{"id":25566,"date":"2018-05-30T14:23:41","date_gmt":"2018-05-30T12:23:41","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=25566"},"modified":"2018-05-30T14:34:45","modified_gmt":"2018-05-30T12:34:45","slug":"mennyire-doljon-a-hajo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/05\/30\/mennyire-doljon-a-hajo\/","title":{"rendered":"Mennyire d\u0151lj\u00f6n a haj\u00f3?"},"content":{"rendered":"

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.3.1″]<\/p>\n

\u00cdgy legy\u00e9l mestere az er\u0151s szeles meneteknek<\/p>\n

 <\/p>\n

Nincs m\u00e9g egy olyan \u00e9rz\u00e9s, mint amikor a leevantni m\u00e1r a v\u00edz alatt van, a decket moss\u00e1k a hull\u00e1mok, neked pedig minden er\u0151ddel igyekezned kell, hogy ellentarts az egyre n\u00f6vekv\u0151 korm\u00e1nyer\u0151nek! De biztosan ez a leghat\u00e9konyabb m\u00f3dja a vitorl\u00e1z\u00e1snak? A haj\u00f3 d\u0151l\u00e9se egy sokat vitatott t\u00e9ma a vitorl\u00e1z\u00e1s k\u00f6r\u00e9ben, k\u00f6vetkezzen Dave Flynn, a Quantum Sails szak\u00e9rt\u0151j\u00e9nek<\/strong> v\u00e9lem\u00e9nye.<\/p>\n

 <\/p>\n

Minden vitorl\u00e1z\u00f3, akinek c\u00e9lja, hogy a lehet\u0151 leggyorsabban vigyen el egy haj\u00f3t A pontb\u00f3l B-be, elmondhatja, hogy a vitorl\u00e1z\u00e1s igazi titka a kontrollban \u00e9s egyens\u00falyban keresend\u0151. S\u0151t, m\u00e9g azok is, akik nem tesznek meg mindent, hogy egy tized csom\u00f3val gyorsabban vitorl\u00e1zzanak tudj\u00e1k, hogy a vitorla\u00e1ll\u00edt\u00e1s \u00e9s bizonyos korm\u00e1nyz\u00e1si technik\u00e1k seg\u00edtenek a haj\u00f3 ir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00e1ban. V\u00e9gs\u0151 soron ez a k\u00e9t t\u00e9nyez\u0151: a trimm \u00e9s a korm\u00e1nytechnika az, ami seg\u00edt az er\u0151s szeles menetek mester\u00e9v\u00e9 v\u00e1lni.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Miel\u0151tt adn\u00e9k p\u00e1r egyszer\u0171 tan\u00e1csot a helyes technik\u00e1val kapcsolatban, n\u00e9zz\u00fck, mennyi az ide\u00e1lis d\u0151l\u00e9ssz\u00f6g! Sz\u00e1mszer\u0171s\u00edtve a v\u00e1lasz k\u00f6r\u00fclbel\u00fcl 20-25 fok k\u00f6z\u00f6tt keresend\u0151 egy \u00e1tlagos egytest\u0171 haj\u00f3 eset\u00e9n \u2013 a pontos sz\u00e1m f\u00fcgg a haj\u00f3 egyedi specifik\u00e1ci\u00f3it\u00f3l. A t\u00f6bbtest\u0171 \u00e9s high performance egytest\u0171 haj\u00f3kat min\u00e9l kisebb d\u0151l\u00e9ssel kell vitorl\u00e1zni. De van egy egyszer\u0171bb m\u00f3dja is, hogy megtudd, a haj\u00f3d t\u00fals\u00e1gosan megd\u0151lt: ha harcolnod kell a korm\u00e1nnyal, \u00e9s \u00e1ll\u00edtanod kell a vitorl\u00e1kon akkor m\u00e1r t\u00fald\u0151lt\u00e9l. A d\u0151l\u00e9s \u00e1ltal\u00e1ban n\u00f6veli korm\u00e1nyer\u0151t. Amikor a haj\u00f3 t\u00fals\u00e1gosan megd\u0151l, igyekszik a sz\u00e9l fel\u00e9 fordulni, ezt l\u00favol\u00e1snak nevezz\u00fck. Ilyenkor ahhoz, hogy ir\u00e1nyba tudjunk tov\u00e1bb haladni, ellen kell tartanunk az \u00e9led\u0151 korm\u00e1nyer\u0151nek, ami egy darabig norm\u00e1lis is, de ha t\u00fals\u00e1gosan meg kell fesz\u00fcln\u00fcnk, akkor a korm\u00e1nylap\u00e1t m\u00e1r f\u00e9kezi a haj\u00f3t. Olyan, mintha egy ist\u00e1ll\u00f3ajt\u00f3t h\u00fazn\u00e1nk magunk ut\u00e1n a v\u00edzben, ez pedig nem t\u00fal hat\u00e9kony m\u00f3dja a vitorl\u00e1z\u00e1snak.<\/p>\n

