{"id":1665,"date":"2018-01-04T09:40:00","date_gmt":"2018-01-04T08:40:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/07\/kekebb-vagy-sem-velemenyek-1\/"},"modified":"2018-01-04T09:48:58","modified_gmt":"2018-01-04T08:48:58","slug":"kekebb-vagy-sem-velemenyek-1","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/01\/04\/kekebb-vagy-sem-velemenyek-1\/","title":{"rendered":"K\u00e9kebb vagy sem? – V\u00e9lem\u00e9nyek 1."},"content":{"rendered":"

Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket \u2013 \u00f6sszesen 8 darabot \u2013 \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma.<\/p>\n

 <\/p>\n

6. r\u00e9sz<\/p>\n

 <\/p>\n

Megk\u00e9rdezt\u00fcnk n\u00e9h\u00e1ny a t\u00e9m\u00e1hoz k\u00f6zel \u00e1ll\u00f3 vitorl\u00e1z\u00f3t. A k\u00e9rd\u00e9s mindenki fel\u00e9 azonos volt.<\/p>\n

Mit gondolsz az 1955-\u00f6s rekorddal kapcsolatban az itt felt\u00e1rt adatok alapj\u00e1n \u00e9s mi lehet a legjobb megold\u00e1sa a hiteles rekord l\u00e9trehoz\u00e1s\u00e1nak?<\/p>\n

 <\/p>\n


\nCzittel Lajos  ( A Nemere II \u00e9s a Sirocco \u00fajj\u00e1\u00e9p\u00edt\u0151je)
\n<\/strong><\/p>\n

Csak azt tudom mondani, hogy nagyon klappolni kellett mindennek, hogy a 10:40 h alatt le tudja futni a t\u00e1vot. \u00c9n elfogadom, mert tetszik, hogy egy klasszikus tartja m\u00e9g mindig a cs\u00facsot. Mi m\u00e1r ment\u00fcnk 3 h alatt F\u00f6ldv\u00e1r\u2013Keszthelyt \u00e9s Kenese\u2013Tihanyt 2 h alatt, ergo lehets\u00e9ges.<\/p>\n

 <\/p>\n

Bizony\u00edtani csak matek m\u00f3don lehets\u00e9ges, vagy ha valakinek van ideje egy kellemes \u00e9szaki sz\u00e9lben, amikor Keszthelyi \u00f6b\u00f6lben is f\u00faj, v\u00e9gigvitorl\u00e1zni a t\u00e1vot.<\/p>\n

 <\/p>\n


\nDetre Zsolt (Olimpiai bronz\u00e9rmes, K\u00e9kszalag gy\u0151ztes)
\n<\/strong><\/p>\n

A t\u00e9nyekhez azt szeretn\u00e9m hozz\u00e1tenni, hogy 1955-ben a mostani ny\u00e1ri id\u0151sz\u00e1m\u00edt\u00e1s volt, amellyel kapcsolatban tal\u00e1ltam egy cikket:<\/p>\n

\u201eHaz\u00e1nkban energetik\u00e1val kapcsolatos c\u00e9lb\u00f3l 1954\u201357 k\u00f6z\u00f6tt alkalmazt\u00e1k el\u0151sz\u00f6r a ny\u00e1ri id\u0151sz\u00e1m\u00edt\u00e1st. Ezen megold\u00e1snak az \u00f6tvenes \u00e9vekben els\u0151sorban az volt a c\u00e9lja, hogy az akkori villamosenergia-rendszer sz\u0171k\u00f6s teljes\u00edt\u0151k\u00e9pess\u00e9ge miatt jelentkez\u0151 kapacit\u00e1s-gondot enyh\u00edtse. Akkor arra t\u00f6rekedtek, hogy ne k\u00e9nyszer\u00fcljenek az egykori \u00e1ramszolg\u00e1ltat\u00f3 v\u00e1llalatok a fogyaszt\u00e1s korl\u00e1toz\u00e1s\u00e1ra. (Els\u0151sorban a munkanapok esti cs\u00facsterhel\u00e9sekor jelentkeztek teljes\u00edt\u0151k\u00e9pess\u00e9g-gondok.) Magyarorsz\u00e1gon 1958 \u00e9s 1979 k\u00f6z\u00f6tt a ny\u00e1ri id\u0151sz\u00e1m\u00edt\u00e1s haszn\u00e1lata sz\u00fcnetelt, m\u00edg a villamosenergia-megtakar\u00edt\u00e1si c\u00e9lb\u00f3l t\u00f6rt\u00e9n\u0151 bevezet\u00e9se 1980-ban t\u00f6rt\u00e9nt.\u201d<\/p>\n

