{"id":2291,"date":"2010-09-16T00:00:00","date_gmt":"2010-09-15T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2010\/09\/16\/in-memoriam-tolnay-kalman-laszlo\/"},"modified":"2017-08-02T00:17:18","modified_gmt":"2017-08-01T22:17:18","slug":"in-memoriam-tolnay-kalman-laszlo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2010\/09\/16\/in-memoriam-tolnay-kalman-laszlo\/","title":{"rendered":"In Memoriam Tolnay K\u00e1lm\u00e1n L\u00e1szl\u00f3"},"content":{"rendered":"

\n Van \u00fagy, hogy az ember sz\u00edv\u00e9hez n\u0151 egy haj\u00f3oszt\u00e1ly \u00e9s annak t\u00f6t\u00e9nete. Laci b\u00e1csi sz\u00e1momra mindig \u00fagy marad meg, mint a Finn-dingi oszt\u00e1ly els\u0151 bajnoka. Simon K\u00e1roly megeml\u00e9kez\u00e9s\u00e9t olvashatj\u00e1k.\n<\/p>\n

\n M\u00e9ly szomor\u00fas\u00e1ggal eml\u00e9kezik az ember, amikor egy bar\u00e1t, egy k\u00f6zismert kiv\u00e1l\u00f3 vitorl\u00e1z\u00f3 sportt\u00e1rs elhagyva a f\u00f6ldi \u00e9let\u00e9t azt v\u00e1lasztja, hogy az \u00f6r\u00f6k \u00e9let tenger\u00e9n figyelje a sz\u00e9lj\u00e1r\u00e1st, korm\u00e1nyozza haj\u00f3j\u00e1t \u00e9s vesse be horg\u00e1szbotj\u00e1t a v\u00edzbe. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen akkor \u00e9rzi az ember az elhunyt hi\u00e1ny\u00e1t, amikor a tal\u00e1lkoz\u00e1sok filmkock\u00e1i v\u00e9gig p\u00f6r\u00f6gnek, \u00e9s megjelenik egy sz\u00f3kimond\u00f3, bar\u00e1ts\u00e1gos \u00e9s nyugodt, csal\u00e1dj\u00e1t szeret\u0151, tehets\u00e9ggel meg\u00e1ldott vitorl\u00e1z\u00f3 alakja.\n<\/p>\n

\n 86 \u00e9ves kor\u00e1ban elhunyt Tolnai K\u00e1lm\u00e1n L\u00e1szl\u00f3, – a vitorl\u00e1z\u00f3k csak Lacinak h\u00edvt\u00e1k – a Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g \u00f6r\u00f6k\u00f6s tiszteletbeli – a Balatonf\u00fcredi Yacht Club \u00f6r\u00f6k\u00f6s tagja, Balatonf\u00fcred sportj\u00e1\u00e9rt kit\u00fcntetettje, k\u00e9tszeres olimpikon, t\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s magyar bajnok.\n<\/p>\n

\n A Balaton mellett sz\u00fcletett, \u00e9s a bels\u0151 Haj\u00f3gy\u00e1rban, a t\u00f3 k\u00f6zel\u00e9ben n\u0151tt fel. \u00c9desapja nem volt m\u00e1s, mint az akkori gy\u00e1rm\u0171 vezet\u0151je. Az els\u0151 magyar vitorlavarr\u00f3 mester Tolnay K\u00e1lm\u00e1n b\u00e1csi. Laci tehets\u00e9ge elk\u00f6telezett vitorl\u00e1z\u00f3v\u00e1 tette, \u00e9s m\u00e1r eg\u00e9sz fiatalon az egyik KMYC tagt\u00f3l kapott Dingivel versenyzett s\u00e1rga vitorl\u00e1val, hogy messzir\u0151l is figyelni lehessen. Laci rendszeresen a F\u00fcredi Balatoni Yacht Clubb sz\u00edneiben kezdett kal\u00f3z oszt\u00e1lyban versenyezni, h\u00e1rom bajnoks\u00e1g els\u0151 helyez\u00e9se: 1944, 1948 \u00e9s 1949 \u00e9vekben. Fels\u0151fok\u00fa faipari technikumban szerzett oklevel\u00e9vel a F\u00fcredi Haj\u00f3gy\u00e1rban kezdett el dolgozni. 1950-ben \u00e1t\u00fclve a Csillaghaj\u00f3 oszt\u00e1lyba, 1950-51 \u00e9s 1952-ben bajnoks\u00e1got nyert. A haz\u00e1nkban 1957-ben megjelen\u0151 olimpiai oszt\u00e1lyban tartoz\u00f3 Finn-Dinghyvel m\u00e1r bajnoks\u00e1got nyert, \u00e9s j\u00f3 eredm\u00e9nyeivel r\u00e9szt vett az 1960-as r\u00f3mai olimpi\u00e1n. 1961-ben ism\u00e9t \u00e1t\u00fclt a Csillaghaj\u00f3 oszt\u00e1lyba, melynek terveit m\u00f3dos\u00edtotta, \u00e9s az 1962-es, 1964-es, 1965-\u00f6s \u00e9s 1967-es \u00e9vekben bajnoks\u00e1got nyert. Nagy teljes\u00edtm\u00e9ny volt, amikor 1962 \u00e9s 1964-ben az Ost-See Woche-n Warnem\u00fcnde-ben kimondottan viharos szelekben megszerezte haz\u00e1nk h\u00e1bor\u00fa ut\u00e1ni id\u0151k els\u0151 tengeri gy\u0151zelm\u00e9t, megverve a r\u00f3mai olimpia els\u0151 helyezettj\u00e9t, az orosz Pinegint.\n<\/p>\n

