{"id":1730,"date":"2011-12-13T12:21:00","date_gmt":"2011-12-13T11:21:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/12\/13\/csendes-oceani-vitorlazas-iii-uj-zeland\/"},"modified":"2017-08-01T23:52:34","modified_gmt":"2017-08-01T21:52:34","slug":"csendes-oceani-vitorlazas-iii-uj-zeland","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/12\/13\/csendes-oceani-vitorlazas-iii-uj-zeland\/","title":{"rendered":"Csendes-\u00f3ce\u00e1ni vitorl\u00e1z\u00e1s III.- \u00daj-Z\u00e9land"},"content":{"rendered":"

\n Fidzsi \u2013 \u00daj-Z\u00e9land vitorl\u00e1z\u00e1s (2011.11.30. \u2013 2011.12.09.)\n<\/p>\n

\n 2008.04.17. \u2013 2008.05.07. k\u00f6z\u00f6tt a BooBook nev\u0171 20 m\u00e9teres r\u00e9gi fahal\u00e1szhaj\u00f3 fed\u00e9lzet\u00e9n voltam fizetett \u2019crew\u2019. Fidzsir\u0151l Nelson-ba haj\u00f3ztunk (t\u00f6bb komoly viharunk is volt!), ami \u00daj-Z\u00e9land d\u00e9li sziget\u00e9nek az \u00e9szaki partj\u00e1n tal\u00e1lhat\u00f3. A B\u00e9k\u00e9t \u00e9s Szelet! \u00a0k\u00f6nyvemben err\u0151l a kalandos \u00fatr\u00f3l hosszan \u00edrtam. A haj\u00f3 el\u00e9g r\u00e9gi \u00e9s rossz \u00e1llapot\u00fa volt, p\u00e9ld\u00e1ul a Tasm\u00e1n tengeren kigyulladt menet k\u00f6zben\u2026\n<\/p>\n

\n 2008.05.24.-2008.06.02. k\u00f6z\u00f6tt vitorl\u00e1ztam vissza viharos szelekben Opua, \u00daj-Z\u00e9landr\u00f3l\u00a0Fidzsire a Shambhala fed\u00e9lzet\u00e9n, ami egy 51 l\u00e1bas Beneteau vitorl\u00e1shaj\u00f3 volt. A kapit\u00e1nyom egy angol bar\u00e1t volt, aki ek\u00f6zben megtan\u00edtott medit\u00e1lni (TM) is.\n<\/p>\n

\n Az idei utam volt a harmadik Fidzsi \u00e9s \u00daj-Z\u00e9land k\u00f6z\u00f6tt. Az 1,147 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldet 8 nap 21 \u00f3ra \u00e9s 30 perc alatt tett\u00fck meg, ez volt eddig a leggyorsabb menet.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Az els\u0151 nap, ahogy elhagytuk Vitu Levu-t, a f\u0151sziget takar\u00e1s\u00e1t a sz\u00e9l beer\u0151s\u00f6d\u00f6tt Bf.7-re (31 csom\u00f3s folyamatos bef\u00faj\u00e1sok), term\u00e9szetesen reffelt\u00fcnk azonnal. F\u00e9lszel\u00fcnk volt az els\u0151 napokban (Keleti passz\u00e1t sz\u00e9l) \u00e9s ahogy haladtunk d\u00e9lre a sz\u00e9l gyeng\u00fclt \u00e9s \u00c9K-re v\u00e1ltott. 28-20S k\u00f6r\u00fcl a sz\u00e9l \u00c9-i lett \u00e9s 30-40S k\u00f6r\u00fcl \u00c9NY-i. A sz\u00e9l ahogy k\u00f6zeledt\u00fcnk \u00daj-Z\u00e9landhoz NY-ra v\u00e1ltott, majd DNY-ra.\n<\/p>\n

\n Az \u00fat alatt egyetlenegy m\u0171szaki probl\u00e9m\u00e1nk volt, hogy a horgonykamra fel\u00f6l az orrkabin be\u00e1zott az els\u0151 napon. Ut\u00e1na ez a hiba jav\u00edtva lett. Eszembe jutott a Carin\u00e1val a vitorl\u00e1z\u00e1s, ahol a be\u00e1z\u00e1s gyakori probl\u00e9ma volt!\n<\/p>\n

\n (A be\u00e1z\u00e1s oka a horgonycs\u00f6rl\u0151 vezet\u00e9keit tart\u00f3 m\u0171anyag cs\u0151 kics\u00faszott a hely\u00e9r\u0151l.)\n<\/p>\n

\n Ahogy haladtunk d\u00e9l fel\u00e9 a leveg\u0151 h\u0151m\u00e9rs\u00e9klet folyamatosan h\u0171lt. Indul\u00e1skor 30 fok f\u00f6l\u00f6tt volt Fidzsin, viszont \u00daj-Z\u00e9landon 20-21 fok volt mikor meg\u00e9rkezt\u00fcnk reggel!\n<\/p>\n

\n T\u00f6bb mint, egy \u00e9v folyamatos tr\u00f3pusi vitorl\u00e1z\u00e1s ut\u00e1n ez hideg volt nekem!\n<\/p>\n

\n Az \u00e1tlag sz\u00e9l Bf. 4-5-\u00f6s volt \u00e9s k\u00e9nyelmes vitorl\u00e1z\u00e1s, egyszer-egyszer Bf.6-ra beer\u0151s\u00f6d\u00f6tt a sz\u00e9l, de csak n\u00e9h\u00e1ny \u00f3r\u00e1ra.\n<\/p>\n

