{"id":1726,"date":"2011-12-19T07:21:00","date_gmt":"2011-12-19T06:21:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/12\/19\/radioiranyitasu-vitorlas-hajomodellek-mukodese\/"},"modified":"2017-08-01T23:52:37","modified_gmt":"2017-08-01T21:52:37","slug":"radioiranyitasu-vitorlas-hajomodellek-mukodese","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/12\/19\/radioiranyitasu-vitorlas-hajomodellek-mukodese\/","title":{"rendered":"R\u00e1di\u00f3ir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa vitorl\u00e1s haj\u00f3modellek m\u0171k\u00f6d\u00e9se"},"content":{"rendered":"

\n Tapasztalatom szerint a versenyek sor\u00e1n sok \u00e9rdekl\u0151d\u0151t vonz a l\u00e1tv\u00e1nyos esem\u00e9ny. A n\u00e9z\u0151k k\u00f6z\u00f6tt mindig vannak, akik megsz\u00f3l\u00edtj\u00e1k a versenyz\u0151ket \u00e9s k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 k\u00e9rd\u00e9seket tesznek fel.\n<\/p>\n

\n Term\u00e9szetesen a helysz\u00ednen mindenki megkapja a v\u00e1laszt. Sokan nem akarj\u00e1k zavarni a versenyz\u0151ket, vagy nincs olyan szerencs\u00e9j\u00fck, hogy egy verseny sz\u00ednhely\u00e9n tal\u00e1lj\u00e1k egyszer csak magukat, b\u00e1r valahol, tal\u00e1n \u00e9ppen ezen a fel\u00fcleten olvasnak a modellvitorl\u00e1z\u00e1sr\u00f3l, \u00e9s szeretn\u00e9nek t\u00f6bbet tudni a r\u00e9szletekr\u0151l.\n<\/p>\n

\n Gondoltam, egy nagyot, \u00e9s elhat\u00e1roztam, hogy ind\u00edtok egy \u201eny\u00edlt v\u00e9g\u0171\u201d sorozatot (az\u00e9rt \u201eny\u00edlt v\u00e9g\u0171\u201d mert a net interaktivit\u00e1s\u00e1t kihaszn\u00e1l\u00f3 olvas\u00f3k k\u00e9rd\u00e9seire k\u00f6vetkezhet folytat\u00e1s).\n<\/p>\n

\n
\n
\n I. R\u00e9sz
\n <\/strong>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n Az ir\u00e1ny\u00edt\u00f3 berendez\u00e9s:A modellvitorl\u00e1z\u00f3 versenyz\u0151k r\u00e1di\u00f3ir\u00e1ny\u00edt\u00e1st alkalmaznak. Egy ilyen berendez\u00e9s alapvet\u0151en h\u00e1rom fajta f\u0151 egys\u00e9gb\u0151l \u00e1ll. R\u00e1di\u00f3ad\u00f3, r\u00e1di\u00f3vev\u0151 \u00e9s szerv\u00f3k.\n<\/p>\n

\n
\n A. R\u00e1di\u00f3ad\u00f3
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Ezen egys\u00e9g seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel lehet ir\u00e1ny\u00edt\u00f3 jeleket k\u00fcldeni vezet\u00e9k n\u00e9lk\u00fcl a haj\u00f3 modellhez. A gy\u00e1rt\u00f3k sokf\u00e9le k\u00e9sz\u00fcl\u00e9ket forgalmaznak, az eligazod\u00e1shoz a f\u0151bb jellemz\u0151k ismerete sz\u00fcks\u00e9ges.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n 1. A r\u00e1di\u00f3 frekvencia
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Magyarorsz\u00e1gon a 27, 35 \u00e9s 40 MHz frekvenci\u00e1k meghat\u00e1rozott tartom\u00e1nyai enged\u00e9lyezettek pontos adatok az MMSZ honlapj\u00e1n tal\u00e1lhat\u00f3k
\n

