{"id":1721,"date":"2011-12-21T07:57:00","date_gmt":"2011-12-21T06:57:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/12\/21\/radioiranyitasu-vitorlas-hajomodellek-mukodese-2\/"},"modified":"2017-08-01T23:52:40","modified_gmt":"2017-08-01T21:52:40","slug":"radioiranyitasu-vitorlas-hajomodellek-mukodese-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/12\/21\/radioiranyitasu-vitorlas-hajomodellek-mukodese-2\/","title":{"rendered":"R\u00e1di\u00f3ir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa vitorl\u00e1s haj\u00f3modellek m\u0171k\u00f6d\u00e9se 2"},"content":{"rendered":"

\n A haj\u00f3test \u00e9s a hozz\u00e1 kapcsol\u00f3d\u00f3 r\u00e9szek\n<\/p>\n

\n Az \u00e1ltalunk versenyz\u00e9sre haszn\u00e1lt vitorl\u00e1s haj\u00f3modellek, hasonl\u00f3an m\u00e1s t\u0151kes\u00falyos vitorl\u00e1s haj\u00f3khoz, a haj\u00f3 oldalcs\u00fasz\u00e1st cs\u00f6kkent\u00e9s\u00e9t seg\u00edt\u0151 \u00e9s stabilit\u00e1s\u00e1t biztos\u00edt\u00f3 uszonyos t\u0151kes\u00fallyal (angolul: fin keel, n\u00e9met\u00fcl: fin kiel) \u00e9s a korm\u00e1nnyal kieg\u00e9sz\u00edtett haj\u00f3testb\u0151l \u00e9s a rudazatokkal ell\u00e1tott vitorl\u00e1zatb\u00f3l \u00e1ll.\n<\/p>\n

\n
\n
\n Haj\u00f3test
\n <\/strong>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n Csak egytest\u0171 versenykateg\u00f3ri\u00e1k vannak ma Magyarorsz\u00e1gon.\n<\/p>\n

\n
\n Anyaga
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3testek sokf\u00e9le anyagb\u00f3l k\u00e9sz\u00fclhet, kiv\u00e9ve azon oszt\u00e1lyokat, ahol bizonyos anyagok felhaszn\u00e1l\u00e1sa nem engedett, vagy csak a gy\u00e1ri kivitel haszn\u00e1lhat\u00f3.\n<\/p>\n

\n F5-10 \u00e9s F5-M haj\u00f3testek anyag\u00e1ra nincs el\u0151\u00edr\u00e1s. A jelenleg nemzetk\u00f6zi szinten haszn\u00e1lt haj\u00f3k karbon, kevlar v\u00e1zanyagokat tartalmaz\u00f3 epoxi alap\u00fa v\u00e1kuumozott \u00e9s h\u0151kezelt technol\u00f3gi\u00e1val k\u00e9sz\u00edtett m\u0171anyag szerkezetek. Ez az elk\u00e9sz\u00edt\u00e9si m\u00f3d biztos\u00edtja jelenleg a megfelel\u0151 szil\u00e1rds\u00e1g mellett a legkisebb s\u00falyt, ez\u00e9rt alkalmazzuk.\n<\/p>\n

\n Az F5-E az IOM oszt\u00e1ly\u00fa haj\u00f3modellekn\u00e9l karbon \u00e9s kevl\u00e1r nem alkalmazhat\u00f3, ez\u00e9rt \u00fcvegsz\u00e1l v\u00e1zanyag\u00fa m\u0171anyag vagy fa\u00e9p\u00edt\u00e9s\u0171ekkel tal\u00e1lkozhatunk. Ez az el\u0151\u00edr\u00e1s kisebb k\u00f6lts\u00e9gek \u00e9rdek\u00e9ben sz\u00fcletett, hogy a kezd\u0151 versenyz\u0151k is el\u00e9rhet\u0151 \u00e9p\u00edt\u00e9si illetve v\u00e1s\u00e1rl\u00e1si r\u00e1ford\u00edt\u00e1ssal juthassanak hozz\u00e1.\n<\/p>\n

\n A Micro Magic vagy MM oszt\u00e1ly n\u00e1lunk elfogadott nemzetk\u00f6zi szab\u00e1lyai, csak a gy\u00e1r \u00e1ltal k\u00e9sz\u00edtett m\u0171anyag lemezb\u0151l v\u00e1kuumform\u00e1zott haj\u00f3testet enged\u00e9lyezi. Ez a legolcs\u00f3bb \u00e9s legink\u00e1bb egys\u00e9ges haj\u00f3oszt\u00e1ly jelenleg.\n<\/p>\n

\n
\n M\u00e9retei
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n F5-10 kateg\u00f3ria r\u00e9sz\u00e9re nincs m\u00e9retre vonatkoz\u00f3 el\u0151\u00edr\u00e1s, hanem egy k\u00e9plet hat\u00e1rozza meg a v\u00edzvonalhoz viszony\u00edtva az alkalmazhat\u00f3 vitorlafel\u00fcletet. A k\u00e9plet a ford\u00edtott ar\u00e1nyoss\u00e1g elv\u00e9n van kidolgozva, vagyis hosszabb v\u00edzvonalhoz kisebb vitorlafel\u00fclet tartozik. Itt teh\u00e1t az \u00e1tlagosan ide\u00e1lis ar\u00e1ny megtal\u00e1l\u00e1sa a hosszabb t\u00e1von c\u00e9lravezet\u0151.\n<\/p>\n