 <\/p>\n

Teh\u00e1t 20:36-kor ment le a nap, \u00edgy a c\u00e9lba \u00e9r\u00e9skor 19:30, illetve 20:30-kor m\u00e9g b\u0151ven vil\u00e1gos volt, m\u00e9gha borult is volt az id\u0151.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az \u00fajs\u00e1gcikkek szerinti 11:30 menetid\u0151t lehetne ellen\u0151rizni (esetleg egy MTI k\u00f6zponti k\u00f6zlem\u00e9ny, telefonos t\u00e9ves jelent\u00e9s volt) a k\u00f6vetkez\u0151k\u00e9pp: Megkeresni az 1957-es majd az 1959-es, \u00e9s \u00edgy a tov\u00e1bbi k\u00e9kszalagok \u00fajs\u00e1gcikkeit, amelyek biztosan emlegetik az el\u0151z\u0151 rekordid\u0151t. Mikor v\u00e1ltott \u00e1t a menetid\u0151 10:40-re?<\/p>\n

 <\/p>\n

Mivel el\u00e9g l\u00e9nyeges k\u00e9rd\u00e9sr\u0151l van sz\u00f3, \u00e9s nincsenek meg a jegyz\u0151k\u00f6nyvek, javaslok egy vizsg\u00e1l\u00f3 bizotts\u00e1g fel\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1t, amely f\u00fcggetlen az MVSZ-t\u0151l \u00e9s f\u00fcggetlen a Nemere II-t\u0151l.<\/p>\n

 <\/p>\n


\nHrehuss Gy\u00f6rgy (A Kishamis korm\u00e1nyosa)
\n<\/strong><\/p>\n

\u2013 Sajn\u00e1lom, hogy nem \u00e1ll rendelkez\u00e9setekre a Sz\u00f6vets\u00e9g hivatalos eredm\u00e9ny list\u00e1ja \u00e9s verseny jegyz\u0151k\u00f6nyve.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2013 A Nemere v\u00edzvonal adta sebess\u00e9g lehet\u0151s\u00e9ge biztos t\u00f6bb az \u00e1ltalatok sz\u00e1m\u00edtottn\u00e1l. A Kishamison kedvez\u0151tlenebb homlokellen\u00e1ll\u00e1sa \u00e9s v\u00edzvonalhossza ellen\u00e9re sz\u00e9ll\u00f6k\u00e9sben 10,2-10,4, tart\u00f3s sz\u00e9lben hosszabb ideig 9,8 mp\/h sebess\u00e9get \u00e9rt\u00fcnk el.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u2013 Az 1955. \u00e9vi K\u00e9kszalagr\u00f3l szem\u00e9lyes \u00e9lm\u00e9nyem nincs, mert csak 57 \u00f3ta versenyzek, el\u0151bb kal\u00f3zzal, majd 63-t\u00f3l a Kishamissal. Viszont klubt\u00e1rsunk, Feh\u00e9r \u00c1rpi feles\u00e9ge Em\u00edlia mes\u00e9lte, hogy azon a K\u00e9kszalagon a rajtn\u00e1l ott volt, az els\u0151 g\u00e9phaj\u00f3val ment Si\u00f3fokra, mert \u0151 volt a b\u00f3ja zs\u0171ritagja, de nem \u00e9rt \u00e1t id\u0151re, mert a Nemere hamarabb elhaladt Si\u00f3fok el\u0151tt, mint \u0151k a g\u00e9phaj\u00f3val befutottak. Ez a t\u00f6rt\u00e9net viszont nehezen illeszthet\u0151 \u00f6ssze az ujs\u00e1gcikkben le\u00edrt Kenesei-Si\u00f3foki b\u00f3jav\u00e9teli id\u0151kkel, valamint az OMI sz\u00e9lsebess\u00e9g adatsor\u00e1val.<\/p>\n

 <\/p>\n


\nD\u00e9nes Istv\u00e1n (Vitorl\u00e1z\u00e1s Magazin f\u0151szerkeszt\u0151je)
\n<\/strong><\/p>\n

