{"id":1752,"date":"2011-11-28T12:17:00","date_gmt":"2011-11-28T11:17:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/11\/28\/csendes-oceani-vitorlazas-ii-vitorlazas-fidzsin\/"},"modified":"2017-08-01T23:52:20","modified_gmt":"2017-08-01T21:52:20","slug":"csendes-oceani-vitorlazas-ii-vitorlazas-fidzsin","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/11\/28\/csendes-oceani-vitorlazas-ii-vitorlazas-fidzsin\/","title":{"rendered":"Csendes-\u00f3ce\u00e1ni vitorl\u00e1z\u00e1s II.- Vitorl\u00e1z\u00e1s Fidzsin"},"content":{"rendered":"

\n 322 szigetb\u0151l \u00e1ll Fidzsi \u00e9s ebb\u0151l sz\u00e1z lakott. Van k\u00f6zt\u00fck kis korall sziget \u00e9s nagy vulk\u00e1nikus sziget is \u00e9s k\u00fcl\u00f6n \u00e9rdekess\u00e9g, hogy a szigetcsoporton kereszt\u00fcl fut a d\u00e1tum vonal (International Dateline , 180W).\n<\/p>\n

\n Tonga-Fidji vitorl\u00e1z\u00e1s:
\n
\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/TongaFidzsiVitorlazas2011WwwMederHu#5674649941018586898
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n Fidzsi szigetvil\u00e1ga egy nagyon kedvelt vitorl\u00e1z\u00f3hely: csod\u00e1latos kis szigetek, biztons\u00e1gos v\u00e9dett horgonyz\u00f3helyek (\u00f6bl\u00f6k) \u00e9s nagyon bar\u00e1ts\u00e1gos emberek!\n<\/p>\n

\n A legt\u00f6bb vitorl\u00e1sjacht keletr\u0151l \u00e9rkezik, ahol a legt\u00f6bb a z\u00e1tony \u00e9s a legt\u00f6bb a z\u00e1tonynak \u00fctk\u00f6z\u00e9s. A probl\u00e9ma egyik oka, hogy nem szabad meg\u00e1llni a keleti szigetekn\u00e9l miel\u0151tt hivatalosan az egyik f\u0151 kik\u00f6t\u0151be (Savusavu, Levuaka, Suva, Lautoka) bel\u00e9pne a jacht Fidzsire. Teh\u00e1t \u00e9jszaka kell \u00e1thaj\u00f3zni a korallok k\u00f6z\u00f6tt az \u00e1tj\u00e1r\u00f3kon. (Mi ink\u00e1bb kis kit\u00e9r\u0151vel a ny\u00edlt z\u00e1tonymentes v\u00edzen vitorl\u00e1ztunk a Navula Passage-ig.)\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Fidzsi f\u0151v\u00e1rosa Suva, aminek a kik\u00f6t\u0151je k\u00f6zel\u00e9ben tal\u00e1lhat\u00f3 Royal Suva Yacht Club, \u00e9s itt szinte b\u00e1rmit meg lehet jav\u00edtani egy vitorl\u00e1s haj\u00f3n.\n<\/p>\n

\n Amikor a szigeteket \u00e9s kisebb falvakat l\u00e1togatj\u00e1k meg a jachtosok, akkor a helyi szok\u00e1sokat tiszteletben kell tartani. Az egyik ilyen, hogy yagona-t (kava) kell aj\u00e1nd\u00e9kozni a falu (sziget) vezet\u0151j\u00e9nek (chief).\n<\/p>\n

\n A kava aj\u00e1nd\u00e9koz\u00e1s \u00e9s savusavu szertart\u00e1s egy nagyon kedves r\u00e9gi szok\u00e1s, amin mi is r\u00e9sztvett\u00fcnk a Yasawa szigetcsoportn\u00e1l. Nagyon kedvesen gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6ket aj\u00e1nd\u00e9koztak nek\u00fcnk minden alkalommal a falusiak a kavazas ut\u00e1n! A szigetek tele vannak egzotikus tr\u00f3pusi gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6kkel!\n<\/p>\n

