{"id":1657,"date":"2018-01-06T10:18:00","date_gmt":"2018-01-06T09:18:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/13\/kekebb-vagy-sem-velemenyek-2\/"},"modified":"2018-01-06T10:33:55","modified_gmt":"2018-01-06T09:33:55","slug":"kekebb-vagy-sem-velemenyek-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/01\/06\/kekebb-vagy-sem-velemenyek-2\/","title":{"rendered":"K\u00e9kebb vagy sem? – V\u00e9lem\u00e9nyek 2."},"content":{"rendered":"

Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket \u2013 \u00f6sszesen 8 darabot \u2013 \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma.<\/p>\n

 <\/p>\n

7. r\u00e9sz<\/p>\n

 <\/p>\n

Olvassanak el m\u00e9g n\u00e9h\u00e1ny v\u00e9lem\u00e9nyt. (02.17-\u00e9n ut\u00f3lag kieg\u00e9sz\u00edtve Soponyai G\u00e9za v\u00e9lem\u00e9ny\u00e9vel)<\/p>\n

 <\/p>\n

A k\u00e9rd\u00e9s ugyan az: Mit gondolsz az 1955-\u00f6s rekorddal kapcsolatban az itt felt\u00e1rt adatok alapj\u00e1n \u00e9s mi lehet a legjobb megold\u00e1sa a hiteles rekord l\u00e9trehoz\u00e1s\u00e1nak?<\/p>\n

 <\/p>\n


\nSzekeres L\u00e1szl\u00f3 (Haj\u00f3 Magazin f\u0151szerkeszt\u0151je)
\n<\/strong><\/p>\n

Pr\u00f3b\u00e1ltam meg\u00e1llni, hogy hozz\u00e1sz\u00f3ljak a K\u00e9kszalag rekord pol\u00e9mi\u00e1hoz. Mivel azonban megsz\u00f3l\u00edtott\u00e1l, nem siker\u00fclt.<\/p>\n

 <\/p>\n

1. A rekordid\u0151t marhas\u00e1gnak, de legal\u00e1bbis viccesnek tatom. Vagy maradjunk a val\u00f3szer\u0171tlenn\u00e9l.<\/p>\n

2. Szerintem nincs megold\u00e1s. Ez\u00e9rt nem is foglalkozn\u00e9k a dologgal, mint ahogy nem is tett\u00fck kor\u00e1bban sem.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az, hogy N\u00e9meth Istv\u00e1n rekordot futott, t\u00e9ny. Az id\u00f4 k\u00e9rd\u00e9ses. Vagy nem is k\u00e9rd\u00e9ses\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n


\nIndokl\u00e1s
\n<\/span><\/p>\n

Minden \u00e9pesz\u00fb vitorl\u00e1z\u00f3 k\u00e9telkedik a K\u00e9kszalag rekorddal kapcsolatban. A k\u00e9ts\u00e9g azonban nem bizony\u00edt semmit.<\/p>\n

2007-ben k\u00e9sz\u00fclt egy album, amelyben a K\u00e9kszalag t\u00f6rt\u00e9net\u00e9t feldolgoztuk. Akkor egy t\u00f6rt\u00e9n\u00e9sz, Csete Kriszti\u00e1n alaposan k\u00f6rbej\u00e1rta a t\u00e9m\u00e1t. Rengeteg anyagot gy\u0171jt\u00f6tt, de val\u00f3di bizony\u00edt\u00e9kot a rekorddal kapcsolatban nem tal\u00e1lt. Ellentmond\u00e1st viszont b\u0151ven. Viszont ez kev\u00e9s ahhoz, hogy kijelenthess\u00fck, hogy a rekord nem val\u00f3s. Igaz, nem tartom re\u00e1lisnak a 10:40-es id\u0151t.<\/p>\n

 <\/p>\n

Amikor a k\u00f6nyvet k\u00e9sz\u00edtett\u00fck is voltak fenntart\u00e1saink, nekem, a lektoroknak, gyakorlatilag mindenkinek, de egyetlen c\u00e1folhatatlan t\u00e9ny sem mond ellen a Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g \u00e1ll\u00e1sfoglal\u00e1s\u00e1nak, mely szerint a rekord 10 \u00f3ra 40 perc.<\/p>\n

