{"id":23624,"date":"2018-01-03T20:08:06","date_gmt":"2018-01-03T19:08:06","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=23624"},"modified":"2018-03-21T13:46:49","modified_gmt":"2018-03-21T12:46:49","slug":"j-osztaly-tortenete-shamrock-v","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/01\/03\/j-osztaly-tortenete-shamrock-v\/","title":{"rendered":"A J oszt\u00e1ly t\u00f6rt\u00e9nete – Shamrock V"},"content":{"rendered":"

A J flotta napjainkban 9 haj\u00f3b\u00f3l \u00e1ll. Sorra vessz\u00fck \u0151ket \u00e9s a t\u00f6rt\u00e9net\u00fcket. Kezdj\u00fck a leg\u00f6regebbel, a Shamrock V-tel.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Hossza:<\/strong> 36,5 m\u00e9ter
\nV\u00edzvonalhossz:<\/strong> 26,7 m\u00e9ter
\nMer\u00fcl\u00e9se:<\/strong> 6 m\u00e9ter
\nV\u00edzkiszor\u00edt\u00e1sa:<\/strong> 166 tonna<\/p>\n

Eredeti tervez\u0151:<\/strong> Charles E. Nicholson<\/p>\n

M\u00f3dos\u00edtott tervek:<\/strong> Dykstra Naval Architect<\/p>\n

V\u00edzret\u00e9tel:<\/strong> 1930 \u00e1prilis 14. Camper & Nicholsons<\/p>\n

Mir\u0151l lehet felismerni:<\/strong> Az egyetlen fa J \u00e9s a legkisebb. S\u00f6t\u00e9tz\u00f6ld test bronz fed\u00e9lzeti veretekkel<\/p>\n

 <\/p>\n

Sz\u00e1mtalanszor fel\u00faj\u00edtott\u00e1k, de az egyetlen haj\u00f3, amit soha nem hanyagoltak el.<\/p>\n

 <\/p>\n

A legkisebb m\u00e9ret nem teszi igaz\u00e1n versenyk\u00e9pess\u00e9, de tapasztalt leg\u00e9nys\u00e9ge sokat tud tenni ennek a h\u00e1tr\u00e1nynak a lek\u00fczd\u00e9s\u00e9\u00e9rt.<\/p>\n

 <\/p>\n

T\u00f6rt\u00e9nete:<\/strong>
\nA Shamrock V eredetileg Sir Thomas Lipton tulajdona volt. 1930-ban \u00e9p\u00fclt Sir Thomas \u00f6t\u00f6dik, utols\u00f3 America’s Cup kih\u00edv\u00e1sak\u00e9nt. Az els\u0151 brit haj\u00f3 volt, amelyet a J oszt\u00e1ly szab\u00e1lyaihoz \u00e9p\u00edtettek, \u00e9s az egyetlen fa haj\u00f3 a J-k k\u00f6z\u00f6tt, ami megmaradt. Brit vitorl\u00e1z\u00f3 k\u00f6r\u00f6kben jelent\u0151s h\u00edrn\u00e9vre tett szert azzal, hogy 22 versenyb\u0151l 15-\u00f6t megnyert. Miut\u00e1n v\u00edzre tett\u00e9k, folyamatosan fejlesztett\u00e9k a haj\u00f3test alakj\u00e1t \u00e9s a korm\u00e1nyt. A riget \u00fagy m\u00f3dos\u00edtott\u00e1k, hogy a leghat\u00e9konyabb versenyvitorl\u00e1zattal rendelkezzen, azonban m\u00e9gsem tudta felvenni a versenyt a n\u00e1la gyorsabb v\u00e9d\u0151vel, az amerikai Enterprise-zal.<\/p>\n

 <\/p>\n

A haj\u00f3 k\u00f6vetkez\u0151 tulajdonosa 1931-t\u0151l Sir Thomas Sopwith volt, akinek azonban a Shamrock „csak” tapasztalatszerz\u00e9sre, a J jachtok megismer\u00e9s\u00e9re kellett. Az America”s Cup-ot Sopwith az Endeavour meg\u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9vel akarta megszerezni.<\/p>\n

