{"id":21626,"date":"2017-10-24T15:49:49","date_gmt":"2017-10-24T13:49:49","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=21626"},"modified":"2020-03-11T16:20:22","modified_gmt":"2020-03-11T15:20:22","slug":"gibraltari-szoros","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2017\/10\/24\/gibraltari-szoros\/","title":{"rendered":"A szoros"},"content":{"rendered":"
A Volvo Ocean Race els\u0151 szakasza nemr\u00e9g haladt \u00e1t a Gibralt\u00e1ri-szoroson. De mi is az \u00e9s mi a neh\u00e9zs\u00e9ge?<\/p>\n
<\/p>\n
Az Atlanti-\u00f3ce\u00e1nt a F\u00f6ldk\u00f6zi-tengerrel \u00f6sszek\u00f6t\u0151 tengerszoros. Sz\u00e9less\u00e9ge 14 km, m\u00e9lys\u00e9ge k\u00f6r\u00fclbel\u00fcl 300 m. A szoros \u00e9szaki oldal\u00e1n Gibralt\u00e1r \u00e9s Spanyolorsz\u00e1g, a d\u00e9li oldal\u00e1n pedig Marokk\u00f3 \u00e9s Ceuta (Spanyolorsz\u00e1g \u00c9szak-afrikai exkl\u00e1v\u00e9ja) tal\u00e1lhat\u00f3.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
A szorosban a v\u00edz az Atlanti \u00f3ce\u00e1nb\u00f3l a F\u00f6ldk\u00f6zi-tengerbe \u00e1ramlik. A F\u00f6ldk\u00f6zi-tenger v\u00edzh\u00e1ztart\u00e1s egyenlege ugyanis negat\u00edv, a bele\u00f6ml\u0151 foly\u00f3k v\u00edzhozama \u00e9s a tengerre hull\u00f3 es\u0151v\u00edz nem fedezi a tenger p\u00e1rolg\u00e1sa miatti v\u00edzvesztes\u00e9get \u00e9s a szoros n\u00e9lk\u00fcl a beltenger kisz\u00e1radna.<\/p>\n
<\/p>\n
A Gibralt\u00e1ri-szoros meglehet\u0151sen forgalmas v\u00edzter\u00fclet, hiszen a vil\u00e1g legforgalmasabb nemzetk\u00f6zi haj\u00f3z\u00e1si \u00fatvonala. A haj\u00f3z\u00e1st azonban nem csak a kereskedelmi haj\u00f3k, hanem a szorosban keresztir\u00e1ny\u00fa forgalmat bonyol\u00edt\u00f3 komphaj\u00f3k is nehez\u00edtik. A komphaj\u00f3k Puerto de Algeciras \u00e9s az afrikai Ceuta k\u00f6z\u00f6tt j\u00e1rnak.
\nA legnagyobb neh\u00e9zs\u00e9get a szorosban az er\u0151s \u00e1raml\u00e1sok \u00e9s \u00e1rap\u00e1ly-\u00e1raml\u00e1sok okozz\u00e1k. Az \u00e1raml\u00e1sok sebess\u00e9ge 2\u20135 csom\u00f3 k\u00f6z\u00f6tt v\u00e1ltozik \u00e9s az \u00e1rap\u00e1lyt\u00f3l f\u00fcgg\u0151en hol keleti, hol nyugati ir\u00e1nyba tartanak; s\u0151t, az \u00e1raml\u00e1sok n\u00e9ha ellenkez\u0151 ir\u00e1ny\u00faak a partok ment\u00e9n \u00e9s a szoros k\u00f6zep\u00e9n.<\/p>\n
<\/p>\n
A Gibralt\u00e1ri-szoros legsz\u0171kebb r\u00e9sz\u00e9n forgalomv\u00e1laszt\u00f3 z\u00f3n\u00e1t jel\u00f6ltek ki Tarifa \u00e9s Gibralt\u00e1r k\u00f6z\u00f6tt.<\/p>\n
<\/p>\n
\u00c9s hogy hogyan \u00e9lte ezt meg a Dongfeng leg\u00e9nys\u00e9ge:<\/em><\/p>\n <\/p>\n A h\u00e9t VOR verseny veter\u00e1nja Stu Bannatyne, sok mindent l\u00e1tott m\u00e1r \u00e9s nem v\u00e9letlen\u00fcl kapta meg a D\u00e9li \u00d3ce\u00e1nok Kir\u00e1lya becenevet. Bevall\u00e1sa szerint az els\u0151 szakasz els\u0151 \u00e9jszak\u00e1j\u00e1ra kih\u00edv\u00e1st jelent a szoros. „El\u0151sz\u00f6r bes\u00f6t\u00e9tedett, ahogy k\u00f6zeledt\u00fcnk a szoroshoz, majd az el\u0151rejelz\u00e9sek 30 csom\u00f3s friss\u00fcl\u00e9st jeleznek az \u00f3ce\u00e1nra val\u00f3 kil\u00e9p\u00e9skor” – \u00edgy reffeltek – „T\u00fal korai szakasza a versenynek, hogy kock\u00e1ztassunk”<\/p>\n <\/p>\n „Kellemes parti tenger \u00e1llapot, a sz\u00e9l \u00e1raml\u00e1ssal szemben f\u00faj. El\u00e9g sok dolgunk van. A viharruh\u00e1k j\u00f3l vizsg\u00e1zhatnak most.”<\/p>\n <\/p>\n „Alapvet\u0151en csak t\u00fal kell \u00e9lj\u00fck az elk\u00f6vetkez\u0151 \u00f3r\u00e1kat”<\/p>\n <\/p>\n Tipikus h\u00e9tf\u0151i \u00e9rzelmek, b\u00e1r a legt\u00f6bb munkahely val\u00f3sz\u00edn\u0171leg nem ilyen.<\/p>\n <\/p>\n