 <\/p>\n

Meggy\u0151z\u0151bb lenne egy jegyz\u0151k\u00f6nyv. De tulajdonk\u00e9ppen az sem lenne megd\u00f6nthetetlen bizony\u00edt\u00e9k, mert akkoriban hasonl\u00f3kat g\u00e1tl\u00e1stalanul hamis\u00edtottak, ha kellet, ha nem. (L\u00e1sd pl. termel\u00e9si eredm\u00e9nyek. Birtokomban van egy sztahanovista Komuves rekordj\u00e1r\u00f3l sz\u00f3l\u00f3 1954-es cikk. E szerint az ember\u00fcnk egy nap alatt 64 k\u00f6bm\u00e9ter falat rakott. Megjegyz\u00e9s: az \u00e9rv\u00e9nyes \u00e9p\u00edt\u0151ipari norma cirka 1,2 k\u00f6bm\u00e9ter\/\u00f3r\u00e1val sz\u00e1mol\u2026) Ezt \u2013 m\u00e1rmint a hamis\u00edt\u00e1st \u2013 akkor propagand\u00e1nak h\u00edvt\u00e1k. (Ma pedig marketingnek\u2026)<\/p>\n

 <\/p>\n

Ami egy \u00fajs\u00e1gcikkben \u2013 pl\u00e1ne akkoriban \u2013 megjelent, nem felt\u00e9tlen\u00fcl tekinthet\u0151 t\u00e9nynek. (Igaz, ebben az esetben a kor szok\u00e1sai szerint, ink\u00e1bb kevesebbet \u00edrtak volna. Ha m\u00e1r rekord, legyen k\u00f6v\u00e9r.) K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen akkor nem tekinthetj\u00fck t\u00e9nynek, ha 75 k\u00f6bm\u00e9teres haj\u00f3kr\u00f3l \u00e9s egy\u00e9b ostobas\u00e1gokr\u00f3l \u00edr\u2026 P\u00e9ld\u00e1ul sz\u00e1molni sem tudtak: 21:20-as befut\u00f3b\u00f3l hogyan lesz 10:40-es menetid\u0151? Esetleg halaszthattak a rajtn\u00e1l t\u00edz percet, vagy ak\u00e1r vissza is l\u0151hett\u00e9k azt, de akkoriban egyik sem volt szok\u00e1s. A sz\u00e1m\u00edt\u00e1s persze akkor sem stimmel. Az, hogy kor\u00e1bban rajtoltatt\u00e1k volna a mez\u0151nyt, az elk\u00e9pzelhetetlen. Az is viszont elk\u00e9pzelhet\u0151, hogy a sz\u00f6vets\u00e9g munkat\u00e1rsai n\u00e9mi j\u00f3indulattal viseltettek a \u00bbmunk\u00e1s h\u0151s\u00ab, N\u00e9meth Istv\u00e1n ir\u00e1nt, \u00e9s egy kicsit sz\u00e9p\u00edtett\u00e9k a rekordot. Bizony\u00edt\u00e9k azonban erre sincs, mint ahogy a val\u00f3ban megtett id\u0151re sem. Mindenesetre az az\u00f3ta eltelt b\u0151 \u00f6tven \u00e9v, a k\u00e9s\u0151bbi \u00e9s napjaink eredm\u00e9nyei arra engednek k\u00f6vetkeztetni, hogy valami nincs rendben ezzel a rekorddal.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az k\u00f6vetkez\u00f4 id\u00e9zetnek vannak olyan r\u00e9szletei, amely szerint a rekord m\u00e9g k\u00e9rd\u00e9sesebb. Ilyen a rajt idej\u00e9n \u00e9ppen csak f\u00fajdog\u00e1l\u00f3 sz\u00e9l, a felszakadt n\u00fat \u00e9s jav\u00edt\u00e1sa, valamint a haj\u00f3 luvol\u00f3 hajlama, ami miatt ketten tartott\u00e1k a korm\u00e1nyt\u2026 M\u00e1sutt arr\u00f3l \u00edrtak, hogy a baum el is t\u00f6rt\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

Id\u00e9zn\u00e9k teh\u00e1t a Balaton K\u00e9kszalagja, 2007 c\u00edm\u0171 k\u00f6nyvb\u0151l:<\/p>\n