\n \n<\/p>\n

\n
\n Simon K\u00e1roly \u00e9s Tolnay K\u00e1lm\u00e1n
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n 1965-ben a Csillaghaj\u00f3 oszt\u00e1ly District bajnoks\u00e1g\u00e1n a 48 indul\u00f3 k\u00f6z\u00fcl a 3. helyet szerezte meg, mely verseny sorozatot 1966-ban az Atter-Seen megnyert.\n<\/p>\n

\n K\u00e9kszalag versenyen is indult, \u00e9s 1965-ben felh\u00fazhatta a gy\u0151ztesnek kij\u00e1r\u00f3 szalagot az \u00e1rboc\u00e1ra. Kiv\u00e1l\u00f3 eredm\u00e9nyei alapj\u00e1n 1968-ban r\u00e9szt vett a mexik\u00f3i olimpi\u00e1n \u00e9s 13. helyen v\u00e9gzett. 1 futamban harmadik lett, egy futamb\u00f3l pedig technikai okok miatt ki kellett \u00e1llnia.\n<\/p>\n

\n Ezut\u00e1n felhagyott a v\u00e1logatotts\u00e1ggal, \u00e9s id\u0151nk\u00e9nt versenyzett csak: Soling-ban vagy 30-as Cirk\u00e1l\u00f3ban. \u00a0Eredm\u00e9nyes vitorl\u00e1z\u00e1snak v\u00e9glegesen a Dragon oszt\u00e1lyban 1974-ben bajnoks\u00e1got nyerve mondott b\u00facs\u00fat.\n<\/p>\n

\n A Haj\u00f3gy\u00e1rban a tervez\u00e9si oszt\u00e1lyban, mint csoportvezet\u0151 dolgozott: tervezte a B21 \u00e9s B24 t\u00edpus\u00fa vitorl\u00e1sokat.\n<\/p>\n

\n A vitorl\u00e1z\u00e1st abbahagyva a horg\u00e1sz\u00e1s lett a szenved\u00e9lye \u00e9s csal\u00e1dj\u00e1nak \u00e9lt. Soha nem volt nagyk\u00e9p\u0171 vagy k\u00e9rked\u0151, pedig eredm\u00e9nyei alapj\u00e1n az lehetett volna. Hi\u00e1nyozni fognak kritikus szakv\u00e9lem\u00e9nyei pl. a haj\u00f3be\u00e1ll\u00edt\u00e1sr\u00f3l, id\u0151j\u00e1r\u00e1s el\u0151rejelz\u00e9sei, halj\u00e1r\u00e1sr\u00f3l sz\u00f3l\u00f3 tapasztalatai, nyugodt term\u00e9szete, oldalt\u00e1sk\u00e1j\u00e1val egy\u00fctt.\n<\/p>\n

\n – Nyugodj b\u00e9k\u00e9vel! –\n<\/p>\n

\n
\n Simon K\u00e1roly
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Van \u00fagy, hogy az ember sz\u00edv\u00e9hez n\u0151 egy haj\u00f3oszt\u00e1ly \u00e9s annak t\u00f6t\u00e9nete. Laci b\u00e1csi sz\u00e1momra mindig \u00fagy marad meg, mint a Finn-dingi oszt\u00e1ly els\u0151 bajnoka. Simon K\u00e1roly megeml\u00e9kez\u00e9s\u00e9t olvashatj\u00e1k. M\u00e9ly szomor\u00fas\u00e1ggal eml\u00e9kezik az ember, amikor egy bar\u00e1t, egy k\u00f6zismert kiv\u00e1l\u00f3 vitorl\u00e1z\u00f3 sportt\u00e1rs elhagyva a f\u00f6ldi \u00e9let\u00e9t azt v\u00e1lasztja, hogy az \u00f6r\u00f6k \u00e9let tenger\u00e9n figyelje a […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2291"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2291"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2291\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2291"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2291"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2291"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}