{"id":1643,"date":"2012-02-28T11:47:00","date_gmt":"2012-02-28T10:47:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/28\/csendes-oceani-vitorlazas-v\/"},"modified":"2017-08-02T00:16:39","modified_gmt":"2017-08-01T22:16:39","slug":"csendes-oceani-vitorlazas-v","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/28\/csendes-oceani-vitorlazas-v\/","title":{"rendered":"Csendes-\u00f3ce\u00e1ni vitorl\u00e1z\u00e1s V."},"content":{"rendered":"

\n A Csendes-\u00f3ce\u00e1n \u00e1tvitorl\u00e1z\u00e1sa 2011-12 utols\u00f3, befejez\u0151 16. szakasza volt ez. S\u0151t ezzel a t\u00far\u00e1val v\u00e9get \u00e9rt az Adri\u00e1r\u00f3l Sydney-ig tart\u00f3 1,5 \u00e9ves vitorl\u00e1st\u00far\u00e1nk is.\n<\/p>\n

\n T\u00e9rk\u00e9p:
\n
\n http:\/\/meder.hu\/Lullaby\/LullabyGM.jpg
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n
\n R\u00f6vid \u00f6sszegz\u00e9s: 1,5 \u00e9v 34 orsz\u00e1g 44,500 Km (t\u00f6bb, mint 24,000 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld)
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A LULLABY nev\u0171 13 m\u00e9teres vitorl\u00e1ssal (Oceanis 423 Clipper, Beneteau, 2004) febru\u00e1r k\u00f6zep\u00e9n \u00e9rt v\u00e9get a 1,5 \u00e9ves t\u00far\u00e1nk.
\n
\n 2010. szeptember 7.-\u00e9n indultunk az Adri\u00e1r\u00f3l (Ugljan sziget, Sutomiscica) \u00e9s most 2012. Febru\u00e1r 15.-\u00e9n lett v\u00e9ge Sydney-ben, Ausztr\u00e1lia.
\n
\n K\u00f6zel \u00f6tven crew fordult meg ezalatt a haj\u00f3n. A legfiatalabb 10\u00e9ves volt \u00e9s a legid\u0151sebb 70 \u00e9ves volt. (N\u00e9h\u00e1ny csapattag h\u00f3napokig vel\u00fcnk vitorl\u00e1zott, de voltak akik csak 10-12 napig.) Voltak, akik itt szerezt\u00e9k meg vel\u00fcnk \u00e9let\u00fck els\u0151 tengeri vitorl\u00e1s tapasztalat\u00e1t \u00e9s voltak olyanok is, akik vel\u00fcnk pr\u00f3b\u00e1lt\u00e1k ki a vitorl\u00e1z\u00e1st.
\n
\n Emellett t\u00f6bb tapasztalt tengeri vitorl\u00e1z\u00f3, Balatoni vitorl\u00e1s versenyz\u0151 (bajnokok is!) \u00e9s tengeri vitorl\u00e1s versenyz\u0151 is vitorl\u00e1zott vel\u00fcnk.
\n
\n A legt\u00f6bb kezd\u0151 vitorl\u00e1z\u00f3 kedvet kapott, \u00e9s az\u00f3ta is vitorl\u00e1zik, t\u00f6bben a haj\u00f3vezet\u0151i pap\u00edrt is szerezt\u00e9k az\u00f3ta.
\n
\n A tapasztalt vitorl\u00e1z\u00f3k t\u00f6bben az itt igazolt m\u00e9rf\u00f6ldekkel \u2019Ocean\u2019 vagy a magyar rendszerben I. oszt\u00e1ly\u00fa k\u00e9pes\u00edt\u00e9st szereztek.
\n
\n Ami tal\u00e1n a legfontosabb, hogy a leg\u00e9nys\u00e9g bepillant\u00e1st kaphatott a tengeri \u2019cruising\u2019 vagyis t\u00faravitorl\u00e1z\u00f3k \u00e9let\u00e9be. Kipr\u00f3b\u00e1lhatt\u00e1k milyen az \u00f3ce\u00e1ni vitorl\u00e1z\u00e1s\u2026 vagy ak\u00e1r azt, hogy egy kis lakatlan Csendes-\u00f3ce\u00e1ni szigeten hogyan lehetne \u00e9lni\u2026
\n
\n A 2010-12-es \u00fatvonalunk: Adria, J\u00f3n-tenger, F\u00f6ldk\u00f6zi-tenger, Madeira, Kan\u00e1ri szigetek, Z\u00f6ldfoki szigetek, Atlanti-\u00f3ce\u00e1n, Karib-tenger, Panama, D\u00e9l-Amerika, d\u00e9l-Csendes-\u00f3ce\u00e1n, \u00daj-Z\u00e9land \u00e9s Ausztr\u00e1lia.
\n
\n \u00datvonalunk, k\u00e9pek \u00e9s vide\u00f3k a weboldalamon:
\n

\n www.meder.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n \"acsapaterkezes.jpg\"
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n A csapat \u00e9rkez\u00e9skor Sydney-ben. A haj\u00f3 m\u00e9g a v\u00e1mm\u00f3l\u00f3n \u00e1ll \u00e9s a v\u00e1m-, bev\u00e1ndorl\u00e1s-, \u00e9s orvosi vizsg\u00e1lat m\u00e9g el\u0151tt\u00fcnk \u00e1ll.\n<\/p>\n

