{"id":2203,"date":"2010-11-29T00:00:00","date_gmt":"2010-11-28T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2010\/11\/29\/mennyiert-nyerhetunk-ac-t\/"},"modified":"2017-08-01T23:50:05","modified_gmt":"2017-08-01T21:50:05","slug":"mennyiert-nyerhetunk-ac-t","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2010\/11\/29\/mennyiert-nyerhetunk-ac-t\/","title":{"rendered":"Mennyi\u00e9rt nyerhet\u00fcnk AC-t?"},"content":{"rendered":"

\n Az al\u00e1bbiakban a Fare Vela egy interj\u00faj\u00e1nak r\u00e9szletei olvashat\u00f3ak, amely arra keresi a v\u00e1laszt, hogy ma mennyibe ker\u00fcl egy csapatnak az Amerka Kup\u00e1ja felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s. P\u00e1r \u00e9vvel kor\u00e1bban m\u00e1r boncolgattuk mi is a t\u00e9m\u00e1t \u00e9s m\u00e1r akkor arra a megl\u00e1t\u00e1sra jutottunk, hogy az ne nagyon akarjon indulni, aki \u00fajs\u00e1gkihord\u00e1ssal keresi meg a mindennapi betev\u0151j\u00e9t.\n<\/p>\n

\n Az \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3n\u00e1l val\u00f3sz\u00edn\u0171leg az csapta ki a biztos\u00edt\u00e9kot, hogy az AC Versenymenedzsment vez\u00e9rigazgat\u00f3ja Iain Murray nemr\u00e9giben \u2013 nyilv\u00e1n hivatali k\u00f6teless\u00e9gtudatb\u00f3l \u2013 azt tal\u00e1lta mondani, hogy 20 milli\u00f3 eur\u00f3 el\u00e9g ahhoz, hogy az AC-n r\u00e9szt vehessen egy csapat.\n<\/p>\n

\n \u00c9s ez nyilv\u00e1n \u00edgy is van, de hogy ez mire el\u00e9g, azt nem tudom, de vele ellent\u00e9tben Sir Keith Mills, a Team Origin atyja az\u00e9rt h\u00fazta r\u00e1 a rol\u00f3t nemr\u00e9g alakult csapat\u00e1ra, mert szerinte 100 milli\u00f3 font (azaz 120 milli\u00f3 eur\u00f3) sz\u00fcks\u00e9ges egy potenci\u00e1lis brit csapat sikeres kamp\u00e1ny\u00e1hoz.\n<\/p>\n

\n Russell Coutts tavaly szeptember\u00e9ben azt \u00e1ll\u00edtotta, hogy a legkisebb csapatok 40 milli\u00f3s k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9ssel is m\u0171k\u00f6dhetnek, aminek folyom\u00e1nya, hogy a nagyobb csapatoknak enn\u00e9l j\u00f3csk\u00e1n t\u00f6bbet kell \u00e1ldozniuk.\n<\/p>\n

\n Michele Tognozzi, a FareVela szerkeszt\u0151je faggatta Silvio Arrivabenet, hogy adjon felvil\u00e1gos\u00edt\u00e1st a dolgokr\u00f3l. Arrivabene k\u00e9t AC kamp\u00e1nyt tudhat a h\u00e1ta m\u00f6g\u00f6tt a Mascalzone Latino csapat\u00e1val, m\u00edg a 33. AC-n \u0151 volt az Alinghi5 \u00e9p\u00edt\u0151 \u00e9s tervez\u0151 menedzsere.\n<\/p>\n

\n
\n FareVela:
\n <\/strong>
\n Iain Murray 20 milli\u00f3 eur\u00f3r\u00f3l besz\u00e9lt a 34. AC-n t\u00f6rt\u00e9n\u0151 r\u00e9szv\u00e9tel kapcs\u00e1n. Ez a sz\u00e1m elfogadhat\u00f3 az \u00f6n sz\u00e1m\u00e1ra?\n<\/p>\n

