{"id":1677,"date":"2017-12-21T08:15:00","date_gmt":"2017-12-21T07:15:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2012\/02\/01\/kekebb-vagy-sem-tovabbi-ellentmondasok\/"},"modified":"2017-12-21T08:17:54","modified_gmt":"2017-12-21T07:17:54","slug":"kekebb-vagy-sem-tovabbi-ellentmondasok","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2017\/12\/21\/kekebb-vagy-sem-tovabbi-ellentmondasok\/","title":{"rendered":"K\u00e9kebb vagy sem? \u2013 Tov\u00e1bbi ellentmond\u00e1sok"},"content":{"rendered":"

Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket – \u00f6sszesen 8 darabot – \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma.<\/p>\n

 <\/p>\n

4. r\u00e9sz<\/p>\n

 <\/p>\n

Amit \u00e9rdemes tudni, az az, hogy a nap 20:31-kor ment le aznap.<\/p>\n

 <\/p>\n

A korabeli besz\u00e1mol\u00f3k \u00e9s f\u00e9nyk\u00e9pek azt mutatj\u00e1k, hogy a Nemere II vil\u00e1gosban futott be. Ez azt jelenti, hogy a N\u00e9psport kor\u00e1bban bemutatott sz\u00e1m\u00e1ban a felt\u00fcntetett befut\u00e1si id\u0151pont biztosan hib\u00e1s, hisz 21:20-kor  szinte biztosan komolyan s\u00f6t\u00e9tedett m\u00e1r.<\/p>\n

 <\/p>\n

Persze ez az id\u0151 is jelent\u0151s rekord lett volna akkor, hiszen 1951-ben szint\u00e9n  a Nemere II. 14 \u00f3ra alatt tette meg a t\u00e1vot. (az m\u00e1r mell\u00e9kz\u00f6nge, hogy az elfogadott id\u0151 \u00e9s a nem hivatalos besz\u00e1mol\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt 1951-ben is volt 2 \u00f3ra elt\u00e9r\u00e9s)  M\u00e1r el\u00e9g j\u00f3l l\u00e1tszik, hogy az akkori sajt\u00f3 nem volt a pontoss\u00e1g mintak\u00e9pe. N\u00e9zz\u00fck az\u00e9rt meg, hogy mit \u00edrtak m\u00e9g 55-ben:<\/p>\n


\n
\nSzabad N\u00e9p 1955.J\u00falius 25. \u2013 A cikk sz\u00f3 szerinti id\u00e9zete
\n<\/em>
\n<\/strong><\/p>\n


\nA Balatoni K\u00e9kszalag vitorl\u00e1sverseny eredm\u00e9nye
\n<\/em><\/p>\n


\nA Balatoni K\u00e9kszalag vitorl\u00e1sverseny szombaton reggel elindult mez\u0151nye nagyszer\u0171 versenyt v\u00edvott. Az id\u0151j\u00e1r\u00e1s mindv\u00e9gig kedvez\u0151 volt, \u00e9s a viadalon az eddigi legjobb eredm\u00e9nyek sz\u00fclettek. A nagy haj\u00f3k csoportj\u00e1ban 65 haj\u00f3 vett r\u00e9szt. A mez\u0151ny a Balatonf\u00fcred \u2013 Balatonkenese \u2013 Si\u00f3fok \u2013 Keszthely \u2013 Balatonf\u00fcred t\u00e1vot tette meg. A versenyt harmadszor is N\u00e9meth Istv\u00e1n nyerte meg. A csillaghaj\u00f3k els\u0151 \u00edzben ki\u00edrt verseny\u00e9ben Szemes Gy\u00f6rgy bizonyult a legjobbnak. Ebben a legjobbnak. Ebben a haj\u00f3oszt\u00e1lyban az indul\u00f3k a Balatonf\u00fcred \u2013 Balatonkenese- Si\u00f3fok \u2013 Balatonf\u00f6ldv\u00e1r- Balatonf\u00fcred \u00fatvonalon versenyeztek.
\n<\/em><\/p>\n


