{"id":1723,"date":"2011-12-19T18:40:00","date_gmt":"2011-12-19T17:40:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/12\/19\/kesoi-kiserlet\/"},"modified":"2017-08-01T23:52:39","modified_gmt":"2017-08-01T21:52:39","slug":"kesoi-kiserlet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/12\/19\/kesoi-kiserlet\/","title":{"rendered":"K\u00e9s\u0151i kis\u00e9rlet"},"content":{"rendered":"

\n December k\u00f6zepe, nem felt\u00e9tlen\u00fcl a legragyog\u00f3bb id\u0151 a rekordkis\u00e9rletre.\n<\/p>\n

\n 2011. december 16. van A leveg\u0151 kb 8, a v\u00edz 3 fokos, er\u0151s d\u00e9li sz\u00e9l, a szigligeti strandon t\u00e9rdig \u00e1llok a v\u00edzben. Szedem sz\u00e9t a haj\u00f3m k\u00e9t j\u00f3bar\u00e1t seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel. Kezem kiss\u00e9 lefagyva adogatom ki a partra a m\u00e1r leszedett alkatr\u00e9szeket. A frusztr\u00e1lt hangulatot a decemberi es\u0151 sem dobja fel igaz\u00e1n, de mindenki csendben teszi a dolg\u00e1t \u00e9s a haj\u00f3, mely egy \u00f3r\u00e1val azel\u0151tt m\u00e9g nagy \u00e1lmokat kergetett, sz\u00e9p lassan kopaszodik \u00e9s m\u00e1r csak az \u00e1rboc jelzi , hogy nemr\u00e9g m\u00e9g vitorla hajtotta.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A haj\u00f3 tiszta homok, s\u00e1r \u00e9s n\u00e1ddarabokkal van tele. Es\u00e9ly\u00fcnk sem volt ilyenkor s\u00f3ly\u00e1n, rendes k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt kivenni, \u00edgy maradt a n\u00e1das mellett a strand homokos f\u00f6venye. Totyogunk\u00a0 a v\u00edzben, s\u00e1rban de 1,5 \u00f3ra pakol\u00e1s ut\u00e1n z\u00f6ty\u00f6g\u00fcnk m\u00e1r aut\u00f3val\u00a0 hazafele. Mellett\u00fcnk elmegy egy kar\u00e1csonyf\u00e1kat sz\u00e1ll\u00edt\u00f3 aut\u00f3 \u00e9s \u00e9n m\u00e9g sz\u00e1razruh\u00e1ban, neopr\u00e9n cip\u0151ben vezetem az aut\u00f3t. F\u0171t\u00e9s bekapcsolva, ablakt\u00f6rl\u0151vel sz\u00f3tlanul haladunk, \u00e9s \u00e9rzem,hogy fejemben mag\u00e1t\u00f3l megindulnak a gondolatok.\n<\/p>\n

\n Sokaknak nehezen \u00e9rthet\u0151, hogy \u00a0mi\u00e9rt kell h\u00f3napokig, est\u00e9nk\u00e9nt sz\u00e1m\u00edt\u00f3g\u00e9pes meteorol\u00f3giai modelleket \u00f6sszehasonl\u00edtgatni, elemezni, hetente konzult\u00e1lni meteorol\u00f3gusokkal, szervezni a parti csapatot, v\u00edzi ment\u00e9st, fot\u00f3st \u00a0mindezt \u00fagy ,hogy hetente v\u00e1lt\u00f3z\u00f3 id\u0151pontokra szabadd\u00e1 kell tenni magad \u00e9s ezt k\u00e9rni m\u00e1sokt\u00f3l, f\u00e9lret\u00e9ve bar\u00e1tokat, munk\u00e1t, csal\u00e1dot, majd mindent lef\u00fajni \u00e9s \u00faj id\u0151pontot keresni \u00e9s kezdeni el\u00f6lr\u0151l. Mindezt egy 3 \u00f3r\u00e1s vitorl\u00e1z\u00e1s\u00e9rt, hidegben fagyban, egy olyan c\u00e9l\u00e9rt, ami sokaknak m\u00e9g a sport\u00e1gon bel\u00fcl sem jelent igaz\u00e1n semmit.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Persze nekem ez egy\u00e1ltal\u00e1n nem sz\u00e1m\u00edtott, ez egy ilyen m\u0171faj. Itt ezt kell csin\u00e1lni. Az \u00e9n haj\u00f3m kicsi, alig 22 l\u00e1b, sz\u00f3val, nekem minden szempontb\u00f3l, dupl\u00e1n sz\u00e1m\u00edtott az az alapvet\u0151 felfog\u00e1s, hogy \u00a0j\u00f3kor kell lennem j\u00f3 helyen.\n<\/p>\n

