{"id":23470,"date":"2017-12-20T08:30:27","date_gmt":"2017-12-20T07:30:27","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=23470"},"modified":"2017-12-20T08:31:44","modified_gmt":"2017-12-20T07:31:44","slug":"star-csillaghajo-tortenete-vilagban","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2017\/12\/20\/star-csillaghajo-tortenete-vilagban\/","title":{"rendered":"A Star (csillaghaj\u00f3) t\u00f6rt\u00e9nete – kezdetek"},"content":{"rendered":"

Az els\u0151 szt\u00e1rokat 1911-ben \u00e9p\u00edtett\u00e9k. Az el\u0151zm\u00e9nyek 1906-ig ny\u00falnak vissza, amikor egy kism\u00e9ret\u0171 t\u0151kes\u00falyos one-design oszt\u00e1ly jelent meg a Manhasset-\u00f6b\u00f6lben \u00e9s a szomsz\u00e9dos Long Island szorosban, New York k\u00f6zel\u00e9ben. Az oszt\u00e1ly neve Bug (Poloska) volt, melynek terveit Curtis D. Mabry k\u00e9sz\u00edtette William Gardner tervez\u0151irod\u00e1j\u00e1ban.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"

Francis Sweisguth<\/em><\/p><\/div>\n

\u00d6t \u00e9vnyi versenyz\u00e9st k\u00f6vet\u0151en a Bug oszt\u00e1lyb\u00f3l t\u00f6bben is \u00fagy gondolt\u00e1k \u2013 \u00e9l\u00fck\u00f6n George Corryval \u2013, hogy ez a haj\u00f3 t\u00fal kicsi \u00e9s k\u00e9nyelmetlen ahhoz, hogy hossz\u00fa t\u00e1von sikeres legyen. Ez\u00e9rt Corry felkereste bar\u00e1tj\u00e1t, William Gardnert, hogy k\u00e9sz\u00edtse el egy hasonl\u00f3, de kicsit nagyobb versenyhaj\u00f3 terveit. Gardner az iroda egyik fiatal tervez\u0151j\u00e9t, Francis Sweisguth-ot b\u00edzta meg a feladattal, aki meg is alkotta a Big Bug (Nagy Poloska), majd v\u00e9gleges nev\u00e9n a Star vonalait. A Csillaghaj\u00f3 Oszt\u00e1ly megalap\u00edt\u00e1sa a legend\u00e1s korm\u00e1nyos, George Corry nev\u00e9hez f\u0171z\u0151dik. A nemzetk\u00f6zi szervezet, az I.S.C.Y.R.A. 1922. Janu\u00e1r 20-\u00e1n alakult a new york-i Hotel Astorban, els\u0151 eln\u00f6ke ki m\u00e1s is lehetett volna, mint Corry. Itt fektett\u00e9k le az alapokat: a flott\u00e1kon \u00e9s k\u00f6rzeteken alapul\u00f3 szervezeti fel\u00e9p\u00edt\u00e9st, a LOG \u00e9vk\u00f6nyv bevezet\u00e9s\u00e9t, a haj\u00f3k regiszter\u00e9t. A haj\u00f3oszt\u00e1ly meger\u0151s\u00f6d\u00e9se, sikeres elterjed\u00e9se \u00e9s nemzetk\u00f6ziv\u00e9 v\u00e1l\u00e1sa George W. Elder eln\u00f6ki munk\u00e1ss\u00e1g\u00e1nak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151. 1914-ig 49 Star \u00e9p\u00fclt, 1925 v\u00e9g\u00e9re m\u00e1r 329 haj\u00f3t jegyeztek be \u00e9s 30 flotta m\u0171k\u00f6d\u00f6tt.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az els\u0151 t\u00edz \u00e9vben gaffos (cs\u00fasz\u00f3 gunteres) rudazattal k\u00e9sz\u00fcltek a szt\u00e1rok, majd 1921-ben a gaffot elhagyt\u00e1k, marconi t\u00edpus\u00fa rudazatra v\u00e1ltva, 1929-ben pedig \u00e1tt\u00e9rtek a hosszabb \u00e1rbocra \u00e9s a bumm is ler\u00f6vid\u00fclt. E m\u00f3dos\u00edt\u00e1sokat mind az eredeti terveket k\u00e9sz\u00edt\u0151 Francis Sweisguth fel\u00fcgyelte. Az oszt\u00e1ly folyamatosan b\u0151v\u00fclt, 1930-ban 137, 1931-ben \u00fajabb 87 \u00faj haj\u00f3 \u00e9p\u00fclt a vil\u00e1gv\u00e1ls\u00e1g ellen\u00e9re.<\/p>\n