J\u00f3magam a Vitorl\u00e1z\u00e1s Magazinban valamikor 2003\u20132004-ben azt \u00edrtam a K\u00e9kszalagr\u00f3l, hogy a rekord k\u00f6r\u00fcli k\u00e1oszt bizony rendezni kellene. A Nemere II rekordja ugyanis jegyz\u0151k\u00f6nyvek h\u00edj\u00e1n nem hiteles. Azt javasoltam, hogy adjunk a haj\u00f3nak egy \u201e\u00d6r\u00f6k\u00f6s K\u00e9kszalag Bajnok\u201d c\u00edmet, kapjon plakettet, vagy ak\u00e1rmit \u00e9s helyezz\u00fck korrekt alapokra az \u00fcgyet. Hiszen az eml\u00e9kezet csal\u00f3ka valami, nincs jegyz\u0151k\u00f6nyv \u00e9s m\u00e9g azt sem tudjuk pontosan, hogy hol voltak annak idej\u00e9n a p\u00e1lyajelek. Ott voltam azon a P\u00fcnk\u00f6sdi Regatt\u00e1n, amelynek egyik esem\u00e9nye az volt, hogy az id\u0151s Lettner Ferencet kivitt\u00fck a vizre \u00e9s megk\u00e9rt\u00fck mutassa meg, hogy hol fordultak anno! H\u00e1t mutatott egy helyet…<\/p>\n

 <\/p>\n

Azt is javasoltam \u2013 \u00e9s persze nem csak \u00e9n \u2013, hogy h\u00fazzunk h\u00e1t egy hat\u00e1rvonalat, \u00e9s GPS alapon jel\u00f6lj\u00fck ki a mindenkor \u00e9rv\u00e9nyes K\u00e9kszalag p\u00e1ly\u00e1t. Az els\u0151 e szerint lebonyol\u00edtott verseny lenne az \u00faj alaprekord, azt\u00e1n ezt lehet d\u00f6nt\u00f6getni a k\u00f6vetkez\u0151kben. A javaslatot a szem\u00e9lyes \u00e9s marketing \u00e9rdekek fel\u00fcl\u00edrt\u00e1k, maradt az abszurd, sportszempontb\u00f3l inkorrekt helyzet. Viszont lehett mell\u00e9 m\u00e9dia cirkuszt szervezni \u00e9vr\u0151l-\u00e9vre \u00e9s egy ideje a K\u00e9kszalag a magyar nyilv\u00e1noss\u00e1gban j\u00f3r\u00e9szt arr\u00f3l sz\u00f3l, hogy megd\u0151l-e egy bizonytalan rekord id\u00e9n vagy sem! T\u00e9ny, hogy a sajt\u00f3 \u00e9s nem csak annak bulv\u00e1rosabb r\u00e9sze, k\u00f6nnyen \u00e9rtelmezi \u00e9s fogadja el k\u00f6zponti k\u00e9rd\u00e9sk\u00e9nt a \u201elesz-e id\u00e9n rekordd\u00f6nt\u00e9s\u201d c\u00edm\u0171 operettet. Hihetetlen mennyis\u00e9g\u0171 h\u00edrad\u00e1s sz\u00f3lt az elm\u00falt \u00e9vekben err\u0151l a r\u00e1g\u00f3gumir\u00f3l! Ez\u00e9rt is nyugodhatott bele minden \u00e9rintett, hogy ne bolygassuk az \u00fcgyet. Ugyanis itt is \u00e9rv\u00e9nyesnek l\u00e1tszik a hollywoodi recept: mindegy, hogy mit \u00edrnak, csak \u00edrjanak! \u00c9s ez j\u00f3 a szponzornak, s ami j\u00f3 neki, az term\u00e9szetesen j\u00f3 a rendez\u0151nek \u00e9s a f\u0151szerepl\u0151knek is.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ha viszont komolyan vessz\u00fck a K\u00e9kszalagot \u00e9s az ott el\u00e9rhet\u0151 sportteljes\u00edtm\u00e9ny \u00e9rt\u00e9k\u00e9t, akkor egyebek mellett az id\u0151rekord k\u00e9rd\u00e9s\u00e9t is tiszt\u00e1zni kellene. A r\u00e9gi gumicsontot ugyan eldobn\u00e1nk, de cser\u00e9be tiszta viszonyok teremt\u0151dn\u00e9nek. \u00d6sszefoglalva teh\u00e1t: legyen \u00faj alaprekord, amelyet abszol\u00fat prec\u00edzen kijel\u00f6lt p\u00e1ly\u00e1n lehetne el\u00e9rni. \u00dagy tudom, hogy ez ut\u00f3bbi m\u00e1r j\u00f3 ideje \u00edgy t\u00f6rt\u00e9nik, s ha \u00edgy van, akkor nyugodtan alaprekordnak lehetne tekinteni az e felt\u00e9tel szerinti p\u00e1ly\u00e1n el\u00e9rt eddigi legjobb id\u0151eredm\u00e9nyt. Persze k\u00fcl\u00f6n az egytest\u0171t \u00e9s a t\u00f6bbtest\u0171t.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ez elvileg teh\u00e1t ilyen egyszer\u0171 \u2013 de lehet, hogy naiv vagyok.<\/p>\n

