{"id":1656,"date":"2018-01-10T09:00:00","date_gmt":"2018-01-10T08:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/16\/kekebb-vagy-sem-conclusione\/"},"modified":"2018-01-10T09:23:35","modified_gmt":"2018-01-10T08:23:35","slug":"kekebb-vagy-sem-conclusione","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/01\/10\/kekebb-vagy-sem-conclusione\/","title":{"rendered":"K\u00e9kebb vagy sem? \u2013 Conclusione"},"content":{"rendered":"
Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket \u2013 \u00f6sszesen 8 darabot \u2013 \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma. Most kider\u00fcl, vagy legal\u00e1bbis sz\u00e1momra, hogy k\u00e9kebb-e. Mindenkinek saj\u00e1t j\u00f3zan esz\u00e9re b\u00edzzuk, mit gondol, hogy mi volt az igazs\u00e1g. A cikksorozat 2012 febru\u00e1rj\u00e1ban jelent meg \u00e9s tartalmaz olyan inform\u00e1ci\u00f3kat, amelyek ma m\u00e1r \u00e9rdektelenn\u00e9 v\u00e1ltak, de rem\u00e9lj\u00fck mindenki j\u00f3l sz\u00f3rakozott mik\u00f6zben olvasta.<\/p>\n
<\/p>\n
8. r\u00e9sz<\/p>\n
<\/p>\n
V\u00e9g\u00e9re \u00e9rt\u00fcnk egy kutat\u00e1snak \u00e9s b\u00e1r szents\u00e9gt\u00f6r\u00e9snek t\u0171nik, de van n\u00e9h\u00e1ny dolog amit ki kell jelenteni. (\u00daj inform\u00e1ci\u00f3 ker\u00fclt a birtokunkba)<\/p>\n
<\/p>\n
N\u00e9zz\u00fck ism\u00e9t sorj\u00e1ban, hogy mik a t\u00e9nyek:<\/p>\n
\u2013 1955-ben a versenyt k\u00f6vet\u0151en h\u00e1rom orsz\u00e1gos lap 11:30-as, egy lap 11:21-es rekordid\u0151t emlegetett.<\/p>\n
\u2013 Ugyanakkor a N\u00e9psport <\/em>a 11.30-as id\u0151 mellett azt mondja, hogy a befut\u00e1si id\u0151 21:20, ami 12:20 perces menetid\u0151t jelent.<\/p>\n \u2013 A k\u00e9s\u0151 d\u00e9lut\u00e1ni f\u00e9nyek miatt 11:30-as \u00e9s 10:40-es id\u0151 is lehetett, de 12:20 m\u00e1r nem. Teh\u00e1t a N\u00e9psport \u00e1ltal jegyzett befut\u00e1si id\u0151pont biztosan hib\u00e1s.<\/p>\n \u2013 1955. \u00e9s 1975. k\u00f6z\u00f6tt legjobb tud\u00e1sunk szerint v\u00e9gign\u00e9zt\u00fcnk mindent, ami a K\u00e9kszalag versenyekkel kapcsolatban megjelent, \u00e9s nem tal\u00e1ltuk nyom\u00e1t sem a 11:30-as, sem a 10:40-es rekordid\u0151nek.* \u2013 Az els\u0151 \u00edr\u00e1sos nyomot T\u00f3th K\u00e1lm\u00e1n: Sz\u00e9lcsendben\u2026 Viharban\u2026 c\u00edm\u0171 k\u00f6nyv\u00e9nek 1975-\u00f6s els\u0151 kiad\u00e1s\u00e1ban tal\u00e1ltunk. Itt m\u00e1r 10:40-es id\u0151 jelent meg, de az \u00e9vsz\u00e1m 1966. volt. A m\u00e1sodik kiad\u00e1sban az \u00e9vsz\u00e1m m\u00e1r jav\u00edtva volt.* \u2013 Tudjuk, hogy 11-kor \u00e9rtek a haj\u00f3k Kenes\u00e9re. P\u00e1r perc k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g volt a Nemere 2 \u00e9s a Maki k\u00f6z\u00f6tt.<\/p>\n \u2013 A Maki f\u00e9l \u00f3r\u00e1val a Nemere 2 ut\u00e1n futott be.<\/p>\n <\/p>\n Azt m\u00e1r kider\u00edtett\u00fck, hogy a haj\u00f3k az elm\u00e9leti sebess\u00e9g\u00fck alapj\u00e1n meg tudt\u00e1k volna tenni ez alatt az id\u0151 alatt a t\u00e1vot. Sokat rontott viszont a Maki lehet\u0151s\u00e9g\u00e9n, hogy majdnem egy \u00f3r\u00e1val hosszabb volt a F\u00fcred\u2013Kenese t\u00e1v, mint ha testsebess\u00e9g\u00e9nek maximum\u00e1val tette volna meg. \u00cdgy a marad\u00e9k Kenese\u2013Si\u00f3fok\u2013Keszthely\u2013F\u00fcred t\u00e1vot 8,1 csom\u00f3s \u00e1tlagsebess\u00e9ggel kellett volna megtennie \u00fagy, hogy a haj\u00f3 elm\u00e9leti sebess\u00e9ge 8,82. Teh\u00e1t ha 10:40-et ment a Nemere 2, akkor a Maki nagyon nehezen mehetett volna 11:10-et. Ez term\u00e9szetesen k\u00f6zvetett bizony\u00edt\u00e9k, \u00e9s igaz\u00e1b\u00f3l nem z\u00e1rja ki a 10:40-es id\u0151t.