{"id":24004,"date":"2018-01-24T12:49:15","date_gmt":"2018-01-24T11:49:15","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=24004"},"modified":"2018-01-24T13:21:04","modified_gmt":"2018-01-24T12:21:04","slug":"egy-baleset-kapcsan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/01\/24\/egy-baleset-kapcsan\/","title":{"rendered":"Egy baleset kapcs\u00e1n"},"content":{"rendered":"

A Great Circle Sails Blog-on Brian Hancock fejtegeti a k\u00f6vetkezm\u00e9nyeket \u00e9s a lehet\u0151s\u00e9geket.<\/p>\n

 <\/p>\n

Mint ismeretes, a Hongkongi befut\u00f3t\u00f3l 30 m\u00e9rf\u00f6ldre a Vestas 11th Hour Racing egy hal\u00e1szhaj\u00f3val \u00fctk\u00f6z\u00f6tt. Az \u00fctk\u00f6z\u00e9s egy k\u00ednai hal\u00e1sz hal\u00e1l\u00e1hoz valamint a hal\u00e1szhaj\u00f3 els\u00fcllyed\u00e9s\u00e9hez vezetett. Ebben a helyzetben elk\u00e9pzelhet\u0151, hogy a VOR m\u00e9diacsapata mennyire bizonytalan lehet. Szerencs\u00e9re a Vestas b\u00f6lcsen megb\u00edzott egy helyi \u00fcgyv\u00e9di irod\u00e1t, amely a haj\u00f3z\u00e1si t\u00f6rv\u00e9nyekre specializ\u00e1l\u00f3dott.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ennyit siker\u00fclt eddig kider\u00edteni:<\/p>\n

 <\/p>\n

A Vestas 11th Hour Racing az \u00e9jszaka k\u00f6zep\u00e9n k\u00f6zeledett Hong Konghoz \u00e9s kb. 2 \u00f3rakor \u00fctk\u00f6z\u00f6tt a hal\u00e1szhaj\u00f3val. Nem vil\u00e1gos, hogy \u0151k mentek neki a hal\u00e1szhaj\u00f3nak vagy ford\u00edtva, mindenesetre az eredm\u00e9ny az lett, hogy a Vestason keletkezett egy hatalmas lyuk, a hal\u00e1szhaj\u00f3 pedig els\u00fcllyedt. A hal\u00e1szhaj\u00f3 fed\u00e9lzet\u00e9n 10 ember volt \u00e9s a Vestas leg\u00e9nys\u00e9ge kiv\u00e1l\u00f3 munk\u00e1t v\u00e9gezve kiszedte mindegyik\u00fcket a v\u00edzb\u0151l, azonban kider\u00fclt, hogy az egyik k\u00ednai hal\u00e1sz s\u00falyosan megs\u00e9r\u00fclt. \u0150t a tenger\u00e9szeti hat\u00f3s\u00e1gok l\u00e9gi \u00faton k\u00f3rh\u00e1zba sz\u00e1ll\u00edtott\u00e1k, ahol k\u00e9s\u0151bb elhunyt.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Az eset kapcs\u00e1n eszembe jut n\u00e9h\u00e1ny dolog – persze \u00edgy ut\u00f3lag k\u00f6nny\u0171. Ha valaha k\u00f6zeledt\u00e9l az \u00e9jszaka k\u00f6zep\u00e9n egy olyan nagyv\u00e1rosi ter\u00fclethez mint Hong Kong, tudod, hogy milyen neh\u00e9z kivenni, melyik f\u00e9ny van a parton \u00e9s melyik f\u00e9ny van a v\u00edzen. Ez m\u00e9g nem volt akkora probl\u00e9ma, mert 30 m\u00e9rf\u00f6ldre voltak. M\u00e9g nagyon t\u00e1voliak voltak a part f\u00e9nyei \u00e9s ki lehetett venni a v\u00edzi f\u00e9nyeket, de m\u00e1r nem k\u00f6nnyen. A ter\u00fcleten nagyon sok, szeg\u00e9ny k\u00ednai hal\u00e1szhaj\u00f3 dolgozik.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Hong Kong k\u00f6zel\u00e9ben a haj\u00f3z\u00e1si forgalom<\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