 <\/p>\n


\nLitkey Farkas (10\u00d7 K\u00e9kszalag gy\u0151ztes)
\n<\/strong><\/p>\n

A K\u00e9kszalag id\u0151 rekord t\u00fal van \u00e9rt\u00e9kelve. A rekord egy l\u00e1bjegyzet k\u00e9ne legyen a verseny t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben, ma viszont az egyik legkomolyabb m\u00e9rce. Legal\u00e1bbis a \u2013 bulv\u00e1r \u2013 m\u00e9dia szerint. Rendszeresen a verseny d\u00e9lel\u0151ttj\u00e9n olyan h\u00edrad\u00e1sok jelennek meg, hogy a \u201ekedvez\u0151tlen id\u0151j\u00e1r\u00e1si viszonyok miatt id\u00e9n sem d\u0151l meg a Nemere II rekordja\u201d, mik\u00f6zben gy\u00f6ny\u00f6r\u0171 \u2013 mondjuk nyugati sz\u00e9lben, ragyog\u00f3 naps\u00fct\u00e9sben, hatalmas taktikai csata zajlik a Balatonon. Val\u00f3ban, id\u0151rekord nem fog sz\u00fcletni.<\/p>\n

 <\/p>\n

A K\u00e9kszalag rekord, nem sport, haj\u00f3 vagy innov\u00e1ci\u00f3 k\u00e9rd\u00e9se. Egyed\u00fcl \u00e9s kiz\u00e1r\u00f3lag meteorol\u00f3giai k\u00e9rd\u00e9s. K\u00f6vetn\u00fcnk k\u00e9ne a kajak-kenu \u00e9s evez\u0151s versenyek mint\u00e1j\u00e1t ahol nem tartanak nyilv\u00e1n rekordokat. Nincs se magyar se vil\u00e1grekord. (Evez\u00e9sben van legjobb id\u0151, de nem rekord.) Pedig azok a sport\u00e1gak sokkal egzaktabbak, a teljes\u00edtm\u00e9nyek jobban \u00f6sszem\u00e9rhet\u0151ek mint n\u00e1lunk. A p\u00e1lya azonos, a v\u00edz azonos \u00e9s m\u00e9gse, indokl\u00e1suk szerint az\u00e9rt mert az id\u0151j\u00e1r\u00e1s, a sz\u00e9l \u00e9s a v\u00edz h\u0151m\u00e9rs\u00e9klete nagyban befoly\u00e1solja a futott id\u0151ket. A futott id\u0151k \u00edgy t\u00e1j\u00e9koztat\u00f3 jelleg\u0171ek.<\/p>\n

 <\/p>\n

Tov\u00e1bbi v\u00e1laszok a k\u00f6vetkez\u0151 r\u00e9szben.<\/p>\n

 <\/p>\n


\nfolyt. k\u00f6v.
\n<\/em>
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket \u2013 \u00f6sszesen 8 darabot \u2013 \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma.   6. r\u00e9sz   Megk\u00e9rdezt\u00fcnk n\u00e9h\u00e1ny a t\u00e9m\u00e1hoz k\u00f6zel \u00e1ll\u00f3 vitorl\u00e1z\u00f3t. A […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":23642,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9,1804],"tags":[1609,1633,351,268],"sailing_author":"P\u00e9nzes Botond, Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1665"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1665"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1665\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23642"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1665"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1665"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1665"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}