\n F5-M haj\u00f3test hossza 127 cm, az F5-E \u00e9s IOM hosszm\u00e9rete 1 m (ebb\u0151l alakult ki az oszt\u00e1ly neve, n\u00e9met\u00fcl Ein Meter Klasse, m\u00edg angolul International One Metre)\n<\/p>\n

\n MM 53 cm, azonos szersz\u00e1mban k\u00e9sz\u00edtve gy\u00e1rilag.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n Egym\u00e9teres
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n
\n
\n Uszony (fin)
\n <\/strong>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n A sz\u00e1ll\u00edt\u00e1s miatt kiszerelhet\u0151, de egy verseny sor\u00e1n, nem elmozd\u00edthat\u00f3 megold\u00e1s\u00faak.\n<\/p>\n

\n
\n Anyaga
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Az uszonyok anyaga \u00e9s alakja csak az MM kateg\u00f3ri\u00e1n\u00e1l k\u00f6t\u00f6tt, mivel csak a gy\u00e1ri fr\u00f6ccs\u00f6nt\u00f6tt alkatr\u00e9sz haszn\u00e1lhat\u00f3. A t\u00f6bbi haj\u00f3oszt\u00e1lyn\u00e1l karbon, kevl\u00e1r epoxi anyagok felhaszn\u00e1l\u00e1s\u00e1val k\u00e9sz\u00fcl.\n<\/p>\n

\n
\n M\u00e9retei
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A m\u00e9lys\u00e9g\u00fck a gerinct\u0151l m\u00e9rve F5-E \u00e9s IOM (egym\u00e9teres oszt\u00e1lyok) eset\u00e9n 38 illetve 36 cm-n\u00e9l nem lehet t\u00f6bb, m\u00edg F5-M \u00e9s -10 eset\u00e9ben nincs korl\u00e1toz\u00e1s, az \u00e1ltal\u00e1nosan jelenleg haszn\u00e1lt 61 cm m\u00e9ly a gerinct\u0151l sz\u00e1m\u00edtva. Az\u00e9rt ez el\u00e9g komoly ar\u00e1ny, ha a haj\u00f3test hossz\u00e1hoz m\u00e9rj\u00fck!\n<\/p>\n

\n
\n T\u0151kes\u00faly (bulba)
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A t\u0151kes\u00falyra a legfontosabb el\u0151\u00edr\u00e1s, hogy fajs\u00falya nem lehet nagyobb az \u00f3lom\u00e9n\u00e1l. \u00c1ltal\u00e1ban elny\u00fajtott csepp alak\u00faak a kis hidrodinamikai ellen\u00e1ll\u00e1s el\u00e9r\u00e9se v\u00e9gett. E \u00e9s IOM haj\u00f3kn\u00e1l 2,2-2,5 kg M kateg\u00f3ri\u00e1n\u00e1l 3-3,5 kg 10-es oszt\u00e1lyn\u00e1l kb. 3,5-4 kg. MM bulba uszonnyal 380-420 g k\u00f6z\u00f6tt szab\u00e1lyos.\n<\/p>\n

\n
\n Korm\u00e1ny
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Csak az MM oszt\u00e1lyn\u00e1l van k\u00fcl\u00f6n\u00f6sebb korl\u00e1toz\u00e1s, mivel csak a gy\u00e1ri korm\u00e1nyok alkalmazhat\u00f3k. A t\u00f6bbi kateg\u00f3ri\u00e1n\u00e1l az egyetlen el\u0151\u00edr\u00e1s, hogy nem l\u00f3ghat a haj\u00f3testen t\u00fal. Anyaguk hasonl\u00f3 az uszony\u00e9hoz.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A haj\u00f3test \u00e9s a hozz\u00e1 kapcsol\u00f3d\u00f3 r\u00e9szek Az \u00e1ltalunk versenyz\u00e9sre haszn\u00e1lt vitorl\u00e1s haj\u00f3modellek, hasonl\u00f3an m\u00e1s t\u0151kes\u00falyos vitorl\u00e1s haj\u00f3khoz, a haj\u00f3 oldalcs\u00fasz\u00e1st cs\u00f6kkent\u00e9s\u00e9t seg\u00edt\u0151 \u00e9s stabilit\u00e1s\u00e1t biztos\u00edt\u00f3 uszonyos t\u0151kes\u00fallyal (angolul: fin keel, n\u00e9met\u00fcl: fin kiel) \u00e9s a korm\u00e1nnyal kieg\u00e9sz\u00edtett haj\u00f3testb\u0151l \u00e9s a rudazatokkal ell\u00e1tott vitorl\u00e1zatb\u00f3l \u00e1ll. Haj\u00f3test Csak egytest\u0171 versenykateg\u00f3ri\u00e1k vannak ma Magyarorsz\u00e1gon. Anyaga A haj\u00f3testek […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9984,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1391,1506],"sailing_author":"Cs\u00f3ka L\u00e1szl\u00f3","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1721"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1721"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1721\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9984"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1721"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1721"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1721"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}