{"id":20757,"date":"2017-09-20T15:57:56","date_gmt":"2017-09-20T13:57:56","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=20757"},"modified":"2018-06-28T12:37:56","modified_gmt":"2018-06-28T10:37:56","slug":"golden-globe-race-2018","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2017\/09\/20\/golden-globe-race-2018\/","title":{"rendered":"Golden Globe Race 2018"},"content":{"rendered":"

1966 augusztus\u00e1ban Francis Chichester Angli\u00e1b\u00f3l indulva egyed\u00fcl megker\u00fclte a f\u00f6ldet, \u00fagy, hogy csak Ausztr\u00e1li\u00e1ban k\u00f6t\u00f6tt ki. 226 nap alatt siker\u00fclt neki (ami 274 nap val\u00f3j\u00e1ban, ha a Sydney-i meg\u00e1ll\u00e1st is belesz\u00e1moljuk).<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00datja \u00f3ri\u00e1si \u00e9rdekl\u0151d\u00e9st v\u00e1ltott ki a Sunday Times \u00e1ltal kiadott besz\u00e1mol\u00f3nak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en. II. Erzs\u00e9bet 1968 m\u00e1jus 28-\u00e1n lovagg\u00e1 \u00fct\u00f6tte. Ezzel nem csup\u00e1n brit h\u0151s lett, hanem inspir\u00e1ci\u00f3 is azok sz\u00e1m\u00e1ra, akik k\u00f6vetni sz\u00e1nd\u00e9kozt\u00e1k.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00datj\u00e1nak sikeres befejez\u00e9se ut\u00e1n m\u00e1r csak egyetlen kih\u00edv\u00e1s maradt k\u00f6vet\u0151i sz\u00e1m\u00e1ra: kik\u00f6t\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl k\u00f6rbehaj\u00f3zni a f\u00f6ldet. \u00c9s azon nyomban sz\u00e1mos haj\u00f3s elkezdett k\u00e9sz\u00fclni.<\/p>\n

 <\/p>\n

1968 m\u00e1rcius\u00e1ban bejelentett\u00e9k a Sunday Times Golden Globe Race-t, az els\u0151 kik\u00f6t\u00e9s n\u00e9lk\u00fcli sz\u00f3l\u00f3 f\u00f6ldker\u00fcl\u0151 vitorl\u00e1sversenyt.<\/p>\n

 <\/p>\n

Nincs nevez\u00e9si d\u00edj, gyakorlatilag szab\u00e1ly sincs, k\u00e9pzetts\u00e9gi k\u00f6vetelm\u00e9ny se, hisz egy\u00e9bk\u00e9nt a legt\u00f6bb nevez\u0151 j\u00f3 \u00faton haladt a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9sben. Aki a leggyorsabban ker\u00fcli meg a f\u00f6ldet, m\u00e9g 5000 fontot is nyer az \u00fajs\u00e1g felaj\u00e1nl\u00e1s\u00e1ban.<\/p>\n

 <\/p>\n

Kilenc sz\u00ednes karakter\u0171 f\u00e9rfi v\u00e1ltozatos vitorl\u00e1z\u00e1si k\u00e9pzetts\u00e9ggel, k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 id\u0151pontokban, a legk\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151bb t\u00edpus\u00fa haj\u00f3kkal v\u00e1gott neki a t\u00e1vnak.
\nEgyetlen befut\u00f3 volt csak – Robin Knox-Johnston<\/strong> \u00e9s az \u0151 k\u00f6zel 10 m\u00e9teres k\u00e9t\u00e1rb\u00f3cos haj\u00f3ja, melynek a neve Suhaili<\/em> volt – aki kezdetben es\u00e9lytelennek t\u0171nt.
\nA t\u00f6bbiek els\u00fcllyedtek, feladt\u00e1k, vagy \u00f6ngyilkosok lettek.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"A francia indul\u00f3 Bernard Moitessier,<\/strong> miut\u00e1n megker\u00fclte Joshua<\/em> nev\u0171 haj\u00f3j\u00e1val a Horn-fokot, \u00fagy d\u00f6nt\u00f6tt, hogy nem folytatja a versenyt, hanem Tahiti fel\u00e9 vette az ir\u00e1nyt – ink\u00e1bb, minthogy a civiliz\u00e1ci\u00f3ba visszat\u00e9rjen.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"Donald Crowhurst<\/strong> l\u00e1tsz\u00f3lag egy utaz\u00e1son vett r\u00e9szt a f\u00f6ld k\u00f6r\u00fcl, mik\u00f6zben csak az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non k\u00f6rbe-k\u00f6rbe haj\u00f3zott. Egyszer\u0171en hamis\u00edtott poz\u00edci\u00f3 adatokkal akarta a vil\u00e1got k\u00e1b\u00edtani. Napl\u00f3j\u00e1ban r\u00e9szletesen le\u00edrta ezeket, m\u00edg v\u00e9g\u00fcl a saj\u00e1t elm\u00e9je nem tudott mit kezdeni a helyzettel \u00e9s \u00f6ngyilkos lett. Trimar\u00e1nj\u00e1t elhagyottan sodr\u00f3dva tal\u00e1lt\u00e1k meg.<\/p>\n