\n
\n
\n A Tasman-tenger \u00e1tvitorl\u00e1z\u00e1sa
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A t\u00far\u00e1nk Aucklandben kezd\u0151d\u00f6tt jan. 23-\u00e1n.\n<\/p>\n

\n Az es\u0151 Auckland \u2013 Opua gyakorl\u00f3 (szoktat\u00f3) t\u00far\u00e1t 164 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldet kicsit t\u00f6bb, mint egy nap alatt tett\u00fck meg. \u00dat k\u00f6zben tal\u00e1lkoztunk egy b\u00e1ln\u00e1val is, \u00e9s este fogtunk egy tonhalat is. \u00c9jjel a sz\u00e9l beer\u0151s\u00f6d\u00f6tt \u00e9s reffeln\u00fcnk is kellett az orrvitorl\u00e1t. D\u0151lt a haj\u00f3 \u00e9s v\u00e1gtattunk eg\u00e9sz \u00e9jjel, nem volt t\u00fal k\u00e9nyelmes menet. Volt aki (S\u00e1ndor, csak hogy nevet ne eml\u00edtsek:-) nem is tudott aludni.\n<\/p>\n

\n Reggel a sz\u00e9l tov\u00e1bb er\u0151s\u00f6d\u00f6tt \u00e9s reffelet\u00fcnk tov\u00e1bb, a nagyvitorl\u00e1t is kellett egy kicsit bevenni, mert a sz\u00e9l m\u00e1r Bf.6-7-es volt. Reggel a csapatnak nem volt nagy \u00e9tv\u00e1gya, de az\u00e9rt Gyula csin\u00e1lt egy r\u00e1ntott\u00e1t.\n<\/p>\n

\n D\u00e9lut\u00e1n m\u00e1r a Bay of Island szigetei k\u00f6z\u00f6tt vitorl\u00e1ztunk \u00e9s csak este sz\u00fcrk\u00fcletben k\u00f6t\u00f6tt\u00fcnk ki az Opua Marin\u00e1ban. G\u00e1bor volt a korm\u00e1nyn\u00e1l \u00e9s megoldotta a helyzetet. (Minden alkalommal m\u00e1s k\u00f6t ki \u00e9s m\u00e1s \u00e1ll be a marin\u00e1ba\/kik\u00f6t\u0151be stb.).\n<\/p>\n

\n \u00dcnnepi vacsor\u00e1ra a marina grill s\u00fct\u0151j\u00e9n kis\u00fct\u00f6tt\u00fck a fogott tonhalat. (A tonhal itt nem vesz\u00e9lyeztetett \u00e1llatfaj.). Finom feh\u00e9r volt mellette a k\u00f6ret \u00e9s a csapat kezd \u00f6sszekov\u00e1csol\u00f3dni.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Pillang\u00f3z\u00e1s
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Az Opua Marin\u00e1ban t\u00f6lt\u00f6tt\u00fck a h\u00e9tv\u00e9g\u00e9t \u00e9s itt k\u00e9sz\u00edtett\u00fck fel a haj\u00f3t a hossz\u00fa kb. 10-12 napos \u00fatra. A k\u00e9t nagy cs\u00f6rl\u0151t, amivel a fockshotj\u00e1t \u00e1ll\u00edtjuk sz\u00e9tszedt\u00fck, megtiszt\u00edtottuk \u00e9s \u00fajra bezs\u00edroztuk. Az orrvitorl\u00e1nak az UV v\u00e9d\u0151je n\u00e9h\u00e1ny helyen megs\u00e9r\u00fclt \u00e9s emiatt levett\u00fck a vitorl\u00e1t \u00e9s megragasztottuk. Az \u00e1rbocra a fi\u00fak felh\u00faztak \u00e9s ellen\u0151riztem fent is mindent. A motornak a szok\u00e1sos karbantart\u00e1s\u00e1t is elv\u00e9gezt\u00fck. Egy hosszabb \u00e9s komolyabb t\u00fara el\u0151tt a haj\u00f3 ellen\u0151rz\u0151 list\u00e1j\u00e1n az eg\u00e9sz csapat k\u00f6z\u00f6sen megy \u00e1t \u00e9s ezzel a csapat megismeri a haj\u00f3t is.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Az Opu\u00e1t\u00f3l (\u00daj-Z\u00e9land) Sydney-ig (Ausztr\u00e1lia) tart\u00f3 vitorl\u00e1s utunk meg\u00e1ll\u00e1s n\u00e9lk\u00fcli volt.\n<\/p>\n

\n Az 1,223 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldet 9nap 21\u00f3ra, 45perc alatt vitorl\u00e1ztuk le, vagyis 5,1 csom\u00f3s sebess\u00e9g volt az \u00e1tlagunk. Ezzel a haj\u00f3val ez a sebess\u00e9g nagyon rossznak sz\u00e1m\u00edt. Az ok nagyon egyszer\u0171 \u00e1tlagban 1 csom\u00f3s szemben \u00e1ramlatunk volt, ami gyakran el\u00e9rte a 1,5csom\u00f3t \u00e9s a 2 csom\u00f3t is! \u00cdgy m\u00e1r nem is rossz ez az \u00e1tlag sebess\u00e9g!\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n R\u00f6viden a v\u00e1rhat\u00f3 id\u0151j\u00e1r\u00e1sr\u00f3l:
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A Tasman tenger \u00e1tvitorl\u00e1z\u00e1sa mindig egy neh\u00e9z vitorl\u00e1s\u00fat…\n<\/p>\n