\n Egy \u00e9ve kezd\u0151d\u00f6tt, Istv\u00e1n bar\u00e1tommal kital\u00e1ltuk, valami f\u00fcst\u00fcs kocsm\u00e1ban, hogy fel\u00e1ll\u00edtunk egy K-K rekordot . \u00dagy is j\u00f6nnek m\u00e9g frontok, meg m\u00e9g csak november van gondoltuk, \u00e9s g\u0151zer\u0151vel elkezdt\u00fck szervezni a dolgot. \u00a0A v\u00e9ge az lett, hogy egyed\u00fcl mentem – \u00e9s 3 \u00f3ra 30 perc alatt,- akkor m\u00e9g egyed\u00fcl\u00e1ll\u00f3 id\u0151vel teljes\u00edtettem a t\u00e1vot. M\u00e1r f\u00e9l\u00faton tudtam, hogy enn\u00e9l\u00a0 nagyobb teljes\u00edtm\u00e9nyre is k\u00e9pesek vagyunk a haj\u00f3val. Igaz\u00e1b\u00f3l ez inspir\u00e1lta az idei pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00e1st.\n<\/p>\n

\n Id\u00e9n, tanulva a m\u00falt hib\u00e1ib\u00f3l, m\u00e1r hivatalos rekord lebegett a szemem el\u0151tt. 4-szer futottam a keszthelyi vas\u00fat\u00e1llom\u00e1sr\u00f3l a kik\u00f6t\u0151be, \u00a0k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 ruh\u00e1kat tesztelve .A legnagyobb k\u00e9rd\u00e9sek egyike volt a megfelel\u0151 ruha kiv\u00e1laszt\u00e1sa, mivel a hivatalos rekordhoz a vas\u00fat\u00e1llom\u00e1sr\u00f3l futni kell \u00e9s egy esetleges er\u0151s izzad\u00e1s komoly gondot jelenthetett volna decemberben. A haj\u00f3t alaposan felk\u00e9sz\u00edtettem, rengeteg dolgot kivezettem a trap\u00e9zkeretre, ahova surf papucsokat is felszereltem. A haj\u00f3 \u00e9s \u00e9n k\u00e9szen \u00e1lltunk \u00e9s m\u00e1r csak v\u00e1rnunk kellett, hogy kiny\u00edljon a megfelel\u0151 meteorol\u00f3giai ablak \u00e9s mehess\u00fcnk.\u00a0 Na, ez volt a legnehezebb, mivel t\u00e9len a Balaton felett gyakran inverzi\u00f3 alakul ki (fel\u00fcl melegebb van , mint alul) \u00edgy a meteorol\u00f3giai modellek rendre megbuktak. Mintegy t\u00edz id\u0151pontra riad\u00f3ztattam a csapatot. Voltak j\u00f3 szelek, csak sajna nem az \u00e1rbocom magass\u00e1g\u00e1ban, hanem kb. 100-500 m\u00e9terre felette. Gyorsan eltek a hetek, h\u00f3napok \u00e9s nem j\u00f6tt semmi. Volt egy okt\u00f3beri nap, amikor 8mProval is pr\u00f3b\u00e1lkoztak, de \u00e9n m\u00e9g kiv\u00e1rtam.\u00a0 Eg\u00e9szen dec. 16-ig, amikor v\u00e9gre minden j\u00f3nak l\u00e1tszott. Bagy\u00f3 Sanyi a (Viziment\u0151k Magyarorsz\u00e1gi\u00a0 Szakszolg\u00e1lata) kit m\u00e1r rengetegszer zaklattam az indul\u00e1ssal a fenti okok miatt,\u00a0 j\u00f6tt a nagy motorossal, k\u00eds\u00e9rni engem \u00e9s \u00e9n b\u00fcszk\u00e9n, haj\u00f3mon az \u00faj Tuss vitorl\u00e1mmal, v\u00e9gre \u00fajra versenyz\u0151nek \u00e9rezhettem magam.\u00a0 Nagyon j\u00f3 \u00e9rz\u00e9s volt.\u00a0 V\u00e9gre elkezd\u0151d\u00f6tt\u2026\n<\/p>\n

