{"id":23849,"date":"2018-01-15T10:17:54","date_gmt":"2018-01-15T09:17:54","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=23849"},"modified":"2018-01-15T11:02:14","modified_gmt":"2018-01-15T10:02:14","slug":"paul-elvstrom","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/01\/15\/paul-elvstrom\/","title":{"rendered":"Paul Elvstr\u00f6m"},"content":{"rendered":"

„Ez a pillanat az eny\u00e9m. Mit kell tennem ahhoz, hogy a k\u00f6vetkez\u0151 is az eny\u00e9m legyen?”<\/p>\n

 <\/p>\n

Sz\u00fcletett 1928. febru\u00e1r 25. Hellerup – Meghalt 2016. december 7. Hellerup<\/p>\n

 <\/p>\n

Paul Elvstr\u00f6m eg\u00e9szen a londoni olimpi\u00e1ig magabiztosan \u00fclt a tr\u00f3nj\u00e1n. N\u00e9gy olimpi\u00e1t nyert egyhuzamban: 1948, 1952, 1956, 1960. Eg\u00e9szen a 2012-es olimpi\u00e1ig senki nem tudta megcsin\u00e1lni ezt. Londonban Ben Ainslie beh\u00fazta a negyedik arany\u00e9rm\u00e9t \u00e9s ezzel – l\u00e9v\u00e9n volt m\u00e9g egy ez\u00fcstje is – fel\u00fclhetett az olimpiai vitorl\u00e1z\u00e1s tr\u00f3nj\u00e1ra.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

1948 \u00e9s 1988 k\u00f6z\u00f6tt 8 olimpi\u00e1n indult, \u00e9s azon kevesek k\u00f6z\u00e9 tartozik, akik meg tudtak nyerni n\u00e9gy olimpi\u00e1t egym\u00e1s ut\u00e1n. (A t\u00f6bbiek: a vitorl\u00e1z\u00f3 Ben Ainslie, az \u00fasz\u00f3 Michael Phelps, a birk\u00f3z\u00f3 Ics\u00f3 Kaori, \u00e9s k\u00e9t atl\u00e9ta, Carl Lewis t\u00e1volugr\u00e1sban, Al Oerter diszkoszvet\u00e9sben.) Emellett persze 11 vil\u00e1gbajnoki arannyal is rendelkezett a legv\u00e1ltozatosabb haj\u00f3oszt\u00e1lyokban. Kett\u0151 505-ben, Kett\u0151 Finn-dingiben, egy Snipe-ban (Szalonka), egy Rep\u00fcl\u0151 Hollandiban, egy, 5.5 m\u00e9teresben, kett\u0151 Csillaghaj\u00f3ban \u00e9s kett\u0151 Solingban.<\/p>\n

 <\/p>\n

Sikere val\u00f3sz\u00edn\u0171leg abbna rejlik, hogy mindig k\u00e9sz volt az \u00faj\u00edt\u00e1sra, fejleszt\u00e9sre. A finnekben, kal\u00f3zokban, 470-ben tal\u00e1lhat\u00f3 ventil is az \u0151 tal\u00e1lm\u00e1nya volt t\u00f6bbek k\u00f6z\u00f6tt. Ezekben a haj\u00f3kban nehezen megoldhat\u00f3 a v\u00edz kimer\u00e9se menet k\u00f6zben, ez\u00e9rt megold\u00e1snak a ventil j\u00f6het csak sz\u00f3ba. Ez az eszk\u00f6z alap \u00e1llapot\u00e1ban z\u00e1rva van, m\u00edg amikor a haj\u00f3 leg\u00e9nys\u00e9ge \u00fagy \u00edt\u00e9li meg, hogy el\u00e9g a sebess\u00e9g\u00fck ahhoz, hogy kinyiss\u00e1k, onnant\u00f3l a v\u00edz elt\u00e1vol\u00edt\u00e1sa ezen az eszk\u00f6z\u00f6n kereszt\u00fcl t\u00f6rt\u00e9nik.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Jelent\u0151s \u00faj\u00edt\u00e1sa volt, hogy a lehet\u0151 legjobban l\u00f3gta a haj\u00f3t a ki\u00fcl\u0151 gurtni seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel. Ezzel, amikor f\u00fajt a sz\u00e9l, jelent\u0151sen gyorsabb b\u00edrt lenni az ellenfelein\u00e9l.
\nIlyen \u00faj\u00edt\u00e1sa volt az alba haszn\u00e1lata is. Ezzel kontroll alatt tudta tartani a nagyvitorl\u00e1ja alakj\u00e1t \u00e9s \u00edgy az az optim\u00e1lis form\u00e1j\u00e1t tudta tartani minden k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt.
\nSoha nem rekl\u00e1mozta \u00faj\u00edt\u00e1sait, mindig hagyta, hogy ellenfelei misztifik\u00e1lj\u00e1k  haj\u00f3j\u00e1nak sebess\u00e9g\u00e9t. A parton nem l\u00e1tszott a haj\u00f3j\u00e1n a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g, \u00e9s az alb\u00e1t mindig elt\u00e1vol\u00edtotta partra \u00e9rkez\u00e9s el\u0151tt.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

