{"id":1655,"date":"2012-02-19T12:23:00","date_gmt":"2012-02-19T11:23:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/19\/az-alap-utjogszabalyok-eredete\/"},"modified":"2017-08-01T23:54:56","modified_gmt":"2017-08-01T21:54:56","slug":"az-alap-utjogszabalyok-eredete","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/19\/az-alap-utjogszabalyok-eredete\/","title":{"rendered":"Az alap \u00fatjogszab\u00e1lyok eredete"},"content":{"rendered":"

\n A mai bejegyz\u00e9s, amelyben az \u00e1ltalunk j\u00f3l ismert \u00fatjogszab\u00e1lyok eredete ut\u00e1n nyomozok, sokak sz\u00e1m\u00e1ra \u00e9rdekes lehet. A versenyek sor\u00e1n szinte minden percben alkalmaznunk kell valamelyiket \u00fagy, hogy tal\u00e1n nem is tudjuk, hogy milyen gondolat \u00e1llt megalkot\u00e1suk m\u00f6g\u00f6tt. Gondoltad volna, hogy ezek nem \u00f6nk\u00e9nyesen defini\u00e1lt szab\u00e1lyok, hanem komoly gondolat \u00e1ll m\u00f6g\u00f6tt\u00fck?\n<\/p>\n


\n Hogy korrekt legyek, az itt szerepl\u0151 ismeretanyag forr\u00e1s\u00e1t m\u00e9g a bejegyz\u00e9s \u00e9rdemi r\u00e9sze el\u0151tt meg szeretn\u00e9m jel\u00f6lni. Tavaly j\u00faniusban volt szerencs\u00e9m a kieli vitorl\u00e1sh\u00e9ten b\u00edr\u00e1skodni, ahol t\u00f6bb, mint 20 tapasztalt nemzetk\u00f6zi versenyb\u00edr\u00f3t ismertem meg. A v\u00edzen minden nap m\u00e1s p\u00e1ros\u00edt\u00e1sban voltunk, \u00edgy ker\u00fclt sor a harmadik napon arra, hogy a 470-esek p\u00e1ly\u00e1j\u00e1t az amerikai Pat Healyvel l\u00e1togattuk meg. Aznap el\u00e9g er\u0151s sz\u00e9l f\u00fajt, amikor a 470-esben megengedettek a meghajt\u00e1s egyes m\u00f3djai, \u00edgy alig volt dolgunk, csak a rajtok \u00e9s a b\u00f3j\u00e1k k\u00f6r\u00fcl s\u00fcnd\u00f6r\u00f6gt\u00fcnk. Sokat besz\u00e9lgett\u00fcnk aznap, \u00edgy ker\u00fclt sor erre a t\u00e9m\u00e1ra is, amit a versenyszab\u00e1lyok gyakorlott oktat\u00f3ja nagy lelkesed\u00e9ssel mondott el nekem.
\n<\/span>
\n
\n
\n<\/span>
\n
\n
\n A szab\u00e1lyok m\u00f6g\u00f6tt az az alapvet\u0151 gondolat \u00e1ll, hogy mindig a nehezebben man\u0151verezhet\u0151 haj\u00f3nak adjunk el\u0151nyt, \u00e9s a k\u00f6nnyebben man\u0151verezhet\u0151 haj\u00f3 t\u00e9rjen ki.
\n <\/strong>
\n Az al\u00e1bbi magyar\u00e1zatokn\u00e1l szerepl\u0151 szitu\u00e1ci\u00f3k mindig csak k\u00e9t haj\u00f3r\u00f3l sz\u00f3lnak, hiszen ezek az elemi szitu\u00e1ci\u00f3k. Ezek seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel m\u00e1r bonyolultabb helyzeteket is meg lehet oldani.
\n<\/span>
\n
\n
\n<\/span>
\n
\n A legk\u00f6nnyebben megfejthet\u0151 a 11. szab\u00e1ly eredete, ahol az azonos csap\u00e1son, fed\u00e9sben halad\u00f3 haj\u00f3k helyzet\u00e9t kell megoldani. Nyilv\u00e1nval\u00f3, hogy a sz\u00e9l alatti haj\u00f3 a zavart sz\u00e9l miatt nehezebben man\u0151verezhet\u0151, \u00edgy a fenti alapt\u00e9telt alkalmazva \u00f6v\u00e9 az \u00fatjog.
