{"id":1638,"date":"2012-03-05T19:53:00","date_gmt":"2012-03-05T18:53:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/03\/05\/optimistes-tevhitek-2-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:55:00","modified_gmt":"2017-08-01T21:55:00","slug":"optimistes-tevhitek-2-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/03\/05\/optimistes-tevhitek-2-resz\/","title":{"rendered":"Optimistes t\u00e9vhitek 2. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"
\n Az el\u0151z\u0151 cikkben olvashat\u00f3 volt a One Design-ra val\u00f3 \u00e1tv\u00e1lt\u00e1s t\u00f6rt\u00e9nete.\n<\/p>\n
\n M\u00e9gis mi k\u00f6vetkezik mindebb\u0151l? Van-e k\u00fcl\u00f6ns\u00e9g a haj\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt, van-e gyorsabb leggyorsabb optimist?\n<\/p>\n
\n Erre a k\u00e9rd\u00e9sre az IODA-t\u00f3l mindig ugyanaz a v\u00e1lasz fog \u00e9rkezni, miut\u00e1n nem kis r\u00e1ford\u00edt\u00e1ssal 1995-ben \u00faj alapokra helyezte az eg\u00e9sz optimist oszt\u00e1lyt oszt\u00e1lyszab\u00e1lyostul, gy\u00e1rt\u00e1si krit\u00e9riumostul: \n Csak az\u00e9rt ne vegyen meg az ember egy haj\u00f3t, mert gyorsabbnak, \u00e9lesebbnek stb. van kiki\u00e1ltva, hisz ez t\u00e9vhit, az \u00f6sszes statisztika ezt igazolja. Az\u00e9rt viszont \u00e9rdemes haj\u00f3t venni, mert:\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 kedvez\u0151bb \u00e1rfekv\u00e9s\u0171\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 mert tart\u00f3s, id\u0151t\u00e1ll\u00f3 (ezt majd az id\u0151 d\u00f6nti el)\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 mert a \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 mert csinosabb, egyedi a diz\u00e1jnja\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 v\u00e9g\u00fcl, de nem utols\u00f3 sorban, mert k\u00f6nnyen el\u00e9rhet\u0151 a gy\u00e1ri szerviz.\n<\/p>\n \n Az IODA honlapj\u00e1n rengeteg statisztika olvashat\u00f3, melyek mind-mind azt az elvet t\u00e1masztj\u00e1k al\u00e1, hogy a haj\u00f3k azonos tulajdons\u00e1gokkal b\u00edrnak. Ez t\u00e9ny, hisz manaps\u00e1g pl. egy Eur\u00f3pa-bajnoks\u00e1gon a top 20-ban 10-15 k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 \u00e9p\u00edt\u0151 haj\u00f3ja van, szemben a 20 \u00e9vvel ezel\u0151tti kontinensviadalokra, ahol csak 2-4.\n<\/p>\n \n \n A haj\u00f3n tal\u00e1lhat\u00f3 minden m\u00e9retre:\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 hossz\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 sz\u00e9less\u00e9g\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 pal\u00e1nkmagass\u00e1g\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 m\u00e9lys\u00e9g\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 fen\u00e9k\u00edv\n<\/p>\n \n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 egy\u00e9b m\u00e9retek meghat\u00e1rozott bordametszetekben stb.\n<\/p>\n \n +\/- 2mm-es tolerancia van, kiv\u00e9ve ahol ezt a szab\u00e1ly m\u00e1sk\u00e9pp \u00edrja el\u0151, de ez +\/-5mm-n\u00e9l nem t\u00f6bb.