 <\/p>\n

A k\u00f6vetkez\u0151 nagy v\u00e1ltoz\u00e1s az 1937-es long island-i vil\u00e1gbajnoks\u00e1gon \u00fct\u00f6tt be, amikor a n\u00e9met sz\u00e1rmaz\u00e1s\u00fa brazil Walter von Hutschler el\u0151rukkolt tal\u00e1lm\u00e1ny\u00e1val, a rugalmas \u00e1rboccal, ami alapjaiban v\u00e1ltoztatta meg a vitorla\u00e1ll\u00edt\u00e1st nem csak a szt\u00e1rban, de az eg\u00e9sz vitorl\u00e1ssportban. A vil\u00e1gbajnoki c\u00edm ugyan nem lett az \u00f6v\u00e9k (leg\u00e9nys\u00e9g: Joachim Weise) egy els\u0151 futam-beli baleset miatt \u2013 akkoriban nem volt kies\u0151 \u2013, de utcahosszal nyert\u00e9k a marad\u00e9k n\u00e9gy futamot, k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 szelekben. Azt\u00e1n 1938-ban San Dieg\u00f3ban m\u00e1r nyerni tudtak, \u00e9s a k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9vben, Kielben megv\u00e9dt\u00e9k c\u00edm\u00fcket.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Az 1911-ben rajzolt kecses haj\u00f3forma alapjaiban m\u00e1ig v\u00e1ltozatlan, a szt\u00e1rt m\u00e9gis nagy teljes\u00edtm\u00e9ny\u0171, korszer\u0171 haj\u00f3nak ismerj\u00fck. Ebben nagy szerepe van az \u00e9p\u00edt\u0151anyagok \u00e9s technikai megold\u00e1sok fejl\u0151d\u00e9s\u00e9nek: a f\u00e1b\u00f3l k\u00e9sz\u00fclt haj\u00f3kat 1968-t\u00f3l kezdik felv\u00e1ltani az \u00fcvegsz\u00e1las m\u0171anyag testek, a mai cs\u00facsmodellek is epoxy gyant\u00e1val impregn\u00e1lt \u00fcvegsz\u00e1las PVC szendvics-szerkezet\u0171ek. A pamutvitorl\u00e1k az \u00f6tvenes \u00e9vekig j\u00f3l szolg\u00e1ltak, amikor egyre t\u00f6bben kezdtek szintetikus anyagokkal k\u00eds\u00e9rletezni. A nylon volt az els\u0151, de t\u00fal ny\u00fal\u00e9konynak bizonyult, ut\u00e1na az orlon jelent meg m\u00e1r jobb tulajdons\u00e1gokkal. Azt\u00e1n az \u00f6tvenes \u00e9vek v\u00e9g\u00e9n j\u00f6tt a dakron, ami m\u00e1r el\u00e9g j\u00f3 formatart\u00e1st biztos\u00edtott, de legf\u00f4bb er\u00e9nye a pamuttal szemben az volt, hogy v\u00edzesen is ugyanolyan j\u00f3l teljes\u00edtett, mint sz\u00e1razon. A csillaghaj\u00f3 vitorl\u00e1k ma is dakronb\u00f3l k\u00e9sz\u00fclnek. Az oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1s szerint 1971-t\u0151l lehet alum\u00ednium \u00e1rbocot haszn\u00e1lni, ami merevebb \u00e9s keskenyebb egy azonos s\u00faly\u00fa f\u00e1b\u00f3l k\u00e9sz\u00fclth\u00f6z k\u00e9pest \u00e9s kevesebb karbantart\u00e1st is ig\u00e9nyel. A szt\u00e1rban jelent meg el\u0151sz\u00f6r a k\u00f6ralba portug\u00e1l Duarte Bello j\u00f3volt\u00e1b\u00f3l.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az oszt\u00e1ly sz\u00e1nd\u00e9kosan nem engedi meg a leg\u00fajabb fejleszt\u00e9s\u0171 anyagok haszn\u00e1lat\u00e1t (karbon, \u00f6nt\u00f6tt vitorl\u00e1k stb.), hogy a k\u00f6lts\u00e9geket kord\u00e1ban tartsa \u00e9s ezzel seg\u00edtse a csillaghaj\u00f3 min\u00e9l sz\u00e9lesebb k\u00f6r\u0171 elterjed\u00e9s\u00e9t.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Az els\u0151 szt\u00e1rokat 1911-ben \u00e9p\u00edtett\u00e9k. Az el\u0151zm\u00e9nyek 1906-ig ny\u00falnak vissza, amikor egy kism\u00e9ret\u0171 t\u0151kes\u00falyos one-design oszt\u00e1ly jelent meg a Manhasset-\u00f6b\u00f6lben \u00e9s a szomsz\u00e9dos Long Island szorosban, New York k\u00f6zel\u00e9ben. Az oszt\u00e1ly neve Bug (Poloska) volt, melynek terveit Curtis D. Mabry k\u00e9sz\u00edtette William Gardner tervez\u0151irod\u00e1j\u00e1ban.   \u00d6t \u00e9vnyi versenyz\u00e9st k\u00f6vet\u0151en a Bug oszt\u00e1lyb\u00f3l t\u00f6bben is \u00fagy […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":23472,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1762,1804],"tags":[1901,976,1903,1902,763],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23470"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=23470"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23470\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23472"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=23470"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=23470"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=23470"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}