\n<\/span>
\n
\n
\n<\/span>
\n
\n Hasonl\u00f3an egyszer\u0171 az okfejt\u00e9s a 12. szab\u00e1ly k\u00e9rd\u00e9s\u00e9ben is. Itt \u00fajra azonos csap\u00e1son haladnak a haj\u00f3k, \u00e1m nincs k\u00f6z\u00f6tt\u00fck fed\u00e9s. \u00c9rintkez\u00e9s csak \u00fagy j\u00f6het l\u00e9tre a k\u00e9t haj\u00f3 k\u00f6z\u00f6tt, ha a tiszt\u00e1n h\u00e1ts\u00f3 haj\u00f3 utol\u00e9ri az el\u0151l halad\u00f3t. Ez viszont csak akkor k\u00f6vetkezhet be, ha gyorsabb az el\u0151l l\u00e9v\u0151n\u00e9l. Ha viszont gyorsabb, akkor a nagyobb sebess\u00e9g miatt k\u00f6nnyebben is korm\u00e1nyozhat\u00f3, aminek egyszer\u0171 fizikai oka van. Ebb\u0151l m\u00e1r k\u00f6vetkezik, hogy a tiszt\u00e1n h\u00e1ts\u00f3 haj\u00f3 a k\u00f6nnyebb man\u0151verezhet\u0151s\u00e9ge miatt kit\u00e9r\u00e9sre k\u00f6telezett, m\u00edg a tiszt\u00e1n els\u0151 haj\u00f3 \u00fatjogos.
\n<\/span>
\n
\n
\n<\/span>
\n
\n A szab\u00e1lyk\u00f6nyvben ugyan nem ebben a sorrendben szerepel, de a magyar\u00e1zat komplexit\u00e1sa miatt ide vettem az ellent\u00e9tes csap\u00e1son halad\u00f3 haj\u00f3k helyzet\u00e9t kezel\u0151 10. szab\u00e1lyt, amely megfejt\u00e9s\u00e9hez m\u00e1r n\u00e9mi t\u00f6rt\u00e9nelemismeret \u00e9s fant\u00e1zia is sz\u00fcks\u00e9ges. Sokf\u00e9lek\u00e9pp lehet mes\u00e9lni a t\u00f6rt\u00e9netet, \u00e9n most azt a verzi\u00f3t \u00edrom le, amit Pat mes\u00e9lt, hiszen \u0151t jel\u00f6ltem meg forr\u00e1snak. Vissza kell menn\u00fcnk az id\u0151ben kb. 1000 \u00e9vet, a vikingek h\u00f3d\u00edt\u00e1s\u00e1ig. A vikingek haj\u00f3ja a k\u00e9pen l\u00e1that\u00f3hoz nagyon hasonl\u00f3 volt.
\n<\/span>
\n
\n
\n<\/span>
\n
\n \"vikingship.jpg\"
\n<\/span>
\n
\n
\n A sz\u00e1munkra legfontosabb jellemz\u0151je a jobb oldalt kiny\u00fal\u00f3 korm\u00e1nylap\u00e1t. Emiatt kapta a haj\u00f3 jobb oldala a ‘starboard’ nevet, amelyben megb\u00fajik az \u00e9szaki nyelvek
\n
\n ‘styre’ korm\u00e1nyoz szav\u00e1nak m\u00f3dosulata.\u00a0Mivel a haj\u00f3
\n <\/span>
\n nak k\u00e9t oldala van, a m\u00e1sikat is el kell nevezni. Annak k\u00f6vetkezt\u00e9ben, hogy a korm\u00e1ny jobb oldalon n\u00e9mileg oldalra is kiny\u00falt, csak a haj\u00f3 bal oldal\u00e1val tudtak kik\u00f6tni. A ‘port’ sz\u00f3 jelent\u00e9se pedig
\n <\/span>
\n
\n mind az angol, mind az \u00e9szaki nyelveken
\n <\/span>
\n
\n egy\u00e9rtelm\u0171en kik\u00f6t\u0151.