 <\/p>\n

\u201eA progn\u00f3zis helyesnek bizonyult: gyenge, v\u00e1ltoz\u00f3 ir\u00e1ny\u00fa sz\u00e9lben kezd\u0151d\u00f6tt a verseny. Ki erre, ki arra pr\u00f3b\u00e1lta meglelni szerencs\u00e9j\u00e9t. A Tramontana \u00e9s a Nemere II. is a partra szavazott. Erre eml\u00e9kezik Dul\u00e1cska Gy\u00f6rgy[49], aki a Kenese nev\u0171 cirk\u00e1l\u00f3val v\u00e1gott neki a t\u00e1vnak. Ezzel ellent\u00e9tes N\u00e9meth Gyula besz\u00e1mol\u00f3ja: \u201eM\u00e9g mindig benne \u00e9lek az akkori verseny b\u0171v\u00f6let\u00e9ben. M\u00e1r kora reggel h\u0171v\u00f6s volt, \u00e9s igen er\u0151s \u00e9szaknyugati sz\u00e9l d\u00f6nt\u00f6gette a jegenyef\u00e1kat. A rajt ut\u00e1n mindj\u00e1rt az \u00e9lbolyban voltunk.\u201d[50] Harmadik forr\u00e1s a N\u00e9psport j\u00falius 25-ei cikke: \u201eA gy\u00f6ny\u00f6r\u0171 ny\u00e1ri id\u0151ben, gyenge sz\u00e9lben 65 cirk\u00e1l\u00f3n \u00e9s t\u00farahaj\u00f3n mintegy h\u00e1romsz\u00e1z versenyz\u0151 v\u00e1gott neki a t\u00f6bb mint 200 kilom\u00e9teres t\u00e1vnak.\u201d[51] N\u00e9meth Gyula val\u00f3sz\u00edn\u0171leg t\u00e9vedett. Sz\u00e9lcsendes start volt, majd Csopakn\u00e1l megv\u00e1ltozott az idej\u00e1r\u00e1s: hirtelen, szinte a semmib\u00f4l lecsapott az er\u0151s \u00e9szaki sz\u00e9l. A partmentiek j\u00e1rtak j\u00f3l, nagy el\u0151nyre tettek szert, mire a t\u00f3 k\u00f6zep\u00e9n lev\u0151k is megkapt\u00e1k a szelet. Rohant a Nemere II., de egy baleset megk\u00e9rd\u0151jelezte a tov\u00e1bbi r\u00e9szv\u00e9tel\u00fcket: felszakadt a n\u00fat. Menet k\u00f6zben jav\u00edtott\u00e1k meg a s\u00e9r\u00fcl\u00e9st.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u201eSokat kellett dolgoznunk, mert f\u00e9lsz\u00e9lben a Nemere rettenetesen luvgirig volt. K\u00e9nytelenek voltunk ketten tartani a korm\u00e1nyt.\u201d[52] 11-kor ker\u00fclt\u00e9k a kenesei b\u00f3j\u00e1t, majd nem sokkal ezut\u00e1n a si\u00f3fokit. Csak rem\u00e9lt\u00e9k, hogy a sz\u00e9l megmarad. Si\u00f3fokn\u00e1l m\u00e1r h\u00e1rom kilom\u00e9teres volt az el\u0151ny\u00fck, onnan nem eg\u00e9szen \u00f6t \u00f3ra alatt \u00e9rtek le Keszthelyre. A leg\u00e9nys\u00e9gnek nem volt sok dolga. Itt 15:55-kor fordultak. Nagyon egy\u00fctt volt a csapat. Erre eml\u00e9kezett Lettner Ferenc is, aki matr\u00f3z volt a Nemer\u00e9n: \u201eN\u00e9gyen voltunk friss manschaftok a fed\u00e9lzeten. M\u00e1r vitorl\u00e1ztunk egy\u00fctt, hogy a haj\u00f3t \u00e9s az \u00f6sszehangolt munk\u00e1t is megszokjuk. De olyan viharos sz\u00e9lben, mint azon a K\u00e9kszalagon m\u00e9g nem volt alkalmunk vitorl\u00e1zni. Nem vett\u00fck rossz n\u00e9ven N\u00e9meth Istv\u00e1n bar\u00e1tunkt\u00f3l, amikor kiab\u00e1lt vel\u00fcnk, mert a szelet t\u00fal kellett harsognia, ha azt akarta, hogy minden z\u00f6kken\u0151mentesen menjen. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen sz\u00fcks\u00e9g volt erre akkor, amikor a baumb\u00f3l kiszakadt a vitorla.\u201d[53]<\/p>\n