\n Egy alacsonynyom\u00e1s\u00fa leveg\u0151r\u00e9teg egy alkalommal 1,5 napig f\u00f6l\u00f6tt\u00fcnk volt, de f\u0151leg csak esett az es\u0151 (plusz leh\u0171lt a leveg\u0151). Ekkor n\u00e9h\u00e1ny \u00f3r\u00e1ra szint\u00e9n beer\u0151s\u00f6d\u00f6tt a sz\u00e9l 6-os er\u0151ss\u00e9g\u0171re, amivel m\u00e9g kellemes \u00e9s k\u00e9nyelmes volt a vitorl\u00e1z\u00e1s negyed \u00e9s f\u00e9lsz\u00e9lben.\n<\/p>\n

\n \u00c9rkez\u00e9s el\u0151tti napon a Parti \u0150rs\u00e9g egy rep\u00fcl\u0151je f\u00f6l\u00e9nk rep\u00fclt \u00e9s elkezdett k\u00f6r\u00f6zni. A VHF r\u00e1di\u00f3 16-os csatorn\u00e1j\u00e1n \u2019igazoltatott\u2019 nagyon udvariasan. Ausztr\u00e1lia \u00e9s \u00daj-Z\u00e9land partjain\u00e1l nagyon er\u0151s a kontroll, folyamatosan ellen\u0151rzik a haj\u00f3kat rep\u00fcl\u0151kkel is.\n<\/p>\n

\n \u00daj-Z\u00e9landra \u00e9rkez\u00e9s el\u0151tt minimum 48 \u00f3r\u00e1val a Custom-ot \u00e9rtes\u00edteni kell e-mailen vagy faxon a haj\u00f3 v\u00e1rhat\u00f3 \u00e9rkez\u00e9si idej\u00e9r\u0151l (ETA) \u00e9s az \u00e9rkez\u00e9si kik\u00f6t\u0151j\u00e9r\u0151l is. Ahogy \u00daj-Z\u00e9land fens\u00e9gvizeihez \u00e9r\u00fcnk (12 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld a partt\u00f3l) VHF r\u00e1di\u00f3 16-os csatorn\u00e1n h\u00edvni kell a hat\u00f3s\u00e1gokat \u00e9s pontos\u00edtani kell az \u00e9rkez\u00e9st. Az esetek nagy r\u00e9sz\u00e9ben kutya is j\u00f6n a fed\u00e9lzetre \u00e9s \u00fagy ellen\u0151rzik a haj\u00f3t. Amikor mi \u00e9rkezt\u00fcnk kutya nem volt, tal\u00e1n mert annyira megb\u00edzhat\u00f3 \u00e9s rendes embereknek t\u0171nt\u00fcnkJ.\n<\/p>\n

\n \u00daj-Z\u00e9landra nincs orsz\u00e1g bel\u00e9p\u00e9si illet\u00e9k. 30 perc alatt lehet v\u00e9gezni a hivatalos \u00fcgyekkel, ami gyorsnak sz\u00e1m\u00edt. Egy k\u00fclf\u00f6ldi haj\u00f3 6-9 h\u00f3napot tart\u00f3zkodhat \u00daj-Z\u00e9landon.\n<\/p>\n

\n Vitorl\u00e1z\u00e1s gyenge sz\u00e9lben k\u00e9nyelmesen:\n<\/p>\n

\n
\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/CsendesOceaniVitorlazas2011WwwMederHu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n \u00c9rkez\u00e9s \u00daj-Z\u00e9landra k\u00e9pek:\n<\/p>\n

\n
\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/ErkezesUjZelandra2011WwwMederHu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n Opua Marina:\n<\/p>\n

\n
\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/OpuaMarinaUjZeland2011WwwMederHu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n
\n KARBANTART\u00c1S
\n <\/span>
\n <\/strong>
\n (Az orrsug\u00e1rkorm\u00e1ny, bow thruster elektronikus meghib\u00e1sod\u00e1sa.)\n<\/p>\n

\n \u00c9ppen \u00e9n voltam a korm\u00e1nyn\u00e1l \u00e9s \u00e1lltunk be az Opua Marina C17-es hely\u00e9re. Szemben kezdett ki\u00e1llni egy m\u00e1sik vitorl\u00e1s jacht \u00e9s emiatt \u00e9n lelass\u00edtottam, majd szinte meg\u00e1lltam\n<\/p>\n

\n \u00e9s leh\u00faz\u00f3dtam jobb oldalra, k\u00f6zel a C m\u00f3l\u00f3n\u00e1l parkol\u00f3 haj\u00f3khoz. Alig volt sz\u00e9l \u00e9s minden rendben volt\u2026\n<\/p>\n

\n Amikor hirtelen meghallottam az orrsug\u00e1rkorm\u00e1ny motorj\u00e1nak felz\u00fag\u00e1s\u00e1t.\n<\/p>\n

\n –\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Gyula, ugye ez a m\u00e1sik haj\u00f3 orrsug\u00e1rkorm\u00e1nya? \u2013 ki\u00e1ltottam el\u0151re Gyul\u00e1nak.\n<\/p>\n