 <\/p>\n

1933-ban a Shamrock V-\u00f6t eladt\u00e1k Sir Richard Faireynek, aki lelkes vitorl\u00e1z\u00f3 volt \u00e9s folyamatosan fejlesztette a haj\u00f3t a saj\u00e1t aero- \u00e9s hidrodinamikai ismeretei alapj\u00e1n.<\/p>\n

 <\/p>\n

1937-ben ism\u00e9t \u00faj tulajdonoshoz, Mario Crespi olasz szen\u00e1torhoz (\u00e9s gy\u00e1roshoz) ker\u00fclt. Az akkori olasz t\u00f6rv\u00e9nyek szerint az idegen nevek haszn\u00e1lata tilos volt, ez\u00e9rt a haj\u00f3 a Quadrifoglio nevet kapta (mely egy\u00e9bk\u00e9nt ugyan\u00fagy l\u00f3her\u00e9t jelent, mint az angol shamrock sz\u00f3). Crespi a belsej\u00e9t k\u00e9nyelmi szempontok szerint m\u00f3dos\u00edtotta. A haj\u00f3 a h\u00e1bor\u00fas \u00e9vekben egy ist\u00e1ll\u00f3ban volt elrejtve Olaszorsz\u00e1gban, \u00e9s a tulaj Crespi 1962-ben bek\u00f6vetkez\u0151 hal\u00e1la ut\u00e1n Piero Scanu-nak adt\u00e1k el, aki az utols\u00f3 pillanatban, mind\u00f6ssze k\u00e9t h\u00e9ttel az el\u0151tt mentette meg,  hogy Genov\u00e1ban sz\u00e9tkapt\u00e1k volna.<\/p>\n

 <\/p>\n

A Shamrock V renesz\u00e1nsza 1962-ben kezd\u0151d\u00f6tt, amikor egy h\u00e1rom \u00e9ves \u00e1tfog\u00f3 fel\u00faj\u00edt\u00e1son esett \u00e1t, melyet sz\u00fcl\u0151hely\u00e9n, a Camper & Nicholsons m\u0171hely\u00e9ben v\u00e9geztek el.
\n1986-ban a Shamrock V visszaker\u00fclt a Lipton Tea Company tulajdon\u00e1ba, a c\u00e9g pedig a newporti Vitorl\u00e1z\u00e1s M\u00fazeumnak aj\u00e1nd\u00e9kozta. 1989-ben Elisabeth Meyer, az \u00faj tulajdonos, ism\u00e9t restaur\u00e1lta a Dykstra Naval Architect \u00e1t\u00e9p\u00edt\u00e9si tervei alapj\u00e1n.<\/p>\n

 <\/p>\n

A 90-es \u00e9vekben tov\u00e1bbi fel\u00faj\u00edt\u00e1sok \u00e9s tulajdonosv\u00e1lt\u00e1sok ut\u00e1n a k\u00e9t m\u00e1sik megmaradt J haj\u00f3val, a Velshed\u00e1val \u00e9s az Endeavourral tal\u00e1lkozott az America’s Cup Jubileum versenyen. 2016-ban ism\u00e9t tulajdonost cser\u00e9lt. Mind a mai napig akt\u00edvan versenyez.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A J flotta napjainkban 9 haj\u00f3b\u00f3l \u00e1ll. Sorra vessz\u00fck \u0151ket \u00e9s a t\u00f6rt\u00e9net\u00fcket. Kezdj\u00fck a leg\u00f6regebbel, a Shamrock V-tel.   Hossza: 36,5 m\u00e9ter V\u00edzvonalhossz: 26,7 m\u00e9ter Mer\u00fcl\u00e9se: 6 m\u00e9ter V\u00edzkiszor\u00edt\u00e1sa: 166 tonna Eredeti tervez\u0151: Charles E. Nicholson M\u00f3dos\u00edtott tervek: Dykstra Naval Architect V\u00edzret\u00e9tel: 1930 \u00e1prilis 14. Camper & Nicholsons Mir\u0151l lehet felismerni: Az egyetlen fa […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":23628,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1706,1804],"tags":[202,1715,1768,1897,1911,1605,1714,1766,1707,1769,1767,1770],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23624"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=23624"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23624\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23628"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=23624"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=23624"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=23624"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}