{"id":173,"date":"2016-06-16T22:39:00","date_gmt":"2016-06-16T20:39:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2016\/06\/16\/2016-bol-dor-mirabaud\/"},"modified":"2017-08-02T00:15:10","modified_gmt":"2017-08-01T22:15:10","slug":"2016-bol-dor-mirabaud","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2016\/06\/16\/2016-bol-dor-mirabaud\/","title":{"rendered":"2016 Bol d\u2019Or Mirabaud"},"content":{"rendered":"
\n Team K\u00e9kszalag besz\u00e1mol\u00f3\n<\/p>\n
\n T\u00f6rt\u00e9net\u00fcnk kezdete m\u00e9g a tavalyi K\u00e9kszalagra ny\u00falik vissza, ahol magyar r\u00e9szr\u0151l, az MVSz \u00e9s a Team Black Jack k\u00f6zrem\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9vel \u00e9letre keltett\u00fck az Interlakes int\u00e9zm\u00e9ny\u00e9t. Ennek megfelel\u0151en az idei soron k\u00f6vetkez\u0151 nagy versenyen, a 2016-os Bol d\u2019Or Mirabaudon m\u00e1r meg is tartotta a sv\u00e1jci Societ\u00e9 Nautique de Geneve klub az els\u0151 fordul\u00f3t. Sv\u00e1jcban mi k\u00e9pviselhett\u00fck haz\u00e1nk \u00e9s a K\u00e9kszalag sz\u00edneit \u2013 sikeresen.\n<\/p>\n
\n \n . \n \n \n \n \n Kezdj\u00fck tal\u00e1n a rajttal. A partvonal saj\u00e1toss\u00e1gai miatt a rengeteg haj\u00f3 (pontosan 522 indul\u00f3) nem f\u00e9r el biztons\u00e1ggal egy vonalban, mint ahogy azt a Balatonon megszokhattuk, \u00edgy egym\u00e1s m\u00f6g\u00f6tt, (el\u00f6l a rohan\u00f3g\u00e9pek \u2013 400 m\u00e9terrel h\u00e1tr\u00e9bb a hagyom\u00e1nyos haj\u00f3k) egy j\u00f3val hosszabb, kateg\u00f3ri\u00e1nk\u00e9nt sz\u00e9ttagolt rajtvonalat t\u0171ztek ki a versenyrendez\u0151k. Mi a k\u00f6z\u00e9pen elhelyezett 2-es \u00e9s 3-as b\u00f3ja k\u00f6z\u00f6tti szakaszon rajtoltunk el. M\u00e1sik \u00e9rdekess\u00e9g a rajttal kapcsolatban, hogy nem haszn\u00e1lj\u00e1k a h\u00e1tszeles vitorl\u00e1k felh\u00faz\u00e1s\u00e1ra vonatkoz\u00f3 3 perces biztons\u00e1gi szab\u00e1lyt, ennek megfelel\u0151en nem is \u00f3vatoskodnak. Mivel \u00e9pp h\u00e1tszeles rajt volt, mi csak egy dologra figyelt\u00fcnk: a biztons\u00e1gra, de arra nagyon, hiszen nincs is kellemetlenebb \u00e9rz\u00e9s, mint ha a rajtot k\u00f6vet\u0151en ki\u00e1llni k\u00e9nyszer\u00fcl az ember egy \u00fctk\u00f6z\u00e9s miatt. \u00cdgy sz\u00e1nd\u00e9kosan 10 m\u00e1sodpercet benne hagytunk a rajtban, \u00e9s mint az r\u00f6gt\u00f6n kider\u00fclt, hat\u00e1rozottan j\u00f3l tett\u00fck. A rajt pillanat\u00e1ban a rajtvonalon sorakoz\u00f3k sz\u00f3 szerint \u00f6ssze\u00e9rtek \u00e9s egy nagy massz\u00e1t alkottak, mik\u00f6zben a haj\u00f3test oly jellegzetes recseg\u00e9s\u00e9t hallatt\u00e1k mindenhonnan. Szemeim el\u0151tt l\u00e1ttam peregni a sok doll\u00e1r jelet, ahogy a k\u00f6vetkez\u0151 h\u00e9ten viszik jav\u00edttatni a sok karcos, repedt oldal\u00fa b\u00e1rk\u00e1kat…\n<\/p>\n \n \n A t\u00e1v k\u00f6zel azonos a K\u00e9kszalag t\u00e1vj\u00e1val, \u00edgy fel voltunk k\u00e9sz\u00fclve a kitart\u00f3 munk\u00e1t ig\u00e9nyl\u0151 