\n Miel\u0151tt v\u00e1laszolhatott volna, \u00e9rzetem, hogy ezek mi vagyunk. Folyamatosan nyomott jobb oldalra a parkol\u00f3 haj\u00f3k fel\u00e9 az orrsug\u00e1rkorm\u00e1ny. Azonnal tudtam, hogy meghib\u00e1sodott, \u00e9s nem tudtam kikapcsolni sem a korm\u00e1nyn\u00e1l l\u00e9v\u0151 kis kapcsol\u00f3j\u00e1val. Gyula az orrban tartotta el egy haj\u00f3t k\u00e9zzel, \u00e9s \u00e9n elengedtem a korm\u00e1nyt \u00e9s lerohantam a kabinba \u00e9s \u00e1ramtalan\u00edtottam telesen a haj\u00f3t, mivel az orr sug\u00e1rkorm\u00e1nyn\u00e1l nincs k\u00fcl\u00f6n automatikus biztos\u00edt\u00e9k.\n<\/p>\n

\n Minden ok\u00e9 ism\u00e9t!\n<\/p>\n

\n Szerencs\u00e9re m\u00e1r nem volt nagy sebess\u00e9g\u00fcnk, \u00e9s nem volt nagy sz\u00e9l sem. Gyula \u00e9s egy m\u00e1sik jachtos el tudta tartani a haj\u00f3t. \u00d6ssze\u00fctk\u00f6z\u00e9s \u00e9s haj\u00f3k\u00e1r nem t\u00f6rt\u00e9nt.\n<\/p>\n

\n Miut\u00e1n be\u00e1lltunk a hely\u00fcnkre sz\u00e9tszedt\u00fck orr sug\u00e1rkorm\u00e1ny haj\u00f3ban l\u00e9v\u0151 r\u00e9sz\u00e9t.\n<\/p>\n

\n A hiba oka, az volt, hogy a Fidzsi \u2013 \u00daj-Z\u00e9land vitorl\u00e1s\u00faton az orrkabin a horgonykamra fel\u00f6l be\u00e1zott. A horgonycs\u00f6rl\u0151 k\u00e1belek szigetel\u00e9se t\u00f6nkrement \u00e9s a vezet\u00e9kek mellett bej\u00f6tt a s\u00f3sv\u00edz hull\u00e1mos id\u0151ben az els\u0151 nap, am\u00edg ki nem jav\u00edtottuk. Az orr sug\u00e1rkorm\u00e1ny motorja \u00e9s f\u0151kapcsol\u00f3ja (rel\u00e9) t\u00f6k\u00e9letes ellen\u0151rizt\u00fck, viszont a controll panelben a vezet\u00e9kek a bej\u00f6v\u0151 s\u00f3sv\u00edz miatt kontakthib\u00e1sak lettek. \u2019Electronic Cleaner, Quick Dry\u2019 spray \u00e9s hajsz\u00e1r\u00edt\u00f3 seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel megtiszt\u00edtottuk \u00e9s kisz\u00e1r\u00edtottuk, majd a controll panel doboz\u00e1t szilikonnal ism\u00e9t v\u00edzmentesen lez\u00e1rtam. Probl\u00e9ma megoldva.\n<\/p>\n

\n Ha az orr sug\u00e1rkorm\u00e1ny hib\u00e1ja sz\u0171kebb marin\u00e1ban, nagyobb sebess\u00e9gn\u00e9l, nagyobb sz\u00e9lben \u00e9s amikor egyed\u00fcl haj\u00f3zok j\u00f6n ki, akkor komoly k\u00e1r is keletkezhetett volna.\n<\/p>\n

\n

\n K\u00e9pek:
\n

\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/OrrsugarkormanyBowThrusterWwwMederHu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n
\n A kapit\u00e1ny: Don McIntyre
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Ausztr\u00e1lia egyik legtapasztaltabb vitorl\u00e1z\u00f3ja. Az 1990-91-es \u2018BOC Challenge Single Handed Around the World Yacht Race\u2019-en indult \u00e9s az Open 50-ben m\u00e1sodik lett. Ezen a versenyen indult Fa N\u00e1ndor is (Open 60-as oszt\u00e1lyban).\n<\/p>\n

\n Ezut\u00e1n a verseny ut\u00e1n sz\u00e1mos Antarktisz vitorl\u00e1s expedici\u00f3t szervezett. 1995-ben egy \u00e9vre lek\u00f6lt\u00f6z\u00f6tt a feles\u00e9g\u00e9vel Margie-vel az Antarktiszra, ahol egy 2,4 m\u00e9ter x 3 m\u00e9teres dobozban laktak (Cape Dennison). 1993-ben az Australian Geographic Society ez\u00fcst med\u00e1lt adott neki a \u2018Spirit of Adventure\u2019-\u00e9rt \u00e9s 1996-ban a legmagasabb kit\u00fcntet\u00e9st kapta meg az arany med\u00e1lt \u00e9s az \u2018Adventurers of the Year\u2019 c\u00edmet is. \u0150 volt a legfiatalabb, aki ezt megkapta!\n<\/p>\n

\n Don and Margie McIntyre d\u00edjnyertes \u2018best selling book\u2019 c\u00edme: Two Below Zero volt szerencs\u00e9m beleolvasni. A filmj\u00fcket a \u2019Two Below Zero\u2019 meg is n\u00e9ztem \u00e9s fantasztikus!\n<\/p>\n

\n
\n Weboldala:
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n
\n www.bluetreasure.me
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n www.mcintyreadventure.com
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n K\u00e9p:\n<\/p>\n

