretn\u00e9nk Hank\u00f3czy (Benacsek) Jen\u0151nek – az egykori haj\u00f3tervez\u0151nek, igazgat\u00f3nak, majd k\u00e9s\u0151bb, mint Balatoni Haj\u00f3z\u00e1si R\u00e9szv\u00e9nyt\u00e1rsas\u00e1g vez\u00e9rigazgat\u00f3j\u00e1nak – v\u00e9gs\u0151 nyughelyet \u00e9s m\u00e9lt\u00f3 eml\u00e9ket \u00e1ll\u00edtani Balatonf\u00fcreden.\n<\/p>\n \n \n \n Azon a ter\u00fcleten (a Balatonf\u00fcredi Haj\u00f3gy\u00e1r),- ahol jelenleg a TLC Kft. m\u0171k\u00f6dik- az \u0150 javaslata \u00e9s k\u00f6zrem\u0171k\u00f6d\u00e9se mellett \u00e9p\u00fclt meg a BHRt. \u00faj haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 \u00fczeme 1939-1941 k\u00f6z\u00f6tt. Ugyanis a mai Balatonf\u00fcredi Yacht Club hely\u00e9n 1881-ben alap\u00edtott yacht \u00e9p\u00edt\u0151 \u00fczem folyamatos fejl\u0151d\u00e9se megk\u00edv\u00e1nta a ter\u00fclet b\u0151v\u00edt\u00e9s\u00e9t, k\u00fcl\u00f6n\u00f6s tekintettel az ac\u00e9lb\u00f3l gy\u00e1rtott haj\u00f3k ir\u00e1nti kereslet miatt. Hank\u00f3czy Jen\u0151 az alap\u00edt\u00f3 angol Richard Young ut\u00e1n a m\u00e1sodik meghat\u00e1roz\u00f3 szem\u00e9lyis\u00e9ge volt a balatonf\u00fcredi haj\u00f3gy\u00e1rt\u00e1s \u00e9s k\u00f6zvetve a vitorl\u00e1s sport fejl\u0151d\u00e9s\u00e9nek.\n<\/p>\n \n Hank\u00f3czy, – el\u0151sz\u00f6r Benacsek n\u00e9ven \u2013 1926-1948 k\u00f6z\u00f6tt dolgozott a f\u00fcredi haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 \u00fczemben. Kezdetben a f\u00e1b\u00f3l k\u00e9sz\u00fclt cs\u00f3nakok, vitorl\u00e1sok \u00e9s motoros haj\u00f3k tervez\u00e9se volt a feladata, majd a Balatoni Haj\u00f3z\u00e1si Rt. c\u00e9gvezet\u0151jek\u00e9nt, igazgat\u00f3jak\u00e9nt \u00e9s 1945-1948 k\u00f6z\u00f6tt pedig vez\u00e9rigazgat\u00f3jak\u00e9nt ir\u00e1ny\u00edtotta a balatoni haj\u00f3z\u00e1st Si\u00f3fokon, \u00e9s F\u00fcreden pedig a haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9st.\n<\/p>\n \n Nev\u00e9hez f\u0171z\u0151dik a Balatoni K\u00e9kszalag vitorl\u00e1s versenyek gyorsas\u00e1gi rekordj\u00e1t a mai napig tart\u00f3, 1944-ben meg\u00e9p\u00fclt Nemere II. nev\u0171 75-\u00f6s sch\u00e4renkreuzer megtervez\u00e9se is. Testv\u00e9rhaj\u00f3i a mai Sirocco \u00e9s Lillaf\u00fcred. Balatonf\u00fcreden, az \u0151 ir\u00e1ny\u00edt\u00e1sa mellett k\u00e9sz\u00fcltek a 20, 22 nm-es renn-, ill. binnen-, a 15, 20, 25, 30 nm-es t\u00farajoll\u00e9k, a balatoni dinghy, a kal\u00f3z, a 22, 30, 40, 50, 60-as sch\u00e4renkreuzerek \u00e9s az Eur\u00f3pa 30-as vitorl\u00e1sok tervei is.