\n http:\/\/www.modellsport.hu\/aktualis\/frekvenciak.pdf
\n <\/a>
\n Az ut\u00f3bbi \u00e9vekben gyorsan terjednek a 2,4 GHZ frekvenci\u00e1t haszn\u00e1l\u00f3 berendez\u00e9sek, mivel ezekn\u00e9l nincs sz\u00fcks\u00e9g az egyes k\u00e9sz\u00fcl\u00e9kek szelektivit\u00e1s\u00e1t biztos\u00edt\u00f3 krist\u00e1lyegyeztet\u00e9sre. A 27, 35 \u00e9s 40 MHz frekvenci\u00e1kat haszn\u00e1l\u00f3 berendez\u00e9sek eset\u00e9n a zavartalan egy id\u0151ben t\u00f6rt\u00e9n\u0151 m\u0171k\u00f6d\u00e9s felt\u00e9tele, hogy minden versenyz\u0151 a frekvencia tartom\u00e1nyon bel\u00fcl m\u00e1s frekvenci\u00e1t biztos\u00edt\u00f3 krist\u00e1lyt helyezzen a r\u00e1di\u00f3ir\u00e1ny\u00edt\u00f3 berendez\u00e9s\u00e9be. A versenyki\u00edr\u00e1sok \u00e1ltal\u00e1ban tartalmazz\u00e1k a minim\u00e1lisan sz\u00fcks\u00e9ges csere krist\u00e1ly mennyis\u00e9g\u00e9t. A korm\u00e1nyosi \u00e9rtekezleten hirdetik ki, kinek milyennel kell versenyeznie.\n<\/p>\n

\n
\n 2. Csatorn\u00e1k (m\u0171k\u00f6dtet\u0151 funkci\u00f3k) sz\u00e1ma
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n K\u00e9t csatorn\u00e1s berendez\u00e9st\u0151l ak\u00e1r harminc csatorn\u00e1sig v\u00e1laszthatunk, b\u00e1r a mi eset\u00fcnkben nem sz\u00fcks\u00e9ges hat-kilenc csatorn\u00e1n\u00e1l t\u00f6bb. Az els\u0151 n\u00e9gy csatorna k\u00e9t botkorm\u00e1nyhoz van rendelve, m\u00edg a t\u00f6bbi kapcsol\u00f3k \u00e9s forgat\u00f3 gombok m\u0171k\u00f6dtet\u00e9s\u00e9vel \u00e9rhet\u0151k el.\n<\/p>\n

\n
\n B. R\u00e1di\u00f3vev\u0151
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Ez az alkatr\u00e9sz fogja fel \u00e9s tov\u00e1bb\u00edtja az ad\u00f3 \u00e1ltal k\u00fcld\u00f6tt jeleket a szerv\u00f3k fel\u00e9. Fontos, hogy azonos frekvenci\u00e1n m\u0171k\u00f6dj\u00f6n, mint az ad\u00f3, viszont nem l\u00e9nyeges, hogy azonos mennyis\u00e9g\u0171 csatorna kezel\u00e9s\u00e9re legyen alkalmas. Vagyis, egy t\u00edz csatorn\u00e1s ad\u00f3val minden gond n\u00e9lk\u00fcl ir\u00e1ny\u00edthatunk egy pl. h\u00e1rom csatorn\u00e1s vev\u0151vel szerelt modellt, azonos krist\u00e1lyp\u00e1r \u00e9s modul\u00e1ci\u00f3 eset\u00e9n, elt\u00e9r\u0151 gy\u00e1rtm\u00e1nyokn\u00e1l is. A 2,4 GHz berendez\u00e9sekn\u00e9l nem ilyen egyszer\u0171 a helyzet, vagy csak saj\u00e1t ad\u00f3j\u00e1t, vagy meghat\u00e1rozott t\u00edpus\u00fa ad\u00f3kat lehet \u00f6sszhangba hozni.\n<\/p>\n