versenyz\u00e9sre, de egy idegen tavon mindig sokkal nehezebb vitorl\u00e1zni. A Balatonon kin\u00e9z az ember a partra \u00e9s meg tudja \u00edt\u00e9lni a t\u00e1vols\u00e1got, a v\u00e1rhat\u00f3 id\u0151j\u00e1r\u00e1st, az ellenfelek sebess\u00e9g\u00e9t a t\u00edpusa alapj\u00e1n. Ezek alapj\u00e1n a saj\u00e1t poz\u00edci\u00f3j\u00e1t is meg tudja \u00edt\u00e9lni, ehhez pedig taktik\u00e1t tud k\u00e9sz\u00edteni. Itt, mivel minden \u00fajdons\u00e1gnak hatott, sokkal nehezebb volt a helyzet. A verseny alatt igyekezt\u00fcnk v\u00e9gig motiv\u00e1torunkra \u00e9s taktikusunkra hagyatkozni, aki jobban\u00e1l jobb tan\u00e1csokkal l\u00e1tott el benn\u00fcnket halad\u00e1si ir\u00e1nyunkat illet\u0151en, valamint az \u00f6r\u00f6k optimizmus\u00e1t ragad\u00f3ss\u00e1 t\u00e9ve a nehezebb pillanatokban is kell\u0151en \u00e9beren tartott benn\u00fcnket. A t\u00f3 jellemz\u0151en egy kiflire (azaz croissantra) hasonl\u00edt, aminek az oldal\u00e1b\u00f3l kiharapnak kisebb darabokat. Az idegen szem, els\u0151 alkalommal m\u00e9g nem tudja, hogy melyik \u00f6b\u00f6lben lesz a ford\u00edt\u00f3b\u00f3ja. Ez az\u00e9rt is fontos, mert nem mindig szabad behaj\u00f3zni az \u00f6bl\u00f6kbe, mivel ott jelent\u0151sen kevesebb sz\u00e9l szokott lenni, \u00edgy neh\u00e9z onnan kihaj\u00f3zni. Ezekre, mint cs\u00e1b\u00edt\u00f3, de vesz\u00e9lyes csapd\u00e1kra tekintett\u00fcnk. A v\u00edzm\u00e9lys\u00e9gre szerencs\u00e9re nincs gondja a vitorl\u00e1z\u00f3nak. Az \u00e1tlagos v\u00edzm\u00e9lys\u00e9g 100m k\u00f6r\u00fcl van, a legm\u00e9lyebb ponton 300m. Ellenben, Bouveret k\u00f6zel\u00e9ben l\u00e9v\u0151 ford\u00edt\u00f3b\u00f3j\u00e1n\u00e1l, a Rhone foly\u00f3 hordal\u00e9ka \u00faszik a v\u00edzen, ami n\u00e9ha 5-6 m\u00e9teres far\u00f6nk\u00f6ket jelent. Kis sz\u00e9lben neh\u00e9z ker\u00fclgetni, mert alig halad a haj\u00f3, nem sz\u00edvesen dobja el az ember azt a p\u00e1r m\u00e9ter el\u0151ny\u00e9t. Nagy sz\u00e9lben viszont neh\u00e9z \u00e9szrevenni, mert gyorsan halad a haj\u00f3.\n<\/p>\n \n Id\u0151j\u00e1r\u00e1s \u2013 Alapvet\u0151en kis sz\u00e9lre k\u00e9sz\u00fclt\u00fcnk p\u00e1r apr\u00f3bb, r\u00f6vid zivatarral. A gyenge alapsz\u00e9l bej\u00f6tt. Az apr\u00f3bb zivatarok nem. \u00d6sszesen n\u00e9gyszer \u00e1ztunk el, \u00e9s akkor nagyon. A leger\u0151sebb vihar \u00e9jszaka, hajnal 2-3 k\u00f6r\u00fcl \u00e9rt el benn\u00fcnket 25-30 csom\u00f3s l\u00f6k\u00e9sekkel, vill\u00e1ml\u00e1ssal, \u00f6z\u00f6nv\u00edz er\u0151ss\u00e9g\u0171 \u201ev\u00edzszintesen hull\u00f3\u201d t\u00f6bb \u00f3r\u00e1s es\u0151vel. Mivel fontos volt, hogy k\u00f6nny\u0171ek legy\u00fcnk, kev\u00e9s ruh\u00e1t vitt\u00fcnk magunkkal. Szerencs\u00e9re ebben volt p\u00e1r v\u00edzhatlan (ez ugye relat\u00edv fogalom, amikor az als\u00f3nadr\u00e1g is \u00e1t\u00e1zott m\u00e1r) ruha is. A viharok, sz\u00e9lv\u00e1lt\u00f3k a balatoni viharokhoz szokott szemnek l\u00e1thatatlanul csapnak