 <\/p>\n

M\u00e9g nappali f\u00e9nyben \u00e9rkeztek c\u00e9lba, amire eddig nem volt p\u00e9lda a verseny t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben. Ez azt is jelentette, hogy megd\u0151lt a verseny 14 \u00f3r\u00e1s rekordja. A N\u00e9psport cikk egy kis kalamajk\u00e1t okozott: \u201eA c\u00e9lba 21:20 perckor futott be a gy\u0151ztes haj\u00f3 s ezzel \u00faj K\u00e9kszalag-cs\u00facsot \u00e1ll\u00edtott fel: 11 \u00f3ra 30 perc alatt vitorl\u00e1zta k\u00f6rbe a Balatont.\u201d[54] N\u00e9meth Gyula vil\u00e1gos nappalra eml\u00e9kszik, mikor befutottak a Nemer\u00e9vel. A N\u00e9psport nem vette a f\u00e1radts\u00e1got, hogy korrig\u00e1lja hib\u00e1j\u00e1t, \u00edgy sok\u00e1ig a t\u00e9ves adat maradt meg a k\u00f6ztudatban. A sz\u00f6vets\u00e9g munkat\u00e1rsai pontos\u00edtott\u00e1k \u00e9s hiteles\u00edtett\u00e9k a rekordot, ami 10 \u00f3ra \u00e9s 40 perc. Simon K\u00e1roly is ezt tekinti hitelesnek a Nemere II.-r\u0151l sz\u00f3l\u00f3 k\u00f6nyv\u00e9ben.<\/p>\n

 <\/p>\n

[47, 49] Az id\u0151j\u00e1r\u00e1s bizalmas \u00fcgy (Haj\u00f3 Magazin, 2003. j\u00falius)<\/em><\/p>\n

[48, 51, 54, 55] N\u00e9meth Istv\u00e1n harmadszor is elnyerte (N\u00e9psport, 1955. j\u00falius 25.)<\/em><\/p>\n

[45, 46, 50, 52, 53] Simon K\u00e1roly: Nemere II. (Mag\u00e1nkiad\u00e1s, 2000)\u201d<\/em><\/p>\n


\nCsernussi G\u00e1bor (MVSZ f\u0151felm\u00e9r\u0151)
\n<\/strong><\/p>\n

Nem arra kellene koncentr\u00e1lni, hogy ezt az eredm\u00e9nyt esetleg mi alapj\u00e1n lehetne \u00e1tmin\u0151s\u00edteni, hanem hogy ezt a sokak sz\u00e1m\u00e1ra \u00e9rz\u00e9keny k\u00e9rd\u00e9st hogy lehet megoldani.<\/p>\n

 <\/p>\n

A d\u00edjat az els\u0151 versenyt\u0151l kezdve a leggyorsabb haj\u00f3nak adt\u00e1k, innen n\u00e9zve mindenkit csak a verseny \u00e9rdekel.<\/p>\n

 <\/p>\n

Viszont a haj\u00f3 oldal\u00e1r\u00f3l l\u00e1tok lehet\u0151s\u00e9get.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ha a klasszikus oszt\u00e1lyokat meg lehetne nyerni, p\u00e9ld\u00e1ul lehetne egy „A K\u00e9kszalag \u00f6r\u00f6k\u00f6s klasszikus tiszteletbeli v\u00e9d\u0151je” c\u00edmet l\u00e9trehozni.<\/p>\n

 <\/p>\n

A haj\u00f3 kapna plakettet, kik\u00f6t\u0151hely\u00e9n a mostani helyett egy d\u00edszesebb r\u00e9zt\u00e1bl\u00e1t, \u00e9s az MVSZ irod\u00e1ba is ker\u00fclne valamilyen j\u00f3l l\u00e1that\u00f3 d\u00edj, k\u00e9p, oklev\u00e9l, stb amivel lehet b\u00fcszk\u00e9lkedni.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ez j\u00f3 alkalom lenne arra is, hogy a haj\u00f3val egykor versenyz\u0151knek, a haj\u00f3 fel\u00faj\u00edt\u00e1s\u00e1ban r\u00e9sztvev\u0151knek, stb.. eml\u00e9klapot adni, \u00e9s egy szombat d\u00e9lut\u00e1n t\u00e1rsas\u00e1gi \u00e9s sajt\u00f3 esem\u00e9nyk\u00e9nt csomagolva el\u0151adni.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ha ez nem egy\u00e9ni \u00f6tletk\u00e9nt, hanem egy j\u00f3l defini\u00e1lhat\u00f3, jelent\u0151sebb k\u00f6z\u00f6ss\u00e9g kezdem\u00e9nyez\u00e9sek\u00e9nt -\u00e9s nem utols\u00f3 sorban j\u00f3l el\u0151k\u00e9sz\u00edtetten, \u00e9s kell\u0151en az idei K\u00e9kszalag el\u0151tt !<\/p>\n