 <\/p>\n

Minden vitorl\u00e1shaj\u00f3nak van egy optim\u00e1lis d\u0151l\u00e9ssz\u00f6ge. Ez seg\u00edti a felhajt\u00f3er\u0151 kialakul\u00e1s\u00e1t, ez\u00e9rt l\u00e1thatsz versenycsapatokat, akik kis sz\u00e9lben a lee oldalon l\u00f3gnak ki, hogy kiss\u00e9 megd\u00f6nts\u00e9k a haj\u00f3t, de ha ez a d\u0151l\u00e9s t\u00f6bb, mint az optim\u00e1lis, m\u00e1r t\u00f6bbet f\u00e9kez, mint seg\u00edt. A fell\u00favol\u00e1s az \u00e1rulkod\u00f3 jel \u2013 ha t\u00fal sok d\u0151l\u00e9ssel \u00e9s korm\u00e1nyer\u0151vel vitorl\u00e1zunk az olyan, mintha lejt\u0151n lefel\u00e9 az aut\u00f3nk nem a kerekein, hanem az ajtajain cs\u00faszna.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00d6sszefoglalva az eddigieket, meg kell tal\u00e1lni az arany k\u00f6z\u00e9putat. De hogyan legy\u00fcnk urai haj\u00f3nknak?<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

[\/et_pb_text][et_pb_code _builder_version=”3.3.1″ text_orientation=”center”]<ins data-revive-zoneid=”29″ data-revive-id=”f3c4ccd003388099bf01aac1602cd771″><\/ins><!– [et_pb_line_break_holder] –><script async src=”\/\/revive.xyzones.info\/www\/delivery\/asyncjs.php”><\/script>[\/et_pb_code][et_pb_text _builder_version=”3.3.1″]<\/p>\n

Engedj a vitorl\u00e1n!<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

A legegyszer\u0171bb m\u00f3dja, hogy vissza\u00e1ll\u00edtsuk a haj\u00f3t a talp\u00e1ra nagy sz\u00e9lben, ha r\u00e1enged\u00fcnk a vitorl\u00e1kra. Ezzel az oldalra d\u00f6nt\u0151 er\u0151t el\u0151re viv\u0151 er\u0151re v\u00e1ltoztatjuk, amivel fel fogunk gyorsulni. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen futtatott menetben igaz, hogy \u00e9rdemes minden p\u00f6ffn\u00e9l r\u00e1engedni egy kicsit a fock \u00e9s gr\u00f3sz vitorl\u00e1kra, amikor elment a p\u00f6ff, akkor pedig visszah\u00fazni \u0151ket \u2013 r\u00e9szben az extra gyorsul\u00e1s, r\u00e9szben pedig a l\u00e1tsz\u00f3lagos sz\u00e9l enyhe ir\u00e1nyv\u00e1ltoz\u00e1sa miatt. Eml\u00e9kezz r\u00e1, hogy els\u0151sorban a vitorla korm\u00e1nyozza a haj\u00f3t, a korm\u00e1nnyal csak finomhangol\u00e1st v\u00e9gzel!<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

