{"id":22023,"date":"2017-11-16T08:12:53","date_gmt":"2017-11-16T07:12:53","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=22023"},"modified":"2019-07-03T11:28:26","modified_gmt":"2019-07-03T09:28:26","slug":"kekszalag-es-anomaliai-utjog","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2017\/11\/16\/kekszalag-es-anomaliai-utjog\/","title":{"rendered":"K\u00e9kszalag \u00e9s anom\u00e1li\u00e1i – \u00fatjog"},"content":{"rendered":"

Nem, nem akkor van \u00fatjogod, ha dr\u00e1g\u00e1bb vagy nagyobb a haj\u00f3d.<\/p>\n

 <\/p>\n

Valamikor volt egy olyan fogalom, hogy „vasboard”. Akkor haszn\u00e1lt\u00e1k, ha az \u00fatjog megad\u00e1s\u00e1ban er\u0151sebb kifejez\u00e9st akartak haszn\u00e1lni mint a „backboard” (jobb csap\u00e1s). Persze egy vas 50-esen haszn\u00e1lni akkoriban ak\u00e1r c\u00e9lravezet\u0151 is lehetett a megf\u00e9leml\u00edt\u00e9s miatt. El lehet k\u00e9pzelni, hogy egy Belug\u00e1val haj\u00f3z\u00f3 csapat milyen gyorsan fordult ki el\u0151le, m\u00e9g ha \u00fatjogos volt is. Ez a probl\u00e9ma ma is l\u00e9tezik.<\/p>\n

 <\/p>\n

Mindenki tal\u00e1lkozott m\u00e1r azzal a helyzettel, hogy nem tudta az \u00fatjog\u00e1t \u00e9rv\u00e9nyes\u00edteni. Az esetek nagy r\u00e9sz\u00e9ben ez  tudatlans\u00e1gb\u00f3l \u00e9s\/vagy nagyk\u00e9p\u0171s\u00e9gb\u0151l fakad. Ut\u00f3bbi kapcs\u00e1n most azokra az esetekre gondolok, amik hasonl\u00f3ak a k\u00f6zleked\u00e9sben tapasztalhat\u00f3 nekem nagyobb, szebb, dr\u00e1g\u00e1bb aut\u00f3m van met\u00f3dushoz, azzal a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9ggel, hogy itt tal\u00e1n az \u00fatjog szab\u00e1lyok be nem tart\u00e1sa nem vezet a renitensek s\u00e9r\u00fcl\u00e9s\u00e9hez, hal\u00e1l\u00e1hoz. Ez\u00e9rt azt\u00e1n persze b\u00e1trabban is csin\u00e1lj\u00e1k.<\/p>\n

 <\/p>\n

El\u0151sz\u00f6r is tiszt\u00e1zzuk, hogy mi is az \u00fatjog szab\u00e1ly:<\/strong>
\nA legalapvet\u0151bb szab\u00e1ly, hogy egy jobb csap\u00e1son halad\u00f3 haj\u00f3 (backboard) – ez azt jelenti, hogy bal oldalon van a boomja – egy bal csap\u00e1son halad\u00f3 haj\u00f3val (steuerboard) szemben mindig \u00fatjoggal rendelkezik.
\nHasonl\u00f3an fontos szab\u00e1ly, hogy az azonos csap\u00e1son halad\u00f3 haj\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt annak van \u00fatjoga, aki a sz\u00e9l  alatt van. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a sz\u00e9lt\u0151l t\u00e1volabb helyezkedik el. (helyesb\u00edt\u00e9s. a szerk.)<\/p>\n

Tulajdonk\u00e9ppen a norm\u00e1l k\u00f6zleked\u00e9sben e k\u00e9t szab\u00e1ly seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel mindig el lehet igazodni. A versenyp\u00e1ly\u00e1n, p\u00e1lyajelek k\u00f6zel\u00e9ben kicsit m\u00e1s a helyzet.<\/p>\n

 <\/p>\n

DE sem a haj\u00f3z\u00e1si szab\u00e1lyzatban, sem a versenyszab\u00e1lyokban nincs az le\u00edrva, hogy valakinek az\u00e9rt van \u00fatjoga, mert nagyobb, dr\u00e1g\u00e1bb, ak\u00e1rmi a haj\u00f3ja.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

A p\u00e1ly\u00e1n az alapvet\u0151 \u00fatjog szab\u00e1lyok mellett nem baj, ha tudjuk, mikor van \u00fatjogunk egy p\u00e1lyajeln\u00e9l \u00e9s mi a teend\u0151, ha hib\u00e1ztunk. Ezen szab\u00e1lyok ismeret\u00e9ben el\u00e9g j\u00f3l el lehet boldogulni egy versenyp\u00e1ly\u00e1n, de en\u00e9lk\u00fcl…..<\/p>\n

