{"id":25001,"date":"2018-04-15T20:39:51","date_gmt":"2018-04-15T18:39:51","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=25001"},"modified":"2019-09-23T16:59:08","modified_gmt":"2019-09-23T14:59:08","slug":"be-light-delen-2-resz-a-verseny","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/04\/15\/be-light-delen-2-resz-a-verseny\/","title":{"rendered":"BE LIGHT! d\u00e9len \u2013 2. r\u00e9sz: A verseny"},"content":{"rendered":"

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]<\/p>\n

1937-ben Mr. James J. Giltinan, az Ausztr\u00e1l 18 l\u00e1bas Skiff Liga titk\u00e1ra gondolt egy nagyot \u00e9s kital\u00e1lt egy vil\u00e1gbajnoks\u00e1got a 18 l\u00e1bas haj\u00f3knak.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

A Liga pedig, az esem\u00e9ny f\u00e9ny\u00e9t emelend\u0151, besz\u00e1llt a \u201ebuliba\u201d a d\u00edjjal, k\u00f6zismert nev\u00e9n a JJ Giltinan Trophy-val.<\/p>\n

 <\/p>\n

A JJ Giltinan az els\u0151, 1938-as verseny \u00f3ta a 18 l\u00e1bas skiffek legrangosabb versenye, gyakorlatilag az oszt\u00e1ly nem hivatalos vil\u00e1gbajnoks\u00e1ga. Minden \u00e9vben a Sydney-i \u00d6b\u00f6lben zajlik. Id\u00e9n m\u00e1rcius 2. \u00e9s m\u00e1rcius 11. k\u00f6z\u00f6tt ker\u00fclt megrendez\u00e9sre, 1 pr\u00f3bafutammal \u00e9s 7 versenyfutammal.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"2018<\/p>\n

 <\/p>\n

Ide <\/a>kattintva elolvashatja az el\u0151z\u0151 r\u00e9szt.<\/p>\n

 <\/p>\n

A BE LIGHT! csapat \u00e9s m\u00e1sik h\u00e1rom eur\u00f3pai \u201esorst\u00e1rsuk\u201d sz\u00e1m\u00e1ra m\u00e1r rajthoz \u00e1llni sem volt egyszer\u0171 mutatv\u00e1ny. A haj\u00f3ikat sz\u00e1ll\u00edt\u00f3 kont\u00e9ner karant\u00e9nba ker\u00fclt, \u00edgy az ausztr\u00e1lokt\u00f3l kapott k\u00f6lcs\u00f6nhaj\u00f3kkal tudtak csak nekiv\u00e1gni a versenynek. A n\u00e9gy k\u00f6lcs\u00f6nhaj\u00f3 k\u00f6z\u00fcl egy nagyon j\u00f3 volt, egy eg\u00e9sz j\u00f3 volt, a m\u00e1sik kett\u0151 viszont nem kifejezetten volt alkalmas a versenyz\u00e9sre \u2013 az egyikr\u0151l nem is volt egy\u00e9rtelm\u0171, hogy \u00f6ssze lehet-e rakni egy\u00e1ltal\u00e1n. Ezt a n\u00e9gy haj\u00f3t kellett valahogy elosztani a n\u00e9gy csapat k\u00f6z\u00f6tt. \u201eV\u00e9g\u00fcl sorsot h\u00faztunk \u00e9s megkaptuk a m\u00e1sodik legrosszabbat. M\u00e1snap, am\u00edg ment a pr\u00f3bafutam, \u00f6sszeraktuk. \u00c9s a k\u00f6vetkez\u0151 nap elkezd\u0151d\u00f6tt a verseny.\u201d<\/em> \u2013 kezdett bele a sztoriba Tyutyu.<\/p>\n