\n
\n

\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/ICEMotorSailerAntarktisziExpedicioraTervezve2011WwwMederHu#5685026621116364130
\n <\/a>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n
\n A haj\u00f3: ICE
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n 2000-ben v\u00e1s\u00e1rolt meg Don Finnorsz\u00e1gban a 36m\u00e9ter hossz\u00fa \u00e9s 600tonn\u00e1s haj\u00f3t. \u00c1tkelt vele az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non \u00e9s a Csendes-\u00f3ce\u00e1non \u00e9s \u00daj-Z\u00e9landon fel\u00faj\u00edtotta. Felszerelte a haj\u00f3t egy helikopterrel is \u00e9s h\u00e1rom szezonban is lehaj\u00f3zott vele az Antarktiszra a szponzorainak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en.\n<\/p>\n

\n 2004-ben felszerelte a haj\u00f3t komoly b\u00fav\u00e1r felszerel\u00e9ssel (Nitrox kompresszorral \u00e9s dekompresszi\u00f3s szob\u00e1val!) majd elindul a F\u00fcl\u00f6p szigetekre kincsvad\u00e1szatra, de nem tal\u00e1lt\u00e1k meg az elveszett g\u00e1ly\u00e1t.\n<\/p>\n

\n (A magyar kincsvad\u00e1szok sikeresebbek voltak:
\n

\n http:\/\/www.deepresearch.hu
\n <\/a>
\n )\n<\/p>\n

\n 2008. \u00e1prilis\u00e1ban v\u00edzre tette az \u00faj 15,2 m\u00e9teres \u00e9s 40 tonn\u00e1s motor-sailer haj\u00f3j\u00e1t, ami Antarktiszi exped\u00edci\u00f3kra van tervezve, \u00e9p\u00edtve \u00e9s felszerelve. A haj\u00f3 neve ism\u00e9t \u2019ICE\u2019 lett, K\u00edn\u00e1ban \u00e9p\u00edtett\u00e9k 3 \u00e9v alatt. Ezzel a haj\u00f3val tal\u00e1lkoztam Fidzsin novemberben a Vuda Point Marin\u00e1ba. Don beh\u00edvott az \u2019ICE\u2019-ra megmutatni, nagy \u00e9lm\u00e9ny volt!\n<\/p>\n

\n K\u00e9pek a haj\u00f3r\u00f3l:
\n

\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/ICEMotorSailerAntarktisziExpedicioraTervezve2011WwwMederHu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n
\n Az els\u0151 Magyar Antarktiszi Vitorl\u00e1s Exped\u00edci\u00f3 lehet\u0151s\u00e9ge
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Amikor novemberben tal\u00e1lkoztam
\n
\n Don McINTYRE
\n <\/strong>
\n \u2013vel Fidzsin, akkor nagyon sokat besz\u00e9lgett\u00fcnk. Az \u0150 igazi nagy szerelme az Antarktisz! Nagyon sok vitorl\u00e1s exped\u00edci\u00f3t (t\u00f6bb mint t\u00edz \u00e9ven \u00e1t!) vezetett az Antarktisz-ra \u00e9s volt, hogy egy \u00e9vre le is k\u00f6lt\u00f6z\u00f6tt! Ausztr\u00e1li\u00e1ban \u0150 ez egyik legnagyobb szak\u00e9rt\u0151 az antarktiszi vitorl\u00e1z\u00e1s t\u00e9m\u00e1ba.\n<\/p>\n

\n

\n
\n Elkezdtem gondolkozni\u2026
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n M\u00e9g soha nem vitorl\u00e1zott le magyar haj\u00f3 az Antarktiszra! Pedig lenne \u00e9rdekl\u0151d\u0151 a vitorl\u00e1z\u00f3k \u00e9s a kalandra v\u00e1gy\u00f3 utaz\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt biztosan. Az els\u0151 t\u00faravitorl\u00e1s jacht 1966-67-ben vitorl\u00e1zott le a hetedig kontinens szigeteihez. Az angol Bill Tilman \u2019Mischief\u2019 nev\u0171 vitorl\u00e1s\u00e1t nem sokan k\u00f6vett\u00e9k. 1973-ben a francia Joreme Poncet \u00e9s Gerard Janichon Damien nev\u0171 vitorl\u00e1sukkal els\u0151k\u00e9nt dobtak horgonyt az Antarktiszi kontinensn\u00e9l. Az ut\u00f3bbi \u00e9vekben 10-15 mag\u00e1n t\u00faravitorl\u00e1s vitorl\u00e1zik le \u00e9vente az Antarktiszra \u00e9s kb. ugyanennyi charter haj\u00f3 emellett (a legh\u00edresebb Skip Novak Pelagic nev\u0171 vitorl\u00e1sa).\n<\/p>\n

\n

\n
\n Antarktisz
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n 14milli\u00f3 km
\n
\n 2
\n <\/sup>
\n alapter\u00fclet\u0171 \u00e9s 98%-a j\u00e9gtakar\u00f3val fedett (1,6Km vastag a j\u00e9g \u00e1tlagban). Ez a leghidegebb (-89\u00b0C is el\u0151fordul!), legsz\u00e1razabb \u00e9s legszelesebb kontinens. \u00a0Megl\u00e1togat\u00e1s\u00e1hoz k\u00fcl\u00f6n speci\u00e1lis enged\u00e9lyt kell k\u00e9rni.\n<\/p>\n

