{"id":1828,"date":"2011-09-22T09:55:00","date_gmt":"2011-09-22T07:55:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/09\/22\/mitol-jobb-az-uj-ac\/"},"modified":"2017-08-01T23:51:42","modified_gmt":"2017-08-01T21:51:42","slug":"mitol-jobb-az-uj-ac","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/09\/22\/mitol-jobb-az-uj-ac\/","title":{"rendered":"Mit\u0151l jobb az \u00faj AC?"},"content":{"rendered":"

\n M\u00e1r ha jobb. Nem csak az \u00faj t\u00f6bbtest\u0171 oszt\u00e1lyhaj\u00f3val v\u00e1ltozott radik\u00e1lisan az Amerika Kup\u00e1ja, a versenyt egyenesen k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gbar\u00e1tra szabt\u00e1k. Ebben a partk\u00f6zeli versenyek, a j\u00f3 helysz\u00ednv\u00e1laszt\u00e1s \u00e9s a szab\u00e1lyok \u00fajra\u00e9rtelmez\u00e9se is k\u00f6zrej\u00e1tszik.\n<\/p>\n

\n \u00c9s akkor ves\u00e9zz\u00fck kicsit legut\u00f3bbit. Mert sajna szab\u00e1lyoz\u00e1sra igenis sz\u00fcks\u00e9g van, az \u00fctk\u00f6z\u00e9seket el kell ker\u00fclni, meg am\u00fagyis, valakinek mindig igaza van k\u00e9t haj\u00f3 majdnem-tal\u00e1lkoz\u00e1s\u00e1n\u00e1l is, \u00edgy szab\u00e1lyok mindig lesznek. \u00c9s ha bizonyos dolgok egyszer\u0171bbek, akkor a laikus \u00e9s a mezei vitorl\u00e1z\u00f3 is \u00e9rti, mi t\u00f6rt\u00e9nik a p\u00e1ly\u00e1n.\n<\/p>\n

\n Elj\u00f6tt az id\u0151 \u00e9s az AC v\u00e9r\u00e1t\u00f6mleszt\u00e9sen esett \u00e1t, amely a szab\u00e1lyrendszer \u00e1talak\u00edt\u00e1s\u00e1t is eredm\u00e9nyezte. Az itt bevezetett \u00faj\u00edt\u00e1sokra azonban technikai felt\u00e9telekre van sz\u00fcks\u00e9g, ami nem biztos, hogy minden h\u00e9tv\u00e9gi versenyen rendelkez\u00e9sre \u00e1ll, de \u00e9rdemes elgondolkozni az itt l\u00e1that\u00f3 \u00faj\u00edt\u00e1sok egy r\u00e9sz\u00e9n.\n<\/p>\n


\n \"\"
\n
\n Kattintson a k\u00e9pre a nagyobb m\u00e9retben t\u00f6rt\u00e9n\u0151 megjelen\u00edt\u00e9shez!
\n <\/span>
\n<\/a><\/p>\n

\n Menj\u00fcnk sorj\u00e1ban, kezdve a 13-as szab\u00e1llyal: Fordul\u00e1s Alatt. Ezt t\u00f6r\u00f6lt\u00e9k el a szervez\u0151k. \u00cdgy m\u00e1r csak az sz\u00e1m\u00edt, hogy melyik a haj\u00f3 sz\u00e9lfel\u00f6li oldala. A 17-es szab\u00e1ly, amelyik ink\u00e1bb p\u00e1rosverseny sor\u00e1n j\u00f6n sz\u00e1m\u00edt\u00e1sba leegyszer\u0171s\u00f6d\u00f6tt \u00fagy, hogy van sz\u00e9l alatti \u00e9s sz\u00e9l feletti haj\u00f3 \u00e9s pont. Mivel kor\u00e1bban a legt\u00f6bb szab\u00e1lytalans\u00e1g nevezett k\u00e9t szab\u00e1lyt \u00e9rintette, \u00edgy most nagym\u00e9rt\u00e9kben egyszer\u0171s\u00f6d\u00f6tt a j\u00e1t\u00e9k.\n<\/p>\n