 <\/p>\n


\nRauschenberger Mikl\u00f3s (Principessa korm\u00e1nyosa)
\n<\/strong><\/p>\n

\u00c9n \u00fagy gondolom, a vitorl\u00e1z\u00e1s mindig is az el\u0151d\u00f6k \u00e9s a hagyom\u00e1nyok tisztelet\u00e9n alapul\u00f3 \u00e9s az \u00fariemberek sport\u00e1ga volt.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ennek f\u00e9ny\u00e9ben \u00e9n nem hiszem, hogy b\u00e1rki kital\u00e1lta mag\u00e1nak, hogy k\u00f6rbement 10:40 perc alatt, \u00fagy, hogy az ne lenne igaz.<\/p>\n

 <\/p>\n

Annak idej\u00e9n nem volt ilyen figyelem a K\u00e9kszalag k\u00f6r\u00fcl, teh\u00e1t semmilyen \u00e9rdeke nem is f\u0171z\u0151dhetett hozz\u00e1, arr\u00f3l nem is besz\u00e9lve, hogy ennek a  – k\u00e9s\u0151bb sportt\u00f6rt\u00e9netiv\u00e9 v\u00e1l\u00f3 – tettnek szemtan\u00fai is voltak, akik biztos jelezt\u00e9k volna, ha nem val\u00f3s az adat.<\/p>\n

 <\/p>\n

Azt \u00e9letszer\u0171bbnek tartom, hogy – az akkori telefonvonalak \u00e1llapot\u00e1t pontosan nem ismerve, de a 80-as \u00e9vek\u00e9t igen – a sajt\u00f3ban megjelent 11 \u00f3ra feletti id\u0151k f\u00e9lrehall\u00e1sb\u00f3l ad\u00f3dhattak!<\/p>\n

 <\/p>\n

Lehet, hogy r\u00f6videbb volt a p\u00e1lya, lehet, hogy a meteorol\u00f3giai jelent\u00e9sek nem voltak annyira pontosak, mint mostans\u00e1g, de egy biztos, imm\u00e1ron t\u00f6bb, mint 50 \u00e9ve \u00e9l ez a rekord, amit az\u00f3ta sem siker\u00fclt senkinek megd\u00f6ntenie!<\/p>\n

 <\/p>\n

50 \u00e9vig egy rekordot tartani \u00f6nmag\u00e1ban is elismer\u00e9sre m\u00e9lt\u00f3 eredm\u00e9ny, ez\u00e9rt \u00fagy gondolom, ezt tiszteletben k\u00e9ne tartani \u00e9s a Nemere II-nek ezt odaadni hivatalosan!<\/p>\n

 <\/p>\n

A mai kor k\u00f6vetelm\u00e9nyeinek \u00e9s felt\u00e9teleinek megfelel\u0151en, a b\u00f3j\u00e1k poz\u00edci\u00f3inak pontos megad\u00e1s\u00e1val pedig \u00fajra ki kellene \u00edrni, k\u00fcl\u00f6n egy \u00e9s t\u00f6bbtest\u0171 haj\u00f3knak!<\/p>\n

 <\/p>\n

Ezzel megadn\u00e1nk a lehet\u0151s\u00e9get a sajt\u00f3nak, hogy tov\u00e1bbra is rekord d\u00f6nt\u00e9sekr\u0151l \u00edrhassanak (amennyiben ez c\u00e9l egy\u00e1ltal\u00e1n) azonban arra is, hogy ez a verseny ne err\u0151l sz\u00f3ljon, mert a legut\u00f3bbi alkalmakkor is nem a verseny maga volt a fontos, hanem a rekord!<\/p>\n

 <\/p>\n

M\u00e1rpedig ez a verseny arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy adott \u00e9veben, adott k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6zt, melyik haj\u00f3 \u00e9s leg\u00e9nys\u00e9ge haj\u00f3zza leghamarabb k\u00f6rbe a Balatont!<\/p>\n