A \u201elobogtat\u00f3s\u201d technika<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Ha \u00e9lesen kell menn\u00fcnk, akkor a helyzet kicsit komplik\u00e1ltabb, hiszen ha ilyenkor is beleenged\u00fcnk a vitorl\u00e1kba minden p\u00f6ffben, nem fogjuk tudni tartani a sz\u00fcks\u00e9ges magass\u00e1got. Lehet, hogy gyorsak lesz\u00fcnk, de rossz ir\u00e1nyba fogunk menni. Van egy korm\u00e1nyz\u00e1si technika, ami erre megold\u00e1st ny\u00fajt.
\nAmikor ezt haszn\u00e1ljuk, akkor ahelyett, hogy egy \u00e1lland\u00f3 sz\u00f6get igyekezn\u00e9nk tartani a fockvitorla sz\u00e9ljelz\u0151it figyelve, ink\u00e1bb a haj\u00f3 d\u0151l\u00e9s\u00e9re vitorl\u00e1zunk. Ha j\u00f6n a p\u00f6ff, hagyd, hogy a haj\u00f3 kiss\u00e9 a sz\u00e9l fel\u00e9 forduljon, ezzel a d\u0151l\u00e9s azonos szinten marad. A fockvitorla sz\u00e9ljelz\u0151i \u00e9s els\u0151 \u00e9le be fog lobbanni, de ez nem gond, ilyenkor nem extra sebess\u00e9gre, hanem megfelel\u0151 magass\u00e1gra van sz\u00fcks\u00e9ged. Ha elment a p\u00f6ff, enyh\u00e9n ejtsd vissza a haj\u00f3t a megfelel\u0151 sz\u00f6gre, amit a sz\u00e9ljelz\u0151k megmutatnak. Sz\u00f3val: a sz\u00e9ljelz\u0151kre korm\u00e1nyozz, ha \u00e9ppen nincs p\u00f6ff, \u00e9s a d\u0151l\u00e9ssz\u00f6gre, ha j\u00f6n az er\u0151s\u00f6d\u00e9s. Tov\u00e1bbi el\u0151nye a technik\u00e1nak, hogy a haj\u00f3 nem d\u0151l meg annyira, azaz a later\u00e1l fel\u00fclet nem cs\u00f6kken, \u00e9s nem cs\u00faszik oldalra a g\u00e9p.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

A laposabb vitorl\u00e1k kev\u00e9sb\u00e9 d\u00f6ntenek<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Ha t\u00fals\u00e1gosan r\u00e1 kell engedni a vitorl\u00e1kra futtatott menetben, vagy t\u00fal sokat kell a fent eml\u00edtett korm\u00e1nyz\u00e1st haszn\u00e1lni, ideje lapos\u00edtani a vitorl\u00e1kon \u2013 ha eddig nem tett\u00fck volna\u2026 A fock eset\u00e9n fesz\u00edtsd meg a felh\u00faz\u00f3t, hogy kisim\u00edtsd a v\u00edzszintes r\u00e1ncokat, ezzel a hasm\u00e9lys\u00e9get is el\u0151r\u00e9bb tudjuk vinni, ami miatt jobb hat\u00e1sfokkal fog dolgozni a vitorla. Ha van a focknak trimmzsin\u00f3rja, fesz\u00edts r\u00e1, ha lobogni kezd a h\u00e1ts\u00f3\u00e9l. A gr\u00f3sz lapos\u00edt\u00e1s\u00e1hoz is fesz\u00edts a felh\u00faz\u00f3n a v\u00edzszintes r\u00e1ncok elt\u00fcntet\u00e9s\u00e9hez, valamint fesz\u00edtsd meg az als\u00f3\u00e9let is, hogy kilap\u00edtsd. A achterrel g\u00f6rb\u00edtsd az \u00e1rb\u00f3cot, ha van r\u00e1 lehet\u0151s\u00e9ged.<\/p>\n

