{"id":1761,"date":"2011-11-20T20:23:00","date_gmt":"2011-11-20T19:23:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/11\/20\/a-hazai-iom-osztaly-tortenete\/"},"modified":"2017-08-01T23:52:16","modified_gmt":"2017-08-01T21:52:16","slug":"a-hazai-iom-osztaly-tortenete","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/11\/20\/a-hazai-iom-osztaly-tortenete\/","title":{"rendered":"A hazai IOM oszt\u00e1ly t\u00f6rt\u00e9nete"},"content":{"rendered":"

\n Igaz ez az oszt\u00e1ly egy kis szelete a hazai r\u00e1di\u00f3-t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa sportnak, m\u00e9gis ezt nevezn\u00e9m a sport „olimpiai oszt\u00e1ly\u00e1nak”\n<\/p>\n

\n N\u00e1lunk hivatalosan nincs is. M\u00e9gis a jelenleg az itthon F5-E oszt\u00e1lyban versenyz\u0151 mez\u0151ny nagy r\u00e9sze ilyen haj\u00f3kkal j\u00e1r.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n 2005-2006
\n

\n Azetone
\n <\/a>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Teh\u00e1t, az \u00fagy volt\u2026\u2026 Az els\u0151 modellhaj\u00f3m 2005-ben is ilyen volt. Az egy Azetone tipus\u00fa IOM haj\u00f3 volt, kicsit \u00e1talak\u00edtva az F5-E oszt\u00e1ly el\u0151\u00edr\u00e1saira. ( A k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gek \u00e1rnyalatnyiak. Az IOM-n\u00e1l k\u00f6t\u00f6tt a gerincm\u00e9lys\u00e9g, az \u00e1rboc anyaga, a minimum s\u00faly.) Ez a haj\u00f3 sok probl\u00e9m\u00e1val k\u00fczd\u00f6tt, de ink\u00e1bb magam miatt. Hamar egy olyan \u00e9rt\u0151 szem\u00e9ly kezeire volt sz\u00fcks\u00e9ge, aki meg tudta jav\u00edtani az \u00e1ltalam lerontott alkatr\u00e9szeket.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n
\n 2006-2007
\n

\n TS2
\n <\/a>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Ez ut\u00e1n k\u00f6vetkezett egy TS2, mely a kilencvenes \u00e9vek v\u00e9g\u00e9nek egyik sikerhaj\u00f3ja volt a vil\u00e1gban. Angli\u00e1b\u00f3l v\u00e1s\u00e1roltam ezt a m\u00e1r nem fiatal j\u00f3sz\u00e1got. \u00c9s ez m\u00e1r kell\u0151en tart\u00f3snak bizonyult az \u00e9n lap\u00e1t kezeim k\u00f6z\u00f6tt is. Siker\u00fclt is elsaj\u00e1t\u00edtani az alapjait az oszt\u00e1lynak.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n
\n 2007-2009
\n

\n Tacktic
\n <\/a>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n M\u00e1r nagy d\u00e9rrel-durral \u00fagy \u00e9rezetem, hogy k\u00e9pben vagyok. Ez\u00e9rt a hazai \u00e9p\u00edt\u00e9s\u0171 haj\u00f3 mellett d\u00f6ntve D\u00e9ry Attila megtervezte a Tacktic-ot, mely hazai \u00e9s Naviga viszonyok k\u00f6z\u00f6tt sikeres haj\u00f3nak bizonyult. Siker\u00fclt is a 2007-es Naviga VB-n egy 7. helyet megcs\u00edpnem vele. Sajnos a vil\u00e1gban ekkor bek\u00f6vetkezett design v\u00e1lt\u00e1s megpecs\u00e9telte ennek a haj\u00f3nak a sors\u00e1t. Az \u00faj fazon\u00fa haj\u00f3kkal szemben gyenge sz\u00e9lben m\u00e1r nem volt versenyk\u00e9pes a haj\u00f3. \u00d6sszesen h\u00e9t \u00e9p\u00fclt bel\u0151le. Ebb\u0151l egy f\u00e1b\u00f3l az erd\u00e9lyi Ferencz Gyula keze munk\u00e1j\u00e1b\u00f3l.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n
\n 2009-2011
\n

\n Pikanto
\n <\/a>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Ekkor el kellett d\u00f6nteni, hogy milyen utat j\u00e1runk. Abban az id\u0151ben kezdtek a horv\u00e1t modellvitorl\u00e1z\u00f3k a vil\u00e1g \u00e9lvonal\u00e1ba ker\u00fclni. Ebben nem kis szerep\u00fck volt a Graham Bantock \u00e1ltal tervezett Topiko majd k\u00e9s\u00f6bb Pikanto haj\u00f3knak, amelynek az \u00e9p\u00edt\u00e9si jog\u00e1t megvett\u00e9k a horv\u00e1tok \u00e9s szinte az eg\u00e9sz mez\u0151ny\u00fck ilyen haj\u00f3kkal j\u00e1rt. Mivel a legjobbakt\u00f3l kikapni nem sz\u00e9gyen ez\u00e9rt egyre s\u0171r\u0171bben j\u00e1rtunk a horv\u00e1t versenyekre. V\u00e9g\u00fcl r\u00e1 kellett j\u00f6nn\u00fcnk, hogy Pikanto n\u00e9lk\u00fcl nem megy. Majd r\u00e1 kellett j\u00f6nn\u00fcnk, hogy vele m\u00e1r olykor, olykor oda is b\u00edrunk \u00e9rni. K\u00f6zben a vil\u00e1g elindult a sz\u00f6gletes haj\u00f3k fel\u00e9. 2009-ben Barbadoson m\u00e9g a Pikanto volt \u00a0a kir\u00e1ly addig 2011-ben Angli\u00e1ban m\u00e1r az els\u0151 \u00f6tben extr\u00e9m sz\u00f6gletes haj\u00f3k szerepeltek. A britPOP! \u00e9s a Lintel azt az \u00faj gener\u00e1ci\u00f3t k\u00e9pviseli, ami modern haj\u00f3kat is jellemzi \u00fajabban a Volvo Ocean Race-en kereszt\u00fcl a Code8-ig. \u00a0Ez\u00e9rt ism\u00e9t v\u00e1ltoztatni kellett.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n
\n 2011-?
\n