\n<\/p>\n \n Az \u00e1ltala tervezett 22-es binneyolle forradalmian \u00faj szeml\u00e9let\u00e9t Eur\u00f3pa szerte tisztelet \u00e9s megbecs\u00fcl\u00e9s fogadta.\n<\/p>\n \n A f\u00fcredi \u00fczem fejl\u0151d\u00e9se \u00e9rdek\u00e9ben (utat nyitva a Duna fel\u00e9) javasolta a si\u00f3foki haj\u00f3z\u00f3zsilip ki\u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9t, melynek \u00e1tad\u00e1sa 1947-ben meg is t\u00f6rt\u00e9nt. Vez\u00e9rigazgat\u00f3s\u00e1ga alatt a BHRt. megkezdte a vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa befejez\u0151d\u00e9se ut\u00e1n a kik\u00f6t\u0151k, a hull\u00e1ms\u00edrban l\u00e9v\u0151 balatoni haj\u00f3k kiemel\u00e9s\u00e9t \u00e9s helyre\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1t.\n<\/p>\n \n 1948-ban a BHRt. \u00e1llamos\u00edt\u00e1sa ut\u00e1n Budapestre a KGM Haj\u00f3ipari Igazgat\u00f3s\u00e1g\u00e1ra egy tervez\u0151kb\u0151l \u00e1ll\u00f3 csoport l\u00e9trehoz\u00e1sa c\u00e9lj\u00e1b\u00f3l t\u00e1vozott, majd V\u00e1cott f\u0151konstrukt\u0151r, f\u0151m\u00e9rn\u00f6kk\u00e9nt az alum\u00edniumb\u00f3l k\u00e9sz\u00fclt 15, 25, 80 \u00e9s 125 nm-es vitorl\u00e1sok, v\u00edzibuszok, a Flotill\u00e1nak pedig akn\u00e1sz motorosok gy\u00e1rt\u00e1s\u00e1n dolgozott. A n\u00f6vekv\u0151 feladatok kiel\u00e9g\u00edt\u00e9s\u00e9re meg\u00e9p\u00edtett\u00e9k a Dunai Haj\u00f3gy\u00e1rat. Ott 1956-ban tagja volt a gy\u00e1ri munk\u00e1stan\u00e1csnak, majd 1957 ut\u00e1n az \u00d3budai Haj\u00f3gy\u00e1rban pedig f\u0151technol\u00f3gus volt.\n<\/p>\n \n Balatonf\u00fcreden a 2011-ben kiad\u00e1sra ker\u00fclt Balatonf\u00fcredi \u00c9letrajzi Lexikonba a Helyt\u00f6rt\u00e9neti Egyes\u00fclet megb\u00edz\u00e1s\u00e1b\u00f3l Szelle Zolt\u00e1n munk\u00e1ja eredm\u00e9nyek\u00e9nt ker\u00fclt be Hank\u00f3czy Jen\u0151 n\u00e9vcikke. A n\u00e9vcikk meg\u00edr\u00e1sa kapcs\u00e1n der\u00fclt ki, hogy hal\u00e1la ut\u00e1n hamvai Budapesten, a Farkasr\u00e9ti temet\u0151ben urna f\u00fclk\u00e9be ker\u00fcltek, ahov\u00e1 k\u00e9s\u0151bb feles\u00e9ge hamvait is elhelyezt\u00e9k. Mivel gyermek\u00fck nem sz\u00fcletett, nincs \u00f6r\u00f6k\u00f6se. A kutat\u00f3 munka kapcs\u00e1n az is kider\u00fclt, hogy az urnahely haszn\u00e1lati ideje m\u00e1r k\u00e9tszer lej\u00e1rt, \u00e9s ez\u00e9rt a temet\u0151 gondnoks\u00e1ga 2011. december 31. ut\u00e1n meg akarja sz\u00fcntetni. Ezt ut\u00f3lag ez \u00e9v janu\u00e1r 31-ig siker\u00fclt meghosszabb\u00edtatni.