 <\/p>\n

Egy kis lobogtat\u00e1s belef\u00e9r<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Eml\u00e9kezz, optim\u00e1lis er\u0151re van sz\u00fcks\u00e9ge a vitorl\u00e1nak, ez\u00e9rt nem gond, ha er\u0151s sz\u00e9lben egy kicsit lobog. \u00c9les menetben engedd ki a travellert, \u00e9s hagyd, hogy a gr\u00f3sz els\u0151 negyede-harmada kicsit lobogjon. A fock beh\u00faz\u00f3pontj\u00e1t is \u00e1ll\u00edtsd h\u00e1tr\u00e9bb, \u00e9s hagyd, hogy kinyisson a teteje. Ha el kell dobnod a travellert, hogy talpra \u00e1lljon a haj\u00f3, engedj a fockra is! Ha futtattsz, engedj egy keveset a sotokra \u00e9s hagyj egy kis lobog\u00e1st, de ha a vitorl\u00e1k t\u00f6bb mint fele m\u00e1r folyamatosan lobog, akkor ideje cs\u00f6kkenteni a vitorlafel\u00fcletet.
\n\u00c1ltal\u00e1noss\u00e1gban elmondhat\u00f3, hogy az enyhe d\u0151l\u00e9s j\u00f3l j\u00f6n, a t\u00fal sok d\u0151l\u00e9s viszont m\u00e1r lass\u00edt. Hogy pedig egy r\u00e9gi magyar vitorl\u00e1smond\u00e1ssal z\u00e1rjuk cikk\u00fcnket: ha m\u00e1r elgondolkodt\u00e1l azon, hogy reffelni kellene, akkor azonnal tedd meg! Kireffel\u00e9sn\u00e9l a gondolat ut\u00e1n v\u00e1rj 10 percet a cselekv\u00e9ssel!<\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section]<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.3.1″] \u00cdgy legy\u00e9l mestere az er\u0151s szeles meneteknek   Nincs m\u00e9g egy olyan \u00e9rz\u00e9s, mint amikor a leevantni m\u00e1r a v\u00edz alatt van, a decket moss\u00e1k a hull\u00e1mok, neked pedig minden er\u0151ddel igyekezned kell, hogy ellentarts az egyre n\u00f6vekv\u0151 korm\u00e1nyer\u0151nek! De biztosan ez a leghat\u00e9konyabb m\u00f3dja a vitorl\u00e1z\u00e1snak? A haj\u00f3 d\u0151l\u00e9se egy […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":25572,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"on","_et_pb_old_content":"

\u00cdgy legy\u00e9l mestere az er\u0151s szeles meneteknek<\/p>

\u00a0<\/p>

Nincs m\u00e9g egy olyan \u00e9rz\u00e9s, mint amikor a leevantni m\u00e1r a v\u00edz alatt van, a decket moss\u00e1k a hull\u00e1mok, neked pedig minden er\u0151ddel igyekezned kell, hogy ellentarts az egyre n\u00f6vekv\u0151 korm\u00e1nyer\u0151nek! De biztosan ez a leghat\u00e9konyabb m\u00f3dja a vitorl\u00e1z\u00e1snak? A haj\u00f3 d\u0151l\u00e9se egy sokat vitatott t\u00e9ma a vitorl\u00e1z\u00e1s k\u00f6r\u00e9ben, k\u00f6vetkezzen Dave Flynn, a Quantum Sails szak\u00e9rt\u0151j\u00e9nek v\u00e9lem\u00e9nye.<\/p>