\n T\u00f6bbf\u00e9le \u00fatvonal lehet\u0151s\u00e9g van az Antarktiszra. Az egyik legk\u00f6nnyebb \u00fat az, amikor Chile-b\u0151l az Antarktisz F\u00e9lszigethez 500 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldet non-stop vitorl\u00e1zunk. Az egyik legnehezebb \u00fat, amikor Tasm\u00e1nia (Hobart) indul\u00e1ssal 1500 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldet non-stop vitorl\u00e1zunk Victoria Land-hez, Antarktisz. Ekkor a vil\u00e1g legszelesebb tenger\u00e9n kell \u00e1thaj\u00f3znunk, ahol a 100 csom\u00f3s szelek is el\u0151fordulhatnak! Ez csak a nagyon tapasztalt vitorl\u00e1z\u00f3knak aj\u00e1nlott. Akik nem f\u00e9lnek az hatalmas ork\u00e1n erej\u0171 viharokt\u00f3l, komoly hull\u00e1mhegyekt\u0151l \u00e9s elviselik a hidegeket.\n<\/p>\n

\n A magyar vitorl\u00e1s exped\u00edci\u00f3nak Chile-b\u0151l kell indulnia az Antarktisz F\u00e9lszigethez a k\u00f6nnyebb \u00fatvonalon.\n<\/p>\n

\n

\n
\n Mikor?
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n Az Antarktisz-on a legkedvez\u0151bb az id\u0151j\u00e1r\u00e1s december v\u00e9ge \u00e9s m\u00e1rcius eleje k\u00f6z\u00f6tt van, de az \u00e1tlag h\u0151m\u00e9rs\u00e9klet ilyenkor is fagypont alatti!\n<\/p>\n

\n Minimum egy h\u00f3napos, maximum h\u00e1rom h\u00f3napos az Antartiszi vitorl\u00e1s\u00fat (dec.- m\u00e1rc.) az aj\u00e1nlott. A haj\u00f3 felk\u00e9sz\u00edt\u00e9se, felszerel\u00e9se \u00e9s eljutat\u00e1sa Chil\u00e9be , az eg\u00e9sz project k\u00f6nnyen lehet ak\u00e1r 9-12 h\u00f3nap is.\n<\/p>\n

\n

\n
\n Eur\u00f3p\u00e1b\u00f3l indulva az aj\u00e1nlott \u00fatvonal az Antarktiszra
\n <\/span>
\n :\n<\/p>\n

\n F\u00f6ldk\u00f6zi-tenger – Kan\u00e1ri szigetek \u2013 Z\u00f6ld-foki-szigetek \u2013 Braz\u00edlia \u2013 Argent\u00edna \u2013 Falkland-szigetek \u2013 Patag\u00f3nia. Ez\u00a0 \u00f6sszesen kb. 9000 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld. (Vissza fele lehetne non-stop vitorl\u00e1zni Eur\u00f3p\u00e1ig, hogy ny\u00e1r elej\u00e9re vissza\u00e9rj\u00fcnk a szezonra:-)\n<\/p>\n

\n

\n
\n V\u00e1rhat\u00f3 id\u0151j\u00e1r\u00e1s?
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n Az uralkod\u00f3 szelek az Antarktiszon nyugatiak \u00e9s ny\u00e1ron a viharok sz\u00e1ma kicsi. A f\u0151 neh\u00e9zs\u00e9g a le \u00e9s a felvitorl\u00e1z\u00e1sban van a Drake Passage-on, ahol nagyon gyakoriak a 40 csom\u00f3 feletti szelek (Horn-fok k\u00f6rny\u00e9ke, ahol szinte folyamatosan alacsony l\u00e9gnyom\u00e1s\u00fa depresszi\u00f3 van\u2026)\n<\/p>\n

\n
\n Az Antarktiszi vitorl\u00e1st\u00fara indul\u00f3 kik\u00f6t\u0151je:
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n Egy Antarktiszi vitorl\u00e1s exped\u00edci\u00f3 aj\u00e1nlott indul\u00e1si kik\u00f6t\u0151je Puerto Williams, Chile (54-56S; 67-37W), ami a vil\u00e1g legd\u00e9libb telep\u00fcl\u00e9se! Innen az Antarktiszi-f\u00e9lszigetig 500 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldet kell non-stop levitorl\u00e1zni (kb. 3-4 nap). A Horn-fok mind\u00f6ssze 60 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldre tal\u00e1lhat\u00f3 innen \u00e9s emiatt remek hely kiv\u00e1rni a \u2019j\u00f3 id\u0151t\u2019, vagyis amikor nincs vihar\u2026\n<\/p>\n

\n
\n Az Antarktiszi vitorl\u00e1st\u00fara \u00fatvonala:
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n Az Antarktiszi-f\u00e9lsziget el\u0151tt tal\u00e1lhat\u00f3 szigeteken is \u00e9rdemes meg\u00e1llni, King George Is., Livingstone Is., Snow Is.. Deception Is. (m\u0171k\u00f6d\u0151 vulk\u00e1n) stb.\n<\/p>\n

\n A kontinens f\u00e9lszigete mellett sok kis \u00e9s k\u00f6zepes sziget tal\u00e1lhat\u00f3: Danco Is., Cuverville Is., Peleneau Is., Pitt Is., Argent\u00edna Is. stb. ezek k\u00f6z\u00f6tt is vannak olyanok, ahol \u00e9rdemes horgonyt dobni.\n<\/p>\n

