{"id":20377,"date":"2017-08-15T19:32:04","date_gmt":"2017-08-15T17:32:04","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=20377"},"modified":"2018-01-16T10:24:21","modified_gmt":"2018-01-16T09:24:21","slug":"j-osztaly-tortenete-1930","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2017\/08\/15\/j-osztaly-tortenete-1930\/","title":{"rendered":"A J oszt\u00e1ly t\u00f6rt\u00e9nete – kezdetek \u00e9s 1930"},"content":{"rendered":"

A J oszt\u00e1ly gy\u00f6kerei eg\u00e9szen 1851-ig ny\u00falnak vissza. Ekkor rendezt\u00e9k meg a a Wight-sziget k\u00f6r\u00fcl azt a 100 Guinea Cup-ot, amely k\u00e9s\u0151bb America’s Cup n\u00e9ven h\u00edres\u00fclt el.<\/p>\n

Miel\u0151tt a J oszt\u00e1ly l\u00e9trej\u00f6tt volna, \u00fagy tervezt\u00e9k a haj\u00f3kat, hogy mind nagyobbak \u00e9s nagyobbak legyenek. A Lulworth<\/strong> vagy a Britannia<\/strong> toronymagas rigjei t\u00f6rp\u00e9v\u00e9 var\u00e1zsoltak minden m\u00e1st. A k\u00e9s\u0151i h\u00faszas \u00e9vekben alkott\u00e1k meg a Universeal Rule-t. Ez a formula szab\u00e1lyozta az \u00faj haj\u00f3k m\u00e9reteit \u00e9s v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1s\u00e1t, hogy a lehet\u0151 legkiegyens\u00falyozottabban versenyezzenek egym\u00e1s ellen.
\nA szab\u00e1ly Nat Herreshoff \u00f6tlet\u00e9n alapult, amely lehet\u0151v\u00e9 tette a v\u00edzvonal hossz\u00e1nak n\u00f6vel\u00e9s\u00e9t a vitorlafel\u00fclet cs\u00f6kkent\u00e9se n\u00e9lk\u00fcl. Ezt kompenz\u00e1lta egy nagyobb v\u00edzkiszor\u00edt\u00e1s \u00e9s egy 15 l\u00e1bra korl\u00e1tozott mer\u00fcl\u00e9s.<\/p>\n

\"\"

Lulworth & Britannia 1925 \u00a9 Beken of Cowes<\/p><\/div>\n

A Universal Rules 1930-ban l\u00e9pett hat\u00e1lyba. A jacht besorol\u00e1s\u00e1t a v\u00edzvonal hossz\u00e1val hat\u00e1rozt\u00e1k meg, \u00e9s ABC sorrendben kategoriz\u00e1lt\u00e1k. A „J” vitorl\u00e1shaj\u00f3 75 \u00e9s 87 l\u00e1b k\u00f6z\u00f6tti v\u00edzvonalhosszat jelentett. Az \u00faj Bermuda \u00e1rboc fel\u00e9p\u00edt\u00e9se lehet\u0151v\u00e9 tette a jachtok sz\u00e1m\u00e1ra, hogy hatalmas vitorlafel\u00fcletet alak\u00edtsanak ki.<\/p>\n

A 30-as \u00e9vek Amerik\u00e1ja jelent\u0151s anyagi el\u0151nyt \u00e9lvezett, m\u00edg az angolok egy haj\u00f3t, addig \u0151k n\u00e9gyet tudtak ki\u00e1ll\u00edtani. A Nicolson tervezte, 1930-ban \u00e9p\u00fclt Shamrock V<\/strong> m\u00e9gis vesz\u00e9lyes ellenf\u00e9lnek sz\u00e1m\u00edtott. \u00c9s miel\u0151tt \u00e1thaj\u00f3zott az Atlanti \u00d3ce\u00e1non, hogy elhozza a Kup\u00e1t, m\u00e1r t\u00fal volt 700 m\u00e9rf\u00f6ldnyi tesztel\u00e9sen \u00e9s 22 versenyb\u0151l 15-\u00f6t megnyert. Csiszolt\u00e1k, tuningolt\u00e1k, tesztelt\u00e9k.<\/p>\n

Lipton 1929-es kih\u00edv\u00e1s\u00e1ra v\u00e1laszul n\u00e9gy J haj\u00f3t terveztek. Az Enterprise<\/strong>, Whirlwind<\/strong>, Yankee<\/strong> \u00e9s Weetamoe<\/strong> egy h\u00f3napon bel\u00fcl \u00e9p\u00fclni kezdett. Az Enterprise<\/strong> \u00e9s a Weetamoe<\/strong> Herreshoff m\u0171hely\u00e9b\u0151l, m\u00edg a Yankee<\/strong> \u00e9s a Whirlwind<\/strong> a Lawley&Son bristoli m\u0171hely\u00e9b\u0151l.<\/p>\n