 <\/p>\n

A fi\u00fak szombaton sz\u00e1lltak el\u0151sz\u00f6r v\u00edzre. Klasszikus 20-25 csom\u00f3s \u00e9szakkeleti sz\u00e9l, g\u00f6r\u00f6ngy\u00f6s p\u00e1lya (\u00e1raml\u00e1s a sz\u00e9llel szemben) \u00e9s a Sydney-i \u00d6b\u00f6l szombati forgalma v\u00e1rta \u0151ket az els\u0151 \u00e9les futamon – nulla edz\u00e9ssel a h\u00e1tuk m\u00f6g\u00f6tt \u00e9s egy nem t\u00fal ac\u00e9los haj\u00f3val, amin r\u00e1ad\u00e1sul semmi nem volt a hely\u00e9n. Nem egy nyer\u0151 kombin\u00e1ci\u00f3, \u00e9s ez be is bizonyosodott: az els\u0151 h\u00e1tsz\u00e9lben m\u00e9g csak kicsit szakadt el a gennaker\u00fck, de a m\u00e1sodikban azt\u00e1n egy teljes sebess\u00e9ges \u201enosedive\u201d akci\u00f3 sor\u00e1n tot\u00e1l null\u00e1ra amortiz\u00e1l\u00f3dott, \u00edgy az els\u0151 versenynap ezzel v\u00e9get is \u00e9rt a csapat sz\u00e1m\u00e1ra. \u201eM\u00e1r a verseny el\u0151tt azon gondolkodtunk, hogy lehet, hogy ink\u00e1bb nyaral\u00e1ssal k\u00e9ne t\u00f6lten\u00fcnk az id\u0151t, mert nagyj\u00e1b\u00f3l l\u00e1ttuk, hogy nulla edz\u00e9ssel, idegen haj\u00f3val nem biztos, hogy van \u00e9rtelme.\u201d<\/em> \u2013 vallotta be Tyutyu. \u201eDe az meg egy kicsit fura lett volna, \u00edgy azt\u00e1n csak nekifutottunk a versenynek.\u201d<\/em> \u2013 tette hozz\u00e1 Boti.<\/p>\n

 <\/p>\n

A m\u00e1sodik napon borong\u00f3s id\u0151 fogadta a mez\u0151nyt, a sz\u00e9l befordult d\u00e9lire \u00e9s tov\u00e1bb er\u0151s\u00f6d\u00f6tt: 25 csom\u00f3 30-as l\u00f6ketekkel (\u201esouthernly bastard\u201d, ahogy a helyiek bec\u00e9zik), igazi t\u00fal\u00e9l\u0151 nap. A BE LIGHT! \u201esikersz\u00e9ri\u00e1ja\u201d folytat\u00f3dott: a bugspriet h\u00e1rom darabba t\u00f6rt az els\u0151 h\u00e1tsz\u00e9l fel\u00e9n\u00e9l. „Nem t\u00f6rt\u00e9nt semmi extra, kaptunk egy izmos p\u00f6ff\u00f6t, a haj\u00f3 cs\u00facssebess\u00e9gre gyorsult, pattogtunk a v\u00edzen, recsegett-ropogott a haj\u00f3, majd a bugspriet megadta mag\u00e1t. Mi \u00f6sszeszedt\u00fck a darabokat \u00e9s ism\u00e9t kiment\u00fcnk a partra.” <\/em>– id\u00e9zte fel a t\u00f6rt\u00e9nteket Tyutyu.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"2018<\/p>\n

 <\/p>\n

A harmadik nap pihen\u0151nap volt \u00e9s a sr\u00e1cok v\u00e9gre megkapt\u00e1k a saj\u00e1t haj\u00f3jukat. \u201eNagyon \u00f6r\u00fclt\u00fcnk! Pont egy gyenge szeles nap volt, kiment\u00fcnk edzeni, hogy a saj\u00e1t haj\u00f3nkon \u00fajra szocializ\u00e1l\u00f3djunk.\u201d \u2013 <\/em>kezdte Tyutyu. \u201e\u00c9s \u00fajra megszeress\u00fck a vitorl\u00e1z\u00e1st.\u201d<\/em> \u2013 eg\u00e9sz\u00edtette ki nevetve Zsombi.<\/p>\n

 <\/p>\n

A k\u00f6vetkez\u0151 napra megint visszat\u00e9rt az igen er\u0151s d\u00e9li sz\u00e9l. A fi\u00fak, att\u00f3l tartva, hogy a r\u00e9gi bugspriet\u00fck nem fogja b\u00edrni, egy \u00fajat tettek be, amit m\u00e9g itthon vettek, de addig m\u00e9g soha nem pr\u00f3b\u00e1ltak ki. A futam el\u0151tt az als\u00f3 fesz\u00edt\u0151 dr\u00f3tot megnyomt\u00e1k. Azon a futamon ugyan v\u00e9gigmentek, de a bugspriet megbosszulta mag\u00e1t: \u201eEgy full veret\u00e9sn\u00e9l elsz\u00e1llt az als\u00f3 dr\u00f3t. A bugspriet nem t\u00f6rt el, viszont a haj\u00f3 orr\u00e1t egy kicsit megt\u00f6rte.\u201d<\/em> \u2013 mes\u00e9lte Tyutyu. \u201eV\u00e9g\u00fcl is az nem fontos pont a haj\u00f3ban, mert ott van a forstag bek\u00f6t\u00e9si pont.\u201d<\/em> – jegyezte meg vigyorogva Zsombi. \u00cdgy azt\u00e1n nem kellett azon gondolkodniuk, hogy mivel \u00fcss\u00e9k el az id\u0151t a m\u00e1snapi pihen\u0151napon\u2026<\/p>\n