\nNagy haj\u00f3k: 1 N\u00e9meth Istv\u00e1n (Bp. Vasas) Nemere 11 \u00f3ra 30 perc, 2. Farkas (Bp Vasas) 12 \u00f3ra, 3. G\u00e1l (Balatonalm\u00e1di \u00c9p\u00edt\u0151k) 12:10. Csillaghaj\u00f3k 1. Szemes Gy\u00f6rgy (Bp. T\u00f6rekv\u00e9s) 2. Galambos (Bp. Vasas) 3. Tolnai (Balatonf\u00fcredi Vasas).
\n<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00c9s van itt egy besz\u00e1mol\u00f3 a Szabad Ifj\u00fas\u00e1gban, ami alapjaiban k\u00fcl\u00f6nb\u00f6zik az el\u0151z\u0151 besz\u00e1mol\u00f3kt\u00f3l. Itt mintha az \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3 szem\u00e9lyesen is a helysz\u00ednen lett volna \u00e9s \u00fagy \u00edrta meg besz\u00e1mol\u00f3j\u00e1t. B\u00e1r ez a cikk is tele volt t\u00e9ved\u00e9sekkel.<\/p>\n


\n
\nSzabad Ifj\u00fas\u00e1g cikk 1955. J\u00falius 26. \u2013 A cikk sz\u00f3 szerinti id\u00e9zete
\n<\/em>
\n<\/strong>
\n
\n<\/strong><\/p>\n


\nA BALATON K\u00c9K SZALAGJ\u00c1\u00c9RT
\n<\/em><\/p>\n


\n„F\u00daJT A SZ\u00c9L \u00c9S VITORL\u00c1ZTUNK” – csak ennyit mondott N\u00e9meth Istv\u00e1n a Bp. Vasas versenyz\u0151je,
\n<\/em><\/p>\n


\na „Balaton k\u00e9k szalagj\u00e1\u00e9rt” lefolyt vitorl\u00e1sverseny gy\u0151ztese a verseny ut\u00e1n.
\n<\/em><\/p>\n


\nA Nemere II. korm\u00e1nyosa (a haj\u00f3 75 n\u00e9gyzetm\u00e9teres cirk\u00e1l\u00f3, leg\u00e9nys\u00e9ge nyolc f\u0151) a h\u00e9t v\u00e9g\u00e9n harmadszor nyerte meg kedves haj\u00f3j\u00e1val a „magyar tenger” hagyom\u00e1nyos verseny\u00e9t. Ideje -11 \u00f3ra 21 perc -az eddigi legjobb teljes\u00edtm\u00e9ny, t\u00f6bb mint egy teljes \u00f3r\u00e1val jobb az el\u0151z\u0151 cs\u00facseredm\u00e9nyn\u00e9l, amit szint\u00e9n \u0151 tartott. Olyan kedvez\u0151 volt a sz\u00e9lj\u00e1r\u00e1s, mint m\u00e9g sohasem: szinte v\u00e9gig heves \u00e9szaki sz\u00e9l f\u00fajt, ez r\u00f6p\u00edtette el\u0151re a haj\u00f3kat. Ez\u00fattal nem volt sz\u00fcks\u00e9ge „cirk\u00e1l\u00e1sra”, mint az el\u0151z\u0151, k\u00e9t esztendeje lezajlott „k\u00e9k szalag”-versenyen.
\n<\/em><\/p>\n


\n(Cirk\u00e1l\u00e1snak azt nevezik, amikor a kedvez\u0151tlen sz\u00e9lir\u00e1ny miatt cikkcakkban kell vitorl\u00e1zniok a versenyz\u0151knek, hogy a sz\u00e9lir\u00e1nnyal \u00e1tellenben l\u00e9v\u0151 c\u00e9lba jussanak.)
\n<\/em><\/p>\n


\nSzinte a legeszm\u00e9nyibb egyenes vonalon vitorl\u00e1zhattak N\u00e9meth\u00e9k a F\u00fcred-Kenese-Si\u00f3fok-Keszthely-F\u00fcred \u00fatvonalon. N\u00e9meth\u00e9k kiemelked\u0151 tud\u00e1s\u00e1ra jellemz\u0151, hogy indul\u00e1s ut\u00e1n r\u00f6gt\u00f6n az \u00e9lre \u00e1lltak \u00e9s Als\u00f3\u00f6rsn\u00e9l m\u00e1r vezettek.
\n<\/em><\/p>\n


\n„\u00c9S AKKOR ELT\u00d6R\u00d6TT A BUM” – ezt nem N\u00e9meth Istv\u00e1n\u00e9k mondj\u00e1k, hanem a t\u00f6bbi vitorl\u00e1sversenyz\u0151 sz\u00e1mol be \u00edgy a verseny legkritikusabb pillanat\u00e1r\u00f3l. Hiszen ritka dolog, hogy a „bum”, vagyis az als\u00f3 vitorlar\u00fad elt\u00f6rik, heves, er\u0151s sz\u00e9l kell hozz\u00e1. (Ebben, mint m\u00e1r \u00edrtuk, nem volt hi\u00e1ny.) N\u00e9meth Istv\u00e1n maga is bevallja, hogy abban a pillanatban, amikor hatalmas reccsen\u00e9s jelezte a bajt, gondolatban m\u00e1r elb\u00facs\u00fazott az els\u0151s\u00e9gt\u0151l, a vitorl\u00e1sversenyz\u0151k sz\u00e1m\u00e1ra legnagyobb sikert jelent\u0151 „k\u00e9k szalag”-t\u00f3l.
\n<\/em><\/p>\n