 <\/p>\n

Visszakanyarodn\u00e9k ahhoz, ha valaki nincs teljesen tiszt\u00e1ban az \u00fatjog szab\u00e1lyokkal, \u00e9s tudatlans\u00e1gb\u00f3l nem adja meg azt. Nem, itt most nem arr\u00f3l van sz\u00f3, ha valaki egy ki\u00e9lezett helyzetben a v\u00e9lt vagy val\u00f3s \u00fatjog\u00e1hoz ragaszkodik, \u00e9s ez\u00e9rt v\u00e1llalja a konfliktust, hanem arr\u00f3l, aki nem veszi a f\u00e1rads\u00e1got \u00e9s ut\u00e1na sem n\u00e9z, hogy vajon milyen \u00fatjog szab\u00e1lyok vonatkoznak r\u00e1 egy versenyp\u00e1ly\u00e1n, m\u00e9gis elmegy egy versenyre \u00e9s vesz\u00e9lyeztet olyan haj\u00f3kat, haj\u00f3sokat, akik egy\u00e9bk\u00e9nt kell\u0151 alaposs\u00e1ggal mennek versenyezni vagy m\u00e1r el\u00e9g rutinosak a sportban. A vitorl\u00e1s versenyszab\u00e1lyok nagyon \u00f6sszetett dolgok. Szerencs\u00e9re n\u00e9h\u00e1ny szab\u00e1ly ismeret\u00e9ben m\u00e1r el\u00e9g j\u00f3l el lehet boldogulni a p\u00e1ly\u00e1n is. DE azokat tudni kell! \u00c9s \u00e9rdemes is, mert sokszor \u00e9ppen emiatt tudj\u00e1k a n\u00e1lunk k\u00e9pzettebbek a javukra kihaszn\u00e1lni a helyzeteket, egyszer\u0171en mert el tudnak bizonytalan\u00edtani….<\/p>\n

 <\/p>\n

\"K\u00e9kszalag

A K\u00e9kszalag mez\u0151nye Si\u00f3fokn\u00e1l<\/p><\/div>\n

 <\/p>\n

A K\u00e9kszalag az \u00fatjog szempontj\u00e1b\u00f3l  a legvesz\u00e9lyesebb hazai verseny. Rengeteg haj\u00f3, nagyon elt\u00e9r\u0151 sebess\u00e9gek \u00e9s m\u00e9retek. Mindenkit\u0151l magas fok\u00fa koncentr\u00e1ci\u00f3t ig\u00e9nyel. Egy ilyen mez\u0151nyben m\u00e1r elrajtolni sem mindig egyszer\u0171 mutatv\u00e1ny. \u00c9s a verseny sor\u00e1n a mez\u0151ny \u00f6ssze tud torl\u00f3dni – a keleti medence p\u00e1lyajelei tipikusan ilyen helyek. Az \u00e9jszaka, b\u00e1r a haj\u00f3k s\u0171r\u0171s\u00e9ge cs\u00f6kken, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen vesz\u00e9lyes. Az \u00e9szlel\u00e9st\u0151l a cselekv\u00e9sig sokkal kevesebb id\u0151 \u00e1ll rendelkez\u00e9s\u00fcnkre. \u00c9s mindezek mellett ezen a versenyen tal\u00e1lkozhatunk a legt\u00f6bb rutin n\u00e9lk\u00fcl versenyz\u0151vel. Fontos, hogy legal\u00e1bb a legalapvet\u0151bb \u00fatjog szab\u00e1lyokkal tiszt\u00e1ban legy\u00fcnk. Szinte minden K\u00e9kszalagon t\u00f6rt\u00e9nnek ilyen t\u00edpus\u00fa balesetek, m\u00e9g a legrutinosabb versenyz\u0151kkel is megt\u00f6rt\u00e9nik a baj. J\u00f3 p\u00e9lda erre a tavalyi K\u00e9kszalag verseny rajtj\u00e1n\u00e1l t\u00f6rt\u00e9nt Anna – Lillaf\u00fcred incidens.<\/p>\n

 <\/p>\n

Nem el\u00e9g, ha van egy k\u00e9k k\u00f6nyv\u00fcnk \u00e9s egy haj\u00f3nk. \u00c9s b\u00e1rmilyen rutinosak vagyunk is, legyen kell\u0151 al\u00e1zatunk a sporthoz, mert a vitorl\u00e1z\u00e1s mindenk\u00e9ppen vesz\u00e9lyes. Az nem baj, hogy a magabiztoss\u00e1gunk t\u00fckr\u00f6zi a tud\u00e1sunkat. A t\u00fal nagy arc azonban nem felt\u00e9tlen\u00fcl szimpatikus \u00e9s biztosan balesetvesz\u00e9lyes.<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nem, nem akkor van \u00fatjogod, ha dr\u00e1g\u00e1bb vagy nagyobb a haj\u00f3d.   Valamikor volt egy olyan fogalom, hogy „vasboard”. Akkor haszn\u00e1lt\u00e1k, ha az \u00fatjog megad\u00e1s\u00e1ban er\u0151sebb kifejez\u00e9st akartak haszn\u00e1lni mint a „backboard” (jobb csap\u00e1s). Persze egy vas 50-esen haszn\u00e1lni akkoriban ak\u00e1r c\u00e9lravezet\u0151 is lehetett a megf\u00e9leml\u00edt\u00e9s miatt. El lehet k\u00e9pzelni, hogy egy Belug\u00e1val haj\u00f3z\u00f3 csapat […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":22036,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804,12],"tags":[2205,1836,1839,1838,1633,1837,1840],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/22023"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=22023"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/22023\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/22036"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=22023"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=22023"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=22023"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}