\n A nyugati szigetcsoportn\u00e1l (Mamanuca \u00e9s Yasawa) vitorl\u00e1ztunk mi id\u00e9n, ami az egyik legkedveltebb vitorl\u00e1shely Fidzsin. Rajtunk k\u00edv\u00fcl kevesebb, mint t\u00edz haj\u00f3 lehetet a k\u00f6rzetben, mi csup\u00e1n h\u00e1rommal tal\u00e1lkoztunk! A szezonnak v\u00e9ge van \u00e9s m\u00e1r a legt\u00f6bb haj\u00f3 elhagyta Fidzsi vizet a ciklon szezon miatt.\n<\/p>\n

\n A legnagyobb szigetnek Vitu Levunak a NY fel\u00e9n k\u00e9t marina is \u00e9p\u00fclt, a nagyobb \u00e9s jobban felszerelt a Vuda Point Marina \u00e9s a kisebb Port Denarau, ahova f\u0151leg a szuper jachtok j\u00f6nnek. Mi mindkett\u0151ben kik\u00f6t\u00f6tt\u00fcnk \u00e9s mindkett\u0151ben tal\u00e1lkoztam r\u00e9gi ismer\u0151s\u00f6kkel is.\n<\/p>\n

\n Mi november 10-\u00e9n el\u0151sz\u00f6r Luatoka nagy kik\u00f6t\u0151 mellett dobtunk horgonyt \u00e9s l\u00e9pt\u00fcnk be az orsz\u00e1gba hivatalosan. 115euro volt az \u00e1ra a bel\u00e9p\u00e9snek, ez el\u00e9g dr\u00e1g\u00e1nak sz\u00e1m\u00edt a Csendes-\u00f3ce\u00e1non, pl. Tahitin ingyenes az orsz\u00e1g bel\u00e9p\u00e9s.\n<\/p>\n

\n Ezut\u00e1n t\u00f6bb szigeten \u00e9s n\u00e9h\u00e1ny kedves kis strandon horgonyoztunk, kir\u00e1ndultunk, sznorkerezt\u00fcnk \u00e9s elszaladt a 2 h\u00e9t vitorl\u00e1z\u00e1s szok\u00e1s szerint\u2026\n<\/p>\n

\n Fidzsir\u0151l, Lautok\u00e1b\u00f3l indulunk Opu\u00e1ba, \u00daj-Z\u00e9landra m\u00e9g a h\u00e9ten. Az 1,100 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldet v\u00e1rhat\u00f3an 10 nap alatt teljes\u00edtj\u00fck, mert gyakran el\u0151fordulhatnak viharok ezen a r\u00e9szen \u00e9s lehet, hogy cirk\u00e1lnunk is kell majd (az \u00fat nagy r\u00e9sze nem passz\u00e1ton lesz m\u00e1r).\n<\/p>\n

\n K\u00e9pek:\n<\/p>\n

\n
\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/YasawaSzigetekFidzsi2011WwwMederHu
\n <\/a>
\n
\n

\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/Fidzsi2011WwwMederHu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Vuda Point Marina:
\n <\/strong>
\n

\n www.vudapointmarina.com
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Fiji Meteorological Service
\n <\/strong>
\n :
\n

\n http:\/\/www.met.gov.fj\/
\n <\/a>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n
\n EMBER A V\u00cdZBEN!
\n <\/span>
\n <\/strong>
\n
\n (ez most nem gyakorlat!)
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n – Ember a v\u00edzben! – ki\u00e1ltottam hangosan.\n<\/p>\n

\n – K\u00e9t ember a v\u00edzben!!! \u2013 ki\u00e1ltottam hangosabban n\u00e9h\u00e1ny m\u00e1sodperccel k\u00e9s\u0151bb.\n<\/p>\n

\n Szerencs\u00e9re a korm\u00e1nyn\u00e1l voltam \u00e9s szinte mindenki a fed\u00e9lzeten volt.\n<\/p>\n