\n<\/p>\n \n \u00c9rdekes, hogy pl. a \n Az IODA felm\u00e9r\u0151i a kontinensviadalokon nem csak a szok\u00e1sos felm\u00e9r\u00e9seket v\u00e9gzik el, hanem sz\u00far\u00f3pr\u00f3baszer\u0171en egy-egy \u00e9p\u00edt\u0151 haj\u00f3j\u00e1t is teljes m\u00e9rt\u00e9kben \u00e1tvizsg\u00e1lj\u00e1k, ellen\u0151rizve, hogy az \u00e9p\u00edt\u00e9s tov\u00e1bbra is a one design szab\u00e1lynak megfelel\u0151en zajlik-e.\n<\/p>\n \n Magyar vonatkoz\u00e1s: a 2007-es Cagliari VB-n P\u00e9ch Fanni magyar gy\u00e1rt\u00e1s\u00fa haj\u00f3j\u00e1t a helysz\u00ednen tart\u00f3zkod\u00f3 felm\u00e9r\u0151 alaposabb vizsg\u00e1latnak is al\u00e1vetette, mondv\u00e1n, hogy a haj\u00f3 sz\u00e1m\u00e1ra ismeretlen m\u00e1rk\u00e1j\u00fa. A vizsg\u00e1lat 0, azaz nulla gy\u00e1rt\u00e1si hib\u00e1val, elcs\u00faszott m\u00e9rettel stb. z\u00e1rult!\n<\/p>\n \n K\u00e9peket T\u00f6r\u00f6k Peti k\u00e9sz\u00edtette, amint zajlik a nagy sz\u00far\u00f3pr\u00f3b\u00e1s ellen\u0151rz\u00e9s.\n<\/p>\n<\/p>\n \n \n<\/p>\n \n \n<\/p>\n \n N\u00e9zz\u00fcnk egy p\u00e9ld\u00e1t, hogy mit is jelent a one design sz\u00e1mokban!\n<\/p>\n \n A one design el\u0151tt az optimist \u00e9lei (teh\u00e1t a fen\u00e9k \u00e9s az oldalak csatlakoz\u00e1s\u00e1n\u00e1l) kimondottan \u00e9les sarkok volt. Akkor az volt a te\u00f3ria, hogy a haj\u00f3val jobban lehet \u00e9lezni, pr\u00e9selni.\n<\/p>\n \n Most a one design t\u00edpusokn\u00e1l minden sarok R10-es. Vagyis 10mm-es r\u00e1diuszok vannak +0\/-1mm-es t\u0171r\u00e9ssel, magyarul: 9-10 mm k\u00f6z\u00f6tti \u00e9rt\u00e9ket vehet ez fel.\n<\/p>\n \n B\u00e1rmilyen \u00e1ll\u00edt\u00e1s, ami azzal kapcsolatos, hogy egyik haj\u00f3 \u00e9lei szemmel l\u00e1that\u00f3an \u00edvesebbek, vagy \u00e9pp kisebb a r\u00e1diusz, az t\u00e9vhit.\n<\/p>\n \n A legnagyobb tolerancia a haj\u00f3 hossz\u00e1ban van megengedve, ami 2300 mm +\/-7mm. Ez annyit jelent, hogy a leghosszabb megengedett m\u00e9ret 2307mm, m\u00edg a legkisebb 2293mm.\n<\/p>\n \n A 7mm differencia a k\u00f6z\u00e9pm\u00e9rethez (2300mm-hez) viszony\u00edtva 0,3% t\u0171r\u00e9st jelent!!\n<\/p>\n \n 0,3%-os t\u0171r\u00e9st megengedni egy javar\u00e9szt k\u00e9zi \u00e9p\u00edt\u00e9s\u0171 haj\u00f3n el\u00e9g szigor\u00fanak t\u0171nik.\n<\/p>\n \n Az \u00f6sszes\u00edtett 14mm-es differencia k\u00e9t haj\u00f3 k\u00f6z\u00f6tt (mely esetben mindk\u00e9t haj\u00f3 t\u00f6k\u00e9letesen megfelel az oszt\u00e1lyszab\u00e1lynak) nem id\u00e9z el\u0151 sebess\u00e9gk\u00fcl\u00f6nbs\u00e9get, pl\u00e1ne, hogy a j\u00f3l vezetett haj\u00f3 orr\u00e9sze is \u00e9s farr\u00e9sze is kint van a v\u00edzb\u0151l.\n<\/p>\n \n Rendszerint ezek az \u00e9rt\u00e9kek mezei eszk\u00f6z\u00f6kkel nagyon pontatlanul m\u00e9rhet\u0151ek. Alapvet\u0151en b\u00e1zisvonalak, illetve referenciapontok vannak meghat\u00e1rozva. A k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 s\u00edkokban l\u00e9v\u0151 m\u00e9r\u00e9si pontok meghat\u00e1roz\u00e1s\u00e1hoz mindenf\u00e9le felvet\u00edt\u0151, k\u00fcl\u00f6n\u00f6s kin\u00e9zet\u0171 m\u00e9r\u0151eszk\u00f6z\u00f6k szolg\u00e1lnak.