\n Kifutottam a m\u00f3l\u00f3ra, trockenban, trap\u00e9zmell\u00e9nyben az el\u0151re letesztelt temp\u00f3mban, ahol a csapat \u00a0megbesz\u00e9lt koreogr\u00e1fi\u00e1t k\u00f6vetve bek\u00f6t\u00f6tte a mell\u00e9nyem ,bevill\u00e1mz\u00e1razott \u00e9s ahogy egy felel\u0151s viziment\u0151h\u00f6z illik, a Sanyi nem sietve, nyugtatva engem, r\u00e1m adta a ment\u0151mell\u00e9nyt. Mindent megigaz\u00edtott rajtam, amit lehetett \u00e9s \u00e9n m\u00e1r kiss\u00e9 t\u00fcrelmetlen\u00fcl ugrottam is a haj\u00f3ba.\n<\/p>\n

\n Gy\u00f6r\u00f6kig egy takkos kreuz, sajna gyenge v\u00e1ltakoz\u00f3 erej\u0171 sz\u00e9llel. Sok \u00e1ll\u00edt\u00e1s \u00e9s vacakol\u00e1s, ugyanis nem kreuzra k\u00e9sz\u00fcltem. A sebess\u00e9gem az \u00e9lez\u00e9s miatt kev\u00e9s\u00a0 volt. Folyamatos shottol\u00e1s , \u00e1ll\u00edt\u00e1s, izgul\u00e1s Gy\u00f6r\u00f6kig.\u00a0 A sz\u00e9l 2-5 beaufort-ig v\u00e1ltakozott. A haj\u00f3 sokszor \u00e1llt egy testen , de a sz\u00e9l annyira instabil volt , hogy ez nem volt valami tart\u00f3s \u00e1llapot. A menetid\u0151m Gy\u00f6r\u00f6kn\u00e9l j\u00f3 p\u00e1r perccel volt t\u00f6bb a kellet\u00e9n\u00e9l, de ez m\u00e9g a t\u00e1v eleje \u00e9s \u00e9n bizakodtam. A szigligetiben ahol 100 fokr\u00f3l 70-re kell venni az ir\u00e1nyt, vad f\u00e9lszelez\u00e9s kezd\u0151d\u00f6tt. Katamar\u00e1nnal, egyed\u00fcl, kereten trap\u00e9zolva ez izgalmas j\u00e1t\u00e9k \u00e9s \u00e9n kezdtem \u00e9lvezni a dolgot. A fokozatosan er\u0151s\u00f6d\u0151 sz\u00e9lben optim\u00e1lis ir\u00e1ny\u00fa hull\u00e1mokban \u00a0\u00e9n percr\u0151l percre faragtam le a h\u00e1tr\u00e1nyomat. Az \u00e1tlagom itt m\u00e1r 30km\/h k\u00f6r\u00fcl mozgott \u00e9s a haj\u00f3 fokozatosan gyorsult.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n A nap elt\u0171nt a felh\u0151k k\u00f6z\u00f6tt, a l\u00e1t\u00e1st\u00e1vols\u00e1g ler\u00f6vid\u00fclt, \u00e9n folyamatosan sottoltam, n\u00e9ha hezit\u00e1lva a durva \u00e9s a finom shot k\u00f6z\u00f6tt, hogy melyiket haszn\u00e1ljam. A k\u00e9nyelmesebb vesz\u00e9lyesebb, a biztons\u00e1gosabb f\u00e1raszt\u00f3bb. Nincs j\u00f3 d\u00f6nt\u00e9s, mindkett\u0151vel dolgoztam.\u00a0 Id\u0151k\u00f6zben, ahogy a sebess\u00e9g n\u0151 \u00e9n egyre jobban tend\u00e1lok a kereten h\u00e1trafele, a papucsok k\u00f6zt keresve biztons\u00e1got. Ha a sz\u00e9l gyeng\u00fcl, azonnal l\u00e9pek el\u0151re, gyakran m\u00e9g 1,5 m\u00e9terre is . Ha er\u0151s\u00f6d\u00e9s j\u00f6n, a \u00a0l\u00e9pegetek \u00fajra h\u00e1tra, k\u00f6zben a liften is engednem kell, kezemben k\u00e9t shottal \u00e9s a korm\u00e1nnyal. Sz\u00f3val \u00edgy megy ez folyamatosan, a sz\u00e9l erej\u00e9hez \u00e9s a haj\u00f3 sebess\u00e9g\u00e9hez alkalmazkodva. A haj\u00f3t m\u00e9g mindig lass\u00fanak \u00e9reztem. \u00a0\u00c1tn\u00e9ztem, hogy \u00a0min lehetne jav\u00edtani, \u00e1ll\u00edtani. \u00a0\u00a0Megterveztem, hogyan lass\u00edtom le a haj\u00f3t, mit milyen sorrendben v\u00e9gzek , hogy \u00a0gyorsan \u00e9s biztons\u00e1gosan vitorl\u00e1zhassak. A sok teend\u0151 k\u00f6z\u00f6tt