\n A 67 fok d\u00e9l al\u00e1 m\u00e1r legt\u00f6bbsz\u00f6r ny\u00e1ron sem lehet vitorl\u00e1zni, mivel vastag egybef\u00fcgg\u0151 j\u00e9gtakar\u00f3 bor\u00edtja a tengert, \u00e9s csak j\u00e9gt\u00f6r\u0151 haj\u00f3k tudnak rajta kereszt\u00fcl haladni.\n<\/p>\n

\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n Kieg\u00e9sz\u00edt\u0151 felszerel\u00e9s a haj\u00f3ra:
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n F\u0171t\u00e9s:
\n <\/span>
\n nem minden haj\u00f3n van, de aj\u00e1nlott mivel a nappali h\u0151m\u00e9rs\u00e9klet ritk\u00e1n emelkedik fagypont fel\u00e9.\n<\/p>\n

\n
\n Radar:
\n <\/span>
\n a nagy \u00e9s k\u00f6zepes j\u00e9ghegyek \u00e9szlel\u00e9s\u00e9re \u00e9s kiker\u00fcl\u00e9s\u00e9re. A j\u00e9ghegyek kevesebb, mint nyolcadr\u00e9sze l\u00e1tszik ki a v\u00edzb\u0151l.\n<\/p>\n

\n
\n 3-4 darab 50 m\u00e9teres kik\u00f6t\u0151 k\u00f6t\u00e9l 5m\u00e9teres dr\u00f3tk\u00f6t\u00e9llel:
\n <\/span>
\n A horgonyz\u00f3helyek nagy r\u00e9sz\u00e9n korl\u00e1tozott a hely a haj\u00f3k k\u00f6rbe fordul\u00e1s\u00e1hoz. Emiatt k\u00e9t horgonnyal \u00e9s k\u00e9t kik\u00f6t\u0151 k\u00f6t\u00e9llel a parthoz szok\u00e1s a haj\u00f3t fixen r\u00f6gz\u00edteni. El\u0151fordulhatnak nagy szelek emiatt minden alkalommal a horgonyz\u00e1st komolyan kell venni. Az 5 m\u00e9teres dr\u00f3tk\u00f6telet a parti szikl\u00e1k \u00e1thurkol\u00e1s\u00e1hoz haszn\u00e1ljuk. (A tenger fen\u00e9k iszapos \u00e9s szikl\u00e1s legt\u00f6bbsz\u00f6r erre.)\n<\/p>\n

\n
\n Nagy k\u00e9szletek:
\n <\/span>
\n Nincsen bolt, nincs jav\u00edt\u00f3 m\u0171hely stb., nincs lehet\u0151s\u00e9g k\u00fcls\u0151 seg\u00edts\u00e9get kapni. A haj\u00f3n nagy k\u00e9szletnek (v\u00edz, \u00e9lelmiszer, \u00fczemanyag \u00e9s jav\u00edt\u00f3k\u00e9szlet) kell lennie \u00e9s nagy tartal\u00e9kkal kell sz\u00e1molni. Minden haj\u00f3jav\u00edt\u00e1st, karbantart\u00e1st el kell tudni v\u00e9gezni egyed\u00fcl a haj\u00f3n k\u00fcls\u0151 seg\u00edts\u00e9g n\u00e9lk\u00fcl.\n<\/p>\n

\n
\n T\u00e9rk\u00e9pek:
\n <\/span>
\n T\u00f6bb helyen a t\u00e9rk\u00e9pek pontatlanok. A m\u00e9lys\u00e9gre k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen kell figyelni a part melletti haj\u00f3z\u00e1skor.\n<\/p>\n

\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n Aj\u00e1nlott ruh\u00e1zat (p\u00e1ra\u00e1tereszt\u0151 \u00e9s l\u00e9legz\u0151):
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n Csizma:
\n <\/span>
\n vastag cs\u00fasz\u00e1smentes talp\u00fa \u00e9s mivel k\u00e9t vagy h\u00e1rom zoknit is hordanak alatta, ez\u00e9rt aj\u00e1nlott k\u00e9t sz\u00e1mmal nagyobb hordani.\n<\/p>\n

\n
\n Zokni:
\n <\/span>
\n 4-6 darab tevesz\u0151r vagy gyapj\u00fa zokni\n<\/p>\n

\n
\n Keszty\u0171 (k\u00e9t r\u00e9teg)
\n <\/span>
\n : az els\u0151 a bels\u0151 \u00f6tujj\u00fa gyapj\u00fakeszty\u0171; a m\u00e1sodik a k\u00fcls\u0151 \u00f6tujjas v\u00edz\u00e1ll\u00f3 keszty\u0171(vagy esetleg sz\u00e1raz b\u00fav\u00e1rkeszty\u0171). T\u00f6bb tartal\u00e9k gyapj\u00fakeszty\u0171 sz\u00fcks\u00e9ges, mert nedvesedhetnek.\n<\/p>\n

\n
\n Sapka:
\n <\/span>
\n fejre simul\u00f3 csak a szemn\u00e9l nyitott (Polartex)\n<\/p>\n

\n
\n Ruh\u00e1zat:
\n <\/span>
\n a legbels\u0151 r\u00e9teg egy term\u00e1l als\u00f3ruh\u00e1zat (lehet pamut als\u00f3nem\u0171 is); a k\u00f6z\u00e9ps\u0151 r\u00e9teg, amit a pihen\u0151 id\u0151ben csak mag\u00e1ban haszn\u00e1lnak a kabinban; \u00e9s erre ker\u00fcl a legk\u00fcls\u0151 r\u00e9teg, a egy k\u00fcls\u0151 viharruha.\n<\/p>\n