\u00a0<\/p>

Minden vitorl\u00e1z\u00f3, akinek c\u00e9lja, hogy a lehet\u0151 leggyorsabban vigyen el egy haj\u00f3t A pontb\u00f3l B-be, elmondhatja, hogy a vitorl\u00e1z\u00e1s igazi titka a kontrollban \u00e9s egyens\u00falyban keresend\u0151. S\u0151t, m\u00e9g azok is, akik nem tesznek meg mindent, hogy egy tized csom\u00f3val gyorsabban vitorl\u00e1zzanak tudj\u00e1k, hogy a vitorla\u00e1ll\u00edt\u00e1s \u00e9s bizonyos korm\u00e1nyz\u00e1si technik\u00e1k seg\u00edtenek a haj\u00f3 ir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00e1ban. V\u00e9gs\u0151 soron ez a k\u00e9t t\u00e9nyez\u0151: a trimm \u00e9s a korm\u00e1nytechnika az, ami seg\u00edt az er\u0151s szeles menetek mester\u00e9v\u00e9 v\u00e1lni.<\/p>

\u00a0<\/p>

Miel\u0151tt adn\u00e9k p\u00e1r egyszer\u0171 tan\u00e1csot a helyes technik\u00e1val kapcsolatban, n\u00e9zz\u00fck, mennyi az ide\u00e1lis d\u0151l\u00e9ssz\u00f6g! Sz\u00e1mszer\u0171s\u00edtve a v\u00e1lasz k\u00f6r\u00fclbel\u00fcl 20-25 fok k\u00f6z\u00f6tt keresend\u0151 egy \u00e1tlagos egytest\u0171 haj\u00f3 eset\u00e9n \u2013 a pontos sz\u00e1m f\u00fcgg a haj\u00f3 egyedi specifik\u00e1ci\u00f3it\u00f3l. A t\u00f6bbtest\u0171 \u00e9s high performance egytest\u0171 haj\u00f3kat min\u00e9l kisebb d\u0151l\u00e9ssel kell vitorl\u00e1zni. De van egy egyszer\u0171bb m\u00f3dja is, hogy megtudd, a haj\u00f3d t\u00fals\u00e1gosan megd\u0151lt: ha harcolnod kell a korm\u00e1nnyal, \u00e9s \u00e1ll\u00edtanod kell a vitorl\u00e1kon akkor m\u00e1r t\u00fald\u0151lt\u00e9l. A d\u0151l\u00e9s \u00e1ltal\u00e1ban n\u00f6veli korm\u00e1nyer\u0151t. Amikor a haj\u00f3 t\u00fals\u00e1gosan megd\u0151l, igyekszik a sz\u00e9l fel\u00e9 fordulni, ezt l\u00favol\u00e1snak nevezz\u00fck. Ilyenkor ahhoz, hogy ir\u00e1nyba tudjunk tov\u00e1bb haladni, ellen kell tartanunk az \u00e9led\u0151 korm\u00e1nyer\u0151nek, ami egy darabig norm\u00e1lis is, de ha t\u00fals\u00e1gosan meg kell fesz\u00fcln\u00fcnk, akkor a korm\u00e1nylap\u00e1t m\u00e1r f\u00e9kezi a haj\u00f3t. Olyan, mintha egy ist\u00e1ll\u00f3ajt\u00f3t h\u00fazn\u00e1nk magunk ut\u00e1n a v\u00edzben, ez pedig nem t\u00fal hat\u00e9kony m\u00f3dja a vitorl\u00e1z\u00e1snak.
Minden vitorl\u00e1shaj\u00f3nak van egy optim\u00e1lis d\u0151l\u00e9ssz\u00f6ge. Ez seg\u00edti a felhajt\u00f3er\u0151 kialakul\u00e1s\u00e1t, ez\u00e9rt l\u00e1thatsz versenycsapatokat, akik kis sz\u00e9lben a lee oldalon l\u00f3gnak ki, hogy kiss\u00e9 megd\u00f6nts\u00e9k a haj\u00f3t, de ha ez a d\u0151l\u00e9s t\u00f6bb, mint az optim\u00e1lis, m\u00e1r t\u00f6bbet f\u00e9kez, mint seg\u00edt. A fell\u00favol\u00e1s az \u00e1rulkod\u00f3 jel \u2013 ha t\u00fal sok d\u0151l\u00e9ssel \u00e9s korm\u00e1nyer\u0151vel vitorl\u00e1zunk az olyan, mintha lejt\u0151n lefel\u00e9 az aut\u00f3nk nem a kerekein, hanem az ajtajain cs\u00faszna.<\/p>

