{"id":21033,"date":"2017-10-02T10:48:09","date_gmt":"2017-10-02T08:48:09","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=21033"},"modified":"2017-11-01T21:53:20","modified_gmt":"2017-11-01T20:53:20","slug":"mi-is-az-a-mini-transat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2017\/10\/02\/mi-is-az-a-mini-transat\/","title":{"rendered":"Mi is az a Mini-Transat?"},"content":{"rendered":"

Szerintem a legkem\u00e9nyebb Transat verseny. \u00c9s nem csak a haj\u00f3 m\u00e9rete miatt.<\/p>\n

Vas\u00e1rnap rajtolt el a Mini-Transat la Boulang\u00e9re – ahogy az idei versenyt h\u00edvj\u00e1k hivatalosan. Maga a regatta m\u00e1r a 21. a Mini-Transatok sor\u00e1ban, de a versenyt csak k\u00e9t \u00e9vente rendezik meg.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

A versenyt\u00e1v id\u00e9n: La Rochelle-Las Palmas-Antigua<\/p>\n

El\u0151sz\u00f6r 1977 okt\u00f3ber 8-\u00e1n indult \u00fatj\u00e1ra 24 r\u00e9sztvev\u0151vel az angliai Penzance-b\u00f3l \u00e9s els\u0151 l\u00e9pcs\u0151ben Tenerif\u00e9ig jutottak, majd onnan Antiqu\u00e1-ra.
\n\u0150r\u00fclteknek nevezt\u00e9k \u0151ket, de megsz\u00fcletett a Mini-Transat.<\/p>\n

Ezekben az \u00e9vekben indult fejl\u0151d\u00e9snek az offshore vitorl\u00e1z\u00e1s. A k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9sek dr\u00e1mai n\u00f6veked\u00e9snek indulnak. Bob Salmon azt javasolta, hogy egyszer\u0171s\u00edts\u00e9k le a dolgokat. \u00c9s bej\u00f6tt!<\/p>\n

Ezzel azonban becs\u00fclettel megn\u00f6velte a kih\u00edv\u00e1st. 6,5 m\u00e9teres haj\u00f3val egyed\u00fcl \u00e1t az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non? Van benne vitamin.<\/p>\n

A 24 haj\u00f3s k\u00f6z\u00f6tt ott volt Daniel Gilard, Bruno Peyron, Luc Van Den Heede<\/strong> – akik k\u00e9s\u0151bb az offshore versenyz\u00e9s kezd\u0151lapjait \u00edrt\u00e1k.<\/p>\n

Az 1979-es m\u00e1sodik versenyre \u00faj haj\u00f3kat terveznek. Megsz\u00fcletett a leginnovat\u00edvabb \u00e9s kreat\u00edvabb oszt\u00e1ly, a Mini 6.50.<\/p>\n

1985-ben a verseny elhagyta Angli\u00e1t \u00e9s Franciaorsz\u00e1gb\u00f3l startolt, Brest, Cocarneau,Douarnez \u00e9s La Rochelle is volt rajthelysz\u00edn. Az atlanti meg\u00e1ll\u00f3 Madeira vagy a Kan\u00e1ri-szigetek, m\u00edg a befut\u00f3 a Nyugat-indiai-szigetek vagy Braz\u00edlia.<\/p>\n

Minden alkalommal t\u00f6bb \u00e9s t\u00f6bb haj\u00f3s tervezi a r\u00e9szv\u00e9telt a Mini-Transaton. Az eddigi legnagyobb mez\u0151ny a 2009-es,  La Rochelle-t\u0151l Salvador de Bahi\u00e1ig tart\u00f3 versenyen j\u00f6tt \u00f6ssze, amelyen 89 vitorl\u00e1z\u00f3 \u00e1llt rajthoz.<\/p>\n

Magyar r\u00e9sztvev\u0151je is volt a Mini-Transatnak. M\u00e9der \u00c1ron<\/strong> f\u00f6ldker\u00fcl\u0151 \u00fatja ut\u00e1n belev\u00e1gott egy Mini Transat projektbe \u00e9s 2013-ban el is indult. Sajnos \u00e1rboct\u00f6r\u00e9s miatt fel kellett adnia. Rajta k\u00edv\u00fcl Kov\u00e1cs Tam\u00e1s<\/strong> pr\u00f3b\u00e1lkozott, de nem tudta kvalifik\u00e1lni mag\u00e1t a 2015-\u00f6s versenyre.<\/p>\n