\n<\/p>\n \n Ekkor sz\u00fcletett meg az a gondolat, hogy eml\u00e9k\u00e9t,- nyughely\u00e9nek megment\u00e9s\u00e9vel- Balatonf\u00fcreden kellene meg\u0151rizni, ahol 22 \u00e9vig dolgozott.\n<\/p>\n \n A gondolatokat tettek k\u00f6vett\u00e9k\u2026\n<\/p>\n \n A hamvak m\u00e1r Balatonf\u00fcreden vannak, \u00e9s a t\u00e1mogat\u00e1sok, adom\u00e1nyok is gy\u0171lnek. Szelle Zolt\u00e1n vezet\u00e9s\u00e9vel jelenleg el\u0151k\u00e9sz\u00edt\u0151 munka folyik a s\u00edreml\u00e9k \u00e9s a s\u00e9t\u00e1nyon elhelyez\u00e9sre ker\u00fcl\u0151 eml\u00e9kt\u00e1bla tervez\u00e9se kapcs\u00e1n.\n<\/p>\n \n Balatonf\u00fcred V\u00e1ros \u00d6nkorm\u00e1nyzata d\u00edszs\u00edrhelyet biztos\u00edtott, a Balatonf\u00fcred V\u00e1ros\u00e9rt K\u00f6zalap\u00edtv\u00e1ny pedig v\u00e1llalta az adom\u00e1nyok \u00e9s p\u00e9nz\u00fcgyek kezel\u00e9s\u00e9t. A k\u00f6lts\u00e9geket t\u00e1mogat\u00e1sokb\u00f3l \u00e9s adom\u00e1nyokb\u00f3l szeretn\u00e9nk fedezni, b\u00edzva a vitorl\u00e1z\u00f3k, haj\u00f3sok \u00f6sszefog\u00e1s\u00e1ban, a dics\u0151 m\u00falt tisztelet\u00e9ben.\n<\/p>\n \n K\u00e9rem, aki teheti, seg\u00edtse a kezdem\u00e9nyez\u00e9st, lehet\u0151s\u00e9geihez m\u00e9rten, m\u00e9lt\u00f3 eml\u00e9ket \u00e1ll\u00edtva a magyar vitorl\u00e1s sport egyik legnagyobb form\u00e1tum\u00fa m\u0171szaki szakember\u00e9nek.\n<\/p>\n \n \n \n A k\u00f6zlem\u00e9ny rovatban \n Aki s\u00e1rga csekket k\u00e9r, az al\u00e1bbi el\u00e9rhet\u0151s\u00e9gen teheti:\n<\/p>\n \n Szelle Zolt\u00e1n, e-mail: \n A megval\u00f3sul\u00e1sr\u00f3l folyamatos t\u00e1j\u00e9koztat\u00e1st adunk ugyanezen f\u00f3rumokon.\n<\/p>\n \n Tisztelettel:\n<\/p>\n
\n Kedves Vitorl\u00e1z\u00f3k, Haj\u00f3sok,
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n Ki is volt Hank\u00f3czy (Benacsek) Jen\u0151?
\n <\/em>
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n Balatonf\u00fcred V\u00e1ros\u00e9rt K\u00f6zalap\u00edtv\u00e1ny
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n Kinizsi Bank Balatonf\u00fcred 73200110-11285438
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n
\n
\n felt\u00e9tlen
\n <\/strong>
\n meg kell adni, hogy
\n
\n \u201eHank\u00f3czy Jen\u0151 s\u00edreml\u00e9k\u00e9re\u201d,
\n <\/strong>
\n mivel csak \u00edgy k\u00fcl\u00f6n\u00edthet\u0151 el, ill. azonos\u00edthat\u00f3 az \u00f6sszeg \u00e9s a rendeltet\u00e9se.\n<\/p>\n
\n
\n szelle.zo@t-online.hu
\n <\/a>
\n , mobil: 30\/543-5718\n<\/p>\n