\n
\n Silvio Arrivabene
\n <\/strong>
\n : El\u0151sz\u00f6r is meg kell \u00e1llapodnunk abban, hogy mit jelent a \u201er\u00e9szv\u00e9tel\u201d. Ha valaki ott szeretne lenni gy\u0151zelmi amb\u00edci\u00f3k n\u00e9lk\u00fcl, akkor ez a sz\u00e1m rendben van, ami egy AC45-\u00f6s \u00e9s egy AC72-es jelent egy sz\u00e1rnyvitorl\u00e1val \u00e9s egy alapcsapattal, de semmi t\u00f6bb. Valami olyasmi, mint amilyen a k\u00ednai csapat volt 2007-ben Valenci\u00e1ban. \u2026 M\u00e1s oldalr\u00f3l \u00e9s ez t\u0171nne logikusnak egy olyan jelent\u0151s esem\u00e9nyen, mint az AC, a gy\u0151zelmi amb\u00edci\u00f3val indul\u00f3k eset\u00e9ben ez j\u00f3csk\u00e1n alulm\u00e9retezett \u00e9s meg sem k\u00f6zel\u00edti azt, amennyit el kell k\u00f6lten\u00fcnk.\n<\/p>\n

\n
\n FareVela
\n <\/strong>
\n : Nyilv\u00e1nval\u00f3an a m\u00e1sodik eset \u00e9rdekel benn\u00fcnket, amikor egy csapatnak gy\u0151zelmi amb\u00edci\u00f3i vannak. Belemehetn\u00e9nk a r\u00e9szletekbe?\n<\/p>\n

\n
\n Silvio Arrivabene
\n <\/strong>
\n : Azzal kezden\u00e9m, hogy val\u00f3s\u00edtottam m\u00e1r meg Protokoll tanulm\u00e1nyt n\u00e9h\u00e1ny projekthez \u00e9s ennek eredm\u00e9nyek\u00e9nt objekt\u00edv adatokra t\u00e1maszkodhatok. \u00d6sszess\u00e9g\u00e9ben egy csapatnak, amely t\u00f6rekszik a gy\u0151zelemre, m\u00e1r most rendelkeznie kell p\u00e1r Extreme 40-sel az edz\u00e9sekre. Ehhez j\u00f6n p\u00e1r AC45-\u00f6s (600.000 USD\/haj\u00f3), k\u00e9t AC72-es \u00a0\u00e9s egy fejleszt\u00e9si terv amely el\u0151rel\u00e1that\u00f3lag 8 sz\u00e1rnyvitorl\u00e1t felt\u00e9telez (azaz a maxim\u00e1lisan enged\u00e9lyezett), nagyj\u00e1b\u00f3l 10 korm\u00e1nylapot \u00e9s svertet (katamar\u00e1nban ugye mindent dupl\u00e1n sz\u00e1molunk) \u00e9s hagyom\u00e1nyos vitorlafejleszt\u00e9st. Az aerodinamikai kutat\u00e1sra felvesz\u00fcnk p\u00e1r m\u00e9rn\u00f6k\u00f6t az AC45-\u00f6s\u00f6kh\u00f6z \u00e9s egy 3-4 f\u0151s m\u00e9rn\u00f6kcsapatot az AC72-es \u00e9s a sz\u00e1rny fejleszt\u00e9s\u00e9hez, azon emberek mell\u00e9, aki r\u00e9szt vesznek majd az \u00e9p\u00edt\u00e9sben.\n<\/p>\n