\n A 18-as szab\u00e1ly val\u00f3sz\u00edn\u0171leg t\u00f6bb hazai versenyz\u0151 sz\u00e1m\u00e1ra ismer\u0151s. Ugye alapb\u00f3l l\u00e9tezik egy szab\u00e1lyoz\u00e1s a sz\u00e9l fel\u00f6li p\u00e1lyajelre \u00e9s egy a leeb\u00f3j\u00e1ra (a sz\u00e9lfel\u00f6lit\u0151l elt\u00e9r\u0151) p\u00e1lyajelekre vonatkoz\u00f3an. Az AC eset\u00e9ben ez megsz\u0171nt \u00e9s most a bels\u0151 haj\u00f3nak van el\u0151nye cirk\u00e1l\u00f3 szakaszban is, m\u00e9gha balcsap\u00e1sr\u00f3l \u00e9rkezik is (asz sz\u00e1m\u00edt ki \u00e9ri el el\u0151bb a z\u00f3n\u00e1t). Mivel fent is kapu van, ahogy lent is, \u00edgy a p\u00e1lya teljesen szimmetrikus.Sajnos a p\u00e1rosverseny rajtja kiss\u00e9 meg van keverve, mert itt a f\u00e9lszeles mez\u0151nyrajtra majdnem mer\u0151legesen rakt\u00e1k ki a bel\u00e9p\u00e9si z\u00f3n\u00e1t \u00fagy, hogy alapb\u00f3l a balcsap\u00e1son \u00e9rkez\u0151 haj\u00f3 k\u00e9pes legyen a jobbcsap\u00e1sos el\u0151tt m\u00e9lyen bevitorl\u00e1zni, vagy ink\u00e1bb elmenek\u00fclni, de ezt a haj\u00f3k sebess\u00e9ge miatt kellett megl\u00e9pni, mert mondjuk 30 csom\u00f3s sebess\u00e9g mellett nem biztos, hogy a dial-up j\u00f3l s\u00fclne el.\n<\/p>\n

\n \u00c9l viszont a dial-down szab\u00e1ly, amely lehet\u0151v\u00e9 teszi a jobbcsap\u00e1son halad\u00f3 haj\u00f3 sz\u00e1m\u00e1ra, hogy a sz\u00e9ltengelyt\u0151l 90 fokig r\u00e1ejtsen a m\u00e1sik haj\u00f3ra cirk\u00e1l\u00f3 szakaszban, nagyobb kit\u00e9r\u00e9sre k\u00e9nyszer\u00edtve azt.\u00a0Mivel a p\u00e1lya mindig partk\u00f6zelben van, ez\u00e9rt az akad\u00e1lyokra vonatkoz\u00f3 szab\u00e1lyokat is \u00fajra kellett \u00e9rt\u00e9kelni. Erre h\u00fazt\u00e1k meg a p\u00e1lya hat\u00e1rvonalait, amelyet \u00e1tl\u00e9pve b\u00fcntet\u00e9sben r\u00e9szes\u00fcl a szab\u00e1lyszeg\u0151 csapat. Ha h\u00e1rom haj\u00f3hosszon bel\u00fclre ker\u00fcl egy haj\u00f3, automatikusan joga van fordulni vagy halzolni. \u00c9s nem kell kiab\u00e1lni a m\u00e1sik haj\u00f3nak, mert az is tudja, hol a hat\u00e1r.\u00a0Ha valaki kiesik a haj\u00f3b\u00f3l, akkor az\u00e9rt nem lehet visszamenni, akkor cs\u00f6kkentett l\u00e9tsz\u00e1mmal kell befutni, hiszen ez el\u00e9g b\u00fcntet\u00e9s a csapatnak. Az embert pedig a motorosok \u00f6sszeszedik.A borul\u00e1sra is m\u00e1s szab\u00e1ly vonatkozik, hiszen az AC versenyek sor\u00e1n a csapatoknak lehet\u0151s\u00e9g\u00fck van k\u00fcls\u0151 seg\u00edts\u00e9get ig\u00e9nybe venni a haj\u00f3 fel\u00e1ll\u00edt\u00e1shoz. Aki befut, az minimum 3 pontot kap a mez\u0151nyversenyen, m\u00edg aki nem, az null\u00e1t – sz\u00f3val meg\u00e9ri v\u00e9gigmenni. Persze azt nem tudni, hogy a 45-\u00f6s nagytestv\u00e9r\u00e9n\u00e9l, a 72-esekn\u00e9l mik\u00e9nt m\u0171k\u00f6dik majd a vissza\u00e1ll\u00edt\u00e1s.\n<\/p>\n