szerepelt, hogy a l\u00fav schwertet kiveszem \u00e9s h\u00e1tra rakom, \u00a0miut\u00e1n a vitorl\u00e1kat kicsit b\u0151szelesebbre \u00e1ll\u00edtom. \u00a0A sz\u00e9l egyre hat\u00e1rozottabban mutatta, hogy sok taktik\u00e1z\u00e1sra itt nem lesz sz\u00fcks\u00e9g, emiatt kezdtem egy Tihanyig tart\u00f3, kurzolon vitt, f\u00e9lszelez\u00e9sre berendezkedni. \u00a0A terv k\u00e9sz volt \u00e9s \u00e9n v\u00e1rtam a megfelel\u0151 pillanatot . Ahogy az ilyenkor lenni szokott, \u00a0sosem j\u00f6tt olyan le\u00e1ll\u00e1s a sz\u00e9lben, ami lehet\u0151v\u00e9 tett volna egy kis szerel\u00e9st.\u00a0 Mik\u00f6zben M\u00f6rfi t\u00f6rv\u00e9nyeinek ilyenfajta megnyilv\u00e1nul\u00e1sain morfond\u00edrozom, valamit \u00e9rzek s\u00farl\u00f3dni a l\u00e9\u00e9 schwerten.\u00a0 A haj\u00f3 hirtelen lelassul, de egy pillanatra mintha fell\u00e9legezne \u00e9s m\u00e1r menne tov\u00e1bb , de r\u00f6gt\u00f6n \u00a0ugyanaz a dolog a fokozatossan egyre nagyobb er\u0151vel korm\u00e1nyomat kezdi t\u00e9pni oldalra.\u00a0 A haj\u00f3t a h\u00faz\u00e1s \u00a0szinte raumra ejtette, \u00edgy a haj\u00f3 \u00a0er\u0151sen megd\u0151lt \u00e9s \u00e9n csaknem fejre\u00e1lltam.\u00a0 \u00a0Az er\u0151 akkora volt, hogy\u00a0 a korm\u00e1nyfej sz\u00e9tny\u00edlt, a korm\u00e1nyr\u00fad elt\u00f6rt \u00e9s v\u00e9g\u00fcl a teljes korm\u00e1ny leszakadt, mag\u00e1val r\u00e1ntva a m\u00e1sik testen l\u00e9v\u0151t is. Mindenki h\u00e1l\u00f3ra tippel, de az igazs\u00e1g az, hogy a mai napig nem tudom mit kaptam el.\u00a0 Ezut\u00e1n vicces h\u00e1tszelez\u00e9sbe kezdtem az ir\u00e1ny\u00edthatatlan haj\u00f3val. Halzoltam is egyp\u00e1rat a biztons\u00e1g kedv\u00e9\u00e9rt \u00e9s leh\u00faztam a vitorl\u00e1kat.\u00a0 A k\u00eds\u00e9r\u0151 motoros pillanatok alatt ott termett \u00e9s felk\u00e9sz\u00fclt a ment\u00e9semre. Minden profin lezajlott. Kital\u00e1ltuk a helysz\u00ednt a haj\u00f3 kiv\u00e9tel\u00e9re \u00e9s m\u00e1r ment\u00fcnk is vontatva,\u00a0 \u00e9n h\u00e1tul egy evez\u0151vel korm\u00e1nyoztam. Az id\u0151j\u00e1r\u00e1st j\u00f3l jellemzi, hogy ha elkaptam egy j\u00f3 hull\u00e1mot, percekig tudtam a vontat\u00f3 haj\u00f3 mellett haladni vitorl\u00e1k n\u00e9lk\u00fcl. \u00a0A szervez\u00e9s t\u00f6k\u00e9letes volt, amire engem kiraktak a standon, ott m\u00e1r valaki kinyitott egy kaput, ahova\u00a0 a kocsival, trailerrel be\u00e1llhattunk \u00e9s kivehett\u00fck a haj\u00f3t.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Ez egy sz\u00f3l\u00f3 rekord\u00f6nt\u00e9si k\u00eds\u00e9rlet volt, de mint a t\u00f6rt\u00e9netb\u0151l is kider\u00fclhetett sok seg\u00edt\u0151re volt sz\u00fcks\u00e9gem. \u0150k mindannyian remek\u00fcl v\u00e9gezt\u00e9k a dolgukat. \u00a0K\u00f6sz\u00f6net a szigligeti strand gondnok\u00e1nak, k\u00f6sz\u00f6net a Tuss Sailsnek a remek vitorl\u00e1\u00e9rt, k\u00f6sz\u00f6net a VMSZ-nek a gyors professzion\u00e1lis ment\u00e9s\u00e9rt, k\u00f6sz\u00f6net az \u00e9n k\u00e9t seg\u00edt\u0151mnek :Tot Tam\u00e1snak \u00e9s Attusnak, k\u00fcl\u00f6n k\u00f6sz\u00f6net Bagy\u00f3 S\u00e1ndornak!\n<\/p>\n