[\/et_pb_text][et_pb_code admin_label=”728×90 hirdet\u00e9s” _builder_version=”3.0.105″ saved_tabs=”all” text_orientation=”center”]<ins data-revive-zoneid=”26″ data-revive-id=”f3c4ccd003388099bf01aac1602cd771″><\/ins><!– [et_pb_line_break_holder] –><script async src=”\/\/revive.xyzones.info\/www\/delivery\/asyncjs.php”><\/script>[\/et_pb_code][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]<\/p>\n

A k\u00f6vetkez\u0151 2 versenynap gyenge szeles volt. Szerd\u00e1n d\u00e9lkeleti f\u00fajt, majd cs\u00fct\u00f6rt\u00f6kre befordult keletire (\u201eshitty easterly\u201d). Ami teljesen \u00faj volt az up-down p\u00e1ly\u00e1khoz szokott magyar csapat sz\u00e1m\u00e1ra, hogy a Lig\u00e1nak minden sz\u00e9lre megvannak a p\u00e1ly\u00e1i. A sz\u00e9lviszonyokt\u00f3l f\u00fcgg\u0151en m\u00e1shol is rajtol a mez\u0151ny. Gyakorlatilag t\u00farafutamok vannak, sok f\u00e9lsz\u00e9llel meg hossz\u00fa, egy takkos szakaszokkal.<\/p>\n

 <\/p>\n

A fi\u00fak sz\u00e1m\u00e1ra \u00edgy az is kih\u00edv\u00e1st jelentett, hogy megtanulj\u00e1k az aktu\u00e1lis p\u00e1ly\u00e1t. \u00c9s tov\u00e1bbi nehez\u00edt\u0151 k\u00f6r\u00fclm\u00e9nynek bizonyult a gennaker\u00fck. \u201eAz nagy k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g volt, hogy a mi gennaker\u00fcnk el\u00e9gg\u00e9 h\u00e1tszeles, mert up-down p\u00e1ly\u00e1n megy\u00fcnk mindig. Nekik meg nagyon \u00e9lesre szabott gennaker\u00fck van. \u00c1ltal\u00e1ban az volt, hogy felh\u00faztuk, \u00e9s sz\u00e9pen ment el mellett\u00fcnk a mez\u0151ny. Azt\u00e1n kaptunk egy gennakert, \u00e9s hipp-hopp elindultunk.\u201d<\/em> \u2013 magyar\u00e1zta el Boti.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"2018<\/p>\n

