{"id":1675,"date":"2017-12-28T17:35:00","date_gmt":"2017-12-28T16:35:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/02\/kekebb-vagy-sem-meteo-es-matek\/"},"modified":"2018-01-04T09:42:53","modified_gmt":"2018-01-04T08:42:53","slug":"kekebb-vagy-sem-meteo-es-matek","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2017\/12\/28\/kekebb-vagy-sem-meteo-es-matek\/","title":{"rendered":"K\u00e9kebb vagy sem? – Meteo \u00e9s matek"},"content":{"rendered":"

Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket \u2013 \u00f6sszesen 8 darabot \u2013 \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma.<\/p>\n

 <\/p>\n

5. r\u00e9sz<\/p>\n

\u00c9rdemes egy kicsit boncolgatni az akkori id\u0151j\u00e1r\u00e1st \u00e9s az egyszer\u00fcbb matematika seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel keresni a v\u00e1laszt a k\u00e9rd\u00e9sre.<\/p>\n

Az al\u00e1bbi inform\u00e1ci\u00f3 az
\n
\nOrsz\u00e1gos Meteorol\u00f3giai Szolg\u00e1lat-<\/strong>t\u00f3l a t\u00e9m\u00e1ban kapott lev\u00e9l r\u00e9szlete:<\/p>\n


\n1955. j\u00falius\u00e1ban a Balatonn\u00e1l a Meteorol\u00f3giai Szolg\u00e1latnak h\u00e1rom helyen volt h\u0151m\u00e9rs\u00e9klet \u00e9s sz\u00e9lsebess\u00e9g m\u00e9r\u00e9se az arch\u00edvum adatai alapj\u00e1n. Balatonkenes\u00e9n \u00e9s Keszthely -Cserszegtoma-jon ritk\u00e1bban, m\u00e9g Si\u00f3fokon s\u0171r\u0171bben; 3 \u00f3r\u00e1nk\u00e9nt volt m\u00e9r\u00e9s. Ezek alapj\u00e1n elmondhat\u00f3, hogy reggel ( 7 \u00f3ra ) 19 \u00e9s 21 Celsius fok k\u00f6z\u00f6t,  d\u00e9lut\u00e1n ( 13, 14 \u00f3ra ) 26 \u00e9s 28 fok k\u00f6z\u00f6tt, este pedig( 21, 22 \u00f3ra ) 22-24 fok volt a h\u0151m\u00e9rs\u00e9klet.
\n<\/em><\/p>\n


\nA sz\u00e9ladatok tekintet\u00e9ben \u00e1tlagos sz\u00e9lsebess\u00e9g \u00e9s sz\u00e9lir\u00e1ny adatokkal rendelkez\u00fcnk. Sz\u00e9ll\u00f6k\u00e9s \u00e9rt\u00e9kek nem ker\u00fcltek lejegyz\u00e9sre. A m\u00e9rt sz\u00e9lsebess\u00e9g \u00e9rt\u00e9kek Beaufortban szerepelnek:
\n<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Sz\u00e9ladatok:
\n<\/strong><\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n
\u00e1llom\u00e1sok<\/em><\/td>\n1955.07.23. : sz\u00e9lir\u00e1ny \u00e9s \u00e1tlagos sz\u00e9lsebess\u00e9g<\/em><\/td>\n<\/tr>\n
 <\/td>\n7 \u00f3ra<\/em><\/td>\n10 \u00f3ra<\/em><\/td>\n13 \u00f3ra<\/em><\/td>\n14 \u00f3ra<\/em><\/td>\n16 \u00f3ra<\/em><\/td>\n19 \u00f3ra<\/em><\/td>\n21 \u00f3ra<\/em><\/td>\n22 \u00f3ra<\/em><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n
Si\u00f3fok<\/em><\/td>\nW 2<\/em><\/td>\nN 3<\/em><\/td>\nNNW 5<\/em><\/td>\n <\/td>\nS 1<\/em><\/td>\nNW 4<\/em><\/td>\n <\/td>\nNNW 4<\/em><\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n
Bkenese<\/em><\/td>\n0<\/em><\/td>\n <\/td>\n <\/td>\nSW 2<\/em><\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n0<\/em><\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n
Keszthely<\/em><\/td>\nN 1<\/em><\/td>\n <\/td>\n <\/td>\nN 5<\/em><\/td>\n <\/td>\n <\/td>\nN 1<\/em><\/td>\n <\/td>\n <\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n