\n
\n FareVela
\n <\/strong>
\n : Mennyibe ker\u00fclhet ez?\n<\/p>\n

\n
\n Silvio Arrivabene
\n <\/strong>
\n : Egy \u00faj csapat eset\u00e9n felt\u00e9telezz\u00fck a tejes elsz\u00e1nts\u00e1got \u00e9s egy bej\u00e1ratott haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 m\u0171helyt, mint a Green Marine, amellyel m\u00e1r dolgoztam egy\u00fctt n\u00e9h\u00e1ny \u00e9vvel kor\u00e1bban. Az USA17 64 m\u00e9teres sz\u00e1rnya eset\u00e9ben a BMW Oracle 100.000 \u00f3ra munk\u00e1t ismert el. A megosztott know-how \u00e9s az AC72 40 m\u00e9teres sz\u00e1rnya eset\u00e9ben 15.000 \u00f3r\u00e1val sz\u00e1molhatunk nagyj\u00e1b\u00f3l 50 eur\u00f3s kezdeti \u00f3r\u00e1nk\u00e9nti d\u00edjszab\u00e1ssal. Ez csak a m\u0171hely k\u00f6lts\u00e9ge anyagok, emberek \u00e9s kutat\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl. Ennek eredm\u00e9nyek\u00e9nt, egy darab sz\u00e1rny \u00e9p\u00edt\u00e9se 750.000 eur\u00f3. \u00c9s most csak egy sz\u00e1rnyr\u00f3l besz\u00e9l\u00fcnk.\n<\/p>\n

\n Egy nagy csapatnak 8 sz\u00e1rnyra van sz\u00fcks\u00e9ge 15.000 munka\u00f3r\u00e1val egyenk\u00e9nt, 4 testre 3.000 munka\u00f3r\u00e1val\/darab, kb. 4 korm\u00e1nyra \u00e9s 4 svertre. Csak az \u00f3r\u00e1kkal sz\u00e1molva egy kalkul\u00e1torral a kez\u00fcnkben 6 milli\u00f3 eur\u00f3n\u00e1l tartunk, amihez j\u00f6n a tervez\u00e9s \u00e9s kutat\u00e1s-fejleszt\u00e9s illetve az emberek, akik megcsin\u00e1lj\u00e1k. Egy AC45-\u00f6s \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9hez kb. 21.000 munka\u00f3r\u00e1ra van sz\u00fcks\u00e9g\u00fcnk. Mind\u00f6ssze egyetlen sz\u00e1rny megfelel egy ACC 5-\u00f6s verzi\u00f3j\u00fa haj\u00f3 k\u00e9tharmad\u00e1nak.\n<\/p>\n

\n \u2026\n<\/p>\n

\n
\n FareVela
\n <\/strong>
\n : Tov\u00e1bbi kiad\u00e1sok?\n<\/p>\n

\n
\n Silvio Arrivabene
\n <\/strong>
\n : Nem becs\u00fclhetj\u00fck le az anyagjelleg\u0171 k\u00f6lts\u00e9geket sem. Vannak karbonig\u00e9nyes darabok, mint a svert, a korm\u00e1ny, melyek egyenk\u00e9nt 80.000 eur\u00f3t k\u00f3st\u00e1lnak. Emellett fejben kell tartanunk, hogy csak a p\u00e9nz megl\u00e9te kev\u00e9s, de speci\u00e1lis tud\u00e1s is sz\u00fcks\u00e9ges, mely ak\u00e1r megvan, ak\u00e1r fel\u00e9p\u00edthetj\u00fck. Ehhez azonban id\u0151re van sz\u00fcks\u00e9g kompetens emberekkel, akik k\u00e9pesek fejleszteni \u00e9s tesztelni k\u00e9t \u00e9ven \u00e1t. Az AC nem one-design verseny, a t\u00f6bbtest\u0171ekn\u00e9l a sebess\u00e9g minden \u00e9s az e szektorban tapasztalatokat szerezett emberek nagyon sokat sz\u00e1m\u00edtanak. Az ilyen specialist\u00e1k dr\u00e1g\u00e1k.\n<\/p>\n

\n
\n FareVela
\n <\/strong>
\n : Mi a helyzet a vitorl\u00e1z\u00f3 csapattal?\n<\/p>\n

\n
\n Silvio Arrivabene
\n <\/strong>
\n : Azt mondtuk, hogy az AC45-\u00f6s 5 szem\u00e9lyes, az AC72 viszont 11, de az\u00e9rt hogy legyen AC72-esed, kell 22 vitorl\u00e1z\u00f3 is \u2026\n<\/p>\n