\n
\n Egy\u00e9b:
\n <\/span>
\n sz\u00e1razb\u00fav\u00e1rruha, t\u00fal\u00e9l\u0151 ruh\u00e1zat\n<\/p>\n

\n
\n Parti s\u00e9t\u00e1khoz
\n <\/span>
\n : sz\u00e9ldzseki, cs\u00fasz\u00e1sg\u00e1tl\u00f3 talp\u00fa t\u00farabakancs, l\u00e1bsz\u00e1rv\u00e9d\u0151, napszem\u00fcveg \u00e9s napv\u00e9d\u0151 kr\u00e9m (orrv\u00e9d\u0151 a napellen), t\u00farabot\n<\/p>\n

\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n Vesz\u00e9lyek:
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n Komoly viharok:
\n <\/span>
\n Fontos emiatt az id\u0151j\u00e1r\u00e1si el\u0151re jelz\u00e9seket naponta hallgatni.\n<\/p>\n

\n
\n J\u00e9ghegynek \u00fctk\u00f6z\u00e9s:
\n <\/span>
\n Folyamatos figyel\u0151szolg\u00e1lat, ami nem gond, mert az \u00e9jszak\u00e1k\u00a0nagyon r\u00f6videk \u00e9s d\u00e9l fel\u00e9 haladva egyre r\u00f6videbbek. Nagyobb j\u00e9ghegyek \u00e9szlel\u00e9s\u00e9re j\u00f3l haszn\u00e1lhat\u00f3 a radar is. A d\u00e9li kontinenst\u0151l kb. 50 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldre m\u00e1r el\u0151fordulhatnak j\u00e9ghegyek ny\u00e1ron is, teh\u00e1t onnan folyamatosan figyelni kell.\n<\/p>\n

\n
\n H\u00f3viharok:
\n <\/span>
\n a l\u00e1that\u00f3s\u00e1g lecs\u00f6kken null\u00e1ra, ilyenkor nem szabad elindulni, horgonyon meg kell v\u00e1rni a v\u00e9g\u00e9t.\n<\/p>\n

\n
\n Parti vesz\u00e9lyek:
\n <\/span>
\n K\u00e9t vad\u00e1llat lehet vesz\u00e9lyes az emberre a szkua \u00e9s a medvef\u00f3ka. Nem aj\u00e1nlott t\u00fals\u00e1gosan megk\u00f6zel\u00edteni ezeket az \u00e1llatokat.\n<\/p>\n

\n
\n Elt\u00e9ved\u00e9s:
\n <\/span>
\n T\u00f6bb helyen is tal\u00e1lhat\u00f3ak mened\u00e9kek az Antarktiszon, amik legt\u00f6bb esetben karbantartott lakatlan fa\u00e9p\u00edtm\u00e9nyek \u00e9lelmiszerdep\u00f3kkal (tartal\u00e9k konzervek). Ezek kiemelked\u0151 helyeken vannak elhelyezve \u00e9s r\u00faddal is jel\u00f6lve vannak. A mened\u00e9kek komoly t\u00fal\u00e9l\u00e9si es\u00e9lyt adnak b\u00e1rkinek, aki elt\u00e9vedne.\n<\/p>\n

\n
\n Seg\u00edts\u00e9g:
\n <\/span>
\n A Chilei Haditenger\u00e9szet, az egyetlen, amelyik k\u00f6zelben tart\u00f3zkodik \u00e9s tud seg\u00edteni, ha bajba ker\u00fcl egy haj\u00f3. Az alapelv az itt, hogy minden haj\u00f3nak \u00e9s exped\u00edci\u00f3nak el kell tudnia l\u00e1tnia mag\u00e1t\u2026 A King George szigeten (62-21S; 58-57W), a Chilei Eduardo Frei b\u00e1zison egy komolyan felszerelt k\u00f3rh\u00e1z orvosokkal tal\u00e1lhat\u00f3, illetve a szigetr\u0151l vannak rep\u00fcl\u0151 j\u00e1ratok, amiket v\u00e9szhelyzetben a t\u00faravitorl\u00e1z\u00f3k is haszn\u00e1lhatnak.\n<\/p>\n

\n
\n Kutat\u00f3 b\u00e1zisok:
\n <\/span>
\n Az Antarktisz F\u00e9lszigeten t\u00f6bb kutat\u00f3 b\u00e1zis is van, aminek nagy r\u00e9sze a ny\u00e1ri h\u00f3napokban lakott csak. A Paradise Harbour (64\u00b053’S 62\u00b052’W) k\u00f6zel\u00e9ben tal\u00e1lhat\u00f3 egy Chile-i \u00e9s egy Argentin b\u00e1zis. Ukr\u00e1n b\u00e1zis az Argentine szigeten (65\u00b015’S 64\u00b016’W) \u00e9s egy US Palmer b\u00e1zis a Anvers szigeten (64\u00b045’S 64\u00b003’W) tal\u00e1lhat\u00f3. A \u2018UK Antarctic Heritage Trust\u2019-nak a Wiencke sziget\u00e9n (64\u00b049’S 63\u00b031’W), Port Lockroy-ban a ny\u00e1ri h\u00f3napokban szint\u00e9n van egy ember a b\u00e1zison, ami most m\u00e1r M\u00fazeumk\u00e9nt is \u00fczemel. A b\u00e1zisokat k\u00fcl\u00f6n enged\u00e9llyel lehet csak megl\u00e1togatni.\n<\/p>\n