C\u00e9get is alap\u00edtott, ami \u00e1rbocokat, boomokat \u00e9s vitorl\u00e1kat gy\u00e1rtott. A versenyekhez is jelent\u0151s fejleszt\u00e9sekkel j\u00e1rult hozz\u00e1. T\u00f6bbek k\u00f6z\u00f6tt a versenyp\u00e1ly\u00e1kon az als\u00f3 \u00e9s fels\u0151 b\u00f3j\u00e1k kapuk\u00e9nti haszn\u00e1lat\u00e1nak koncepci\u00f3j\u00e1val. A fels\u0151 b\u00f3j\u00e1k kapuk\u00e9nti haszn\u00e1lata ritka; az \u00fatjogszab\u00e1lyok bonyolults\u00e1ga miatt els\u0151sorban a p\u00e1rosversenyeken haszn\u00e1lj\u00e1k.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

A 84-es \u00e9s 88-as olimpi\u00e1n Tornado oszt\u00e1lyban a l\u00e1ny\u00e1val indult. „Azt mes\u00e9lte, hogy eddig minden haj\u00f3j\u00e1nak volt neve, kiv\u00e9ve a Tornado-t, mert szerinte az egy g\u00e9p.”<\/p>\n

 <\/p>\n

Elvstr\u00f6m\u00f6t 1996-ban az \u00e9vsz\u00e1zad D\u00e1n sportol\u00f3j\u00e1v\u00e1 v\u00e1lasztott\u00e1k.<\/p>\n

2007-ben az ISAF Hall of Fame-\u00e9be ker\u00fclt az els\u0151 hat k\u00f6z\u00f6tt.
\n2016 december 7-\u00e9n 88 \u00e9vesen sz\u00fcl\u0151v\u00e1ros\u00e1ban halt meg, az Alzheimer k\u00f3rral v\u00edvott n\u00e9h\u00e1ny \u00e9ves k\u00fczdelem ut\u00e1n.<\/p>\n

 <\/p>\n

Elvstr\u00f6m a vil\u00e1g vitorl\u00e1z\u00e1s\u00e1nak egyik legmeghat\u00e1roz\u00f3bb alakja volt, nem csak eredm\u00e9nyei, hanem tal\u00e1lm\u00e1nyai \u00e1ltal is.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

„Ez a pillanat az eny\u00e9m. Mit kell tennem ahhoz, hogy a k\u00f6vetkez\u0151 is az eny\u00e9m legyen?”   Sz\u00fcletett 1928. febru\u00e1r 25. Hellerup – Meghalt 2016. december 7. Hellerup   Paul Elvstr\u00f6m eg\u00e9szen a londoni olimpi\u00e1ig magabiztosan \u00fclt a tr\u00f3nj\u00e1n. N\u00e9gy olimpi\u00e1t nyert egyhuzamban: 1948, 1952, 1956, 1960. Eg\u00e9szen a 2012-es olimpi\u00e1ig senki nem tudta megcsin\u00e1lni ezt. Londonban […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":23855,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1762,1804],"tags":[1920,1921],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23849"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=23849"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/23849\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/23855"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=23849"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=23849"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=23849"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}