\nLehetetlennek l\u00e1tszott az er\u0151s sz\u00e9lben kijav\u00edtani a t\u00f6r\u00f6tt vitorlarudat. A Nemere II. leg\u00e9nys\u00e9ge azonban megpr\u00f3b\u00e1lta a lehetetlent.
\n<\/em><\/p>\n


\nMinden erej\u00fcket megfesz\u00edtett\u00e9k, hogy megbirk\u00f3zzanak a sz\u00e9llel, amely most is f\u00fajt. Verejt\u00e9kes munka volt, de – sikerrel j\u00e1rt.
\n<\/em><\/p>\n


\nEzut\u00e1n m\u00e1r „csak” vitorl\u00e1zniok kellett. A kenesei b\u00f3ly\u00e1n\u00e1l h\u00e9t perc, a si\u00f3fokin\u00e1l 14 perc a tihanyi szorosn\u00e1l m\u00e1r 20 perc volt N\u00e9meth\u00e9k el\u0151nye, s a keszthelyi b\u00f3ly\u00e1n\u00e1l m\u00e1r azt is lehetett l\u00e1tni, hogy remek id\u0151vel nyerik a versenyt, az eddigi legjobbal a Balaton k\u00e9k szagj\u00e1\u00e9rt foly\u00f3 k\u00fczdelmek sor\u00e1n. Az idei, tizedik versenyt k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen nagy \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s el\u0151zte meg:
\n<\/em><\/p>\n


\nK\u00edv\u00e1ncsian v\u00e1rta mindenki, hogy N\u00e9meth Istv\u00e1n, az 1951-es \u00e9s 1953 gy\u0151ztes folytatni tudja-e sikersorozat\u00e1t?
\n<\/em><\/p>\n


\nH\u00e1t tudta, hi\u00e1ba t\u00f6r\u00f6tt el a „bum”, ez sem tudta megakad\u00e1lyozni a Bp. Vasas kiv\u00e1l\u00f3 versenyz\u0151j\u00e9t abban, hogy az els\u0151 helyen v\u00e9gezzen.
\n<\/em><\/p>\n


\nEzzel eddig egyed\u00fcl\u00e1ll\u00f3 eredm\u00e9ny \u00e9rt el, mert rajta k\u00edv\u00fcl m\u00e9g nem volt senki, aki h\u00e1romszor gy\u0151z\u00f6tt volna \u00e9s \u00edgy hat esztendeig d\u00edsz\u00edthette volna haj\u00f3j\u00e1nak \u00e1rboc\u00e1t a f\u00e9lm\u00e9ter hossz\u00fa, arannyal \u00e1tsz\u0151tt k\u00e9k selyemszalaggal.
\n<\/em><\/p>\n


\nSZEMES GY\u00d6RGY HAJ\u00d3J\u00c1NAK \u00c1RBOC\u00c1N is leng a k\u00e9k szalag, a „r\u00e9ginek” pontos m\u00e1sa. Szemes Gy\u00f6rgy, a Bp. T\u00f6rekv\u00e9s versenyz\u0151je nyerte ugyanis versenyz\u0151t\u00e1rs\u00e1val, Papp L\u00e1szl\u00f3val, a csillaghaj\u00f3k „k\u00e9k szalag” verseny\u00e9t. amelyet az id\u00e9n el\u0151sz\u00f6r \u00edrtak ki. A csillaghaj\u00f3k k\u00fcl\u00f6n „klaszszist” jelentettek a vitorlasportban. Azt mondj\u00e1k, hogy ami az 500 kcm-es versenyg\u00e9p a motorversenyeken, az a csillaghaj\u00f3 a Balatonon. Remek\u00fcl lehet vele menni, de nagyon kell tudni vitorl\u00e1zni a korm\u00e1nyos\u00e1nak. Szemes Gy\u00f6rgy tud…
\n<\/em><\/p>\n


\nA m\u00e1sodik helyezett Galambos Jen\u0151 sok\u00e1ig vezetett, de n\u00e1luk is, ak\u00e1rcsak N\u00e9meth cirk\u00e1l\u00f3j\u00e1n, elt\u00f6r\u00f6tt az als\u00f3 vitorlar\u00fad.
\n<\/em><\/p>\n