\u00a0<\/p>

\u00d6sszefoglalva az eddigieket, meg kell tal\u00e1lni az arany k\u00f6z\u00e9putat. De hogyan legy\u00fcnk urai haj\u00f3nknak?<\/p>

\u00a0<\/p>

Engedj a vitorl\u00e1n!<\/strong><\/p>

\u00a0<\/p>

A legegyszer\u0171bb m\u00f3dja, hogy vissza\u00e1ll\u00edtsuk a haj\u00f3t a talp\u00e1ra nagy sz\u00e9lben, ha r\u00e1enged\u00fcnk a vitorl\u00e1kra. Ezzel az oldalra d\u00f6nt\u0151 er\u0151t el\u0151re viv\u0151 er\u0151re v\u00e1ltoztatjuk, amivel fel fogunk gyorsulni. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen futtatott menetben igaz, hogy \u00e9rdemes minden p\u00f6ffn\u00e9l r\u00e1engedni egy kicsit a fock \u00e9s gr\u00f3sz vitorl\u00e1kra, amikor elment a p\u00f6ff, akkor pedig visszah\u00fazni \u0151ket \u2013 r\u00e9szben az extra gyorsul\u00e1s, r\u00e9szben pedig a l\u00e1tsz\u00f3lagos sz\u00e9l enyhe ir\u00e1nyv\u00e1ltoz\u00e1sa miatt. Eml\u00e9kezz r\u00e1, hogy els\u0151sorban a vitorla korm\u00e1nyozza a haj\u00f3t, a korm\u00e1nnyal csak finomhangol\u00e1st v\u00e9gzel!<\/p>

\u00a0<\/p>

\u00a0<\/p>

A \u201elobogtat\u00f3s\u201d technika<\/strong><\/p>

\u00a0<\/p>

Ha \u00e9lesen kell menn\u00fcnk, akkor a helyzet kicsit komplik\u00e1ltabb, hiszen ha ilyenkor is beleenged\u00fcnk a vitorl\u00e1kba minden p\u00f6ffben, nem fogjuk tudni tartani a sz\u00fcks\u00e9ges magass\u00e1got. Lehet, hogy gyorsak lesz\u00fcnk, de rossz ir\u00e1nyba fogunk menni. Van egy korm\u00e1nyz\u00e1si technika, ami erre megold\u00e1st ny\u00fajt.
Amikor ezt haszn\u00e1ljuk, akkor ahelyett, hogy egy \u00e1lland\u00f3 sz\u00f6get igyekezn\u00e9nk tartani a fockvitorla sz\u00e9ljelz\u0151it figyelve, ink\u00e1bb a haj\u00f3 d\u0151l\u00e9s\u00e9re vitorl\u00e1zunk. Ha j\u00f6n a p\u00f6ff, hagyd, hogy a haj\u00f3 kiss\u00e9 a sz\u00e9l fel\u00e9 forduljon, ezzel a d\u0151l\u00e9s azonos szinten marad. A fockvitorla sz\u00e9ljelz\u0151i \u00e9s els\u0151 \u00e9le be fog lobbanni, de ez nem gond, ilyenkor nem extra sebess\u00e9gre, hanem megfelel\u0151 magass\u00e1gra van sz\u00fcks\u00e9ged. Ha elment a p\u00f6ff, enyh\u00e9n ejtsd vissza a haj\u00f3t a megfelel\u0151 sz\u00f6gre, amit a sz\u00e9ljelz\u0151k megmutatnak. Sz\u00f3val: a sz\u00e9ljelz\u0151kre korm\u00e1nyozz, ha \u00e9ppen nincs p\u00f6ff, \u00e9s a d\u0151l\u00e9ssz\u00f6gre, ha j\u00f6n az er\u0151s\u00f6d\u00e9s. Tov\u00e1bbi el\u0151nye a technik\u00e1nak, hogy a haj\u00f3 nem d\u0151l meg annyira, azaz a later\u00e1l fel\u00fclet nem cs\u00f6kken, \u00e9s nem cs\u00faszik oldalra a g\u00e9p.<\/p>