\n A v\u00e1rhat\u00f3 viharok (Bf. 8 vagy nagyobb) sz\u00e1ma febru\u00e1rban egy, Ausztr\u00e1lia k\u00f6zel\u00e9ben lehet t\u00f6bb is enn\u00e9l \u00e9s \u00daj-Z\u00e9land \u00e9szaki r\u00e9sz\u00e9n is nagyobb a val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ge a viharoknak.\n<\/p>\n

\n \u00daj-Z\u00e9land \u00e9szaki sziget\u00e9nek \u00e9szaki pontja a North Cape mindig a nagyon szeles, viharos tengeri fok. Az oka ennek, hogy itt tal\u00e1lkozik a Csendes-\u00f3ce\u00e1n a Tasman tengerrel. Emellett az \u00e1ramaltok itt er\u0151sebbek \u00e9s s\u0171r\u0171bb a haj\u00f3forgalom is.\n<\/p>\n

\n Az id\u0151j\u00e1r\u00e1st folyamatosan kell itt figyelni \u00e9s a pontos indul\u00e1si napot f\u0151leg az id\u0151j\u00e1r\u00e1s hat\u00e1rozza meg. Itt \u00fagy h\u00edvj\u00e1k \u2018weather window\u2019 vagyis az, amikor nincs alacsonnyom\u00e1s\u00fa a k\u00f6rny\u00e9ken \u00e9s a haj\u00f3k elindulhatnak. Term\u00e9szetesen h\u00e1rom nap ut\u00e1n a legjobb id\u0151j\u00e1r\u00e1s el\u0151rejelz\u00e9s sem pontos \u00e9s j\u00f6hetnek a rossz id\u0151k\u2026\n<\/p>\n

\n
\n R\u00e9szletek a haj\u00f3napl\u00f3b\u00f3l:
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u201eJanu\u00e1r 30.-\u00e1n d\u00e9lben elindultunk, el\u0151tte \u2019check-out\u2019 (a v\u00e1mos odaadta a szok\u00e1sos pap\u00edrokat), v\u00edzv\u00e9telez\u00e9s (580l a tankunk) \u00e9s d\u00edzel v\u00e9telez\u00e9s (260l k\u00e9szlettel indultunk el).\n<\/p>\n

\n K\u00e9t \u00f3ra motoroz\u00e1ssal ki\u00e9rt\u00fcnk az \u00f6b\u00f6lb\u0151l \u00e9s v\u00e9gre tudtunk vitorl\u00e1t h\u00fazni. Negyedszeles vitorl\u00e1z\u00e1s Bf.4-es sz\u00e9lben. Kora d\u00e9lut\u00e1n egy c\u00e1pa mellett vitorl\u00e1ztunk el, nagyon j\u00f3l meg lehetet figyelni. Tal\u00e1n vad\u00e1szat k\u00f6zben zavartuk meg?
\n
\n K\u00e9s\u0151 d\u00e9lut\u00e1n k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ges delfinek \u00fasztak mellett\u00fcnk. Ez a delfin faj m\u00e1r az Adri\u00e1n kihalt \u00e9s a F\u00f6ldk\u00f6zi-tengeren is nagyon vesz\u00e9lyeztetett delfinfajnak sz\u00e1m\u00edt. \u00daj-Z\u00e9landon m\u00e9g nagyon sok delfin van, \u00e9s nem vesz\u00e9lyezteti kihal\u00e1s \u0151ket. Vacsora tonhalas spagetti G\u00e1bor m\u00f3dra.
\n
\n Hajnalban elhagytuk North Cape-et, vagyis \u00daj-Z\u00e9land \u00e9szaki sziget\u00e9nek leg\u00e9szakibb pontj\u00e1t. J\u00f3l l\u00e1ttuk a 20 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldre vil\u00e1g\u00edt\u00f3 North Cape vil\u00e1g\u00edt\u00f3torony f\u00e9nyeit\u2026 \u00daj ir\u00e1ny: 290\u201d\n<\/p>\n

\n \u201eJanu\u00e1r 31.-\u00e1n gyeng\u00fcl\u0151 sz\u00e9l \u00e9s egyre ink\u00e1bb h\u00e1tulr\u00f3l f\u00faj. D\u00e9lut\u00e1n a Three King Islands-n\u00e1l vitorl\u00e1zunk m\u00e1r. A szigeteket nem l\u00e1tjuk, mert 20 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldre d\u00e9lre vannak t\u0151l\u00fcnk \u00e9s nagyon apr\u00f3 szigetek. (2008-ban a szigetek mellett horgonyoztam 3 napot egy vihar miatt.) Miut\u00e1n a szigeteket elhagytuk, \u00faj ir\u00e1nyunk: 270\n<\/p>\n

\n Spinakkert h\u00fazunk, mert csak \u00edgy tudjuk tartani optim\u00e1lisan az ir\u00e1nyt.
\n
\n A k\u00f6vetkez\u0151 WayPoint-unk Sydney v\u00e1ros bej\u00e1rata, 1070 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld.
\n
\n Spinakkerez\u00e9s eg\u00e9sz nap, a csapat egy r\u00e9sze most haszn\u00e1l h\u00e1tsz\u00e9l vitorl\u00e1t el\u0151sz\u00f6r. Kellemes gyakorl\u00f3 id\u0151 van Bf.3-4-es sz\u00e9l. Sebess\u00e9g\u00fcnk: 5-6csom\u00f3. Sajnos az \u00e1ramlat toll minket vissza 0,5csom\u00f3val (n\u00e9ha er\u0151sebben is).\u201d\n<\/p>\n