\n Teljesen s\u00f6t\u00e9t volt m\u00e1r \u00e9s t\u00e1vol Francia Polin\u00e9zia szigeteit\u0151l teljesen a ny\u00edlt \u00f3ce\u00e1non,
\n
\n
\n higgadt voltam \u00e9s tudtam
\n <\/span>
\n <\/strong>
\n , hogy meglesz Szilvi \u00e9s Gyula. A sz\u00e9l nem volt er\u0151s Bf.4 k\u00f6r\u00fcli, de \u00be-sz\u00e9lben nagyon gyorsak voltunk \u00e9s ezen k\u00edv\u00fcl m\u00e9g az \u00e1ramlat is tolt.\n<\/p>\n

\n Elkezdtem visszafordulni vitorl\u00e1val, mert nagyon gyorsan t\u00e1volodtunk. A csapat a vitorl\u00e1kat folyamatosan \u00e1ll\u00edtotta. Az \u00e1ltalam kijel\u00f6lt figyel\u0151 embert a Hold is seg\u00edtette, de eszembe se jutott nagy k\u00f6rt csin\u00e1lni. A man\u0151ver nagyon gyors volt \u00e9s minden nagyon gyorsan t\u00f6rt\u00e9nt\u2026\n<\/p>\n

\n
\n Balatonalm\u00e1diban \u00e9veken \u00e1t tan\u00edtottam az \u2019Ember a v\u00edzben!\u2019 man\u0151vert az egy hetes belf\u00f6ldi vitorl\u00e1s tanfolyamokon. Ez a legfontosabb man\u0151ver \u00e9s mindig ez volt a f\u0151 gyakorlatunk! T\u00f6bb, mint 15 \u00e9ve amikor 420-assal \u00e9s kal\u00f3zzal nagyon sokat vitorl\u00e1ztam, volt, hogy a mancsaftom n\u00e9ha-n\u00e9ha beesett, volt, hogy \u00e9n estem be. A Balatonon teljesen m\u00e1s, persze ott is lehet nagyon vesz\u00e9lyes \u00e9s hal\u00e1los is! Balatonon el\u0151fordult, hogy nagyhaj\u00f3r\u00f3l esett be a leg\u00e9nys\u00e9g v\u00e9letlen\u00fcl (pl. egy spont\u00e1n halzol\u00e1skor), el\u00e9g nagy rutinom van a t\u00e9m\u00e1ban. Persze a rutin nem minden\u2026
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n
\n 1998-ban a Balatonon az Orpheus nev\u0171 70-es cirk\u00e1l\u00f3r\u00f3l esett a v\u00edzbe \u00e9s t\u0171nt el Leh\u00f3czky G\u00e1bor \u00e9s D\u00e9ry Anita a Kenese-Keszthely rekord k\u00eds\u00e9rlet sor\u00e1n. Leho egy nagyon j\u00f3 \u00e9s rutinos vitorl\u00e1z\u00f3 volt.
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n A vitorl\u00e1z\u00e1s vesz\u00e9lyes sport \u00e9s sz\u00e1momra mindig a biztons\u00e1g a legfontosabb!\n<\/p>\n

\n Ez volt az els\u0151
\n
\n \u00e9les
\n <\/em>
\n \u00f3ce\u00e1ni Ember a v\u00edzben men\u0151verem. Az els\u0151 k\u00f6rt az\u00e9rt csin\u00e1ltam, hogy k\u00f6zel maradjak a v\u00edzben l\u00e9v\u0151 emberekhez, id\u0151t nyertem, hogy a ment\u0151gy\u0171r\u0171t el\u0151k\u00e9sz\u00edts\u00fck, az orrvitorl\u00e1t betekerj\u00fck \u00e9s a motort beind\u00edtani. Lelassulva a k\u00f6zel\u00fckben le\u00e1lltunk \u00e9s ezut\u00e1n mikor m\u00e1r a csapat \u00e9s \u00e9n k\u00e9sz voltunk, elindultam a m\u00e1sodik k\u00f6rre a ment\u00e9sre. 5percet voltak k\u00f6r\u00fclbel\u00fcl a v\u00edzben.\n<\/p>\n