 <\/p>\n

Ugyanakkora dics\u0151s\u00e9g egy sz\u00e9lcsendes Szalagon nyerni, mint egy er\u0151s szelesen, arr\u00f3l nem is besz\u00e9lve, hogy az csak id\u0151 k\u00e9rd\u00e9se, mikor futja meg mondjuk az els\u0151 6 helyezett a rekordid\u0151t…<\/p>\n

 <\/p>\n

Innent\u0151l pedig az fog sz\u00e1m\u00edtani, ki ment \u00e1t a c\u00e9lvonalon el\u0151sz\u00f6r, nem az, melyik 6 haj\u00f3 d\u00f6nt\u00f6tte meg a rekordot.<\/p>\n


\nTuss Mikl\u00f3s (korm\u00e1nyosk\u00e9nt 2x K\u00e9kszalag gy\u0151ztes)
\n<\/strong><\/p>\n

Nagy Nemer\u00e9t j\u00f3l ismertem azid\u0151t\u00e1jt .N\u00e9gy vagy t\u00f6bb \u00e9vig manshaftoltam rajta Schmalz kapit\u00e1ny ir\u00e1nyit\u00e1sa alatt. 57-ben k\u00e9kszalagot nyert\u00fcnk. A 10:40-es id\u0151 re\u00e1is a haj\u00f3 k\u00e9pes volt 13 csom\u00f3s sebess\u00e9gre. Volt alkalmam m\u00f6g\u00f6tte szekr\u00e9ny ajt\u00f3va j\u00f6ringezni ahhoz pedig   kell sebess\u00e9g. A le\u00edrtakb\u00f3l lesz\u0171rve: Als\u00f3\u00f6rsig 3-as majd v\u00e9gig 4-es-5-\u00f6s sz\u00e9l f\u00fajt .Az eredm\u00e9ny megk\u00e9rd\u0151jelezhettelen.<\/p>\n

 <\/p>\n

A bumm t\u00f6r\u00e9s pontos t\u00f6rt\u00e9nete: a vitorla h\u00e1ts\u00f3 sark\u00e1ban l\u00e9v\u0151 gy\u0171r\u0171t alaposan le kellett k\u00f6tni mert a 13 \u00e9ves fa nut nem b\u00edrta azt a hatalmas er\u0151t megtartani. A korabeli kender k\u00f6telek nagyon ny\u00faltak  – v\u00e9g\u00fcl a nut kiszakadt -t\u00f6rt  Att\u00f3l kezdve egy reffel\u00e9ssel- k\u0151rbeteker\u00e9ssel j\u00e1rt a haj\u00f3 m\u00e9g sz\u00e9lcsendben is. A nut jav\u00edt\u00e1sa \u00e9vekkel k\u00e9s\u0151bb t\u00f6rt\u00e9nt.<\/p>\n

 <\/p>\n

A v\u00e9lem\u00e9nyemet elfogultk\u00e9nt is kezelheted mert N\u00e9met Pist\u00e1hoz k\u00f6t\u00f6d\u00f6m, ugyanis ap\u00e1m matr\u00f3za volt. Ap\u00e1mt\u00f3l tanult versenyezni. Annak idej\u00e9n minden rendes haj\u00f3nak volt fizetett matr\u00f3za aki rendben tartotta a haj\u00f3t. Akkor m\u00e9g nem volt cs\u00f6rl\u0151 a haj\u00f3n. K\u00e9zzel h\u00faztuk a  k\u00f6teleket-pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1tok meg.<\/p>\n

 <\/p>\n


\nSoponyai G\u00e9za (t\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s K\u00e9kszalag helyezett)
\n<\/strong><\/p>\n

A K\u00e9kszalag rekord sokunkat foglalkoztat.J\u00f3magam a hiteless\u00e9g szemsz\u00f6g\u00e9b\u0151l m\u00e9g nem k\u00f6zel\u00edtettem meg,mert \u00f6tvenh\u00e9t \u00e9v t\u00e1vlat\u00e1b\u00f3l ezt szinte lehetetlen.<\/p>\n