\n \u201cFebru\u00e1r 1.-\u00e9n \u00e9jjel a sz\u00e9l teljesen el\u00e1llt. Spianakker le \u00e9s motor be.\n<\/p>\n

\n Reggel \u00fasztunk a Tasman tengerben, kicsit hideg, de kell a friss\u00fcl\u00e9s! A hangulat nagyon j\u00f3, igaz a barom\u00e9ter folyamatosan esik. 11:03-kor G\u00e1borral \u00e9s Do-val meghallgattuk az id\u0151j\u00e1r\u00e1s el\u0151rejelz\u00e9st az SSB r\u00e1di\u00f3n (HF r\u00e1di\u00f3, Icom 725). 8,297MHz-en van a \u2019Ocean Weather Bulletins and Warnings\u2019 \u00daj-Z\u00e9landr\u00f3l sug\u00e1rozz\u00e1k (TAUPO Maritime Radio). A k\u00f6rzetben nincs \u2019Gale Warning\u2019.\u201d\n<\/p>\n

\n \u201cFebru\u00e1r 2-\u00e1n sincs sz\u00e9l \u00e9s motorozni kell. Ez sem rossz\u2026 mert p\u00e9ld\u00e1ul ilyenkor lehet \u00faszni a haj\u00f3 mellett. A Tasman tenger k\u00f6zep\u00e9n hihetetlen tiszta a v\u00edz \u00e9s egy k\u00fcl\u00f6nleges \u00e9lm\u00e9ny az \u00fasz\u00e1s a haj\u00f3 mellett.\u00a0 Az id\u0151j\u00e1r\u00e1s el\u0151rejelz\u00e9st a szok\u00e1sos m\u00f3don a HF SSB r\u00e1di\u00f3n hallgattuk. Az \u00faj-z\u00e9landi TAUPO Maritime Radio-t eleinte a 8,297MHz-en majd a 16,531MHz-en. Este v\u00e9gre megj\u00f6tt a sz\u00e9l. Pillang\u00f3z\u00e1s folyamatosan! Fogtunk egy 3Kg-os tonhalat, vacsora: halleves \u00e9s s\u00fclt tonhal rizssel.\u201d\n<\/p>\n

\n \u201cFebru\u00e1r 3.-\u00e1n d\u00e9lut\u00e1n m\u00e1r reffelni is kellett az orrvitorl\u00e1t (k\u00e9s\u0151bb a nagyvitorl\u00e1t is) a sz\u00e9ler\u0151s\u00f6d\u00e9s miatt 80%-ra. Folyamatosan n\u0151nek a hull\u00e1mok. Egyre nehezebb tartani a pillang\u00f3t…\u201d\n<\/p>\n

\n \u201dFebru\u00e1r\u00a0 4.-\u00e9n m\u00e1r a teljes nagyvitorl\u00e1t be kellett tekern\u00fcnk \u00e9s az orrvitorl\u00e1b\u00f3l csak 40% volt kint. 5-6 m\u00e9teres hull\u00e1mok, es\u0151 \u00e9s felh\u0151k. Benne vagyunk a depresszi\u00f3ban \u00e9s most vagyunk a t\u00e1v fel\u00e9n\u00e9l. D\u00e9lut\u00e1n 6-t\u00f3l Bf.8-as sz\u00e9l van, vagyis 32-38csom\u00f3s alapsz\u00e9l, ami gyakran felmegy 40csom\u00f3 f\u00f6l\u00e9. Egy \u00e1tlagos bef\u00faj\u00e1s (p\u00f6ff) 41-45csom\u00f3 k\u00f6z\u00f6tti \u00e9s t\u00f6bb alkalommal 48,5 csom\u00f3s p\u00f6ff\u00f6t is m\u00e9rt\u00fcnk. Vihar vitorl\u00e1z\u00e1s csup\u00e1n egy nagyon kicsire reffelt orrvitorl\u00e1val (4-5m2). A hull\u00e1mok nagyon gyorsan n\u0151nek \u00e9jjel m\u00e1r 8-10 m\u00e9teresek. H\u00e1romnegyed sz\u00e9lben vitorl\u00e1zunk \u00e9s a hull\u00e1mok h\u00e1tulr\u00f3l j\u00f6nnek, nagyon ritk\u00e1n csapnak be. Este 7 \u00f3ta esik az es\u0151 folyamatosan \u00e9s rossz a l\u00e1that\u00f3s\u00e1g.\u201d\n<\/p>\n

\n \u201cFebru\u00e1r 5.-\u00e9n d\u00e9lel\u0151tt Bf.8-9-es sz\u00e9l van (vagyis 32-38csom\u00f3s a sz\u00e9l). A legnagyobb p\u00f6ff\u00f6k m\u00e9g mindig el\u00e9rik a 45csom\u00f3s szeleket! Az es\u0151 el\u00e1ll d\u00e9l k\u00f6r\u00fcl, de a l\u00e1that\u00f3s\u00e1g marad nagyon rossz. Napot ma nem l\u00e1ttunk, nagyon felh\u0151s az \u00e9g.\n<\/p>\n

