{"id":207,"date":"2016-05-08T16:43:00","date_gmt":"2016-05-08T14:43:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2016\/05\/08\/nem-ismert-centenarium\/"},"modified":"2017-08-02T00:03:24","modified_gmt":"2017-08-01T22:03:24","slug":"nem-ismert-centenarium","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2016\/05\/08\/nem-ismert-centenarium\/","title":{"rendered":"Nem ismert centen\u00e1rium"},"content":{"rendered":"

\n Nem csak a vitorl\u00e1s szezon megnyit\u00f3ja volt szombaton. Siker\u00fclt n\u00e9h\u00e1ny t\u00e9nyre bukkanni a Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g kezdet\u00e9r\u0151l.\n<\/p>\n

\n 1916 m\u00e1jus 7-\u00e9n azaz 100 \u00e9ve \u2013 az Els\u0151 Vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa ideje alatt- alakult az Osztr\u00e1k-Magyar Yachtsz\u00f6vets\u00e9g \u00e9s a N\u00e9met \u2013 Osztr\u00e1k -Magyar Vitorl\u00e1ssz\u00f6vets\u00e9g.\n<\/p>\n

\n Milyen c\u00e9llal alakult ez a k\u00e9t sz\u00f6vets\u00e9g, pont az Els\u0151 Vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa ideje alatt? Mai szemsz\u00f6gb\u0151l n\u00e9zve, teljesen \u00e9rthetetlen ez.\n<\/p>\n

\n N\u00e9zz\u00fck m\u00e1s megvil\u00e1g\u00edt\u00e1sban:
\n
\n 1896-t\u00f3l egy kiv\u00e9tellel -1904-ben \u2013 a vitorl\u00e1z\u00e1s folyamatosan olimpiai sport\u00e1g. Az els\u0151 j\u00e1t\u00e9kokon rossz id\u0151j\u00e1r\u00e1s miatt elmaradtak a vitorl\u00e1sversenyek, de 1900-ban, P\u00e1rizsban, m\u00e1r 7 k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 \u201etonn\u00e1s\u201c oszt\u00e1lyban versenyeztek mert a franci\u00e1k 1870 \u0151ta az angol Thames Measurementet hasszn\u00e1lt\u00e1k.\n<\/p>\n

\n N\u00e9metorsz\u00e1g, D\u00e1nia, Norv\u00e9gia \u00e9s Sv\u00e9dorsz\u00e1g 1908-ig rendelkezett egy felm\u00e9r\u00e9si \u00e9s \u00e9p\u00edt\u00e9si szab\u00e1lyzattal. A franci\u00e1knak egy ett\u0151l elt\u00e9r\u0151 rendszer\u00fck volt. \u00c9s az angolok term\u00e9szetesen saj\u00e1t szab\u00e1lyok szarint j\u00e1rtak el, \u00e9p\u00edtettek haj\u00f3kat \u00e9s versenyeztek, \u00f6k 1896-t\u00f3l a Linear Rating rendszert alkalmaszt\u00e1k a Thames Measuremnet helyett.\n<\/p>\n

\n 1904-ben az akkori angol vitorl\u00e1s sz\u00f6vets\u00e9g titk\u00e1ra kezdem\u00e9nyezte, hogy t\u00f6bb eur\u00f3pai orsz\u00e1g vitorl\u00e1sklubjai vagy sz\u00f6vets\u00e9gei egyezzenek meg \u00faj egys\u00e9ges felm\u00e9r\u00e9si oszt\u00e1lyokban. 1906-ban k\u00e9tszer Londonban \u00e9s egyszer Berlinbe j\u00f6ttek \u00f6ssze. A nemzetk\u00f6zi felm\u00e9r\u00e9si bizotts\u00e1g 1907-ben P\u00e1rizsban al\u00e1\u00edrta az egyezm\u00e9nyt \u00e9s a metre oszt\u00e1lyok \u2013 Metre Rule (mR) vagy International Rule megsz\u00fcletett.
\n
\n Ez az International Rule 10 \u00e9vre kapott \u00e9rv\u00e9nyess\u00e9get \u00e9s egy \u00e1lland\u00f3 bizotts\u00e1g – az International Yacht Racing Union- ker\u00fclt fel\u00e1ll\u00edt\u00e1sra, hogy a felm\u00e9r\u00e9si vit\u00e1kat oldj\u00e1k meg. Szint\u00e9n egys\u00e9ges versenyszab\u00e1lyok ker\u00fcltek elfogad\u00e1sra, ami n\u00e9mi v\u00e1ltoz\u00e1st jelentett egyik-m\u00e1sik orsz\u00e1gnak. Nemzetk\u00f6zi versenyeken csak e szab\u00e1lynak megfelel\u0151 haj\u00f3kkal lehetett r\u00e9szt venni. Ha egy r\u00e9gebbi haj\u00f3 belef\u00e9rt egy oszt\u00e1lyba, akkor csak uj felm\u00e9r\u00e9sel indulhatott.\n<\/p>\n

\n A 6mR, 7mR, 8mR,12mR \u00e9s 15mR haj\u0151 oszt\u00e1lyok r\u00f6gt\u00f6n olimpiai oszt\u00e1lyok voltak, 1908 ban ezzekben versenyesztek (a 15mRben nem volt jelentkez\u0151, \u00edgy versenyek ebben az oszt\u00e1lyban elmardtak)\n<\/p>\n

