{"id":1650,"date":"2012-02-23T15:24:00","date_gmt":"2012-02-23T14:24:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/23\/optimistes-tevhitek-1-resz\/"},"modified":"2017-08-01T23:54:57","modified_gmt":"2017-08-01T21:54:57","slug":"optimistes-tevhitek-1-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/23\/optimistes-tevhitek-1-resz\/","title":{"rendered":"Optimistes t\u00e9vhitek 1. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"
\n Az IODA honlapon Robert Wilkes kor\u00e1bbi IODA titk\u00e1r r\u00e9szletes besz\u00e1mol\u00f3ja olvashat\u00f3 a One Design-ra val\u00f3 \u00e1tv\u00e1lt\u00e1s mik\u00e9ntj\u00e9r\u0151l.\n<\/p>\n
\n Tal\u00e1n \u00e9rdemes lehet ezen h\u00e1tt\u00e9r inform\u00e1ci\u00f3 ment\u00e9n a kialakult optimistes t\u00e9vhitekr\u0151l besz\u00e9lni.\n<\/p>\n
\n Az eredti cikk arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy az IYRU (azaz mai nev\u00e9n az ISAF) felh\u00edvta az IODA eln\u00f6k\u00e9nek a figyelm\u00e9t arra, hogy az optimistekkel az \u00e1rak igen elszaladtak \u00e9s kellene ezzel valamit kezdeni.\n<\/p>\n
\n Annak ellen\u00e9re, hogy term\u00e9szetesen akkor is volt oszt\u00e1lyszab\u00e1ly \u00e9s \u00e9p\u00edt\u00e9si le\u00edr\u00e1sok, utas\u00edt\u00e1sok, m\u00e9gis azok nem biztos\u00edtott\u00e1k a one design jelleget. Ez azt vonta maga ut\u00e1n, hogy az \u00e9p\u00edt\u0151k, illetve a keresked\u0151k k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 c\u00edmeket aggatva term\u00e9keikre felvert\u00e9k az \u00e1rakat.\n<\/p>\n
\n 1992-ben az IODA kutat\u00e1sokat v\u00e9gzett, majd arra a k\u00f6vetkeztet\u00e9sre jutott, hogy az \u00e1rat a one design oszt\u00e1ly l\u00e9trehoz\u00e1s\u00e1val lehet cs\u00f6kkenteni. Ehhez igen szigor\u00fa oszt\u00e1lyszab\u00e1ly megfogalmaz\u00e1s\u00e1ra, pontos \u00e9p\u00edt\u00e9si instrukci\u00f3kra, k\u00f6nnyen beszerezhet\u0151 tervrajzokra, dokument\u00e1ci\u00f3kra van sz\u00fcks\u00e9g. Ez a kulcsa annak, hogy minden \u00e9p\u00edt\u0151n\u00e9l azonos haj\u00f3 ker\u00fclj\u00f6n ki a m\u0171helyb\u0151l.\n<\/p>\n
\n A c\u00e9l megfogalmaz\u00e1sa ut\u00e1n az IODA neki\u00e1llt a protot\u00edpus \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9nek, illetve az \u00e9p\u00edt\u00e9s dokument\u00e1ci\u00f3j\u00e1nak az elk\u00e9sz\u00edt\u00e9s\u00e9nek. \u00cdgy sz\u00fcletett meg a 3 szersz\u00e1mban (haj\u00f3h\u00e9j, dekk, v\u00e1laszfal) k\u00e9sz\u00edtett, majd \u00f6ssze\u00e1ll\u00edtott ONE DESIGN optimist.\n<\/p>\n
\n Ezt a proced\u00far\u00e1t Fred Kats \u00e1ltal vezetett csapat v\u00e9gezte, aki az IODA technikai bizotts\u00e1g\u00e1nak is a tagja volt \u00e9s az IYRU CBC bizotts\u00e1gban is szerepet v\u00e1llalt.\n<\/p>\n
\n \u00c9rdekes, hogy sokan \u00fagy gondolt\u00e1k, hogy a one design oszt\u00e1lyt csak \u00fagy lehet el\u00e9rni, ha csak egy gy\u00e1rt\u00f3 van. Az IODA-nak err\u0151l m\u00e1s volt a v\u00e9lem\u00e9nye, hisz az \u0151 c\u00e9lja az volt, hogy a megfelel\u0151 szakmai k\u00e9pes\u00edt\u00e9ssel rendelkez\u0151 \u00e9p\u00edt\u0151jel\u00f6lt is meg tudja \u00e9p\u00edteni az optimistet.\n<\/p>\n