<\/p>\n <\/p>\n A 11:30 annyival er\u0151sebb, hogy a verseny ut\u00e1n a lapok 75%-a err\u0151l az id\u0151r\u0151l \u00edrt, m\u00edg a 10:40-es id\u0151 el\u0151sz\u00f6r 20(!) \u00e9v m\u00falva mer\u00fclt fel. Ugyanakkor egyik id\u0151re sincs c\u00e1folhatatlan bizony\u00edt\u00e9k.<\/p>\n <\/p>\n Ez\u00e9rt azt javaslom, hogy a Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g eln\u00f6ks\u00e9ge nyilv\u00e1n\u00edtsa a Nemere 2 1955-\u00f6s K\u00e9kszalag idej\u00e9t \u00d6r\u00f6k\u00f6s K\u00e9kszalag Rekordnak, \u00e9s az els\u0151 GPS-szel kirakott p\u00e1ly\u00e1n (2004.) futott id\u0151t tekintse alapid\u0151nek. Ezt, vagy a k\u00e9s\u0151bbiekben futott enn\u00e9l jobb id\u0151t tekintse az \u00e9ppen aktu\u00e1lis K\u00e9kszalag rekordnak.<\/p>\n <\/p>\n A kutat\u00e1saim szerint igencsak megk\u00e9rd\u0151jelezhet\u0151 az 1955-\u00f6s id\u0151eredm\u00e9ny. Ennek az id\u0151nek mint hiteles rekordnak a haszn\u00e1lata tiszteletlens\u00e9g a jelenleg pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00f3kkal szemben, de hogy \u0151seinkkel szemben ne legyen az a v\u00e1ltoz\u00e1s \u2013 hisz teljes\u00edtm\u00e9ny\u00fck b\u00e1rmelyik id\u0151vel m\u00e9rve is hatalmas volt \u2013, az \u00f6r\u00f6k\u00f6s rekordtart\u00f3 d\u00edj j\u00e1rjon nekik a 10:40-es id\u0151vel.<\/p>\n R\u00f6viden ennyi volna az, amit a kutat\u00e1saim sor\u00e1n kider\u00edtettem, viszont ahogy jobban is bele\u00e1stam magam az anyagokba, \u00fagy kezdett egy elk\u00e9pzelhet\u0151 id\u0151eredm\u00e9ny kikrist\u00e1lyosodni el\u0151ttem. Soha nem tudn\u00e1m az eddig ismert anyagok alapj\u00e1n bebizony\u00edtani, de \u00fagy v\u00e9lem, hogy annyira tal\u00e1n \u00e9rdekes, hogy le\u00edrhassam saj\u00e1t v\u00e9lem\u00e9nyk\u00e9nt:<\/p>\n <\/p>\n A k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 \u00edr\u00e1sokban, besz\u00e1mol\u00f3kban megtal\u00e1lhat\u00f3 \u00e1tfut\u00e1si id\u0151k, id\u0151j\u00e1r\u00e1si k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek elfogadhat\u00f3ak, hiszen \u00e1ltal\u00e1ban egyeznek. Ezekhez az egyez\u00e9sekhez alak\u00edtottam a v\u00e9lem\u00e9nyemet.<\/p>\n A rekord ut\u00e1n a sajt\u00f3ban h\u00e1rom helyen a 11:30-as id\u0151, m\u00edg egy helyen, a Szabad Ifj\u00fas\u00e1g-<\/em>ban 11:21-es jelent meg. Ahol a 11:21 megjelent, ott alapjaiban m\u00e1s hangv\u00e9tel\u0171 volt a cikk. Sokkal szem\u00e9lyesebb, olyan, mintha az \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3 maga is ott j\u00e1rt volna, \u00e9s nem csak \u00e1tvett anyagb\u00f3l dolgozott volna. Ugyanakkor a N\u00e9psport <\/em>ideje hib\u00e1san 21:20-ra teszi a Nemere 2 befut\u00e1s\u00e1t, amir\u0151l biztosan tudjuk, hogy t\u00e9ves. De mennyi az es\u00e9lye annak, hogy egy id\u0151ben az \u00f3ra \u00e9s a perc is hib\u00e1san ker\u00fcl le\u00edr\u00e1sra? Az \u00e9n felt\u00e9telez\u00e9sem szerint j\u00f3val kevesebb, mintha csak az egyik. \u00c9s azt tudjuk, hogy a befut\u00e1si id\u0151ben az \u00f3ra t\u00e9ves. Teh\u00e1t marad a perc.<\/p>\n <\/p>\n Az el\u00e9g felt\u0171n\u0151, hogy minden id\u0151 kerek\u00edtve van. Azt gyan\u00edtom, hogy az egyetlen pontos le\u00edr\u00e1s a Szabad Ifj\u00fas\u00e1g-<\/em>ban jelent meg. A N\u00e9psport <\/em>kerek\u00edtett egy percet lefel\u00e9, \u00e9s elrontotta az \u00f3r\u00e1t. Teh\u00e1t a helyes befut\u00e1si id\u0151 20 \u00f3ra 21 perc volna. Ezt er\u0151s\u00edti a Maki elk\u00e9pzelhetetlen teljes\u00edtm\u00e9nye is.