N\u00e9h\u00e1nyan megk\u00e9rdezt\u00e9k, hogy mi\u00e9rt nincs ezeken a haj\u00f3kon AIS? Az AIS egy kisebb \u00e9s nagyobb haj\u00f3kon egyar\u00e1nt haszn\u00e1lt automata nyomk\u00f6vet\u0151, amely l\u00e1that\u00f3v\u00e1 teszi a haj\u00f3kat egym\u00e1s sz\u00e1m\u00e1ra. De l\u00e1ssuk be, viszonylag lehetetlen olyan haj\u00f3kon AIS vagy egy\u00e1ltal\u00e1n poz\u00edci\u00f3f\u00e9nyek megl\u00e9te, amelyek sz\u00e1m\u00e1ra a fed\u00e9lzeten l\u00e9v\u0151 WC is megengedhetetlen luxus. Az is j\u00f3l ismert, hogy egyes hal\u00e1szhaj\u00f3k vil\u00e1g\u00edt\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl dolgoznak. Ez a k\u00f6z\u00f6tt\u00fck d\u00fal\u00f3 verseny miatt van \u00edgy. Egyszer\u0171en nem akarj\u00e1k m\u00e1sok orr\u00e1ra k\u00f6tni, hol hal\u00e1sznak.<\/p>\n

 <\/p>\n

A baleset id\u0151pontj\u00e1ban a Vestas 30 m\u00e9rf\u00f6ldre volt a c\u00e9lt\u00f3l \u00e9s 16 m\u00e9rf\u00f6ldre az \u0151t k\u00f6vet\u0151 Dongfeng el\u0151tt. Arr\u00f3l sz\u00e1moltak be, hogy 20 csom\u00f3s sebess\u00e9ggel vitorl\u00e1ztak. Elk\u00e9pzelhet\u0151, hogy k\u00e9s\u0151bb kapcsoltak \u00f3vatosabb, biztons\u00e1gosabb sebess\u00e9gre, hogy a Dongfeng nehogy utol\u00e9rje \u0151ket – \u00e9s az\u00e9rt tudjuk azt is, hogy a versenyz\u0151knek nem is term\u00e9szet\u00fckb\u0151l ad\u00f3d\u00f3 dolog, hogy levegy\u00e9k a l\u00e1bukat a g\u00e1zr\u00f3l. Rem\u00e9lem – s\u0151t \u00fagy gondolom, hogy a jogi k\u00f6vetkezm\u00e9nyek szempontj\u00e1b\u00f3l nagyon fontos – hogy minimum egy, de ink\u00e1bb k\u00e9t ember \u00e1llt \u0151rszemk\u00e9nt az orrban, er\u0151s f\u00e9nysz\u00f3r\u00f3kkal.
\nHa csak a cockpitb\u00f3l \u00e9s a radarral figyeltek, az rendk\u00edv\u0171l s\u00falyos k\u00f6vetkezm\u00e9nyekkel j\u00e1rhat, mert abban az esetben nem tettek meg mindent a megfelel\u0151 biztons\u00e1g\u00e9rt. Ne feledj\u00fck, a baleset k\u00ednai fels\u00e9gter\u00fcleten t\u00f6rt\u00e9nt, ez\u00e9rt az eset a K\u00ednai Tenger\u00e9szeti Hat\u00f3s\u00e1gokra tartozik. A Vestas csapatnak egy hihetetlen j\u00f3 \u00fcgyv\u00e9dre lesz sz\u00fcks\u00e9ge v\u00e9lem\u00e9nyem szerint, hogy felmentesse \u0151ket az ember\u00f6l\u00e9s v\u00e1dja al\u00f3l, ami a k\u00ednai t\u00f6rv\u00e9nyek szerint s\u00fajtan\u00e1 \u0151ket.<\/p>\n