A Mini 6.50<\/strong><\/p>\n

A Mini 6.50 igazi rohan\u00f3g\u00e9p – Cirk\u00e1l\u00e1sban a m\u00e9rete miatt ugyan nem t\u00fal gyors, de b\u0151szelekben elk\u00e9peszt\u0151, 20 csom\u00f3 f\u00f6l\u00f6tti rohan\u00e1sokra k\u00e9pes. \u00c9s azon az \u00fatvonalon, ahol a verseny zajlik, legink\u00e1bb b\u0151szelekben vitorl\u00e1znak.<\/p>\n

\"\"K\u00e9t f\u00e9le Mini 6.50 l\u00e9tezik. az egyik a proto a m\u00e1sik a production.
\nA production haj\u00f3k \u00fcvegsz\u00e1lb\u00f3l k\u00e9sz\u00fclnek, alum\u00ednium \u00e1rb\u00f3ccal, 1,6 m\u00e9teres mer\u00fcl\u00e9ssel. \u00c9s az olyan anyagok mint a tit\u00e1nium, karbon \u00e9s epoxi tiltottak. 10 vagy ann\u00e1l t\u00f6bb meg\u00e9p\u00edtett haj\u00f3 sz\u00fcks\u00e9ges ahhoz, hogy hivatalosan production haj\u00f3 legyen bel\u0151le.<\/p>\n

A haj\u00f3tervez\u0151knek \u00e9s az \u00e9p\u00edt\u0151knek kih\u00edv\u00e1s, hogy ezek k\u00f6z\u00f6tt a felt\u00e9telek k\u00f6z\u00f6tt megalkoss\u00e1k a leggyorsabb, legjobb haj\u00f3t. 15 f\u00e9le production haj\u00f3 l\u00e9tezik hivatalosan, a leg\u00f6regebb Super Calint\u00f3l eg\u00e9szen az \u00faj Pogo3 vagy Ofcet t\u00edpusokig.<\/p>\n

\"\"A Protok ezzel szemben mentesek minden szab\u00e1lyoz\u00e1st\u00f3l \u00e9s ez\u00e9rt \u00e9vek \u00f3ta a vitorl\u00e1z\u00e1s fejleszt\u00e9se els\u0151dleges laborat\u00f3rium\u00e1nak sz\u00e1m\u00edtanak. Billen\u0151 keel, uszonyok, forg\u00f3 wing\u00e1rb\u00f3c, hossz\u00fa orrsudarak, hatalmas spinnakerek mind a minikn\u00e9l lett kipr\u00f3b\u00e1lva.
\nAz \u00faj testforma nagyon sz\u00e9les v\u00edzvonalakkal rendelkezik, a mostani leg\u00fajabb fejleszt\u00e9sek pedig a foilok. A tervez\u0151k \u00e9s az \u00e9p\u00edt\u0151k \u00e1ltal\u00e1ban a miniket haszn\u00e1lj\u00e1k a leg\u00fajabb \u00f6tleteik kipr\u00f3b\u00e1l\u00e1s\u00e1ra.<\/p>\n

 <\/p>\n

A Mini-Transat neh\u00e9zs\u00e9g\u00e9t az adja, hogy modern navig\u00e1ci\u00f3s eszk\u00f6z\u00f6k n\u00e9lk\u00fcl kell a t\u00e1vot teljes\u00edteni, \u00e9s automata korm\u00e1nyt sem haszn\u00e1lhatnak a versenyz\u0151k. Kiz\u00e1r\u00f3lag VHF r\u00e1di\u00f3val kommunik\u00e1lhatnak, illetve egy helyzetjelz\u0151 van a haj\u00f3jukba be\u00e9p\u00edtve. El lehet k\u00e9pzelni, mennyit tudnak pihenni a haj\u00f3sok menet k\u00f6zben.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Az idei \u00e9v tal\u00e1n leginnovat\u00edvabb haj\u00f3ja<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Szerintem a legkem\u00e9nyebb Transat verseny. \u00c9s nem csak a haj\u00f3 m\u00e9rete miatt. Vas\u00e1rnap rajtolt el a Mini-Transat la Boulang\u00e9re – ahogy az idei versenyt h\u00edvj\u00e1k hivatalosan. Maga a regatta m\u00e1r a 21. a Mini-Transatok sor\u00e1ban, de a versenyt csak k\u00e9t \u00e9vente rendezik meg. A versenyt\u00e1v id\u00e9n: La Rochelle-Las Palmas-Antigua El\u0151sz\u00f6r 1977 okt\u00f3ber 8-\u00e1n indult \u00fatj\u00e1ra […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":21052,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1756,1804],"tags":[1786,1211,1112,1759,1757,377,733],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/21033"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=21033"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/21033\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/21052"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=21033"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=21033"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=21033"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}