<\/p>\n
A 18 l\u00e1bas skiff versenyz\u00e9s sz\u00fclet\u00e9s\u00e9t 1892. janu\u00e1r 26-\u00e1hoz k\u00f6ti a f\u00e1ma. Ekkor rendezt\u00e9k az els\u0151 versenyt a Sydney-i \u00d6b\u00f6lben. A flotta atyja Mark Foy (1865-1950)<\/strong> volt. Helyi \u00fczletemberk\u00e9nt szomor\u00faan l\u00e1tta, hogy a vitorl\u00e1z\u00e1s mennyire nem k\u00f6z\u00f6ns\u00e9gbar\u00e1t sport. Egyr\u00e9szt a hossz\u00fa p\u00e1ly\u00e1kon a k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g szeme el\u0151l elt\u0171ntek a haj\u00f3k \u00e9s k\u00f6vethetetlenn\u00e9 v\u00e1lt az esem\u00e9ny, plusz a bonyolult handicap rendszer miatt csak k\u00e9s\u0151bb der\u00fclt ki a gy\u0151ztes szem\u00e9lye. N\u00e9h\u00e1ny bar\u00e1tj\u00e1val egyeztetve egy olyan tervet alak\u00edtottak ki, amelynek h\u00e1rom sarokpontja volt:<\/p>\n
Az el\u0151 probl\u00e9m\u00e1t a 18 l\u00e1bas haj\u00f3val orvosolt\u00e1k. Ezek nagyon k\u00f6nny\u0171 testek voltak 14 f\u0151nyi szem\u00e9lyzettel, szemben a kor\u00e1bbi 25 f\u0151s haj\u00f3kkal. Hatalmas vitorlafel\u00fcleteik voltak \u00e9s elk\u00e9peszt\u0151 sebess\u00e9get tudtak produk\u00e1lni.<\/p>\n
<\/p>\n
A k\u00f6nny\u0171 azonos\u00edt\u00e1s v\u00e9gett a haj\u00f3k sz\u00ednes embl\u00e9m\u00e1j\u00e1t varrt\u00e1k a vitorl\u00e1ra. Ez a szok\u00e1s ma is \u00e9l, b\u00e1r szinte kiz\u00e1r\u00f3lag v\u00e1llalati szponzorok log\u00f3jak\u00e9nt.<\/p>\n
<\/p>\n
Amikor Foy 1892-ben be akart ezekkel a haj\u00f3kkal nevezni a versenyre, elutas\u00edtott\u00e1k, mondv\u00e1n, hogy m\u00e9lt\u00f3s\u00e1gon aluliak a sz\u00ednes c\u00edmerek a d\u00e9li f\u00e9lteke regatt\u00e1ihoz. Foy bep\u00f6ccent \u00e9s kihirdette a saj\u00e1t verseny\u00e9t. „Fizetni fogunk \u00e9s megmutatjuk mit is akarunk” <\/em> A Sydney Flying Squadronnak volt egy kis p\u00e9nze, Foynak pedig ideje \u00e9s tehets\u00e9ge. Elhat\u00e1rozta h\u00e1t, hogy mindenki \u00e9lvezni fogja a skiff vitorl\u00e1z\u00e1st, p\u00e9nzt\u0151l \u00e9s t\u00e1rsadalmi rangt\u00f3l f\u00fcggetlen\u00fcl. Szervezte, hirdette az esem\u00e9nyt, par\u00e1d\u00e9t rendezett \u00e9s finansz\u00edrozta a p\u00e9nzd\u00edjat. <\/p>\n
<\/p>\n
Foy nagy publicit\u00e1sa a regatta napj\u00e1n j\u00f3l fizetett. Precedens n\u00e9lk\u00fcli \u00e9rdekl\u0151d\u0151 t\u00f6meg l\u00e1togatott el a regatta megtekint\u00e9s\u00e9re, b\u00e1r a legt\u00f6bb n\u00e9z\u0151nek halv\u00e1ny fogalma sem volt a vitorl\u00e1z\u00e1sr\u00f3l.<\/p>\n
A h\u00e1rom m\u00e9rf\u00f6ldes h\u00e1romsz\u00f6g alak\u00fa p\u00e1ly\u00e1n el\u0151sz\u00f6r a lassabb haj\u00f3kat ind\u00edtott\u00e1k. Olyan j\u00f3l siker\u00fclt, hogy a l\u00e1tv\u00e1nyos b\u0151szeles befut\u00f3n\u00e1l tucatnyi haj\u00f3 versenyzett az els\u0151bbs\u00e9g\u00e9rt. A nyilv\u00e1noss\u00e1g meghozta a v\u00e1rva v\u00e1rt sikert, a sz\u00ednes embl\u00e9m\u00e1k is nagy sikert arattak, bebizony\u00edtva, hogy a Sydney legh\u00edresebb sportja a 18 l\u00e1bas vitorl\u00e1z\u00e1s.<\/p>\n