\n A barom\u00e9ter napok \u00f3ta esik \u00e9s ma hajnalban m\u00e1r 999mbar volt (amikor \u00daj-Z\u00e9landr\u00f3l indultunk, akkor 1020 volt), 996mbar a barom\u00e9ter d\u00e9lut\u00e1n\u2026 Hova esik a barom\u00e9ter? Mi lesz itt m\u00e9g?
\n
\n Este a sz\u00e9l 28-30csom\u00f3ra cs\u00f6kken \u00e9s stabil, ritk\u00e1k a p\u00f6ff\u00f6k \u00e9s a squell-ek. (A hull\u00e1mhegyek term\u00e9szetesen maradnak.) Az es\u0151 el\u00e1ll, de csillagokat nem nagyon l\u00e1ttunk, csak felh\u0151ket… A barom\u00e9ter pedig lent van\u2026
\n
\n Nagyon figyel\u00fcnk ma \u00e9jjel is.\u201d\n<\/p>\n

\n \u201eFebru\u00e1r 6-\u00e1n a barom\u00e9ter eg\u00e9sz nap 1000mbar alatt van: 998 \u2013 997 -998 \u2013 998 \u2013 998\u2026 \u00c9jf\u00e9lkor azonban m\u00e1r 1000mbar! A sz\u00e9l ma gyeng\u00fclt: Bf. 7 k\u00e9s\u0151bb 6-os. A vihar elm\u00falt, de a barom\u00e9ter m\u00e9g mindig lent van \u00e9s figyelni kell. A mai nap neh\u00e9zs\u00e9ge a sok \u2019squell\u2019 vagyis 10-20 percenk\u00e9nt sz\u00e9ler\u0151s\u00f6d\u00e9s (+10 csom\u00f3), amit r\u00f6vid es\u0151 k\u00f6vet. A legt\u00f6bb kis \u2019squell\u2019 nagyon r\u00f6vid ideig tart \u00e9s el\u00e9g \u2019shotolni\u2019 vagyis a nagyvitorla shot k\u00f6tel\u00e9t kicsit kiengedni. Azonban egy hosszabb squell eset\u00e9n reffeln\u00fcnk kell.\n<\/p>\n

\n A sz\u00e9l ma m\u00e1r d\u00e9li \u00e9s mi b\u0151 negyed sz\u00e9lben v\u00e1gtatunk. Nagyon d\u0151l a haj\u00f3, a hull\u00e1mok dob\u00e1lnak \u00e9s h\u00e1t \u2019k\u00e9nyelmetlen\u2019 a menet, a leg\u00e9nys\u00e9g azonban csak csendben t\u0171r. \ud83d\ude42
\n
\n A felh\u0151k ma este m\u00e1r szakadoztak \u00e9s l\u00e1tjuk v\u00e9gre a csillagokat (d\u00e9l Keresztj\u00e9t p\u00e9ld\u00e1ul) \u00e9s a \u2019szinte\u2019 teli Holdat.\u201d\n<\/p>\n

\n \u201eFebru\u00e1r 7.-\u00e9n eg\u00e9sz nap j\u00f3 szel\u00fcnk van, 20-26 csom\u00f3s DK. 6-7csom\u00f3s sebess\u00e9ggel b\u0151 sz\u00e9lben vitorl\u00e1zunk 260 ir\u00e1nyra. Sajnos az 1 csom\u00f3s ellen\u00e1ramlat 5-6 csom\u00f3ra lass\u00edt minket. A sok squell miatt reffel\u00e9s be \u00e9s ki, n\u00e9ha kis squell eset\u00e9n csak \u2019shotolunk\u2019. Gyakori r\u00f6vid es\u0151k. \u201d\n<\/p>\n

\n \u201eFebru\u00e1r 8.-\u00e1n \u00e9jszaka m\u00e1r l\u00e1tszanak Sydney f\u00e9nyei. 9-\u00e9n 04:00 helyi id\u0151 szerint megh\u00edvtam a Marine Rescue Sydney-t (el\u0151sz\u00f6r Sydney Radio-t, aki tov\u00e1bb ir\u00e1ny\u00edtott az MRS-hez). A 22-es csatorn\u00e1n besz\u00e9lgett\u00fcnk a VHF r\u00e1di\u00f3n. Hivatalosan inform\u00e1ltam a Hat\u00f3s\u00e1gokat az \u00e9rkez\u00e9s\u00fcnkkor, amikor bel\u00e9pt\u00fcnk Ausztr\u00e1lia vizeire (12 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldre a partokt\u00f3l) a szab\u00e1ly szerint.\u201d\n<\/p>\n