le, rendk\u00edv\u00fcli gyorsas\u00e1ggal. Ez azt jelenti, hogy a hideg leveg\u0151 lerohan a hegyek oldal\u00e1n \u00e9s az els\u0151 l\u00e1that\u00f3 jel\u00fck, \u00e9s a meg\u00e9rkez\u00e9s\u00fck k\u00f6z\u00f6tt k\u00f6r\u00fclbel\u00fcl egy perc telik csak el. Evian magass\u00e1g\u00e1ban t\u00f6rt\u00e9nt, hogy t\u00f6k\u00e9letes nyugalomban 5-6 csom\u00f3s h\u00e1tsz\u00e9lben genakkerez\u00fcnk bal csap\u00e1son, amikor Michael elk\u00e9peszt\u0151 sebes\u00e9ggel elkezdi leszedni a genakkert. Nem \u00e9rtett\u00fck. Egy perccel k\u00e9s\u0151bb m\u00e1r 25 csom\u00f3s sz\u00e9lben, reffelve krezuoltunk jobb csap\u00e1son. Teh\u00e1t, ha nem vagy el\u00e9g gyors a szerel\u00e9sben, p\u00f3rul j\u00e1rhatsz. Ezek mellett a hossz\u00fa, sz\u00e9lmentes \u00f3r\u00e1kban a sz\u00e9lvad\u00e1szat \u00e9s a navig\u00e1ci\u00f3 tette ki az id\u0151nk jelent\u0151s r\u00e9sz\u00e9t. Szerencs\u00e9re k\u00e9zn\u00e9l volt mindenkinek az okostelefonja, \u00edgy az \u00f6sszes meteo oldalt \u00e9s a Kwindoo-t b\u00f6ng\u00e9szt\u00fck.\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n A meg\u00e1llapod\u00e1s szerint a h\u00e1rom nagy t\u00f3ker\u00fcl\u0151 verseny, a Bol d\u2019Or, a Centomiglia \u00e9s a K\u00e9kszalag rendez\u0151i deleg\u00e1lnak egy-egy csapatot, akik k\u00f6rbehaj\u00f3zz\u00e1k a tavat, azonos t\u00edpus\u00fa (jelen eset\u00fcnkben Saphire 27) haj\u00f3kkal.\n<\/p>\n
\n
\n A Saphire 27 f\u0151bb param\u00e9terei
\n
\n Hossz\u00fas\u00e1ga 8m
\n
\n S\u00falya 1300kg
\n
\n 44 m2 vitorl\u00e1zat sz\u00e9l ellen\u00e9ben
\n
\n 4 alv\u00f3hely
\n
\n Pauger \u00e1rboc : igen-igen, hazai gy\u00e1rt\u00e1s \uf04a
\n
\n Felh\u00fazhat\u00f3 t\u0151kes\u00faly
\n
\n Szendvics szerkezet\u0171 kompozit test
\n
\n Felh\u00fazhat\u00f3, be\u00e9p\u00edtett elektromos motorral felszerelve
\n
\n http:\/\/www.saphireboats.com\/\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n Ki\u00e9rkez\u00e9s\u00fcnkkor meglepet\u00e9sk\u00e9nt \u00e9rt benn\u00fcnket, hogy komolyabb a nemzetk\u00f6zi \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s, mint azt v\u00e1rtuk. A csapatversenyre bejelentkezett m\u00e9g a francia rendez\u00e9s\u0171 Tour de Belle-Ile \u00e9s a Centomiglia tengeri testv\u00e9re, a Triestb\u0151l indul\u00f3 Barcolana versenyrendez\u0151 csapata is. \u00cdgy a rajtvonalon a sz\u00e1mos haj\u00f3 \u00e9s oszt\u00e1ly mellett, egy komolyabb, versenyek k\u00f6z\u00f6tti verseny is kezdett kirajzol\u00f3dni.\n<\/p>\n
\n Magyarorsz\u00e1g k\u00e9pviselet\u00e9ben: Team K\u00e9kszalag
\n
\n Olaszorsz\u00e1g k\u00e9pviselet\u00e9ben:
\n
\n Team Centomiglia
\n
\n Team Barcolana
\n
\n Franciaorsz\u00e1g k\u00e9pviselet\u00e9ben: Team Tour de Bell Il
\n