A n\u00e9z\u0151k sz\u00e1m\u00e1ra ezek a haj\u00f3k nem k\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztek sokban a nagyobb haj\u00f3kt\u00f3l, de kev\u00e9sb\u00e9 k\u00f6lts\u00e9ges volt a fenntart\u00e1suk \u00e9s karbantart\u00e1suk.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
„A Liga az az\u00e9rt Liga, mert az 1900-as \u00e9vek elej\u00e9n az Ausztr\u00e1l Football Liga meg a Vitorl\u00e1s Liga az egy volt. Ny\u00e1ron nincs foci, akkor vitorl\u00e1ztak, akkor ezekkel a fa haj\u00f3kkal mentek, amikhez 10 vagy 11 ember kellett. Az\u00f3ta a futballist\u00e1k m\u00e1r nincsenek a sportban, de megmaradt a 18 l\u00e1bas Liga.”<\/em>-mes\u00e9lt a kezdetekr\u0151l Tyutyu.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
James Joseph Giltinan (1866-1950)<\/strong> meglehet\u0151sen \u00e9rdekes ember volt. Az ausztr\u00e1l sport kiemelked\u0151 alakja \u00e9s nem a sportsikerei miatt, hanem ink\u00e1bb l\u00e1zad\u00f3 \u00faj\u00edt\u00f3 szelleme miatt. 1907-ben alap\u00edt\u00f3 atyja volt az Ausztr\u00e1l Football Lig\u00e1nak \u00e9s egy \u00e9vvel k\u00e9s\u0151bb az els\u0151 ausztr\u00e1l football csapat angliai turn\u00e9j\u00e1nak vezet\u0151je. <\/p>\n
<\/p>\n
1935-ben meg\u00e9p\u00edtett\u00e9k az Aberdare<\/em> nevezet\u0171 haj\u00f3t, amellyel sorozatban nyert\u00e9k a 18 l\u00e1bas haj\u00f3knak ki\u00edrt versenyeket, de az \u00faj\u00edt\u00e1sai miatt az akkori 18 l\u00e1bas haj\u00f3kat \u00e9s versenyeiket szervez\u0151 klub, a Sydney Flying Squadron ki akarta z\u00e1rni a versenyz\u00e9sre gyakorolt hat\u00e1sira hivatkozva. JJ Giltinan erre kil\u00e9pett a klub keretei k\u00f6z\u00fcl \u00e9s l\u00e9trehozta a 18 l\u00e1bas Lig\u00e1t, a fejl\u0151d\u00e9snek szabad teret adva. 1938-ban pedig megalap\u00edtotta a JJ Giltinan Trophy-t, az \u00faj oszt\u00e1ly vil\u00e1gbajnoks\u00e1g\u00e1t.<\/p>\n
<\/p>\n
Ma h\u00e1rom 18 l\u00e1bas oszt\u00e1lynak rendeznek versenyeket. Az egyik a historikusnak sz\u00e1m\u00edt\u00f3 18 l\u00e1bas, ami j\u00f3 p\u00e1r embert ig\u00e9nyel, de m\u00e9g fahaj\u00f3k. A m\u00e1sik k\u00e9t oszt\u00e1ly nagyon hasonl\u00f3. Mindkett\u0151re 3-3 f\u0151re van sz\u00fcks\u00e9g trap\u00e9zon. Egyik k\u00f6z\u00fcl\u00fck az ismert 18 l\u00e1bas Liga haj\u00f3ja, amir\u0151l a JJ Giltinan Trophy is sz\u00f3l.<\/p>\n
<\/p>\n