\n Nincs b\u00fcntet\u0151fordul\u00f3 az AC-n. Helyette egy lass\u00edt\u00f3s dolgot tal\u00e1ltak ki, amihez persze megintcsak sz\u00fcks\u00e9g van a GPS-re a haj\u00f3kon \u00e9s komoly t\u00e1mogat\u00f3 rendszerre a partr\u00f3l. Ez \u00fagy m\u0171k\u00f6dik, hogy amint b\u00fcntet\u00e9sben r\u00e9szes\u00edtenek egy haj\u00f3t, akkor a haj\u00f3 virtu\u00e1lis
\n

\n VMG-je
\n <\/a>
\n k\u00e9t haj\u00f3hosszal a haj\u00f3 m\u00f6g\u00f6tt jelenik meg \u00e9s a haj\u00f3 pol\u00e1rj\u00e1b\u00f3l sz\u00e1m\u00edtott 75%-os VMG sebess\u00e9g\u00e9vel halad el\u0151re, m\u00edg el nem \u00e9ri a haj\u00f3 val\u00f3s helyzet\u00e9t. Ezt bel\u00fclr\u0151l kis l\u00e1mp\u00e1k jelzik a korm\u00e1nyosoknak. \u00cdgy az a meg\u00e9r\u0151s, ha min\u00e9l el\u0151bb meg\u00e1ll az ember \u00e9s bev\u00e1rja ezt a virtu\u00e1lis vonalat, mert ann\u00e1l hamar\u00e1bb indulhat \u00fajra. Olyan meg nincs, hogy az ember csak a futam v\u00e9g\u00e9n jav\u00edtja ki a b\u00fcntet\u0151j\u00e9t, azonnal korrig\u00e1lni kell a hib\u00e1t.\n<\/p>\n

\n Az \u00faj szab\u00e1lyok bizonyosan el\u0151ny\u00e9re v\u00e1lnak a katamr\u00e1nos versenyz\u00e9snek \u00e9s l\u00e1tv\u00e1nynak is. A 270 fokos b\u00fcntet\u0151 elt\u00f6rl\u00e9s\u00e9vel ugyan kevesebb borul\u00e1st l\u00e1tunk, de \u00edgy legal\u00e1bb nem kell napokig jav\u00edtani a haj\u00f3kat.\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: Gilles Martin-Raget\/ORACLE Racing; Ricardo Pinto\/ACWS
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: thedailysail.com
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

M\u00e1r ha jobb. Nem csak az \u00faj t\u00f6bbtest\u0171 oszt\u00e1lyhaj\u00f3val v\u00e1ltozott radik\u00e1lisan az Amerika Kup\u00e1ja, a versenyt egyenesen k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gbar\u00e1tra szabt\u00e1k. Ebben a partk\u00f6zeli versenyek, a j\u00f3 helysz\u00ednv\u00e1laszt\u00e1s \u00e9s a szab\u00e1lyok \u00fajra\u00e9rtelmez\u00e9se is k\u00f6zrej\u00e1tszik. \u00c9s akkor ves\u00e9zz\u00fck kicsit legut\u00f3bbit. Mert sajna szab\u00e1lyoz\u00e1sra igenis sz\u00fcks\u00e9g van, az \u00fctk\u00f6z\u00e9seket el kell ker\u00fclni, meg am\u00fagyis, valakinek mindig igaza van k\u00e9t […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":10174,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[3],"tags":[797,1210],"sailing_author":"SG","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1828"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1828"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1828\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/10174"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1828"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1828"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1828"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}