\n Ausztr\u00e1li\u00e1ba bel\u00e9p\u00e9s szab\u00e1lyai:\n<\/p>\n

\n 1. Mindenkinek a haj\u00f3n kell lennie \u00e9rv\u00e9nyes v\u00edzumnak \u00e9rkez\u00e9skor.
\n
\n 2. Minimum 96\u00f3r\u00e1val az \u00e9rkez\u00e9s el\u0151tt, e-mail-ben vagy faxon kell \u00e9rtes\u00edteni a Parti \u0150rs\u00e9get.
\n
\n 3. Q lobog\u00f3t (s\u00e1rga sz\u00edn\u0171) fel kell h\u00fazni a partt\u00f3l 12 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldre.
\n
\n 4. A 16-os VHF csatorn\u00e1n a Maritime Radio-t meg kell h\u00edvni 12 rengeri m\u00e9rf\u00f6ldre a partt\u00f3l \u00e9s jelenteni kell a haj\u00f3 \u00e9rkez\u00e9s\u00e9t.
\n
\n 5. A v\u00e1mm\u00f3l\u00f3hoz kell \u00e1llni \u00e9rkez\u00e9skor nem szabad el\u0151tte horgonyozni, b\u00f3j\u00e1ra \u00e1llni vagy be\u00e1llni a marin\u00e1ba\u2026<\/p>\n

\n
\n
\n Tengeri betegs\u00e9g
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u00c9n szerencs\u00e9s ember vagyok, mert nem vagyok tengeri betegs\u00e9gre hajlamos. Tudok nagy hull\u00e1mokban lent f\u0151zni, mosogatni, vizet merni vagy ak\u00e1r motort szerelni is\u2026\n<\/p>\n

\n A csapat minden tagja egy kicsit volt tengeri beteg vagy \u00e9rezte, hogy nem 100%-os. Azonban ami a legfontosabb, hogy mindenki tudott az \u00fcgyelet\u00e9ben korm\u00e1nyozni, vitorl\u00e1t \u00e1ll\u00edtani, navig\u00e1lni stb. Senki nem k\u00e9rt felment\u00e9stJ.\n<\/p>\n

\n
\n \"dscn0352.JPG\"
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Spi felh\u00faz\u00e1s el\u0151tt
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n


\n
\n<\/a>
\n

\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n \u00e9s a Spi fent
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n
\n
\n KARBANTART\u00c1S
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Az egyik legfontosabb t\u00faravitorl\u00e1z\u00e1si elv a \u2018KISS\u2019 elv vagyis \u2018Keep It Simple, Stupid\u2019. Mindenre a legjobb megold\u00e1s a legegyszer\u0171bb megold\u00e1s. Az egyszer\u0171t k\u00f6nny\u0171 jav\u00edtani,\n<\/p>\n

\n cser\u00e9lni \u00e9s meg\u00e9rteni. Ez az \u00e9n tan\u00e1csom mindig!\n<\/p>\n

\n A mostani Tasman-tenger \u00e1tvitorl\u00e1z\u00e1sa sor\u00e1n nem t\u00f6rt\u00e9nt semmi komoly meghib\u00e1sod\u00e1s. Egyed\u00fcl az orrvitorla UV v\u00e9d\u0151 r\u00e9sze s\u00e9r\u00fclt kicsit. Ennek az oka az er\u0151s sz\u00e9l volt \u00e9s emellett persze az, hogy St, Luci\u00e1n nem a legjobb min\u0151s\u00e9gben jav\u00edtott\u00e1k ki tavaly ilyenkor.\n<\/p>\n

\n A t\u00fara v\u00e9g\u00e9n ellen\u0151riztem az \u00e1ll\u00f3k\u00f6t\u00e9lzetet \u00e9s \u00e9szrevettem, hogy az \u00e1rboccs\u00facs\u00e1n a forstag egy sz\u00e1la elt\u00f6rt. Egy sz\u00e1l elt\u00f6rt a tizenkilencb\u0151l, ami m\u00e9g nem v\u00e9szes, de azt jelzi, hogy elkezdett gyeng\u00fclni az anyag \u00e9s ilyenkor m\u00e1r
\n
\n nagyon aj\u00e1nlott
\n <\/span>
\n egy forstag csere!\n<\/p>\n

\n
\n
\n HAJ\u00d3BEMUTAT\u00d3: VIA 42 \u00e9s m\u00e1s alum\u00ednium vitorl\u00e1sok
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Az egyik legismertebb \u00e9s legdr\u00e1g\u00e1bb alum\u00ednium vitorl\u00e1s az Ovni alum\u00ednium vitorl\u00e1sok. T\u00f6bb f\u00e9le m\u00e9retben gy\u00e1rtj\u00e1k: 36-49 l\u00e1b k\u00f6z\u00f6tt. (Kor\u00e1bban volt egy 28 l\u00e1bas modell\u00fck is, amin \u00e9n vitorl\u00e1ztam is, de r\u00e9gen nem gy\u00e1rtj\u00e1k m\u00e1r azt a kicsi modellt.)\n<\/p>\n

\n Ovni inform\u00e1ci\u00f3k:
\n

\n http:\/\/www.alubat.com
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n \u00daj-Z\u00e9landon egy kidaruzott VIA 42-es t\u00edpus\u00fa alum\u00ednium vitorl\u00e1s mellett \u00e1lltunk egy h\u00e9tig Whangarei-ben a Riverside Drive Marina Boatyard-j\u00e1n. A francia tulajdonos\u00e1val sokat besz\u00e9lgettem, nagyon sok inform\u00e1ci\u00f3t kaptam t\u0151le. Nagyon megkedveltem ezt a vitorl\u00e1s t\u00edpust \u00e9s ez\u00e9rt most ezt szeretn\u00e9m r\u00f6viden bemutatni.\n<\/p>\n

\n
\n
\n Model:
\n <\/span>
\n <\/strong>
\n VIA MARINE Via 42 (Alum\u00ednium)\n<\/p>\n