\nA s\u0171r\u0171bben elhelyezked\u0151 csapad\u00e9km\u00e9r\u0151 \u00e1llom\u00e1sok adataib\u00f3l elmondhat\u00f3 m\u00e9g, hogy csapad\u00e9k is volt m\u00e9rhet\u0151 a t\u00e9rs\u00e9gben aznap, f\u0151k\u00e9nt a Balatont\u00f3l d\u00e9lre, illetve a Balaton d\u00e9li partja ment\u00e9n t\u00f6bb helyen. A legnagyobb m\u00e9rt \u00e9rt\u00e9k 22 mm Zam\u00e1rdib\u00f3l \u00e9rkezett, itt zivatar volt. Balaton\u00fajlakon 6.0, Balatonalig\u00e1n 5.0 mm-t m\u00e9rtek. A t\u00f6bbi \u00e9rt\u00e9k a d\u00e9li part ment\u00e9n 2 mm alatti. \u00cdgy pl. Si\u00f3fok 1.6, Fony\u00f3d 1.2 mm, ez ut\u00f3bbi k\u00e9t telep\u00fcl\u00e9sr\u0151l szint\u00e9n zivatart jelentettek. Kev\u00e9s helyr\u0151l van inform\u00e1ci\u00f3 a csapad\u00e9k pontos idej\u00e9r\u0151l a 24 \u00f3r\u00e1n bel\u00fcl. Ahonnan van, azok a csapad\u00e9kot a reggeli, d\u00e9lel\u0151tti \u00f3r\u00e1kra jelzik ( pl. Si\u00f3fok ) .
\n<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Az adatok l\u00e1that\u00f3an hi\u00e1nyosak, de a l\u00e9nyeget megtudjuk bel\u0151le. Egyr\u00e9szt, hogy j\u00f3 sz\u00e9l f\u00fajt (ami nem meglepet\u00e9s), m\u00e1sr\u00e9szt, hogy az \u00e9lmez\u0151ny szinte v\u00e9gig f\u00e9lsz\u00e9lben d\u00f6ngethetett.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az m\u00e9g egy nyitott k\u00e9rd\u00e9s volt, hogy egy\u00e1ltal\u00e1n a haj\u00f3 k\u00e9pes-e a t\u00e1vot megtenni 10:40 alatt. Nos, sz\u00e1moltunk egy kicsit. Tudjuk, hogy ezek a haj\u00f3k nem, vagy csak nagyon r\u00f6vid id\u0151re k\u00e9pesek t\u00fall\u00e9pni a v\u00edzvonalhosszuk szabta testsebess\u00e9get.<\/p>\n

 <\/p>\n

A K\u00e9kszalag p\u00e1ly\u00e1ja 155 km l\u00e9gvonalban. (Googe t\u00e9rk\u00e9pen lem\u00e9rve) A Nemere II. hossza pedig 18 m 55 cm. Ha rendesen megd\u0151l, akkor val\u00f3sz\u00edn\u0171, hogy k\u00f6zel a legnagyobb hossz\u00e1t haszn\u00e1lja v\u00edzvonalnak. Igy ezzel sz\u00e1moltam a testsebess\u00e9g\u00e9t. \u00edgy j\u00f6tt ki a 10,464 csom\u00f3, mely azt jelenti, hogy a Nemere II. 8 \u00f3ra alatt k\u00e9pes lenne megtenni a t\u00e1vot.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ez teh\u00e1t elm\u00e9letben lehets\u00e9ges. De van egy olyan apr\u00f3s\u00e1g, ami egy \u00e1rnyalatnyit gyeng\u00edti ennek az id\u0151nek a lehet\u0151s\u00e9g\u00e9t. M\u00e9ghozz\u00e1 a Maki (mai H\u00e1rpia) befut\u00e1si ideje \u00e9s teljes\u00edtm\u00e9nye. T\u00f6bb forr\u00e1sb\u00f3l val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00edthetj\u00fck, hogy a Maki f\u00e9l \u00f3r\u00e1val a Nemere II. ut\u00e1n futott be. Teh\u00e1t a Maki ideje 11:10 lenne.<\/p>\n