A Whirlwind<\/strong> volt a legforradalmibb a n\u00e9gy k\u00f6z\u00fcl. Herreshoff olyan haj\u00f3t tervezett, mely maxim\u00e1lisan kihaszn\u00e1lta a Universal Rule adta lehet\u0151s\u00e9geket. Sz\u00e1mos \u00faj \u00f6tletet \u00f6tv\u00f6z\u00f6tt. K\u00eds\u00e9rletezett a haj\u00f3test form\u00e1j\u00e1val, berendez\u00e9s\u00e9vel. A leghosszabb J volt \u00e9s maradt is eg\u00e9szen a Ranger<\/strong> \u00e9s az Endeavour II<\/strong> 1937-es meg\u00e9p\u00fcl\u00e9s\u00e9ig.
\nDe v\u00e9g\u00fcl sz\u00e1mtalan k\u00e9sleltet\u0151 ok miatt, \u00e9s mert \u00e9les menetben neh\u00e9z volt ir\u00e1ny\u00edtani, v\u00e9g\u00fcl lemaradt a v\u00e9d\u0151k\u00e9nt val\u00f3 kiv\u00e1laszt\u00e1s\u00e1r\u00f3l.<\/p>\n

A harmadik haj\u00f3, a Yankee<\/strong> volt a legjobb allround haj\u00f3. Hossza 125 l\u00e1b, v\u00edzvonala 84 l\u00e1b volt. Frank Paine tervezte. Nem volt el\u00e9g hat\u00e9konyan be\u00e1ll\u00edtva, ez\u00e9rt lemaradt a a V\u00e9d\u0151 c\u00edmr\u0151l, de r\u00e9szt vett az 1934 AC k\u00eds\u00e9rleteiben.<\/p>\n

A negyedik haj\u00f3, a Weetamoe,<\/strong> Clinton Crane tervez\u00e9se volt. Annak ellen\u00e9re, hogy a Yankee volt a legjobb allround haj\u00f3, a Weetamoe<\/strong> volt az Enterprise<\/strong> legnagyobb riv\u00e1lisa a Kupa v\u00e9d\u0151j\u00e9nek kiv\u00e1laszt\u00e1sa sor\u00e1n.<\/p>\n

\"\"

Shamrock V 1934 \u00a9Beken of Cowes<\/p><\/div>\n

Amikor a Shamrock V<\/strong> \u00e9s az Enterprise<\/strong> v\u00e9g\u00fcl tal\u00e1lkozott Rhode Island sziget\u00e9n, a rigj\u00fck \u00f3ri\u00e1si k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9ge mellett a haj\u00f3testek form\u00e1ja nagyon hasonl\u00f3 volt. Az Enterprise<\/strong> k\u00f6t\u00e9lzete k\u00f6nnyebb volt, hat\u00e9konyabb boomot haszn\u00e1lt \u00e9s a fed\u00e9lzet\u00e9n volt n\u00e9h\u00e1ny cs\u00f6rl\u0151. Ellenben a Shamrock V<\/strong>-\u00f6n neh\u00e9z volt a vitorl\u00e1k kezel\u00e9se. Az\u00f3ta azonban sikeresnek bizonyult \u00e9s m\u00e9g ma is vitorl\u00e1zik.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A J oszt\u00e1ly gy\u00f6kerei eg\u00e9szen 1851-ig ny\u00falnak vissza. Ekkor rendezt\u00e9k meg a a Wight-sziget k\u00f6r\u00fcl azt a 100 Guinea Cup-ot, amely k\u00e9s\u0151bb America’s Cup n\u00e9ven h\u00edres\u00fclt el. Miel\u0151tt a J oszt\u00e1ly l\u00e9trej\u00f6tt volna, \u00fagy tervezt\u00e9k a haj\u00f3kat, hogy mind nagyobbak \u00e9s nagyobbak legyenek. A Lulworth vagy a Britannia toronymagas rigjei t\u00f6rp\u00e9v\u00e9 var\u00e1zsoltak minden m\u00e1st. A k\u00e9s\u0151i […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":20378,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1706,1804],"tags":[1858,1715,1859,1708,1713,1712,1855,1714,1766,1707,1854,1856,1857,1711,1710,1709],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/20377"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=20377"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/20377\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/20378"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=20377"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=20377"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=20377"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}