{"id":1896,"date":"2011-08-02T00:00:00","date_gmt":"2011-08-01T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/08\/02\/75-eves-a-tatus\/"},"modified":"2017-08-01T23:51:14","modified_gmt":"2017-08-01T21:51:14","slug":"75-eves-a-tatus","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2011\/08\/02\/75-eves-a-tatus\/","title":{"rendered":"75 \u00e9ves a Tatus"},"content":{"rendered":"

\n Szeretettel megh\u00edvunk Mindenkit, aki ismeri a TATUS-t szeptember 3-\u00e1n d\u00e9lut\u00e1n Badacsonyba.\n<\/p>\n

\n
\n Megh\u00edv\u00e1s
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Szeretettel megh\u00edvunk Mindenkit, aki ismeri a TATUS-t szeptember 3-\u00e1n d\u00e9lut\u00e1n Badacsonyba.\n<\/p>\n

\n (Rossz id\u0151 eset\u00e9n a bulit szeptember 24-\u00e9n tartjuk) A megh\u00edv\u00e1s indoka: id\u00e9n 75 \u00e9ves a haj\u00f3. A bulit a szokott helyen \u2013 a Rompos-Z\u00f6ld du\u00f3n\u00e1l -utcab\u00e1llal egybek\u00f6tve tartjuk 13-18 \u00f3ra k\u00f6z\u00f6tt. A zen\u00e9t Szab\u00f3 G\u00e1bor bar\u00e1tunk szolg\u00e1ltatja, t\u00e1ncos l\u00e1bakr\u00f3l a r\u00e9sztvev\u0151k sz\u00edveskednek gondoskodni.\n<\/p>\n

\n
\n A TATUS t\u00f6rt\u00e9nete 1936-t\u00f3l 2011-ig.
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A DSV \u00a0el\u0151\u00edr\u00e1sainak megfelel\u0151 25-\u00f6s joll\u00e9k \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9t haz\u00e1nkban 1933-t\u00f3l kezdt\u00e9k el Benacsek (Hank\u00f3czy) Jen\u0151 balatoni honos\u00edt\u00e1s\u00fa tervei alapj\u00e1n. 1944-ig \u00f6sszesen 42 egys\u00e9g \u00e9p\u00fclt, t\u00f6bbs\u00e9g\u00fck F\u00fcreden \u00e9s csak n\u00e9h\u00e1nyuk Si\u00f3fokon, Alm\u00e1diban, Fenyvesen, ill. k\u00e9t haj\u00f3 Budapesten. A II. vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa alatt \u00e9s az azt k\u00f6vet\u0151 \u00e9vekben, a flotta nagyobb r\u00e9sze megsemmis\u00fclt, jelenleg az els\u0151 flott\u00e1b\u00f3l nagyr\u00e9szt megv\u00e1ltozott n\u00e9vvel \u00e9s rajtsz\u00e1mmal 17 haj\u00f3 van vizen.\n<\/p>\n

\n A TATUS 1936-ban \u00e9p\u00fclt \u2013 sorozat haj\u00f3k\u00e9nt – F\u00fcreden De\u00e9r\u00e9k r\u00e9sz\u00e9re VIKING n\u00e9ven. A sorozat akkori haj\u00f3i voltak m\u00e9g a ma is \u00fasz\u00f3 FIDELIT\u00c1S II., LUTRA II., K\u00d3CSAG, LID\u00c9RC, CHERIE, ERETNEK. Az 1938. \u00e9vi bajnoks\u00e1g aug. 30.-i els\u0151 futam\u00e1n borult el\u0151sz\u00f6r. A VIKING I., nagyon eredm\u00e9nyes haj\u00f3 volt: 1938-ban \u00a0a bajnoks\u00e1gon III. helyezett, 1939-ben II. helyezett, 1940-ben ism\u00e9t II. helyezett. 1940-ben De\u00e9r\u00e9k eladt\u00e1k Haidekker Lajosnak aki H\u00c1RY J\u00c1NOS n\u00e9ven a KMYC-ben vitorl\u00e1zta. Mindj\u00e1rt 1941-ben bajnoks\u00e1got nyertek Satzger Kereszt\u00e9ly korm\u00e1nyoz\u00e1s\u00e1val. A h\u00e1bor\u00fa viszontags\u00e1gait hol \u00e9s hogyan \u00faszta meg, nem ismert, l\u00e9nyeg az, hogy az 50-es \u00e9vekben az Elhagyott Javak Korm\u00e1nybiztoss\u00e1g\u00e1t\u00f3l ker\u00fclt Keszthelyre a Keszthelyi Erd\u00e9szet SE-hez, ahol Vir\u00e1g haj\u00f3\u00e1cs \u00e1t\u00e9p\u00edtette, fel\u00faj\u00edtotta. Itt \u00e9s ekkor adt\u00e1k a FAGY\u00d6NGY nevet a haj\u00f3nak. A hatvanas \u00e9vekben is rendszeresen versenyeztek vele. 1965-ben a bajnoks\u00e1g III. helyezettje. K\u00e9s\u0151bb Neupor\u00e9k vett\u00e9k meg, akik a haj\u00f3val nem versenyeztek, csak csal\u00e1di t\u00far\u00e1z\u00e1sra haszn\u00e1lt\u00e1k. T\u0151l\u00fck 1972-ben dr. Koll\u00e1r Lajos \u00e9s dr. Haraszti \u00c1d\u00e1m vitte Fony\u00f3dra a Port Lacajba. \u00d5k, Vit\u00e9z Solti L\u00e1szl\u00f3 \u2013 a Port Lacaj n\u00e9vad\u00f3j\u00e1nak eml\u00e9k\u00e9re \u2013 a haj\u00f3t TATUS-ra keresztelt\u00e9k \u00e1t, majd 1977-ben tov\u00e1bb adt\u00e1k Martin J\u00e1nosnak, jelenlegi tulajdonos\u00e1nak.\n<\/p>\n