Az \u00e1ltalunk t\u00e1rgyalt oszt\u00e1ly nem One Design, de a test az fix, tov\u00e1bb\u00e1 a rudazat hossza \u00e9s a bugspriet hossza is adott. A vitorlafel\u00fclet viszont b\u00e1rmekkora lehet, mert a boom hossza \u00e9s a forstag bek\u00f6t\u00e9s szabadon v\u00e1lasztott. \u201eElvileg a vil\u00e1gon \u00f6sszesen k\u00e9t sablon van, az egyik Ausztr\u00e1li\u00e1ban, a m\u00e1sik Eur\u00f3p\u00e1ban. De most m\u00e1r nagyon \u00fagy t\u0171nik, hogy van egy sablon \u00daj-Z\u00e9landon is, mert a gy\u0151ztes \u00daj-z\u00e9landi csapat egy brand new haj\u00f3val jelent meg, ami sem itt, sem ott nem \u00e9p\u00fclt, teh\u00e1t val\u00f3sz\u00edn\u0171leg \u00daj-Z\u00e9landon gy\u00e1rtott\u00e1k a sablont r\u00e1, de ez csak felt\u00e9telez\u00e9s.\u201d – <\/em>eml\u00edtette meg Tyutyu. <\/p>\n
<\/p>\n
A haj\u00f3:<\/p>\n
<\/p>\n
Leg\u00e9nys\u00e9g 3 (mindh\u00e1rom trap\u00e9zon)<\/p>\n
<\/p>\n
Haj\u00f3test<\/strong>
\nS\u00faly 155 kg
\nLOA 8.9 m
\nLWL 5.49 m
\nSz\u00e9less\u00e9g 2.0 m<\/p>\n
<\/p>\n
Vitorl\u00e1k<\/strong>
\nOrrvitorla 9.28 nm
\nSpinnaker b\u00e1rmekkora, tipikusan 61\u201373 nm
\nSz\u00e9llel szemben haszn\u00e1latos vitorlafel\u00fclet b\u00e1rmekkora, tipikusan 26\u201332 nm<\/p>\n
<\/p>\n
Az \u00e9vek sor\u00e1n sz\u00e1mtalan fejleszt\u00e9s k\u00e9sz\u00fclt \u00e9s halt el, melyek mind azt szolg\u00e1lt\u00e1k, hogy a haj\u00f3k egyre gyorsabbak legyenek. \u201eA nyolcvanas \u00e9vekben p\u00e9ld\u00e1ul n\u00e9gy rig volt \u00e9s hidraulikus streck, \u00e9s annyira elnehezedett a haj\u00f3, hogy nem b\u00edrt\u00e1k a testek – \u00edgy v\u00e9g\u00fcl annyira dr\u00e1ga lett, hogy akkor mond\u00e1k, hogy \u00e1llj, vissza, 2 rig \u00e9s nincs hidraulika.\u201d – <\/em>hozta fel p\u00e9ldak\u00e9nt Tyutyu.<\/p>\n
<\/p>\n
\u201eA haj\u00f3kat k\u00e9zben vissz\u00fck ki a v\u00edzre \u00e9s vissza a partra, \u00e9s ez a nap v\u00e9g\u00e9n nagyon durva. Sydneyben k\u00fcl\u00f6n \u00e9rdekess\u00e9g volt, hogy volt 2 s\u00f3lya \u00e9s 26 haj\u00f3 \u00e9s sorsolt helyek voltak a parton. Nek\u00fcnk eg\u00e9sz j\u00f3 helyet sorsoltak, de aki a legv\u00e9g\u00e9n volt, annak el\u00e9g hossz\u00fa s\u00e9t\u00e1kat kellett tolni a haj\u00f3val a v\u00e1llon a s\u00f3ly\u00e1ig meg vissza. A s\u00f3lya nem volt sz\u00e9les, viszont j\u00f3 meredek volt – ha rossz ir\u00e1nyb\u00f3l f\u00fajt a sz\u00e9l, akkor el\u00e9g \u00e9rdekes kih\u00edv\u00e1s volt bevinni meg kihozni a haj\u00f3t. A haj\u00f3 160 kil\u00f3 mindennel egy\u00fctt. A vitorlafel\u00fclet nagyon nagy, sz\u00f3val el\u00e9g, ha picit oldalra megnyom egy p\u00f6ff\u2026\u201d<\/em> – id\u00e9zte fel Tyutyu.<\/p>\n
<\/p>\n