\n Szilvi az\u00e9rt esett be a v\u00edzbe, mert h\u00e1tul a haj\u00f3far\u00e1ban a f\u00fcrd\u0151 r\u00e9szen \u00e1lt \u00e9s nem kapaszkodott rendesen (\u00e9s ki akart valamit emelni a v\u00edzb\u0151l). Gyula l\u00e1tta, hogy a feles\u00e9ge beesett a v\u00edzbe \u00e9s ut\u00e1na ugrott, hogy Szilvi ne essen p\u00e1nikba\u2026\n<\/p>\n

\n
\n
\n Amikor \u00e9jszaka elhagyjuk a cockpitet, akkor az a szab\u00e1ly a haj\u00f3n, hogy biztos\u00edt\u00f3 k\u00f6telet kell hordani!
\n <\/span>
\n <\/strong>
\n Ezt a szab\u00e1lyt mindig komolyan kell venni, mert el kell ker\u00fclni az \u00e9jszakai ember a v\u00edzben man\u0151vert. Ha nem l\u00e1tjuk a bees\u00e9st, akkor k\u00f6nnyen lehets\u00e9ges, hogy az embert elvesz\u00edtj\u00fck. Minden \u00e9vben hallok ilyen t\u00f6rt\u00e9neteket az \u00f3ce\u00e1ni vitorl\u00e1z\u00f3kt\u00f3l\u2026\n<\/p>\n

\n
\n
\n Szeles \u00e9s hull\u00e1mos id\u0151ben hordjunk ment\u0151mell\u00e9nyt \u00e9s \u00e9jszaka, ha kimegy\u00fcnk a fed\u00e9lzetre, akkor minden esetben biztos\u00edtsuk magunkat k\u00f6t\u00e9llel, m\u00e9g akkor is, ha csak egy percre megy\u00fcnk ki \u00e9ppen csak megigaz\u00edtani valamit!
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n
\n HAJ\u00d3 BEMUTAT\u00d3
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n Sayonara
\n <\/strong>
\n egy 72 \u00e9ves
\n
\n old timer
\n <\/em>
\n fahaj\u00f3\n<\/p>\n

\n El\u0151sz\u00f6r Samoan \u00e9s m\u00e1sodszorra Tong\u00e1n tal\u00e1lkoztam a haj\u00f3val. Tong\u00e1r\u00f3l \u00daj-Z\u00e9landra tartanak, ahol val\u00f3sz\u00edn\u0171leg ism\u00e9t tal\u00e1lkozunk. Sokat besz\u00e9lgettem a haj\u00f3 tulajdonos\u00e1val, Jaroslav-val \u00e9s kider\u00fclt, hogy van egy k\u00f6z\u00f6s ismer\u0151s is, Vars\u00e1nyi J\u00f3zsef. J\u00f3zsef felvid\u00e9ki magyar, aki 1994-95 k\u00f6z\u00f6tt F\u00f6ldet ker\u00fclt v\u00e1ltott leg\u00e9nys\u00e9ggel Zsuzsanna nev\u0171 vas vitorl\u00e1s\u00e1val. (K\u00f6nyv\u00e9nek c\u00edme: Zsuzsann\u00e1val a F\u00f6ldk\u00f6r\u00fcl). Olvastam a k\u00f6nyv\u00e9t \u00e9s szem\u00e9lyesen is tal\u00e1lkoztam J\u00f3zsival tavalyel\u0151tt.\n<\/p>\n

\n \"sayonara.jpg\"\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n Weboldaluk:
\n <\/strong>
\n

\n www.sysayonara.cz
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Tulajdonos:
\n <\/strong>
\n Jaroslav Bernt Csehorsz\u00e1gb\u00f3l (el\u0151z\u0151 tulajdonos: Walter Kaminski)\n<\/p>\n

\n
\n Indul\u00e1s:
\n <\/strong>
\n N\u00e9metorsz\u00e1g, Balti-tenger\n<\/p>\n

\n
\n C\u00e9l:
\n <\/strong>
\n F\u00f6ldker\u00fcl\u00e9s 3 \u00e9v alatt v\u00e1ltott leg\u00e9nys\u00e9ggel.\n<\/p>\n

\n
\n
\n SAYONARA (42 l\u00e1bas OLD TIMER)
\n <\/span>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n 42 l\u00e1bas ( plusz kb. 3 m\u00e9ter orrsud\u00e1r) monohull ketch old timer\n<\/p>\n