 <\/p>\n

Egy mai 30-as cirk\u00e1l\u00f3 legnagyobb hossza 13,5 m. \u00cdgy ezt a hosszot haszn\u00e1ltam a sz\u00e1mol\u00e1sn\u00e1l. Hasonl\u00f3k\u00e9ppen mint a Nemere II eset\u00e9ben. A Maki testsebess\u00e9ge \u00edgy 8,82 csom\u00f3 vagyis neki a t\u00e1v megt\u00e9tel\u00e9hez 9,5 \u00f3ra sz\u00fcks\u00e9geltetik.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ezek az adatok nem sz\u00e1molnak a gyeng\u00fcl\u00e9sben r\u00f6videbb v\u00edzvonallal, a b\u00f3jav\u00e9telekn\u00e9l a lassul\u00e1ssal, a tihanyi cs\u0151ben szinte biztos gyeng\u00fcl\u00e9ssel \u00e9s a rajt ut\u00e1ni gyenge sz\u00e9llel.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00d6sszehasonl\u00edt\u00e1sk\u00e9nt, amikor 2003-ban a Lisa a nem hiteles\u00edtett (mert a p\u00e1lya 7,5 km-rel r\u00f6videbb volt) 9:26-ot futotta, akkor a mai<\/strong> Nemere II. 10:56-ot, a Regulus, mint a legjobb 30-as 12:15-\u00f6t ment. Az ekkor m\u00e9rt adatok szerint hasonl\u00f3 sz\u00e9lj\u00e1r\u00e1s volt, de gyeng\u00e9bb. Optim\u00e1lisan a Nemer\u00e9nek itt kellett volna m\u00e9g k\u00f6zel 25 perc, hogy ezt a plusz utat megtegye, ha a p\u00e1lya teljes.<\/p>\n

 <\/p>\n

Tudjuk m\u00e9g, hogy nagyon hasonl\u00edtott az 1991-es K\u00e9kszalag is sz\u00e9lviszonyaiban az 1955-\u00f6sre. Azon m\u00e1r \u00e9n is r\u00e9szt vettem \u00e9s \u00fagy eml\u00e9kszem, hogy k\u00fcl\u00f6n\u00f6sebb meger\u00f6ltet\u00e9s n\u00e9lk\u00fcli f\u00e9lszeles menet volt oda \u00e9s vissza is. Akkor ment a Nemere II 12 \u00f3r\u00e1t. \u00c9s a rajt ut\u00e1n kezdett el f\u00fajni az \u00e9szaki sz\u00e9l itt is. K\u00f6lt\u0151i k\u00e9rd\u00e9s, hogy tudhatott-e az 1955-\u00f6s Nemere II, ami akkor kor\u00e1nak cs\u00facshaj\u00f3ja volt az 1991-es Nemere II-n\u00e9l, ami akkori korszak\u00e1nak v\u00e9g\u00e9t j\u00e1rta 1 \u00f3ra 20 perccel r\u00f6videbb id\u0151t menni er\u0151sebb sz\u00e9lben?<\/p>\n

 <\/p>\n

Ezek persze csak sz\u00e1mok, adatok, de a fentiek alapj\u00e1n egyet biztosan kijelenthet\u00fcnk, hogy a Nemere II. elm\u00e9letileg<\/strong> k\u00e9pes volt megtenni a t\u00e1vot 10:40 alatt, m\u00edg a m\u00e1sodik helyen befut\u00f3 Maki is 11:10 alatt.<\/p>\n

 <\/p>\n

Legk\u00f6zelebb megk\u00e9rdez\u00fcnk n\u00e9h\u00e1ny embert a mai vitorl\u00e1ssport alakjai k\u00f6z\u00fcl, hogy mit gondolnak a t\u00e9m\u00e1ban.<\/p>\n

 <\/p>\n


\nfolyt.k\u00f6v.
\n<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n


\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket \u2013 \u00f6sszesen 8 darabot \u2013 \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma.   5. r\u00e9sz \u00c9rdemes egy kicsit boncolgatni az akkori id\u0151j\u00e1r\u00e1st \u00e9s az […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":23601,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9,1804],"tags":[1609,1633,351,268],"sailing_author":"P\u00e9nzes Botond, Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1675"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1675"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1675\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23601"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1675"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1675"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1675"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}