\n Teh\u00e1t 1908-t\u00f3l 1917-ig volt \u00e9rv\u00e9nyes felm\u00e9r\u00e9si egyezm\u00e9ny \u00e9s tervek szerint 1915-ben \u00fajra akartak az oszt\u00e1lyszab\u00e1lyokr\u00f3l egyeztetni.\n<\/p>\n

\n A h\u00e1bor\u00fa alatt D\u00e1ni\u00e1ban, Norv\u00e9gi\u00e1ban \u00e9s Sv\u00e9dorsz\u00e1gban – miut\u00e1n nem vettek r\u00e9szt ebben \u2013 folytatt\u00e1k a versenyz\u00e9st. Az akkori tapasztalat alapj\u00e1n, meg\u00e1llapodtak ezek az orsz\u00e1gok, hogy az International Rules-t m\u00f3dos\u00edtj\u00e1k. Ehoz a Skandin\u00e1v Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9get hozt\u00e1k l\u00e9tre, amihez N\u00e9metorsz\u00e1g sikertelen\u00fcl pr\u00f3b\u00e1lt csatlakozni.\n<\/p>\n

\n Egy t\u00f6bb orsz\u00e1gb\u00f3l \u00e1ll\u00f3 sz\u00f6vets\u00e9g ahhoz kellett, hogy lehessen \u201enemzetk\u00f6zi haj\u00f3oszt\u00e1lyokat\u201c alkotni, versenynapt\u00e1rt egyeztetni \u00e9s k\u00f6z\u00f6sen fell\u00e9pni. 1915, a N\u00e9met Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g olyan hat\u00e1rozatot hozott, ha megalakul egy Osztr\u00e1k -Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g, \u00e9s ez a Sz\u00f6vets\u00e9g egy N\u00e9met-Osztr\u00e1k-Magyar Sz\u00f6vets\u00e9get szeretne alap\u00edtani, akkor ehhez el\u0151zetesen is hozz\u00e1j\u00e1rulnak.\n<\/p>\n

\n A Monarchi\u00e1ban \u00e9veken \u00e1t vit\u00e1k voltak hogyan lehetne egy vitorl\u00e1s sz\u00f6vets\u00e9get l\u00e9trehozni. A KuK Jachtraj – a cs\u00e1sz\u00e1r a f\u0151v\u00e9dn\u00f6k, a tr\u00f3n\u00f6r\u00f6k\u00f6s a Commodore, sok hadi tengeri tiszti tagokkal – egy\u00e9rtelm\u0171en mag\u00e1t mint legnemesebbnek n\u00e9zte \u00e9s \u00fagy gondolt\u00e1k, hogy nekik alanyi joguk van a Monarchia k\u00e9pviselet\u00e9re. A nagy ellenp\u00f3lus az Union Yacht Clubbok voltak, amik kv\u00e1zi belvizi sz\u00f6vets\u00e9gk\u00e9nt m\u0171k\u00f6dtek. A Jachtraj \u00e9s az Union Clubbok k\u00f6z\u00f6tt \u00e9veken \u00e1t nem j\u00f6tt l\u00e9tre egys\u00e9g. Az IYRU szerint a legkisebb versenyezhet\u00f6 haj\u0151k a 5mR volt \u00e9s term\u00e9szetesen tengeri versenyz\u00e9sben. A Jachtraj ezt a vonalat k\u00e9pviselte. Ugyan ekkor az Union Yacht klubbok \u00e9s ny\u00edlv\u00e1n a magyarok \u00e9rdeke is az volt, hogy a tavi versenyvitorl\u00e1z\u00e1st er\u0151s\u00edts\u00e9k. (Az angolok 1912-ben alap\u00edtottak egy k\u00fcl\u00f6n kishaj\u00f3s sz\u00f6vets\u00e9get a Boat Racing Association-t.)
\n
\n 1916-ban nehezen is, de l\u00e9trej\u00f6tt az Osztr\u00e1k Magyar Yacht Sz\u00f6vets\u00e9g, de a Jachtraj vezet\u00e9se alatt.\n<\/p>\n

\n A r\u00f6vid \u00e9let\u0171 sz\u00f6vets\u00e9g a h\u00e1bor\u00fa ut\u00e1n felbomlott ugyan, de tal\u00e1n nevezhetj\u00fck ezt az els\u0151 komolyabb kezdem\u00e9nyez\u00e9snek a Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g \u00e9let\u00e9ben.\n<\/p>\n

\n Itt tal\u00e1lhat\u00f3 egy \u00e9rdekes \u00edr\u00e1s a t\u00e9m\u00e1ban:
\n
\n http:\/\/www.kriegsmarine.hu\/hk\/bt01202m.html
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n ALAP\u00cdT\u00d3 OKIRAT
\n <\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nem csak a vitorl\u00e1s szezon megnyit\u00f3ja volt szombaton. Siker\u00fclt n\u00e9h\u00e1ny t\u00e9nyre bukkanni a Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g kezdet\u00e9r\u0151l. 1916 m\u00e1jus 7-\u00e9n azaz 100 \u00e9ve \u2013 az Els\u0151 Vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa ideje alatt- alakult az Osztr\u00e1k-Magyar Yachtsz\u00f6vets\u00e9g \u00e9s a N\u00e9met \u2013 Osztr\u00e1k -Magyar Vitorl\u00e1ssz\u00f6vets\u00e9g. Milyen c\u00e9llal alakult ez a k\u00e9t sz\u00f6vets\u00e9g, pont az Els\u0151 Vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa ideje alatt? Mai szemsz\u00f6gb\u0151l […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[52,205],"sailing_author":"Szeremley L\u00e1szl\u00f3","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/207"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=207"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/207\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=207"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=207"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=207"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}