\n Valahol ott hagytam abba a bevezet\u0151t, hogy a kocsiban \u00fcl\u00f6k vizes \u00a0trockenben, \u00a0egy sikeresnek nem mondhat\u00f3 kaland ut\u00e1n \u00e1t\u00e1zva , \u00e1tfagyva, \u00a0\u00e9s az \u00faton a kar\u00e1csonyfa sz\u00e1ll\u00edt\u00f3\u00a0 aut\u00f3kat n\u00e9zegetem\u2026 Mindezt majd 40 \u00e9vesen, fejemben a \u00a0\u201ede j\u00f3 menet volt\u201e \u00e9s \u201ehogy \u00e9n mekkora barom vagyok\u201d gondolatok keveregnek, rem\u00e9nytelen\u00fcl keresve a konkl\u00fazi\u00f3t.\n<\/p>\n

\n Az\u00f3ta k\u00e9t nap eltelt \u00e9s m\u00e1r nincsenek bennem k\u00e9telyek: menni kell, nincs mese, skacok!\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

December k\u00f6zepe, nem felt\u00e9tlen\u00fcl a legragyog\u00f3bb id\u0151 a rekordkis\u00e9rletre. 2011. december 16. van A leveg\u0151 kb 8, a v\u00edz 3 fokos, er\u0151s d\u00e9li sz\u00e9l, a szigligeti strandon t\u00e9rdig \u00e1llok a v\u00edzben. Szedem sz\u00e9t a haj\u00f3m k\u00e9t j\u00f3bar\u00e1t seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel. Kezem kiss\u00e9 lefagyva adogatom ki a partra a m\u00e1r leszedett alkatr\u00e9szeket. A frusztr\u00e1lt hangulatot a decemberi es\u0151 […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":5972,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[827,1215,268],"sailing_author":"B\u00faz\u00e1s Bulcs\u00fa","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1723"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1723"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1723\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5972"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1723"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1723"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1723"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}