\n Sv\u00e1jc \u00e9s egyben a rendez\u0151 klubot k\u00e9pviselve: Team Bol d\u2019Or\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3t, ami egy Saphire 27 One design haj\u00f3 p\u00e9nteken d\u00e9lut\u00e1n kaptuk meg, k\u00f6zvetlen\u00fcl a gy\u00e1rt\u00f3t\u00f3l, Michael Tobler \u00fart\u00f3l, aki elmes\u00e9lte nek\u00fcnk, hogy \u0151 is j\u00e1rt m\u00e1r Balatonon, legut\u00f3bb 2015-ben az ORC bajnoks\u00e1gon. Bizton \u00e1ll\u00edthatom, hogy a magyar vend\u00e9gszeretet m\u00e9lt\u00e1n vil\u00e1gh\u00edr\u0171, Michael nagyon j\u00f3l \u00e9rezte mag\u00e1t n\u00e1lunk, \u00e9s mindent megtett, hogy mi is hasonl\u00f3k\u00e9ppen \u00e9rezz\u00fcnk a sv\u00e1jci tavon. A haj\u00f3n 4-en versenyezt\u00fcnk. Nagy Attila \u00e9s Szab\u00f3 Zolt\u00e1n mint trimmer, Michael Tobler taktikusk\u00e9nt, P\u00e9nzes Botond Krist\u00f3f pedig a korm\u00e1nyosi poszton teljes\u00edtette k\u00f6teless\u00e9g\u00e9t. A meg\u00e1llapod\u00e1sunk szerint a haj\u00f3n haszn\u00e1lt k\u00f6z\u00f6s nyelv az angol lett volna, de volt p\u00e1r der\u00fclt pillanat, amikor Babilonban \u00e9rezt\u00fck magunkat. Ugye a haj\u00f3n mindenki t\u00f6bb, legal\u00e1bb 3 nyelven besz\u00e9lt foly\u00e9konyan, azonban ezek nem mindig voltak \u00e1tfed\u00e9sben. El\u0151fordult, hogy egy-egy \u00f6sszetettebb feladat, utas\u00edt\u00e1s angol nyelven \u00e9rkezett, franci\u00e1ul kapott v\u00e1laszt, majd egy-k\u00e9t kieg\u00e9sz\u00edt\u00e9st m\u00e1r magyarul \u2013 n\u00e9met\u00fcl \u2013 olaszul siker\u00fclt lereag\u00e1lnunk. Aki ismeri a hossz\u00fat\u00e1v\u00fa haj\u00f3z\u00e1s okozta kimer\u00fclts\u00e9g jeleit, az tudja, hogy a verb\u00e1lis k\u00e9pess\u00e9geink igen hamar be tudnak sz\u0171k\u00fclni a f\u00e1radts\u00e1gi szint n\u00f6veked\u00e9s\u00e9vel. Hossz\u00fa m\u00e1sodpercek teltek el, amikor csak n\u00e9zt\u00fcnk egym\u00e1sra: mi\u00e9rt nem \u00e9rti, amit mondok\u2026 \u00c1m, nem csak a csapat, a remek haj\u00f3, a verseny maga is tartogatott meglepet\u00e9seket sz\u00e1munkra.\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n A 20 \u00f3ra versenyz\u00e9ssel t\u00f6lt\u00f6tt regatta fejenk\u00e9nti jellemz\u0151i a mi oldalunkr\u00f3l:
\n
\n 1 szendvics
\n
\n 1 s\u00fcti
\n
\n 1 alma
\n
\n 4 liter v\u00edz sz\u00e1jon \u00e1t
\n
\n sok-sok liter v\u00edz b\u0151r\u00f6n \u00e1t\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n Ezt k\u00f6vet\u0151en a feladat a tiszta sz\u00e9l el\u00e9r\u00e9se volt. Nem egyszer\u0171, ha a p\u00e1lya igen sz\u0171k \u00e9s vannak k\u00f6r\u00fcl\u00f6tted k\u00f6zel \u00f6tsz\u00e1zan. De szerencs\u00e9re az id\u0151 kegyes volt hozz\u00e1nk, \u00e9s gyors kishaj\u00f3nkat tiszt\u00e1bb sz\u00e9lbe tudtuk man\u0151verezni egy \u00e9szaki parti zivatarfelh\u0151 ir\u00e1ny\u00e1ba. Ekkor m\u00e9g \u00f6r\u00fclt\u00fcnk a kicsit h\u0171v\u00f6sebb, es\u0151s, friss id\u0151nek. Azt\u00e1n elkezd\u0151d\u00f6tt a komolyabb, embert pr\u00f3b\u00e1l\u00f3 t\u00fcrelemj\u00e1t\u00e9k. Ekkor m\u00e9g az Interlake versenyben l\u00e9v\u0151kkel egy kupacban, alig 500m t\u00e1vols\u00e1gban voltunk egym\u00e1st\u00f3l, nem tudott senki sem megl\u00f3gni.\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n