 <\/p>\n

A verseny k\u00e9t up-down p\u00e1lyafutamos nappal z\u00e1rult. A 6. napon k\u00e9t k\u00f6z\u00e9pmez\u0151nybeli eredm\u00e9nyt \u00e9rt el a csapat. Az utols\u00f3 napra azt\u00e1n v\u00e9gre minden \u00f6ssze\u00e1llt a fi\u00faknak: megtal\u00e1lt\u00e1k a megfelel\u0151 be\u00e1ll\u00edt\u00e1sokat, \u0151k is visszanyert\u00e9k a rutinjukat, m\u0171k\u00f6d\u00f6tt az eg\u00e9sz rendszer \u00e9s elindult a haj\u00f3. A 20-25 csom\u00f3s \u00e9szakkeleti sz\u00e9lben nagy riggel sz\u00e9pen k\u00fczd\u00f6tt\u00e9k fel magukat a mez\u0151nyben.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u201eEg\u00e9szen addig, am\u00edg az utols\u00f3 kreuzban egyszer csak kett\u00e9t\u00f6rt a bumm. Semmilyen el\u0151jele nem volt, m\u00e9g sima v\u00edzen is ment\u00fcnk. Onnant\u00f3l fogva megint az volt, hogy akkor ments\u00fck a szettet. Abban m\u00e1r rutinosak vagyunk, de egy-k\u00e9t latni sajnos elt\u00f6rt. J\u00f3 volt, mert r\u00e1ad\u00e1sul k\u00f6zel voltunk a parthoz, \u00fagy n\u00e9zett ki, hogy mindj\u00e1rt r\u00e1tol minket az \u00e1raml\u00e1s a szikl\u00e1kra, de azt\u00e1n szerencs\u00e9re nem \u00edgy lett. A ment\u0151haj\u00f3 nem vett \u00e9szre, nem j\u00f6tt oda senki. Le kellett szedn\u00fcnk a nagyvitorl\u00e1t, amit csak felfel\u00e9 lehet kih\u00fazni az \u00e1rb\u00f3cb\u00f3l, azt meg motoros n\u00e9lk\u00fcl nem lehet megcsin\u00e1lni. V\u00e1rtunk, v\u00e1rtunk, \u00e9s j\u00f6tt egy kis h\u00e1romm\u00e9teres motorcs\u00f3nakkal k\u00e9t f\u00e9lr\u00e9szeg horg\u00e1sz gyerek, de \u00fczembe helyezt\u00e9k magukat, \u00e9n \u00e1tsz\u00e1lltam hozz\u00e1juk, leszedt\u00fck a gr\u00f3szt, a sr\u00e1cok meg elindultak egy sz\u00e1l fockkal, \u00e9s a motoros alig b\u00edrta \u0151ket utol\u00e9rni. Azt\u00e1n oda\u00e9rt\u00fcnk a haj\u00f3hoz, \u00e1tdobtam a vitorl\u00e1t, \u00e1tugrottam \u00e9n is, \u00e9s elb\u00facs\u00faztunk. \u00c9s v\u00e9get \u00e9rt a verseny.\u201d<\/em> \u2013 mes\u00e9lte az aznapi kalandjukat Tyutyu.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u201eV\u00e9get \u00e9rt a verseny, \u00e9s akkor j\u00f6tt az iszonyatos szerel\u00e9s, mert mire ki\u00e9rt\u00fcnk a partra a ment\u0151akci\u00f3 ut\u00e1n, addigra m\u00e1r el\u00e9gg\u00e9 elment az id\u0151, az \u00f6sszes haj\u00f3 a parton volt, \u00e9s l\u00e1ttuk, hogy hozz\u00e1k a kont\u00e9nert, amibe be k\u00e9ne pakolnunk, plusz az angolok, akikkel egy\u00fctt laktunk, ott hagyt\u00e1k az \u0151 haj\u00f3jukat, ugyan sz\u00e9tszedve, de azt is nek\u00fcnk kellett bepakolnunk, mert ment a g\u00e9p\u00fck. \u00c9s ott \u00e1lltak a sof\u0151r\u00f6k, hogy pakoljunk m\u00e1r be v\u00e9gre, mert \u0151k m\u00e1r igaz\u00e1b\u00f3l menn\u00e9nek haza vacsor\u00e1zni.\u201d<\/em> \u2013 folytatta nevetve Boti. \u201e\u00c9s k\u00f6zben m\u00e9g venn\u00fcnk kellett egy bummot, mert Sydneyb\u0151l egyenesen Angli\u00e1ba megy vissza a haj\u00f3nk.\u201d<\/em> \u2013 fejezte be Tyutyu.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"2018

BE LIGHT!<\/p><\/div>\n

 <\/p>\n

\u201eBenne volt a pakliban, hogy a JJ ut\u00e1n abbahagyjuk a skiffez\u00e9st, amiben nem mi lett\u00fcnk volna az els\u0151k. De most nagyon v\u00e1rjuk, hogy a haj\u00f3 meg\u00e9rkezzen Angli\u00e1ba, mert az ottani GP fordul\u00f3 lesz m\u00e1jusban a k\u00f6vetkez\u0151 verseny\u00fcnk\u201d<\/em> – z\u00e1rta a versenyr\u0151l sz\u00f3l\u00f3 \u00e9lm\u00e9nybesz\u00e1mol\u00f3t Tyutyu.<\/p>\n

 <\/p>\n

folyt. k\u00f6v.<\/em><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section]<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”] 1937-ben Mr. James J. Giltinan, az Ausztr\u00e1l 18 l\u00e1bas Skiff Liga titk\u00e1ra gondolt egy nagyot \u00e9s kital\u00e1lt egy vil\u00e1gbajnoks\u00e1got a 18 l\u00e1bas haj\u00f3knak.   A Liga pedig, az esem\u00e9ny f\u00e9ny\u00e9t emelend\u0151, besz\u00e1llt a \u201ebuliba\u201d a d\u00edjjal, k\u00f6zismert nev\u00e9n a JJ Giltinan Trophy-val.   A JJ Giltinan az els\u0151, 1938-as verseny […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":25053,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"on","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1762,1804],"tags":[2080,2044,2225,2076,2075,2048,1181,2047,2046],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25001"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=25001"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25001\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/25053"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=25001"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=25001"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=25001"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}