\n<\/p>\n \n Term\u00e9szetesen nem csak a haj\u00f3ra vonatkozik szigor\u00fa el\u0151\u00edr\u00e1sok garmad\u00e1ja, hanem a vitorl\u00e1ra, rudazatra \u00e9s az egy\u00e9b be\u00e9p\u00edthet\u0151, felhaszn\u00e1lhat\u00f3 elemekre is.\n<\/p>\n \n P\u00e9ld\u00e1ul az \u00e1rbocgy\u0171r\u0171 er\u0151s\u00edt\u00e9s\u00e9re, illetve a kop\u00e1s megg\u00e1tol\u00e1s\u00e1ra szolg\u00e1l\u00f3 m\u0171anyag gy\u0171r\u0171re is. Anyag\u00e1ra nincs korl\u00e1toz\u00e1s (pl. a vil\u00e1gossz\u00fcrke rendszerint olcs\u00f3 m\u0171anyagb\u00f3l k\u00e9sz\u00fcl, m\u00edg a fekete, vagy feh\u00e9r m\u0171szaki m\u0171anyagb\u00f3l), de m\u00e9ret\u00e9re igen. S\u0151t m\u00e9g az \u00e1rbocpad s\u00edkj\u00e1b\u00f3l is csak max. 3mm-el magasodhat ki.\n<\/p>\n \n Az el\u0151z\u0151 cikkben olvashat\u00f3 volt a One Design-ra val\u00f3 \u00e1tv\u00e1lt\u00e1s t\u00f6rt\u00e9nete. M\u00e9gis mi k\u00f6vetkezik mindebb\u0151l? Van-e k\u00fcl\u00f6ns\u00e9g a haj\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt, van-e gyorsabb leggyorsabb optimist? Erre a k\u00e9rd\u00e9sre az IODA-t\u00f3l mindig ugyanaz a v\u00e1lasz fog \u00e9rkezni, miut\u00e1n nem kis r\u00e1ford\u00edt\u00e1ssal 1995-ben \u00faj alapokra helyezte az eg\u00e9sz optimist oszt\u00e1lyt oszt\u00e1lyszab\u00e1lyostul, gy\u00e1rt\u00e1si krit\u00e9riumostul: az a haj\u00f3 leggyorsabb, amelyiknek […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1316,1638,1460,1448],"sailing_author":"Hod\u00e1cs Attila","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1638"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1638"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1638\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1638"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1638"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1638"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n
\n az a haj\u00f3 leggyorsabb, amelyiknek a legjobb a korm\u00e1nyosa
\n <\/strong>
\n .\n<\/p>\n
\n
\n saj\u00e1t orsz\u00e1godban
\n <\/strong>
\n van \u00e9p\u00edtve\n<\/p>\n
\n Minek is k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151 ez?
\n <\/strong>
\n Egy\u00e9rtelm\u0171en a szigor\u00fa gy\u00e1rt\u00e1si szab\u00e1lyoknak, az oszt\u00e1lyszab\u00e1lynak!\n<\/p>\n
\n
\n vitorl\u00e1val
\n <\/strong>
\n valamivel t\u00f6bb \u00e9p\u00edt\u0151i (pontosabban szab\u00e1szati) szabads\u00e1g van megengedve. El\u00e9g, ha m\u00e1r csak arra gondolunk, hogy s\u00falyf\u00fcgg\u0151 vitorl\u00e1kat lehet beszerezni, 30, 40, 50, +60 kateg\u00f3ri\u00e1kban, vagy \u00e9pp keresztszab\u00e1s\u00fa, radi\u00e1lis szab\u00e1s\u00fa, vagy hibrid vitorl\u00e1k l\u00e9teznek.\n<\/p>\n
\n Folyt. k\u00f6v.
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"