A a Sydney-i \u00d6b\u00f6l egyik legdr\u00e1g\u00e1bb k\u00f6rzet\u00e9ben tal\u00e1lhat\u00f3 a Liga tulajdon\u00e1ban l\u00e9v\u0151 18 Footers Sailing Club, egy z\u00e1rtk\u00f6r\u0171, kiz\u00e1r\u00f3lag klubtagok sz\u00e1m\u00e1ra fenntartott luxus\u00e9tteremmel, melynek bev\u00e9tele a Liga m\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9t seg\u00edti. Ezen k\u00edv\u00fcl a n\u00e9z\u0151haj\u00f3k bev\u00e9tele \u00e9s k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 a versenyre t\u00f6rt\u00e9n\u0151 fogad\u00e1sok bev\u00e9tele is a Lig\u00e1\u00e9. Minden ausztr\u00e1l haj\u00f3 a Liga tulajdona, ezeket \u00e9ves szerz\u0151d\u00e9ssel adj\u00e1k oda a csapatoknak \u2013 szponzorral, mindennel -, az az egyetlen felt\u00e9tel, hogy minden versenyen el kell indulniuk. \u00cdgy ezeknek a haj\u00f3knak tulajdonk\u00e9ppen nincs gazd\u00e1juk. Az \u00f6regebb haj\u00f3k egyre gyeng\u00e9bb csapatokhoz ker\u00fclnek, azok meg amortiz\u00e1lj\u00e1k \u0151ket m\u00e9g jobban, am\u00edg romhalmazz\u00e1 nem v\u00e1lnak.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
K\u00fcl\u00f6n \u00e9rdekess\u00e9g, hogy a vil\u00e1g els\u0151 nomex carbon haj\u00f3ja egy 18 l\u00e1bas skiff volt, amelynek a technol\u00f3gi\u00e1j\u00e1t a NASA adta el a legend\u00e1s vitorl\u00e1z\u00f3nak, Iain Murray-nek. „A hatvanas-hetvenes \u00e9vekben \u00fagy nyomt\u00e1k a skiffesek, hogy a csapat kapott egy unlimited csekk\u00f6nyvet a szponzort\u00f3l. Iain Murray tele l\u00f3v\u00e9val odament a NASA-hoz, megvette a technol\u00f3gi\u00e1t \u00e9s \u00e9p\u00edtett egy nomex carbon haj\u00f3t. Az els\u0151 carbon haj\u00f3 egy skiff volt, \u00e9s abban az id\u0151ben, a hetvenes \u00e9vekben az volt a l\u00e9tez\u0151 legnagyobb carbonb\u00f3l \u00e9p\u00fclt szerkezet. „- <\/em>mes\u00e9lte a t\u00f6rt\u00e9netet Tyutyu.<\/p>\n
<\/p>\n
folyt.k\u00f6v.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
El\u0151z\u0151 r\u00e9szeinkben a BE LIGHT! magyar skiff csapat ausztr\u00e1liai kalandjait k\u00f6vethett\u00fck nyomon. Most megn\u00e9zz\u00fck, hogy hogyan is \u00e9p\u00fcl fel az ausztr\u00e1lokn\u00e1l ez a haj\u00f3oszt\u00e1ly, mely sz\u00e1rnyak n\u00e9lk\u00fcl is rep\u00fcl. A 18 l\u00e1bas skiff versenyz\u00e9s sz\u00fclet\u00e9s\u00e9t 1892. janu\u00e1r 26-\u00e1hoz k\u00f6ti a f\u00e1ma. Ekkor rendezt\u00e9k az els\u0151 versenyt a Sydney-i \u00d6b\u00f6lben. A flotta atyja Mark Foy […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":25355,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1762,1804],"tags":[2080,2044,2225,2076,2075,2048,1181,2047,2046],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25349"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=25349"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25349\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/25355"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=25349"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=25349"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=25349"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}