\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Gal\u00e9ria:
\n

\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/Via42AluminiumTuravitorlas
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n Tervez\u0151:
\n <\/span>
\n <\/strong>
\n Jean-Louis NOIR\n<\/p>\n

\n Hetvenes \u00e9vek v\u00e9g\u00e9n tervezte \u00e9s a gy\u00e1rt\u00e1s a nyolcvanas \u00e9vek v\u00e9g\u00e9ig tartott.
\n
\n Svertes haj\u00f3. K\u00e9t sverje is van: az els\u0151 svert a haj\u00f3 k\u00f6zep\u00e9n, a m\u00e1sodik svert 2-3 m\u00e9terrel m\u00f6g\u00f6tte. (Izgalmas egyedi megold\u00e1s!)\n<\/p>\n

\n
\n
\n Param\u00e9terei:
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Rig: Sloop\u00a0 (van cutter verzi\u00f3 is)
\n
\n Hossza: 12,8 m
\n
\n V\u00edzvonal hossza: 10,29 m\n<\/p>\n

\n Sz\u00e9less\u00e9ge: 3,84 m
\n
\n M\u00e9lys\u00e9ge: 1m \u2013 2,4m
\n
\n Vitorlafel\u00fclete: 95 m2
\n
\n Aj\u00e1nlott motor: 40Hp (pl. Volvo)\n<\/p>\n

\n D\u00edzel tank: 300 liter
\n
\n V\u00edz tank: 2 x 350 liter\n<\/p>\n

\n Nett\u00f3 v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1s: 7,9 tonna\n<\/p>\n

\n Brutt\u00f3 v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1s: 10,5 tonna\n<\/p>\n

\n
\n
\n A haj\u00f3 el\u0151nyei:
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n 1. Gyors (mivel k\u00f6nny\u0171)! Maximum sebess\u00e9g: 8,1 csom\u00f3 \u00e9s az \u00e1tlagos t\u00fara sebess\u00e9g: 7 csom\u00f3\n<\/p>\n

\n 2. Egy ember is k\u00f6nnyen kezeli.\n<\/p>\n

\n 3. A felh\u00fazhat\u00f3 svertjei miatt, kis m\u00e9lys\u00e9gben is haszn\u00e1lhat\u00f3. P\u00e9ld\u00e1ul amikor egy foly\u00f3n haj\u00f3zol fel, vagy amikor egy sek\u00e9ly \u00f6b\u00f6lben (lagoon) keresel horgonyz\u00f3 helyet.\n<\/p>\n

\n 4. Egy kellemes homokos strandra is kifutathat\u00f3, ellen\u0151rz\u00e9s, tiszt\u00edt\u00e1s, jav\u00edt\u00e1s vagy ak\u00e1r fest\u00e9s c\u00e9lj\u00e1b\u00f3l. Vagy ha nem akarsz dingizni \u00e1lland\u00f3an a partra\u2026\n<\/p>\n

\n 5. K\u00e9nyelmes. H\u00e1rom kabinos, ez\u00e9rt k\u00e9nyelmesen hat ember f\u00e9r el a haj\u00f3n. (A szalonban plusz k\u00e9t f\u0151 is elf\u00e9rhet.) Navig\u00e1ci\u00f3s asztal a lej\u00e1ratt\u00f3l balra \u00e9s a nagyon j\u00f3l felszerelt konyha pedig jobbra tal\u00e1lhat\u00f3. T\u00f6bb mosd\u00f3 is van a haj\u00f3n.\n<\/p>\n

\n A nagy cockpit teak fa bor\u00edt\u00e1s\u00fa \u00fcl\u00e9sekkel, ak\u00e1r hat ember sz\u00e1m\u00e1ra is k\u00e9nyelmes.\n<\/p>\n

\n 6. Min\u0151s\u00e9gi t\u00faravitorl\u00e1s. T\u00f6k\u00e9letes \u2019liveboard\u2019 vagyis arra is megfelel\u0151, hogy lakjanak rajta, ne csak vitorl\u00e1zzanak.
\n
\n 7. Nagyon er\u0151sre \u00e9p\u00edtett, van benne plusz k\u00e9t v\u00edzz\u00e1r\u00f3 orr rekesz is. A ny\u00edlt v\u00edzen val\u00f3 \u00fctk\u00f6z\u00e9seket \u00e9s a z\u00e1tonynak \u00fctk\u00f6z\u00e9seket is kib\u00edrja. (Jobban, mint egy m\u0171anyag haj\u00f3.)\n<\/p>\n

\n A F\u00f6ld\u00fcnk b\u00e1rmely v\u00edz\u00e9n lehet vele haj\u00f3zni.\n<\/p>\n

\n 8. Tenger\u00e1ll\u00f3ra tervezett \u00e9s \u00e9p\u00edtett. Nagyon alkalmas \u00f3ce\u00e1ni vitorl\u00e1z\u00e1sra vagy ak\u00e1r F\u00f6ldker\u00fcl\u00e9sre is! (T\u00f6bb via 42-es ker\u00fclt F\u00f6ldet m\u00e1r.)\n<\/p>\n