\n
\n C. M\u0171k\u00f6dtet\u0151 szerv\u00f3k
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Ezek azok az egys\u00e9gek, amelyek a vev\u0151 \u00e1ltal \u00e9rz\u00e9kelt jelet az ad\u00f3 kezel\u0151szerv\u00e9nek elmozdul\u00e1s\u00e1val ar\u00e1nyos fizikai elmozdul\u00e1ss\u00e1 alak\u00edtj\u00e1k. A tokoz\u00e1son bel\u00fcl van egy elektronika, amely a be\u00e9p\u00edtett villanymotort vez\u00e9rli. A villanymotor forg\u00e1s\u00e1t egy t\u00f6bbl\u00e9pcs\u0151s fogasker\u00e9k \u00e1tt\u00e9tel viszi \u00e1t a tokoz\u00e1son k\u00edv\u00fcli elfordul\u00f3 karra. A szerv\u00f3knak nagyon sok v\u00e1ltozata ismert, k\u00fcl\u00f6nb\u00f6znek nagys\u00e1gukban, nyomat\u00e9kukban, az elfordul\u00e1s sz\u00f6g\u00e9ben, a sebess\u00e9g\u00fckben, a fogaskerekek anyag\u00e1ban, stb.. A szerv\u00f3k egy speci\u00e1lis csoportj\u00e1t k\u00e9pezik a vitorla szerv\u00f3k, amelyek t\u00f6bb fordulatos cs\u00f6rl\u0151k\u00e9nt m\u0171k\u00f6dnek, ar\u00e1nyosan az ad\u00f3kar elmozdul\u00e1s\u00e1hoz, a vitorla beh\u00faz\u00f3 k\u00f6telek sz\u00e1nd\u00e9kunk szerinti m\u00e9rt\u00e9k\u0171 \u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1hoz.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n D. \u00c1ramforr\u00e1sok
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u00c1ltal\u00e1ban akkumul\u00e1torokat haszn\u00e1lunk a gazdas\u00e1gosabb \u00fczemeltet\u00e9s \u00e9rdek\u00e9ben, de a berendez\u00e9sek elemekkel is m\u0171k\u00f6dtethet\u0151k. Az ad\u00f3kban \u00e1ltal\u00e1ban nyolc darab AA m\u00e9ret\u0171 \u00e1ramforr\u00e1snak van hely. a vev\u0151kh\u00f6z n\u00e9gy vagy \u00f6t cella szolg\u00e1ltatja az \u00e1ramell\u00e1t\u00e1st. Lehet haszn\u00e1lni l\u00edtium akkumul\u00e1torokat is azonban ezek m\u00e9g a vitorl\u00e1s haj\u00f3sok k\u00f6r\u00e9ben nem elterjedt megold\u00e1sok.\n<\/p>\n

\n
\n E. Kapcsol\u00f3
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A vev\u0151 fesz\u00fclts\u00e9gmentes\u00edt\u00e9s\u00e9re haszn\u00e1latos. V\u00edzmentes v\u00e1ltozatot c\u00e9lszer\u0171 eset\u00fcnkben alkalmazni.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tapasztalatom szerint a versenyek sor\u00e1n sok \u00e9rdekl\u0151d\u0151t vonz a l\u00e1tv\u00e1nyos esem\u00e9ny. A n\u00e9z\u0151k k\u00f6z\u00f6tt mindig vannak, akik megsz\u00f3l\u00edtj\u00e1k a versenyz\u0151ket \u00e9s k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 k\u00e9rd\u00e9seket tesznek fel. Term\u00e9szetesen a helysz\u00ednen mindenki megkapja a v\u00e1laszt. Sokan nem akarj\u00e1k zavarni a versenyz\u0151ket, vagy nincs olyan szerencs\u00e9j\u00fck, hogy egy verseny sz\u00ednhely\u00e9n tal\u00e1lj\u00e1k egyszer csak magukat, b\u00e1r valahol, tal\u00e1n \u00e9ppen ezen […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9991,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1607,1574,1585],"sailing_author":"Cs\u00f3ka L\u00e1szl\u00f3","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1726"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1726"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1726\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9991"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1726"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1726"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1726"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}