 <\/p>\n

A Sunday Times Golden Globe verseny gyorsan legend\u00e1v\u00e1 v\u00e1lt vitorl\u00e1z\u00f3k \u00e9s nem vitorl\u00e1z\u00f3k k\u00f6r\u00e9ben is, a sikereinek \u00e9s trag\u00e9di\u00e1inak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ennek a versenynek az \u00f6tvenedik \u00e9vfordul\u00f3j\u00e1ra rendezik meg a Golden Globe Race-t, amely 2018 j\u00fanius 30-\u00e1n rajtol majd Plymouth-b\u00f3l, \u00e9s mint az eredeti verseny, az \u00d6t Fok \u00e9rint\u00e9s\u00e9vel ker\u00fcli meg a f\u00f6ldet. Az indul\u00f3k sz\u00e1ma 30. Korabeli navig\u00e1ci\u00f3val rendelkeznek csak; a haj\u00f3juk 9,75 \u00e9s 10,97 m k\u00f6z\u00f6tti hossz\u00fas\u00e1g\u00fa, hossz\u00fakeeles \u00e9s 1988 el\u0151tt tervezett lehet. A haj\u00f3kon csak seg\u00edts\u00e9gk\u00e9r\u00e9s miatt van m\u0171holdas telefon. \u00c9s a modern navig\u00e1ci\u00f3b\u00f3l is csak a poz\u00edci\u00f3jukat jelz\u0151 ad\u00f3 tal\u00e1lhat\u00f3 meg mindenkin\u00e9l.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"A 30 indul\u00f3 k\u00f6z\u00f6tt egy magyar, Kop\u00e1r Istv\u00e1n<\/strong> is rajthoz \u00e1ll. Igaz, nem magyar sz\u00ednekben, hanem amerikaiban, de ez – v\u00e9lem\u00e9nyem szerint el nem \u00edt\u00e9lhet\u0151 m\u00f3don – szponzori k\u00e9rd\u00e9s. \u00datj\u00e1r\u00f3l, felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s\u00e9r\u0151l rendszeresen besz\u00e1molunk.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

1966 augusztus\u00e1ban Francis Chichester Angli\u00e1b\u00f3l indulva egyed\u00fcl megker\u00fclte a f\u00f6ldet, \u00fagy, hogy csak Ausztr\u00e1li\u00e1ban k\u00f6t\u00f6tt ki. 226 nap alatt siker\u00fclt neki (ami 274 nap val\u00f3j\u00e1ban, ha a Sydney-i meg\u00e1ll\u00e1st is belesz\u00e1moljuk).   \u00datja \u00f3ri\u00e1si \u00e9rdekl\u0151d\u00e9st v\u00e1ltott ki a Sunday Times \u00e1ltal kiadott besz\u00e1mol\u00f3nak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en. II. Erzs\u00e9bet 1968 m\u00e1jus 28-\u00e1n lovagg\u00e1 \u00fct\u00f6tte. Ezzel nem csup\u00e1n brit […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":20759,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1724,1804],"tags":[1728,1348,1726,412,1727,1725],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/20757"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=20757"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/20757\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/20759"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=20757"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=20757"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=20757"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}