\n \n<\/p>\n

\n A haj\u00f3 az \u00faj tulajdonosn\u00e1l 1978-ban a Feh\u00e9r szalagr\u00f3l visszat\u00e9r\u0151ben, az esti \u00f3r\u00e1kban Tihanyr\u00e9v \u00e9s F\u00f6ldv\u00e1r k\u00f6z\u00f6tt 105 km-es bef\u00faj\u00e1sban ism\u00e9t borult. R\u00e9szben a borul\u00e1s sor\u00e1n elvesztett szekr\u00e9nyajt\u00f3k, r\u00e9szben az a t\u00e9ny, hogy h\u00e1rmas sz\u00e9l felett a haj\u00f3ba \u00f6ml\u00f6tt be a pal\u00e1nkok k\u00f6z\u00f6tt a v\u00edz, arra \u00f6szt\u00f6n\u00f6ztek, hogy megtervezzem a haj\u00f3 teljes fel\u00faj\u00edt\u00e1s\u00e1t \u00e9s m\u0171anyagoz\u00e1s\u00e1t. A munk\u00e1latok 1979 \u0151sz\u00e9n kezd\u0151dtek \u00e9s 1983-ig tartottak. A Tatus volt a Placenta ut\u00e1n a m\u00e1sodik bevont 25-\u00f6s jolle. A berendez\u00e9s – mahag\u00f3nib\u00f3l -, saj\u00e1t tervek alapj\u00e1n k\u00e9sz\u00fclt. A fel\u00faj\u00edt\u00e1s sor\u00e1n az \u00e1ll\u00f3 k\u00f6t\u00e9lzetet \u00e9s az \u00e1rboc vereteket \u2013 Pall\u00e1s Gyuszi m\u0171ve \u2013 is cser\u00e9lt\u00fck.\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3val az\u00f3ta is rendszeresen versenyz\u00fcnk, legjobb eredm\u00e9ny\u00fcnk Ruji korm\u00e1nyz\u00e1s\u00e1val egy harmadik hely volt a magyar bajnoks\u00e1gon. 2008-t\u00f3l a haj\u00f3 \u00faj deck szerelv\u00e9nyeket, – k\u00e9tsebess\u00e9ges Harken cs\u00f6rl\u0151k, fall stopperek a kaj\u00fcttet\u0151n, stb. – valamint Fritz \u00e9s North vitorl\u00e1kat kapott.\n<\/p>\n

\n
\n Martin J\u00e1nos
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Szeretettel megh\u00edvunk Mindenkit, aki ismeri a TATUS-t szeptember 3-\u00e1n d\u00e9lut\u00e1n Badacsonyba. Megh\u00edv\u00e1s Szeretettel megh\u00edvunk Mindenkit, aki ismeri a TATUS-t szeptember 3-\u00e1n d\u00e9lut\u00e1n Badacsonyba. (Rossz id\u0151 eset\u00e9n a bulit szeptember 24-\u00e9n tartjuk) A megh\u00edv\u00e1s indoka: id\u00e9n 75 \u00e9ves a haj\u00f3. A bulit a szokott helyen \u2013 a Rompos-Z\u00f6ld du\u00f3n\u00e1l -utcab\u00e1llal egybek\u00f6tve tartjuk 13-18 \u00f3ra k\u00f6z\u00f6tt. A […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1896"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1896"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1896\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1896"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1896"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1896"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}