\u00a0<\/p>

A laposabb vitorl\u00e1k kev\u00e9sb\u00e9 d\u00f6ntenek<\/strong><\/p>

\u00a0<\/p>

Ha t\u00fals\u00e1gosan r\u00e1 kell engedni a vitorl\u00e1kra futtatott menetben, vagy t\u00fal sokat kell a fent eml\u00edtett korm\u00e1nyz\u00e1st haszn\u00e1lni, ideje lapos\u00edtani a vitorl\u00e1kon \u2013 ha eddig nem tett\u00fck volna\u2026 A fock eset\u00e9n fesz\u00edtsd meg a felh\u00faz\u00f3t, hogy kisim\u00edtsd a v\u00edzszintes r\u00e1ncokat, ezzel a hasm\u00e9lys\u00e9get is el\u0151r\u00e9bb tudjuk vinni, ami miatt jobb hat\u00e1sfokkal fog dolgozni a vitorla. Ha van a focknak trimmzsin\u00f3rja, fesz\u00edts r\u00e1, ha lobogni kezd a h\u00e1ts\u00f3\u00e9l. A gr\u00f3sz lapos\u00edt\u00e1s\u00e1hoz is fesz\u00edts a felh\u00faz\u00f3n a v\u00edzszintes r\u00e1ncok elt\u00fcntet\u00e9s\u00e9hez, valamint fesz\u00edtsd meg az als\u00f3\u00e9let is, hogy kilap\u00edtsd. A achterrel g\u00f6rb\u00edtsd az \u00e1rb\u00f3cot, ha van r\u00e1 lehet\u0151s\u00e9ged.<\/p>

\u00a0<\/p>

Egy kis lobogtat\u00e1s belef\u00e9r<\/strong><\/p>

\u00a0<\/p>

Eml\u00e9kezz, optim\u00e1lis er\u0151re van sz\u00fcks\u00e9ge a vitorl\u00e1nak, ez\u00e9rt nem gond, ha er\u0151s sz\u00e9lben egy kicsit lobog. \u00c9les menetben engedd ki a travellert, \u00e9s hagyd, hogy a gr\u00f3sz els\u0151 negyede-harmada kicsit lobogjon. A fock beh\u00faz\u00f3pontj\u00e1t is \u00e1ll\u00edtsd h\u00e1tr\u00e9bb, \u00e9s hagyd, hogy kinyisson a teteje. Ha el kell dobnod a travellert, hogy talpra \u00e1lljon a haj\u00f3, engedj a fockra is! Ha futtattsz, engedj egy keveset a sotokra \u00e9s hagyj egy kis lobog\u00e1st, de ha a vitorl\u00e1k t\u00f6bb mint fele m\u00e1r folyamatosan lobog, akkor ideje cs\u00f6kkenteni a vitorlafel\u00fcletet.
\u00c1ltal\u00e1noss\u00e1gban elmondhat\u00f3, hogy az enyhe d\u0151l\u00e9s j\u00f3l j\u00f6n, a t\u00fal sok d\u0151l\u00e9s viszont m\u00e1r lass\u00edt. Hogy pedig egy r\u00e9gi magyar vitorl\u00e1smond\u00e1ssal z\u00e1rjuk cikk\u00fcnket: ha m\u00e1r elgondolkodt\u00e1l azon, hogy reffelni kellene, akkor azonnal tedd meg! Kireffel\u00e9sn\u00e9l a gondolat ut\u00e1n v\u00e1rj 10 percet a cselekv\u00e9ssel!<\/p>","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1919,1804],"tags":[2108,2107],"sailing_author":"Quantum Sails","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25566"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=25566"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/25566\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/25572"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=25566"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=25566"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=25566"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}