\n\u0150k nem tudt\u00e1k megjav\u00edtani, de k\u00e9t versenyz\u0151t\u00e1rsa, Simon K\u00e1roly \u00e9s V\u00edgh Gyula sokszor der\u00e9kig a v\u00edzbe hajolva fogta, \u00fagyhogy v\u00e9g\u00fcl is – ha nem is gy\u0151ztesen – sz\u00e9p helyez\u00e9s birtok\u00e1ban b\u00facs\u00fazhatott a Balaton legnagyobb verseny\u00e9t\u0151l.
\n<\/em><\/p>\n


\nA „K\u00c9K SZALAG” sorsa teh\u00e1t k\u00e9t esztend\u0151re eld\u0151lt. K\u00e9t esztendeig csak \u00e1lmodhatnak r\u00f3la a vitorl\u00e1z\u00f3k, kiv\u00e9ve term\u00e9szetesen N\u00e9meth Istv\u00e1nt \u00e9s Szemes Gy\u00f6rgy\u00f6t, akik ha feln\u00e9znek az \u00e1rbocra \u00e9s ott l\u00e1tj\u00e1k  lengeni a k\u00e1k selyemszalagot, nyugodtan megcs\u00edphetik karjukat: nem \u00e1lmodnak.
\n<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Az utols\u00f3 meglelt \u201cbesz\u00e1mol\u00f3\u201d igen sz\u0171kszav\u00fa.<\/p>\n


\n
\nMagyar Nemzet cikk 1955. J\u00falius 26. \u2013 A cikk sz\u00f3 szerinti id\u00e9zete
\n<\/em>
\n<\/strong><\/p>\n


\nVitorl\u00e1z\u00e1s: Balatoni k\u00e9kszalag verseny:  1 N\u00e9meth I.
\n<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Abban az \u00e9vben Magyarorsz\u00e1gon h\u00e9t orsz\u00e1gos lap volt. Ebb\u0151l kett\u0151ben semmif\u00e9le h\u00edr nem volt a versenyr\u0151l, a t\u00f6bbi \u00f6t\u00f6t fentebb olvashatt\u00e1k. Az \u00f6tb\u0151l n\u00e9gy \u00edr az id\u0151r\u0151l. N\u00e9gyb\u0151l h\u00e1rom  rekord idej\u00e9t 11:30-nak \u00edrta. Egy, a Szabad Ifj\u00fas\u00e1g pedig 11:21-re. Az ember azt gondoln\u00e1, hogy ez az id\u0151pont biztosan nem j\u00f3. Viszont ez egy perc h\u00edj\u00e1n \u00f6sszecseng a N\u00e9psport befut\u00e1si idej\u00e9vel.<\/p>\n

 <\/p>\n

Na most mi lehet a helyzet \u00e9s honnan sz\u00e1rmazik a 10:40? Seg\u00edts\u00e9get k\u00e9rt\u00fcnk az Orsz\u00e1gos Meteorol\u00f3gia Szolg\u00e1latt\u00f3l, hogy milyen id\u0151 volt akkor \u00e9s v\u00e9gezt\u00fcnk n\u00e9h\u00e1ny sz\u00e1m\u00edt\u00e1st, hogy egy\u00e1ltal\u00e1n megfuthat\u00f3 lehetett ez a rekord.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ez a k\u00f6vetkez\u0151 r\u00e9szben olvashat\u00f3.<\/p>\n


\nfolyt.k\u00f6v.
\n<\/em><\/p>\n


\n<\/a>
\n
\nForr\u00e1s: 
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ez a cikksorozat nem \u00faj. M\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban is \u00f6t \u00e9ves. Igaz\u00e1n jelent\u0151s\u00e9ge nincs m\u00e1r. M\u00e9gis \u00fagy v\u00e9lem, hogy \u00e9rdemes egy kicsit el\u0151szedni, m\u00e1r csak az \u00e9rdekess\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. Lassacsk\u00e1n el\u0151vessz\u00fck a cikkeket – \u00f6sszesen 8 darabot – \u00e9s lehet csemeg\u00e9zni, akit \u00e9rdekel a t\u00e9ma.   4. r\u00e9sz   Amit \u00e9rdemes tudni, az az, hogy a nap […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":23527,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9,1804],"tags":[1609,1633,351,268],"sailing_author":"P\u00e9nzes Botond, Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1677"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1677"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1677\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23527"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1677"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1677"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1677"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}