\n
\n Tov\u00e1bbi inform\u00e1ci\u00f3k:
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n
\n

\n www.discoveringantarctica.org.uk
\n <\/a>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n
\n

\n www.antarticanz.govt.nz
\n <\/a>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n
\n

\n www.aad.gov.au
\n <\/a>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n
\n

\n www.sanap.org.za
\n <\/a>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n
\n

\n www.iaato.org
\n <\/a>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n
\n

\n www.sgisland.gs
\n <\/a>
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n
\n
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n
\n Mi hi\u00e1nyzik az els\u0151 magyar Antarktiszi Vitorl\u00e1s Exped\u00edci\u00f3hoz?
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Sz\u00fcks\u00e9g\u00fcnk lenne egy megfelel\u0151 vitorl\u00e1s haj\u00f3ra (kb. 42-49 l\u00e1b), amit felk\u00e9sz\u00edt\u00fcnk \u00e9s speci\u00e1lisan felszerel\u00fcnk. Szeretettel v\u00e1runk mec\u00e9n\u00e1sokat, akiket sz\u00edvesen r\u00e9szt venn\u00e9nek az els\u0151 magyar Antarktiszi Vitorl\u00e1s Exped\u00edci\u00f3n!\n<\/p>\n

\n Szeretn\u00e9nk lehet\u0151s\u00e9get adni tov\u00e1bb\u00e1 a magyar vitorl\u00e1z\u00f3knak \u00e9s kalandot kedvel\u0151 utaz\u00f3knak, hogy r\u00e9szt vehessenek szint\u00e9n az Exped\u00edci\u00f3n!\n<\/p>\n

\n Ha \u00e9rdekel, vagy k\u00e9rd\u00e9sed van, \u00edrj b\u00e1tran, az e-mail c\u00edmem:
\n

\n aron@meder.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n
\n \u00c9rdekel?
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Az Antarktisz, az alig \u00e9rintett \u0151seredeti vil\u00e1g, \u00e9vezredek \u00f3ta gyakorlatilag v\u00e1ltozatlanul l\u00e9tezik. \u00c9l\u0151vil\u00e1ga nagyon gazdag, igazi vadvil\u00e1g: viharfecske, fokf\u00f6ldi galambok, v\u00e1ndor albatroszok, hossz\u00fasz\u00e1rny\u00fa b\u00e1lna, p\u00fapos b\u00e1lna, pingvinek, f\u00f3k\u00e1k stb.\n<\/p>\n

\n Olyan helyeken lehet vitorl\u00e1zni \u00e9s kir\u00e1ndulni, ahova nem jutnak el a turist\u00e1k. Nagyon kevesen l\u00e1togatj\u00e1k \u00e9s ez egy m\u00e1sik vil\u00e1g! Mit lehet csin\u00e1lni?\n<\/p>\n

\n A j\u00e9g birodalm\u00e1ban pingvinkol\u00f3nia \u00e9s a t\u00f6bbi \u00e1llat napi \u00e9let\u00e9nek megfigyel\u00e9se (itt az \u00e1llatok m\u00e9g nem f\u00e9lnek az embert\u0151l!), kutat\u00f3 b\u00e1zisok megl\u00e1togat\u00e1sa, gleccserek megm\u00e1sz\u00e1sa stb.\n<\/p>\n

\n
\n A kl\u00edmav\u00e1ltoz\u00e1s nyomai az Antarktiszon is l\u00e1tszanak, a gleccserek visszah\u00faz\u00f3dnak folyamatosan az elm\u00falt \u00e9vek sor\u00e1n!
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n

\n
\n B\u00e9k\u00e9t \u00e9s Szelet!
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n M\u00e9der \u00c1ron, \u00daj-Z\u00e9land, d\u00e9l-Csendes-\u00f3ce\u00e1n\n<\/p>\n

\n OCEAN SAILING\n<\/p>\n

\n
\n www.meder.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n aron@meder.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n Skype: mederaron<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fidzsi \u2013 \u00daj-Z\u00e9land vitorl\u00e1z\u00e1s (2011.11.30. \u2013 2011.12.09.) 2008.04.17. \u2013 2008.05.07. k\u00f6z\u00f6tt a BooBook nev\u0171 20 m\u00e9teres r\u00e9gi fahal\u00e1szhaj\u00f3 fed\u00e9lzet\u00e9n voltam fizetett \u2019crew\u2019. Fidzsir\u0151l Nelson-ba haj\u00f3ztunk (t\u00f6bb komoly viharunk is volt!), ami \u00daj-Z\u00e9land d\u00e9li sziget\u00e9nek az \u00e9szaki partj\u00e1n tal\u00e1lhat\u00f3. A B\u00e9k\u00e9t \u00e9s Szelet! \u00a0k\u00f6nyvemben err\u0151l a kalandos \u00fatr\u00f3l hosszan \u00edrtam. A haj\u00f3 el\u00e9g r\u00e9gi \u00e9s rossz […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9998,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[684,870,923,1529,851],"sailing_author":"M\u00e9der \u00c1ron","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1730"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1730"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1730\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9998"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1730"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1730"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1730"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}