\n Cseh regisztr\u00e1l\u00e1s\u00fa\n<\/p>\n

\n Nett\u00f3 t\u00f6meg: 14 tonna\n<\/p>\n

\n Tank: 500l d\u00edzel \u00e9s 200l v\u00edz\n<\/p>\n

\n 100%-osan fahaj\u00f3, \u00e9s sokat kell lakozni (\u00e9vente 1-2alkalommal az eg\u00e9sz haj\u00f3t!)…\n<\/p>\n

\n Nagyon j\u00f3l felszerelt a haj\u00f3! Autopilot, sz\u00e9lkorm\u00e1ny, HF SSB r\u00e1di\u00f3, m\u0171holdas telefon, ment\u0151tutaj, EPIRB, radar, h\u0171t\u0151 stb. (minden van rajta)\n<\/p>\n

\n \u00c1tlag sebess\u00e9g: 4,5-5 csom\u00f3 (24 \u00f3r\u00e1s record 165tmf)\n<\/p>\n

\n Galapagos \u2013 Marquases szakaszt 25 nap vitorl\u00e1zta le \u00e9s az Atlanti (Tenerife \u2013 Bequia) \u00f3ce\u00e1non 26 nap alatt kelt \u00e1t. Ezek azt mutatj\u00e1k, hogy a haj\u00f3 \u00e1tlagos t\u00farahaj\u00f3nak sz\u00e1m\u00edt. Gyenge sz\u00e9lben nagyon lass\u00fa (a haj\u00f3 neh\u00e9z!), viszont 15-20 csom\u00f3 k\u00f6r\u00fcl elindul!\n<\/p>\n

\n Amikor egy old timer fahaj\u00f3n iszogatom az esti kokt\u00e9lt, az \u00edze sokkal finomabb a szok\u00e1sos italomnak, csak ennyi a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g! Egyszer\u0171en r\u00e1n\u00e9zni is j\u00f3l esik erre a haj\u00f3ra a horgonyz\u00f3helyen, \u00e9s amikor l\u00e1tom vitorl\u00e1t bontani nem tudom nem n\u00e9zni ezt a haj\u00f3t.\n<\/p>\n

\n \u00c9n egyenl\u0151re nem v\u00e1gyok old timer haj\u00f3ra, a sportosabb vitorl\u00e1sokat m\u00e9g enn\u00e9l is jobban szeretem!\n<\/p>\n

\n K\u00e9pek a Sayonara-r\u00f3l:
\n

\n https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/OLDTimerSayonara
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n B\u00e9k\u00e9t \u00e9s Szelet!
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n M\u00e9der \u00c1ron, Fidzsi szigetek, d\u00e9l-Csendes-\u00f3ce\u00e1n\n<\/p>\n

\n OCEAN SAILING\n<\/p>\n

\n
\n www.meder.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n aron@meder.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n Skype: mederaron\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: M\u00e9der \u00c1ron
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

322 szigetb\u0151l \u00e1ll Fidzsi \u00e9s ebb\u0151l sz\u00e1z lakott. Van k\u00f6zt\u00fck kis korall sziget \u00e9s nagy vulk\u00e1nikus sziget is \u00e9s k\u00fcl\u00f6n \u00e9rdekess\u00e9g, hogy a szigetcsoporton kereszt\u00fcl fut a d\u00e1tum vonal (International Dateline , 180W). Tonga-Fidji vitorl\u00e1z\u00e1s: https:\/\/picasaweb.google.com\/115198297995058032777\/TongaFidzsiVitorlazas2011WwwMederHu#5674649941018586898 Fidzsi szigetvil\u00e1ga egy nagyon kedvelt vitorl\u00e1z\u00f3hely: csod\u00e1latos kis szigetek, biztons\u00e1gos v\u00e9dett horgonyz\u00f3helyek (\u00f6bl\u00f6k) \u00e9s nagyon bar\u00e1ts\u00e1gos emberek! A legt\u00f6bb […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":10030,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[684,870,923,1529],"sailing_author":"M\u00e9der \u00c1ron","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1752"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1752"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1752\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10030"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1752"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1752"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1752"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}