 <\/p>\n

N\u00e9zz\u00fck a hiteless\u00e9g k\u00e9rd\u00e9s\u00e9t.Mikor nevez\u00fcnk valamit hitelesnek.Saj\u00e1t olvasatomban akkor,ha valamilyen t\u00e9nyt technikai alapon,vagy ha az nem \u00e1ll rendelkez\u00e9sre,t\u00f6bb, sz\u00e1momra \u00e9s m\u00e1s sz\u00e1m\u00e1ra is elfogadott ember \u00e1ll\u00edt\u00e1sa igazolja.<\/p>\n

 <\/p>\n

Jelen esetben a technikai alap nem \u00e1ll rendelkez\u00e9sre,mert egy t\u00e1vols\u00e1gi verseny hiteles\u00edt\u00e9s\u00e9hez evidencia a t\u00e1vols\u00e1g (a p\u00e1lya) egzakt meghat\u00e1roz\u00e1sa.<\/p>\n

 <\/p>\n

Akkoriban,mint tudjuk,nem jegyezt\u00e9k a b\u00f3ja pozici\u00f3kat, ma sem tudja senki hogy hol voltak a jelek,innent\u0151l kezdve nem besz\u00e9lhet\u00fcnk hiteles\u00edt\u00e9sr\u0151l.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az emberi t\u00e9nyez\u0151,jelen esetben a korabeli \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3k cikkei sem alkalmasak a hiteless\u00e9 t\u00e9telre,mert mint l\u00e1tjuk a fellelt anyagokban,azok el\u00e9gg\u00e9 sokf\u00e9l\u00e9k.<\/p>\n

 <\/p>\n

Arr\u00f3l nem besz\u00e9lve (saj\u00e1t tapasztalataimb\u00f3l kiindulva) hogy nem szakmai emberek l\u00e9v\u00e9n, sz\u00e1mukra a h\u00edr volt a fontos,\u00e9s nem a k\u00f6zben besz\u00fart n\u00e9h\u00e1ny sz\u00e1m adat (amib\u0151l lett a hetven\u00f6t k\u00f6bm\u00e9teres cirk\u00e1l\u00f3)\u00e9s ezt olyan nagyon nem is lehet a szem\u00fckre vetni.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00c9n a N\u00e9meth Pista b\u00e1csi\u00e9k \u00e1ltal el\u00e9rt id\u0151eredm\u00e9nyt egyfajta hat\u00e1rk\u0151nek tekintem (+\/- f\u00e9l \u00f3ra nem sz\u00e1m\u00edt) amelyet az elm\u00fat t\u00edz \u00e9vben legal\u00e1bb 30-40 haj\u00f3 megd\u00f6nthetett volna (+\/-\u00f3r\u00e1kkal) ha Ott \u00e9s Akkor Olyan szelek f\u00fajnak. Ez hasonl\u00edt egy szerencsej\u00e1t\u00e9khoz.Kezelj\u00fck is \u00edgy.<\/p>\n

 <\/p>\n

Majd ha a  b\u00f3j\u00e1k mindig ugyan ott lesznek (GPS) j\u00f6n egy t\u00f6bbtest\u0171 haj\u00f3 \u00e9s 6-7 \u00f3ra alatt befut,az egy m\u00e1sik rekord lesz,\u00e9s az is hiteles.<\/p>\n

 <\/p>\n

Addig pedig \u00f6r\u00fclj\u00fcnk,\u00e9s gratul\u00e1ljunk tisztelettel a mindenkori Gy\u0151ztesnek,mert nagyon sok fronton kell gy\u0151znie ahhoz,hogy a v\u00e9g\u00e9n a K\u00e9kszalagot is elnyerhesse.<\/p>\n

 <\/p>\n


\nAz utols\u00f3 r\u00e9szben megvizsg\u00e1lunk m\u00e9g n\u00e9h\u00e1ny apr\u00f3s\u00e1got \u00e9s levonjuk a v\u00e9gk\u00f6vetkeztet\u00e9s\u00fcnket.
\n<\/em><\/p>\n


\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket \u2013 \u00f6sszesen 8 darabot \u2013 \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma.   7. r\u00e9sz   Olvassanak el m\u00e9g n\u00e9h\u00e1ny v\u00e9lem\u00e9nyt. (02.17-\u00e9n ut\u00f3lag kieg\u00e9sz\u00edtve […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":23775,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9,1804],"tags":[1609,1633,351,268],"sailing_author":"P\u00e9nzes Botond, Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1657"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1657"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1657\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23775"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1657"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1657"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1657"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}