\n Tiem?
\n <\/a>
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Meg el is j\u00f6tt tal\u00e1n a pillanat, hogy ism\u00e9t belev\u00e1gjunk a saj\u00e1t fejleszt\u00e9s\u0171 haj\u00f3ba. A gondolat m\u00e1r ny\u00e1r v\u00e9g\u00e9t\u0151l \u00e9rlel\u0151d\u00f6tt, de csak november elej\u00e9n v\u00e1lt konkr\u00e9tt\u00e1. Szerencs\u00e9nk volt, mert Simon Tam\u00e1s a Code8 tulaj\u00e1nak seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel siker\u00fclt el\u00e9rn\u00fcnk a haj\u00f3 tervez\u0151j\u00e9t, Andrej Justin-t, akinek a nev\u00e9hez olyan haj\u00f3tervek k\u00f6t\u0151dnek, mint az RC44, a Nautic-ok\u00a0vagy a Jena nev\u0171 maxi. Egysz\u00f3val rutinos \u00f6reg r\u00f3k\u00e1ra akadtunk, akit igen csak \u00e9rdekelte a kih\u00edv\u00e1s. H\u00e1rom h\u00e9t alatt olyan haj\u00f3t rittyentett, amibe els\u0151 l\u00e1t\u00e1sra bele lehet szeretni. A sz\u00e1mok pedig azt mutatt\u00e1k, hogy a Pikanto teljes\u00edtm\u00e9ny\u00e9t b\u0151ven hozza, s\u0151t er\u0151sebb sz\u00e9lben m\u00e9g t\u00fal is l\u00e9pi. Persze a val\u00f3s\u00e1g \u00e9s a szimul\u00e1ci\u00f3 az mindig m\u00e1s. De bizakodunk. Most m\u00e1r nincs m\u00e1s h\u00e1tra, hogy magas min\u0151s\u00e9gben meg\u00e9p\u00edts\u00fck ezt a haj\u00f3t. Vagyis a neheze m\u00e9g h\u00e1tra van. Ha mindez siker\u00fcl, akkor ism\u00e9t k\u00f6nnyebb a helyzet, mert a 2009-es Vil\u00e1gbajnok Zvonko Jelacic (CRO) fogja a haj\u00f3t tesztelni.\n<\/p>\n

\n
\n B\u00e1r az elej\u00e9n a haj\u00f3oszt\u00e1ly t\u00f6rt\u00e9net\u00e9r\u0151l besz\u00e9ltem, m\u00e9gis a saj\u00e1t haj\u00f3imat soroltam. Ez csak r\u00e9szben exibicionizmus. Ma is ezek a haj\u00f3k k\u00e9pezik a hazai IOM oszt\u00e1ly haj\u00f3it. \u00a0\u00d6sszesen 13 haj\u00f3t m\u00e9rett\u00fcnk fel az MVSZ-el, amib\u0151l jelenleg mindegyik \u00fczemel. Ez k\u00e9pezi a nem l\u00e9tez\u0151 IOM flott\u00e1t. Sajnos jelenleg olyan a helyzet, hogy az MVSZ-en bel\u00fcl nem t\u00fal kedvez\u0151ek az oszt\u00e1ly versenyz\u00e9si felt\u00e9telei \u00e9s ezt nem lehet m\u00e1shogy. \u00cdgy ink\u00e1bb maradunk a Modellez\u0151 Sz\u00f6vets\u00e9g sz\u00e1rnya alatt az F5-E oszt\u00e1lyban. Az IOM oszt\u00e1ly vil\u00e1gversenyein \u00e1ltal\u00e1ban r\u00e9szt tudunk \u00edgy is venni. Eur\u00f3pa IOM versenyei is nyitottak sz\u00e1munkra. Nem besz\u00e9lve arr\u00f3l, hogy j\u00f3val olcs\u00f3bb…<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Igaz ez az oszt\u00e1ly egy kis szelete a hazai r\u00e1di\u00f3-t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa sportnak, m\u00e9gis ezt nevezn\u00e9m a sport „olimpiai oszt\u00e1ly\u00e1nak” N\u00e1lunk hivatalosan nincs is. M\u00e9gis a jelenleg az itthon F5-E oszt\u00e1lyban versenyz\u0151 mez\u0151ny nagy r\u00e9sze ilyen haj\u00f3kkal j\u00e1r. 2005-2006 Azetone Teh\u00e1t, az \u00fagy volt\u2026\u2026 Az els\u0151 modellhaj\u00f3m 2005-ben is ilyen volt. Az egy Azetone tipus\u00fa IOM haj\u00f3 […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":10047,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[1524,1547,1536,738,1519],"sailing_author":"Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1761"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1761"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1761\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10047"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1761"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1761"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1761"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}