\n Az 1995-\u00f6s vb-n deb\u00fct\u00e1lt el\u0151sz\u00f6r ez a fajta op\u00e9, ami eredm\u00e9nyess\u00e9gben a \u201er\u00e9gi\u201d t\u00edpus\u00fa haj\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt sz\u00e9pen helyt \u00e1llt.\n<\/p>\n
\n Term\u00e9szetesen a k\u00e1lv\u00e1ria ezzel nem \u00e9rt v\u00e9get, hisz mivel olyan kev\u00e9s volt ebb\u0151l a fajta op\u00e9b\u00f3l, ez\u00e9rt m\u00e9g k\u00f6lts\u00e9gesebb volt az el\u0151\u00e1ll\u00edt\u00e1sa, mint a kor\u00e1bbi haj\u00f3k\u00e9. Tov\u00e1bb\u00e1 a legt\u00f6bb haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 kiv\u00e1rta a t\u00fcrelmi id\u0151t, vagyis 1996 m\u00e1rcius 1-j\u00e9t, ami ut\u00e1n \u00faj \u00e9p\u00edt\u00e9s\u0171 haj\u00f3 csak a one design lehetett. ( \n A hat\u00e1rid\u0151 ut\u00e1n sorban kezdtek a haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151k \u00e1t\u00e1llni a gy\u00e1rt\u00e1sban, \u00e9s a one design op\u00e9 kezdett egyre jobban elterjedni. 1997 k\u00f6zep\u00e9re az \u00f6sszes addigi haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 \u00e1t\u00e1llt az \u00faj t\u00edpusra.\n<\/p>\n \n Hamarosan az \u00e1rak is elkezdtek cs\u00f6kkeni, ami a one design t\u00edpus\u00fa optimist elterjed\u00e9s\u00e9nek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151, hisz mi\u00e9rt fizetne a vev\u0151 pr\u00e9miumd\u00edjat, vagy import fel\u00e1rat, ha a haj\u00f3k azonosak illetve ha b\u00e1rmelyik \u00e9p\u00edt\u0151 haj\u00f3ja tud nyerni?\n<\/p>\n \n Az IODA nem kis el\u00e9gt\u00e9telt vett az\u00e1ltal, hogy a sok szkeptikusnak siker\u00fclt bebizony\u00edtania, hogy a one design jelleget nem csak az egy gy\u00e1rt\u00f3i rendszerrel lehet el\u00e9rni.\n<\/p>\n \n Az IODA honlapon Robert Wilkes kor\u00e1bbi IODA titk\u00e1r r\u00e9szletes besz\u00e1mol\u00f3ja olvashat\u00f3 a One Design-ra val\u00f3 \u00e1tv\u00e1lt\u00e1s mik\u00e9ntj\u00e9r\u0151l. Tal\u00e1n \u00e9rdemes lehet ezen h\u00e1tt\u00e9r inform\u00e1ci\u00f3 ment\u00e9n a kialakult optimistes t\u00e9vhitekr\u0151l besz\u00e9lni. Az eredti cikk arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy az IYRU (azaz mai nev\u00e9n az ISAF) felh\u00edvta az IODA eln\u00f6k\u00e9nek a figyelm\u00e9t arra, hogy az optimistekkel az \u00e1rak igen […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1316,1638,1460,1448],"sailing_author":"Hod\u00e1cs Attila","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1650"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1650"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1650\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1650"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1650"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1650"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n
\n Magyar vonatkoz\u00e1s
\n <\/strong>
\n : Hod\u00e1cs Lajos haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 1996 febru\u00e1rj\u00e1ban szerezte meg a gy\u00e1rt\u00e1si licenszet a one design op\u00e9ra.)\n<\/p>\n
\n folyt.k\u00f6v
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"