 <\/p>\n

Mint legt\u00f6bben a vitorl\u00e1z\u00f3 k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gben, \u00fagy \u00e9n is kives\u00e9ztem a t\u00f6rt\u00e9nteket, \u00e9s el tudom k\u00e9pzelni, hogy ez milyen sz\u00f6rny\u0171 minden VOR vitorl\u00e1z\u00f3nak, nem besz\u00e9lve az elhunyt f\u00e9rfi hozz\u00e1tartoz\u00f3ir\u00f3l \u00e9s bar\u00e1tair\u00f3l. Az el\u0151z\u0151 VOR-on a Vestas z\u00e1tonyra futott. A c\u00e9g megmentette a haj\u00f3t \u00e9s \u00fajra csatlakoztak a versenyhez. Az idei versenyen \u00fajra szponzrok\u00e9nt a csapat m\u00f6g\u00e9 \u00e1lltak \u00e9s most ez a borzalmas baleset lett a v\u00e9ge :-(. Biztos vagyok benne, hogy a a Volvo-t\u00f3l \u00e9s Vestast\u00f3l nem sz\u00e1m\u00edthatunk konkr\u00e9t v\u00e1laszokra, esetleg majd csak hossz\u00fa id\u0151vel a b\u00edr\u00f3s\u00e1gi \u00fcgy lez\u00e1r\u00e1sa ut\u00e1n.<\/p>\n

 <\/p>\n

M\u00e9g egy utols\u00f3 gondolat. Online f\u00f3rumokon t\u00f6bben azt sugallj\u00e1k, hogy a t\u00f6rt\u00e9ntek\u00e9rt a Volvo a felel\u0151s, mert a verseny \u00fatvonal\u00e1nak kialak\u00edt\u00e1sa sor\u00e1n a saj\u00e1t kereskedelmi \u00e9rdekeit a vitorl\u00e1z\u00f3k \u00e9rdekei el\u00e9 helyezi. Szerintem ez h\u00fclyes\u00e9g. Ez egy vesz\u00e9lyes verseny, mindig is az volt, az \u00fatvonalt\u00f3l f\u00fcggetlen\u00fcl nagyon magas a val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ge a baleseteknek – az ilyen baleseteknek is. Ett\u0151l f\u00fcggetlen\u00fcl nem lep\u0151dn\u00e9k meg, ha a Volvo mint a verseny rendez\u0151je szint\u00e9n \u00e9rintett\u00e9 v\u00e1lna a baleset miatti jogi hercehurc\u00e1ban. P\u00e9nzr\u0151l van sz\u00f3, a jog\u00e1szok pedig szeretik a p\u00e9nzt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A Great Circle Sails Blog-on Brian Hancock fejtegeti a k\u00f6vetkezm\u00e9nyeket \u00e9s a lehet\u0151s\u00e9geket.   Mint ismeretes, a Hongkongi befut\u00f3t\u00f3l 30 m\u00e9rf\u00f6ldre a Vestas 11th Hour Racing egy hal\u00e1szhaj\u00f3val \u00fctk\u00f6z\u00f6tt. Az \u00fctk\u00f6z\u00e9s egy k\u00ednai hal\u00e1sz hal\u00e1l\u00e1hoz valamint a hal\u00e1szhaj\u00f3 els\u00fcllyed\u00e9s\u00e9hez vezetett. Ebben a helyzetben elk\u00e9pzelhet\u0151, hogy a VOR m\u00e9diacsapata mennyire bizonytalan lehet. Szerencs\u00e9re a Vestas b\u00f6lcsen […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":24006,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[7,1804],"tags":[1695,1910,1844,1696,1129,1698,1694,1700,1699,1697,277],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24004"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=24004"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/24004\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/24006"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=24004"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=24004"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=24004"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}