\n R\u00e1ad\u00e1sul t\u00f6bbtest\u0171eken nem lehets\u00e9ges izmos \u00fajoncok ber\u00e1nt\u00e1sa a konditeremb\u0151l vagy ak\u00e1r az evez\u0151s\u00f6k be\u00fcltet\u00e9se havi 2.500 eur\u00f3\u00e9rt, csak mert szeretn\u00e9k, ha ott lenn\u00e9nek. Tapasztalt \u00e9s k\u00e9szs\u00e9ges vitorl\u00e1z\u00f3kra van sz\u00fcks\u00e9g tehets\u00e9ggel \u00e9s technikai tud\u00e1ssal, hacsak nem akarsz p\u00e1r \u00fcgyes sr\u00e1cot kikapni a 470-esb\u0151l \u00e9s edzeni vel\u00fck, de nem ezt v\u00e1lasztja az elk\u00e9pzelt csapatunk, amely sikerre \u00e9hes. A tervez\u0151, vitorl\u00e1z\u00f3 \u00e9s parti csapat k\u00f6lts\u00e9gei gyorsan fognak n\u00f6vekedni a 2 \u00e9ves kamp\u00e1ny alatt, ez a minimum, ha azt rem\u00e9led, hogy el\u00e9g k\u00f6zel ker\u00fclhess a c\u00edmv\u00e9d\u0151 lehet\u0151s\u00e9geihez.\n<\/p>\n

\n <\/object>\n<\/p>\n

\n
\n FareVela
\n <\/strong>
\n : Miut\u00e1n megvan minden, mennyi lesz nagyj\u00e1b\u00f3l az eg\u00e9sz?\n<\/p>\n

\n
\n Silvio Arrivabene
\n <\/strong>
\n : \u00dagy gondolom, hogy az elfogadhat\u00f3 sz\u00e1m nagyj\u00e1b\u00f3l 100 milli\u00f3 eur\u00f3, ak\u00e1rhogyan is, de j\u00f3val t\u00f6bb, mint Coutts \u00e9s Onorato 60 milli\u00f3ja. A Iain Murray f\u00e9le 20 milli\u00f3 eur\u00f3, ism\u00e9tlem, azoknak sz\u00f3l, akik csak indulni szeretn\u00e9nek, komoly amb\u00edci\u00f3 n\u00e9lk\u00fcl.\n<\/p>\n

\n \u2026\n<\/p>\n

\n
\n FareVela
\n <\/strong>
\n : \u00c9s a j\u00f3l be\u00edg\u00e9rt show?\n<\/p>\n

\n
\n Silvio Arrivabene
\n <\/strong>
\n : Ezekben a napokban l\u00e1ttuk Dubaiban, milyen is a k\u00f6zeli p\u00e1rharc \u00e9s a k\u00fczdelem, amely a p\u00e1rosverseny esszenci\u00e1ja. Az LVT-n nem hi\u00e1nyoztak a showelemek. A sebess\u00e9g nem garant\u00e1lja \u00f6nmag\u00e1ban az izgalmakat, 25 csom\u00f3val teperni egyed\u00fcl a tenger k\u00f6zep\u00e9n nem olyan fontos, hacsak az nem a Volvo Ocean Race. \u2026 Ha nincs harc, gyorsan j\u00f6n az unalom. Ha a l\u00e1tv\u00e1nyos vitorl\u00e1z\u00e1sra gondolok akkor nem a febru\u00e1ri 33. AC jut eszembe, hanem sokkal ink\u00e1bb a Volvo Ocean Race \u00e9s a TP52-esek. \u2026<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Az al\u00e1bbiakban a Fare Vela egy interj\u00faj\u00e1nak r\u00e9szletei olvashat\u00f3ak, amely arra keresi a v\u00e1laszt, hogy ma mennyibe ker\u00fcl egy csapatnak az Amerka Kup\u00e1ja felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s. P\u00e1r \u00e9vvel kor\u00e1bban m\u00e1r boncolgattuk mi is a t\u00e9m\u00e1t \u00e9s m\u00e1r akkor arra a megl\u00e1t\u00e1sra jutottunk, hogy az ne nagyon akarjon indulni, aki \u00fajs\u00e1gkihord\u00e1ssal keresi meg a mindennapi betev\u0151j\u00e9t. Az \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3n\u00e1l […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[3],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2203"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2203"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2203\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2203"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2203"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2203"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}