<\/p>\n <\/p>\n Term\u00e9szetesen, mint mondtam, ez bebizony\u00edthatatlan, m\u00e9gis sz\u00e1momra sokkal hihet\u0151bb, mint b\u00e1rmi m\u00e1s. Persze ez m\u00e9g \u00edgy is a legjobb futott id\u0151. Megk\u00f6zel\u00edteni 2002-ben \u00e9s 2004-ben tudt\u00e1k csak. De megd\u00f6nteni akkor sem.<\/p>\n <\/p>\n \u00c9s m\u00e9g egy, ami ezt az id\u0151t egy kicsit er\u0151s\u00edtheti. a N\u00e9psport szerint a befut\u00e1si id\u0151 21:20. Ha ezt megford\u00edtjuk 20:21 vagyis a 11:21 perces futott id\u0151 befut\u00e1si sorrendje. Nem lehet, hogy valaki felcser\u00e9lte a sz\u00e1mokat \u00e9s a Maki idej\u00e9t m\u00e1r jav\u00edtotta ennek szellem\u00e9ben?<\/p>\n <\/p>\n Tekintve, hogy az 1957-t\u0151l valamilyen form\u00e1ban megjelent Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9gi lapokban \u00e9s a sajt\u00f3ban 1975-ig semmif\u00e9le sz\u00f3 nem esett az 1955-\u00f6s K\u00e9kszalagr\u00f3l* Amennyiben b\u00e1rkinek b\u00e1rmilyen hitelt \u00e9rdeml\u0151 \u00edrott anyaga van az 1955-\u00f6s K\u00e9kszalagr\u00f3l, azt sz\u00edvesen l\u00e1tjuk, olvassuk m\u00e9g akkor is, ha az alapjaiban r\u00e1zn\u00e1 meg az eg\u00e9sz misztikum\u00e1t. Persze mi sem hagyjuk abba a kutakod\u00e1st, \u00e9s amennyiben tal\u00e1lunk bizony\u00edt\u00e9kot, azt jelezz\u00fck.<\/p>\n <\/p>\n Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket \u2013 \u00f6sszesen 8 darabot \u2013 \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma. Most kider\u00fcl, vagy legal\u00e1bbis sz\u00e1momra, hogy k\u00e9kebb-e. Mindenkinek saj\u00e1t j\u00f3zan esz\u00e9re b\u00edzzuk, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":23820,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9,1804],"tags":[1609,1633,351,268],"sailing_author":"P\u00e9nzes Botond, Beliczay M\u00e1rton, Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1656"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1656"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1656\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23820"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1656"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1656"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1656"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n<\/em><\/p>\n
\n<\/em><\/p>\n
\nIndokl\u00e1s:
\n<\/em><\/p>\n
\nSzerintem az akkor futott id\u0151 a 11:21. Mi\u00e9rt is gondolom ezt?
\n<\/em><\/p>\n
\nDe hogy lett ebb\u0151l a id\u0151b\u0151l 10:40 perc?
\n<\/em><\/p>\n
\n<\/em>
\n, ez\u00e9rt T\u00f3th K\u00e1lm\u00e1n a k\u00f6nyv\u00e9be egy olyan id\u0151t \u00edrt bele, amit valakit\u0151l megk\u00e9rdezett. Mivel a 70-es, 80-as \u00e9vekben a vitorl\u00e1s irodalom itthon igencsak visszafogott mennyis\u00e9gben volt jelen, ez a k\u00f6nyv \u00e9s a m\u00e1sodik kiad\u00e1sa volt az alapm\u0171. Magam is eml\u00e9kszem, hogy gyerekkoromban mennyit forgattam. \u00cdgy ez az id\u0151 kezdett a k\u00f6ztudatba fix\u00e1l\u00f3dni, \u00e9s ma is ez terjed.<\/p>\n
\n\u00daJ INFORM\u00c1CI\u00d3!
\n<\/strong><\/p>\n
\n*Csernussi G\u00e1bor elk\u00fcldte nek\u00fcnk T\u00f3th K\u00e1lm\u00e1n Vitorl\u00e1z\u00e1s c\u00edm\u0171, 1966-ban kiadott k\u00f6nyv\u00e9nek egy r\u00e9szlet\u00e9t, amely bizony\u00edtja, hogy m\u00e1r ekkor, 1966-ban is megjelent az id\u0151eredm\u00e9ny
\n<\/em>
\n
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"