\n <\/span>
\n
\n
\n <\/span>
\n
\n A haj\u00f3val mindig csap\u00e1son k\u00f6zleked\u00fcnk, m\u00e9gpedig vagy jobb-, vagy balcsap\u00e1son. Ezeknek az angol elnevez\u00e9se az el\u0151bb t\u00e1rgyalt oldalnevekb\u0151l k\u00f6vetkezik. Ha a haj\u00f3 jobbr\u00f3l (starboard side) kapja a szelet, akkor jobbcsap\u00e1son (starboard), ha balr\u00f3l (port side), akkor balcsap\u00e1son (port) halad. Kicsit m\u00e1r k\u00f6zeledt\u00fck a megold\u00e1shoz, hiszen a szaknyelvet m\u00e1s megteremtett\u00fck. De m\u00e9gis mib\u0151l k\u00f6vetkeztess\u00fcnk arra, hogy a jobbcsap\u00e1sos (starboard) haj\u00f3 lesz \u00fatjogos a balcsap\u00e1son (port) halad\u00f3val szemben?
\n <\/span>
\n
\n T\u00e9rj\u00fcnk vissza \u00fajra az alapt\u00e9telhez, amely szerint a k\u00f6nnyebben man\u0151verezhet\u0151 haj\u00f3 legyen az kit\u00e9r\u00e9sre k\u00f6telezett
\n <\/span>
\n
\n . K\u00e9pzelj\u00fck egy a jobbcsap\u00e1son cirk\u00e1l\u00f3 haj\u00f3t, amely sz\u00e9l al\u00e1 d\u0151l, \u00e9s hasonl\u00f3k\u00e9ppen a vele tal\u00e1lkoz\u00f3 balcsap\u00e1sos haj\u00f3t is. Mindenki l\u00e1tja maga el\u0151tt, hogy a balcsap\u00e1son k\u00f6zeled\u0151 haj\u00f3 korm\u00e1nya sokkal m\u00e9lyebben beleny\u00falik a v\u00edzbe, ez\u00e1ltal a haj\u00f3 k\u00f6nnyebben ir\u00e1ny\u00edthat\u00f3, teh\u00e1t \u0151 a kit\u00e9r\u00e9sre k\u00f6telezett, m\u00edg az \u00fatjogos jobbcsap\u00e1son halad\u00f3 haj\u00f3 k\u00fczd az ir\u00e1ny\u00edt\u00e1ssal a kev\u00e9sb\u00e9 v\u00edzbe ny\u00fal\u00f3 korm\u00e1ny\u00e1val.
\n <\/span>
\n
\n
\n <\/span>
\n
\n Kicsit meseszer\u0171nek t\u0171nik az utols\u00f3 t\u00f6rt\u00e9net, de a logikus \u00e9rvel\u00e9s miatt k\u00e9telked\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl elhittem, \u00e9s igyekeztem j\u00f3l meg is jegyezni, mert azon t\u00fal, hogy c\u00e9lunk a szab\u00e1lyok vil\u00e1g\u00e1ban j\u00f3l eligazodni, \u00e9rdemes ilyen, nem mindennapi \u00e9rdekess\u00e9gekkel is foglalkozni.
\n <\/span>
\n
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: rrstrain.blogspot.com
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A mai bejegyz\u00e9s, amelyben az \u00e1ltalunk j\u00f3l ismert \u00fatjogszab\u00e1lyok eredete ut\u00e1n nyomozok, sokak sz\u00e1m\u00e1ra \u00e9rdekes lehet. A versenyek sor\u00e1n szinte minden percben alkalmaznunk kell valamelyiket \u00fagy, hogy tal\u00e1n nem is tudjuk, hogy milyen gondolat \u00e1llt megalkot\u00e1suk m\u00f6g\u00f6tt. Gondoltad volna, hogy ezek nem \u00f6nk\u00e9nyesen defini\u00e1lt szab\u00e1lyok, hanem komoly gondolat \u00e1ll m\u00f6g\u00f6tt\u00fck? Hogy korrekt legyek, az itt […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9841,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1128,1013,796],"sailing_author":"B\u00f6r\u00f6cz Bence","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1655"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1655"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1655\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9841"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1655"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1655"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1655"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}