\n 9. \u00d3ce\u00e1ni vitorl\u00e1shaj\u00f3. Az \u00e1tlagos t\u00faravitorl\u00e1sn\u00e1l nagyobb a v\u00edz- \u00e9s \u00fczemanyagtankja. Nagyon sok rekesz tal\u00e1lhat\u00f3 a haj\u00f3n, amin elf\u00e9r ak\u00e1r t\u00f6bb h\u00f3napos k\u00e9szlet is egy csal\u00e1d sz\u00e1m\u00e1ra.\n<\/p>\n

\n
\n
\n A haj\u00f3 \u00e1ra:
\n <\/span>
\n <\/strong>
\n Kb. 90,000 euro\n<\/p>\n

\n Haszn\u00e1lt haj\u00f3v\u00e1s\u00e1rl\u00e1sn\u00e1l aj\u00e1nlott egy komoly haj\u00f3 fel\u00fclvizsg\u00e1lat, ak\u00e1r szakember\u00a0 \u2019surveyor\u2019 seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel. P\u00e9ld\u00e1ul az \u2019ultrasonic hull testing\u2019 manaps\u00e1g m\u00e1r alap k\u00f6vetelm\u00e9ny haszn\u00e1lt haj\u00f3v\u00e1s\u00e1rl\u00e1s el\u0151tt.\n<\/p>\n

\n
\n
\n Legend 36 alu vitorl\u00e1s
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Hossza: 11 m\u00e9ter; Sz\u00e9less\u00e9ge: 3,9 m\u00e9ter; Mer\u00fcl\u00e9se: 1,65 m\u00e9ter\n<\/p>\n

\n Az \u00e1tlag \u00e1ra: 85,000e EUR
\n
\n Tavaly 2011. okt\u00f3ber\u00e9ben Tong\u00e1n tal\u00e1lkoztunk egy \u00e9rdekes kisebb 36 l\u00e1bas alum\u00ednium vitorl\u00e1ssal. Volt szerencs\u00e9m megl\u00e1togatni ezt a haj\u00f3t \u00e9s k\u00f6zelebbr\u0151l megvizsg\u00e1lni.\n<\/p>\n

\n Az ismer\u0151s haj\u00f3 t\u00f6rt\u00e9nete: Az el\u0151z\u0151 tulajdonosa F\u00f6ldker\u00fcl\u00e9sre k\u00e9sz\u00fclt az els\u0151 szakasz ut\u00e1n Franciao. \u2013 Portug\u00e1lia, a feles\u00e9g azt mondta, hogy k\u00f6sz\u00f6ni Neki el\u00e9g volt ennyi. Mit tehet a j\u00f3l nevelt f\u00e9rj??? Eladta a haj\u00f3t\u2026 \u00e9s maradt a f\u00f6ld\u00f6n a szeretett \u00e9s megszokott feles\u00e9g\u00e9vel\u2026\n<\/p>\n

\n A mostani tulajdonos fiatal n\u00e9met csal\u00e1d (3 \u00e9s 5 \u00e9ves gyerekkel) m\u00e1r tapasztalt vitorl\u00e1z\u00f3k\u00e9nt vett\u00e9k meg ezt a haj\u00f3t. (Egy kisebb 28 l\u00e1bas vitorl\u00e1ssal m\u00e1r t\u00f6bb alkalommal keltek \u00e1t az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non.)\n<\/p>\n

\n Rem\u00e9lem a Boat Show tal\u00e1lkozunk j\u00f6v\u0151 h\u00e9ten! (A sz\u00ednpadon is leszek m\u00e1rcius 3.-\u00e1n 16:00-t\u00f3l, t\u00e9ma a vitorl\u00e1z\u00e1s\u2026)\n<\/p>\n

\n 2012. \u00e1pr. 2.-ig Magyarorsz\u00e1gon leszek, megh\u00edvtak n\u00e9h\u00e1ny olyan besz\u00e9lget\u00e9sre is, ahova b\u00e1rki elj\u00f6het. R\u00e9szletek a
\n

\n www.meder.hu
\n <\/a>
\n oldalamon.\n<\/p>\n

\n B\u00e9k\u00e9t \u00e9s Szelet!\n<\/p>\n

\n M\u00e9der \u00c1ron\n<\/p>\n

\n OCEAN SAILING\n<\/p>\n

\n
\n www.meder.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n aron@meder.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n Skype: mederaron\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: M\u00e9der \u00c1ron
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A Csendes-\u00f3ce\u00e1n \u00e1tvitorl\u00e1z\u00e1sa 2011-12 utols\u00f3, befejez\u0151 16. szakasza volt ez. S\u0151t ezzel a t\u00far\u00e1val v\u00e9get \u00e9rt az Adri\u00e1r\u00f3l Sydney-ig tart\u00f3 1,5 \u00e9ves vitorl\u00e1st\u00far\u00e1nk is. T\u00e9rk\u00e9p: http:\/\/meder.hu\/Lullaby\/LullabyGM.jpg R\u00f6vid \u00f6sszegz\u00e9s: 1,5 \u00e9v 34 orsz\u00e1g 44,500 Km (t\u00f6bb, mint 24,000 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld) A LULLABY nev\u0171 13 m\u00e9teres vitorl\u00e1ssal (Oceanis 423 Clipper, Beneteau, 2004) febru\u00e1r k\u00f6zep\u00e9n \u00e9rt v\u00e9get a […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9798,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[684,923,1529],"sailing_author":"M\u00e9der \u00c1ron","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1643"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1643"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1643\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9798"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1643"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1643"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1643"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}